Aktualności
Remont mostu Solidarności na ul. Focha
Rozpoczynamy remont dylatacji mostu północnego na ul. Focha.
Pojawią się zwężenia i ograniczenia prędkości.
W zależności od warunków pogodwych prace potrwają około miesiąca.
W ubiegłym roku przeprowadziliśmy remont nawierzchni na północnym moście Solidarności w ciągu ulicy Focha (od strony Śluzy).
Do wykonania pozostała jeszcze wymiana dylatacji czyli szczelin pozwalających na prawidłową pracę konstrukcji.
Prace mają na celu zabezpieczyć obiekt przed destrukcyjnym działaniem wody, która dostawała się w dolne warstwy obiektu i prowadziła do jego degradacji.
W pierwszej kolejności prace będą prowadzone na połowie obiektu.
Na jezdni pojawią się więc zwężenia i ograniczenia prędkości. Część robót będzie też prowadzona na chodniku.
Roboty utrzymaniowe potrwają około miesiąca.
Przygotowujemy się do przebudowy północnych mostów "Solidarności".
Zamówiliśmy już koncepcję dla budowy nowej północna przeprawy, która pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie uwzględniające również oczekiwania pieszych i rowerzystów.
Stalowo-żelbetowa konstrukcja nie spełnia już współczesnych norm i wymagać będzie w perspektywie najbliższych lat kompleksowej przebudowy.
Projektanci opracowują już 3 warianty przyszłej trasy. Różnić mają się liczbą pasów ruchu, lokalizacją przystanków, chodników i tras rowerowych.
Wszystkie warianty będą uwzględniały dowiązanie do istniejącej infrastruktury rowerowej oraz planowaną przebudowę ul. Focha związaną z budową Nowego Portu. Częścią tej deweloperskiej inwestycji jest budowa nowej ulicy łączącej ulicę Obrońców Bydgoszczy z ul. F. Focha wraz z przebudową skrzyżowań.
Projektanci zaplanują poza tym schody i pomosty serwisowe w niezbędnym zakresie, a także powiążą chodniki i ścieżki rowerowe z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.
Warto wiedzie
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Pierwsza drogowa przeprawa w tym miejscu funkcjonowała prawdopodobnie od 1840 roku. W latach 1885-1890 mosty wzniesiono na nowo w linii prostej. Pierwszy od strony wschodniej był most Wilhelmsbrücke (po 1920 r. zwany Jagiellońskim), a za nim Hafenbrücke (Portowy) spinający brzegi Młynówki.
Zostały one zniszczone w czasie II wojny światowej. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Dzisiaj mało kto pamięta, ze w tym miejscu rozważano przebudowę południowych mostów na konstrukcję podwieszoną z pylonem, pod który wykonano już część fundamentów. Pomysł jednak upadł głównie z przyczyn technicznych.
Zatoka w najlepszym standardzie
W poniedziałek (3 października) udostępniliśmy do ruchu przebudowaną zatokę na rondzie Jagiellonów przy ul. Bernardyńskiej. To kolejne miejsce w ścisłym centrum, które przebudowaliśmy z myślą o wygodzie pieszych i pasażerów oraz z dużą dbałością o estetykę miejskiej przestrzeni.
Przygotowywane są już kolejne inwestycje obejmujące modernizacje chodników i placów na terenie Śródmieścia.
Prace przy remoncie zatoki autobusowej objęły nie tylko wzmocnienie konstrukcji pod nową zatokę i ułożenie trwałej kamiennej kostki. Wysokość peronu została podniesiona co dodatkowo ułatwia wsiadanie i wysiadanie z autobusów. Odnowiliśmy też przystankowe wiaty. W punktach orientacyjnych wbudowaliśmy elementy ryflowane ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym.
Zakres zadanie objął również wymianę krawężników i nawierzchni peronu przystankowego wraz z dojściem do przejścia podziemnego oraz w kierunku ul. Stary Port. Zastosowaliśmy sprawdzony już w kilku innych punktach miasta wzór układania chodnikowych płyt w karo (m.in. na ul. Cieszkowskiego, Śniadeckich i Pomorskiej).
Prace kosztowały 700 tysięcy złotych.
W związku z uruchomieniem zatoki autobusowej zlikwidowane zostały 2 przystanki tymczasowe (za mostem przy skręcie w ul. Świętego Floriana oraz przystanek przy ul. 3 maja na buspasie). Linie autobusowe nr 51,52, 55, 58, 59, 60, 61,64, 80, 99 oraz wszystkie linie nocne - zatrzymywać się już będą w zatoce przy ul. Bernardyńskiej.
W podobnym stylu podczas rozbudowy ulicy Kujawskiej przebudowane zostały chodniki przy południowej części ulicy Bernardyńskiej oraz na Zbożowym Rynku.
Ta część ulicy Bernardyńskiej znajduje się na terenie objętym parkiem kulturowym i zwracamy szczególną uwagę na jej estetykę.
Równocześnie przygotowywane są kolejne inwestycje związane z rewitalizacją Salonu Bydgoszczy.
Estetycznego charakteru nabrać ma między innymi przyległy do ul. Bernardyńskiej plac Kościeleckich. Trwają przygotowania do powtórzenia przetargu. Przy pierwszym postępowaniu oferty firm były trzykrotnie wyższe od środków na zamówienie, które w 95% miało być finansowane w oparciu o środki centralne. W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargu na rewitalizację Rybiego Rynku, który również zamieni się w przestrzeń dedykowaną przede wszystkim pieszym.Miasto dysponuje też pozwoleniem na rewitalizację placu Wolności.
Kładka Esperanto do remontu.
Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą, który przeprowadzi remont kapitalny kładki przez Brdę w rejonie hali Łuczniczka
Prace będą związane z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu.
Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie. To już kolejne prace remontowe kładek dla pieszych w Bydgoszczy.
We wrześniu podpisaliśmy umowę na prace remontowe kładki dla pieszych w Opławcu oraz przy V śluzie. Teraz kolej na kładkę przy hali Łuczniczka.
To największe z wszystkich zadań.
Związane będzie z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu. Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie.
Dodatkowo schody wyposażone zostaną w prowadnice dla wózków i rowerów oraz wymalowane specjalną farbą dla osób słabowidzących.
Dokonana zostanie też korekta naciągu want w sposób umożliwiający swobodną pracę przęsła w pełnym zakresie temperatur.
Tak duży zakres prac będzie związany z zamknięciem kładki i poprowadzeniem ruchu pieszego pobliskim mostem Pomorskim (przy Rondzie Toruńskim).
Za prace odpowiadać będzie firma Kormost, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą, wiążącą ofertę.
Wyceniła ona wartość robót na 1,2 mln złotych.
Wstępnie zakończenie zadania planowane jest jeszcze w tym roku.
Historia kładki:
Obiekt trzyprzęsłowy o długości całkowitej 78 m. Przęsło nurtowe składa się z dwóch części podwieszonych pod dwa stalowe pylony. Każda z części składa się z segmentów połączonych ze sobą przegubowo i ma możliwość regulacji rzędnej za pomocą want.
Podpory żelbetowe poddane zostały remontowi w latach 1992-1993.
Kładkę wybudowało Bydgoskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „Przemysłówka" (otwarcie: 22 lipca 1979 r.), a zaprojektował ją bydgoski inżynier, wieloletni pracownik Wyższej Szkoły Inżynierskiej (późniejszej Akademii Techniczno-Rolniczej i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, dzisiejszej Politechniki Bydgoskiej), były dziekan Wydziału Budownictwa, dr. Tadeusz Kabat. W okresie jej powstania uchodziła za oryginalną i nowatorską. Jej opis pojawiał się w wielu branżowych czasopismach i opracowaniach.
Ciekawostką jest fakt, że do momentu oddania do użytku w 1970 r. Mostu Pomorskiego, w tym mniej więcej miejscu funkcjonowała przeprawa promowa.
O postępie robót na kładce Esperanto oraz kładkach w Opławcu i V śluzie informować będziemy na bieżąco.
Więcej na temat TUTAJ
Na Szwederowie rondo Szwederowiaków
Rada Miasta Bydgoszczy zgodziła się z propozycją Rady Osiedla Szwedrowo by nowe rondo u zbiegu ulic Inowrocławskiej i Bielickiej nosiło nazwę Szwederowiaków.
Inwestycja realizowana była w oparciu o środki miasta.
Wybrali ją mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Rondo oddaliśmy do użytku pod koniec ubiegłego roku.
Zastąpiło niebezpieczne skrzyżowanie, na którym kierowcy wyjeżdżający z podporządkowanej ulicy Bielickiej, często tracili czas w korkach.
Zdecydowanie poprawiło się też bezpieczeństwo pieszych, którzy zyskali nowe przejścia rozdzielone wysepkami.
Zainstalowaliśmy również nowoczesne systemy oświetleniowe poprawiające widoczność w obrębie zebr.
Zabrukowana wyspa centralna mimo niewielkich rozmiarów pozwala na bezproblemowy przejazd nawet większych pojazdów.
Inwestycja pochłonęła 350 tysięcy złotych.
Zadanie do realizacji zostało wybrane bezpośrednio przez mieszkańców Szwederowa w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Stąd pomysł Rady Osiedla by nowemu rondu patronowali właśnie szwederowiacy.
Rada Miasta Bydgoszczy w czasie ostatniej sesji przychyliła się do tego wniosku i zdecydowała o nadaniu takiej nazwy.
W ostatnich latach w Bydgoszczy powstało 7 nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda to jedno z najlepszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo. Rzadziej dochodzi na nich do wypadków i kolizji. Ronda swoją konstrukcją ograniczają do niezbędnego minimum przeplatanie strumieni ruchu i wymuszają ograniczenie prędkości, czym zapewniają kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu.
Nowe ronda w Bydgoszczy
• Stawowej i Broniewskiego (rondo G. Kufel)
• Gdańskiej i Rekreacyjnej (ronda S. Frelichowskiego)
• Modrzewiowej i Sułkowskiego (rondo Żołnierzy Górników)
• Glinki i Magnuszewskiej (rondo 4 czerwca 1989)
• Ujejskiego i Karpackiej
• Chemicznej i Wojska Polskiego
• Nakielskiej i Łochowskiej