Aktualności
Bydgoski Rower Aglomeracyjny – podsumowanie sezonu
Z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego skorzystało w tym sezonie 6 tysięcy mieszkańców. Mimo rosnących cen usług i coraz większych wydatków na bieżące utrzymanie miasta, ta forma alternatywnej komunikacji będzie funkcjonowała również w przyszłym sezonie.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą, jesteśmy zmuszeni przełożyć budowę nowego systemu BRA na następne lata.
Tym samym w 2023 roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego, opartego o istniejące stacje i rowery.
31 października zakończył się kolejny sezon Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.
W tym sezonie funkcjonowało 56 stacji wypożyczenia rowerów. Do dyspozycji użytkownicy mieli 400 jednośladów.
Liczba wypożyczeń była na podobnym poziomie, jak w ubiegłym roku.
Wynosiła 6 tysięcy użytkowników i ponad 54 tysiące wypożyczeń.
Średni czas jazdy rowerem BRA to 24 minuty dziennie.
W tym roku usługa została oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych. System BRA w tym roku obsługiwała firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która realizowała usługę za kwotę 1,45 mln zł.
Obecnie rowery BRA są składowane w naszych magazynach, a my przygotowujemy postępowanie przetargowe na wyłonienie operatora systemu BRA na 2023 rok.
Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom.
Jest on mniej wyeksploatowany niż zakładano z uwagi na mniejszą liczbę wypożyczeni.
W związku z rosnącymi cenami usług i trudną sytuacją finansową miasta, w przyszłym roku – po raz ostatni – funkcjonować będzie system pomostowy oparty na istniejących stacjach i rowerach.
W nowym sezonie dla użytkowników planujemy jednak wydłużyć okres darmowego wypożyczenia z obecnych 20 do 30 minut. Dzięki temu rowerem miejskim będzie mozna za darmo pokonywać znacznie dłuższe dystanse.
W przyszłym roku wraz z Zespołem ds. polityki rowerowej działającym przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, wypracujemy nowe zasady funkcjonowania systemu BRA (od 2024 roku) lub podejmiemy decyzję o wykorzystaniu środków finansowych na wzmacniania sieci dróg rowerowych w mieści.
Chcemy aby nasze działania w tym zakresie, jak najbardziej odpowiadały potrzebom mieszkanćów Bydgoszczy.
O decyzjach w tej sprawie, będziemy informować na bieżąco.
30 mln na rowerowe drogi
W tym roku w budżecie miasta na rowerowe inwestycje zabezpieczonych zostało około 30 mln zł. Rowerzyści mogą już korzystać z przebudowanych ścieżek na wielu odcinkach ul. Fordońskiej, Andersa, nowej ulicy Zalew oraz kontrapasie na ul. W. Bełzy.
Zaawansowane prace prowadzone są przy rozbudowie ul. Smukalskiej, Jeździeckiej oraz ul. Promenada w Starym Fordonie.
Łącznie mamy w Bydgoszczy już ponad 120 kilometrów rowerowych dróg.
Przygotowania do świąt czas zacząć
W przyszłym tygodniu pojawią się w mieście pierwsze iluminacje świąteczne oraz choinki.
Przyozdobimy okolice Starego Rynku, ulicy Mostowej i rynku w Starym Fordonie.
Tegoroczne iluminacje świąteczne będą jednak skromniejsze z powodu trudnej sytuacji finansowej samorządów oraz wysokich cen energii i usług.
- W związku ze znacznym wzrostem kosztów energii elektrycznej, wzrostem cen usług oraz trudną sytuacją finansową miasta podjęliśmy decyzję o ograniczeniu wydatków na iluminacje świąteczne. Ozdób w tym roku będzie mniej, ale nie zabraknie choinki i znanych mieszkańcom akcentów na Starym Rynku. W świąteczny klimat wprowadzi nas z pewnością Bydgoski Jarmark Świąteczny, który rozpocznie się 19 listopada br. Mieszkańcy Starego Fordonu po raz pierwszy zobaczą zrewitalizowany rynek w świątecznej odsłonie. Będzie choinka i iluminacje świetlne. Wierzę, że pomimo koniecznych oszczędności bydgoszczanki i bydgoszczanie poczują ducha i magię tegorocznych świąt – mówi prezydent Rafał Bruski.
Świąteczne ozdoby i lampki pojawią się w okolicach Starego Rynku i na ulicy Mostowej. Ustawione zostaną anioły i gracje, dama i dżentelmen, bramy świetlne, magiczny kwiat, harfa kontrabas, trąbka, prezent. Nie zabraknie najpopularniejszego samochodu, fotelu i karety z reniferem. Na płycie Starego Rynku stanie świąteczne drzewko.
Montaż kilkunastometrowego świerku zaplanowano na 18 listopada.
Świąteczny klimat poczujemy także na zrewitalizowanym Rynku w Starym Fordonie i ulicach przyległych.
Do robienia pamiątkowych zdjęć zachęcać będą 2 anioły, fontanna i choinka.
Na rynku stanie żywy świerk, jego montaż został zaplanowany w pierwszych dniach grudnia.
W tym roku ograniczyliśmy zakupy nowych ozdób i naprawę uszkodzonych elementów.
Nowym akcentem tegorocznych świąt będą ozdoby na choince na Starym Rynku.
Szacowany koszt montażu tegorocznych iluminacji to 300 tys. zł, w roku ubiegłym świetlne przygotowanie miasta na Boże Narodzenie wyniosło 550 tys. zł.
Miasto od kilku lat w podświetlanych dekoracjach stosowało energooszczędne LEDy, koszt oszczędności związanych ze zużyciem energii to ok 6 tys. zł.
Bydgoski Jarmark Świąteczny zgodnie z planem
19 listopada rozpocznie się Bydgoski Jarmark Świąteczny, w tym roku będzie podobny do zeszłorocznego. Będzie czynny codziennie do 22 grudnia. Stoiska znajdą się na Moście Staromiejskim i Starym Rynku. Zimowe miasteczko pojawi się na Placu Teatralnym, ulicy Mostowej i Starym Rynku.
Przed bydgoskimi spichrzami stanie scena, na której występować będą lokalni artyści.
Pierwsze prace montażowe zaplanowano na 8 listopada br.
[FILM] Bądź z nami na bieżąco
Przypominamy, że najświeższe informacje z inwestycji drogowych realizowanych na terenie Bydgoszczy oraz zmiany w komunikacji miejskiej, możecie Państwo śledzić również na oficjalnych kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Instagram, Twitter) oraz YouTube.
Serdecznie polecamy
Transport węgla wstrzymuje budowę wiaduktu na Armii Krajowej
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe z powodu specjalnych transportów kolejowych z węglem i paliwami, wypowiedziała wykonawcy realizującemu przebudowę wiaduktu, dotychczasowe uzgodnienia.
Brak możliwości zamknięcia ruchu kolejowego pod obiektem nawet na kilka godzin, wstrzymało rozbiórkę wiaduktu.
Wykonawca, zgodnie z harmonogramem, rozebrał już nawierzchnię na jezdni i chodniku oraz bariery ochronne.
Zdemontował betonowe płyty wzmacniające nasypy oraz wykonał rozbiórkę części wiaduktu nad jezdnią pod wiaduktem.
Przygotowany był już do rozbiórki obiektu nad linią kolejową.
Spółka PKP PLK z powodu jednak „specjalnych transportów kolejowych z węglem i paliwami", wstrzymała pozwolenia na wyłączenia kolejowe, które umożliwiłyby Wykonawcy prowadzić roboty rozbiórkowe nad torami.
Główne prace rozbiórkowe musiały zostać wstrzymane.
Przypominamy, że wyłączenia kolejowe to czas pomiędzy przejazdami pociągów, w którym wyłącza się trakcję elektryczną, by umożliwić wykonywanie robót budowlanych.
Z uwagi na intensywny ruch kolejowy (przebiegają tędy aż trzy linie kolejowe, w tym jedna do Warszawy, druga to magistrala węglowa), takie wyłączenia są możliwe jedynie w nocy.
Cofnięcie powyższych pozwoleń uniemożliwia wykonawcy kontynuowanie prac rozbiórkowych.
Dodatkowo, jako Zamawiający (ZDMiKP), jesteśmy zobligowani do końca roku wydać na realizację tej inwestycji kwotę 15 mln zł w celu pozyskania rządowego dofinansowania na budowę nowego wiaduktu. Wstrzymanie robót uniemożliwia wręcz spełnienie tego warunku. Dlatego również z tego powodu, wspólnie z wykonawcą, pracujemy nad wprowadzeniem zmian w sposobie realizacji i harmonogramie zadania.
Wykonawca będzie nadal prowadził roboty przy rozbiórce przyczółków i budowie nowych.
Jednocześnie, trwają intensywne rozmowy z firmą Mostostal Kielce, dotyczące wprowadzenia zmian technologicznych umożliwiających otwarcie tzw. frontu robót choćby poza strefą torowiska, co wymaga zaprojektowania i wykonania dodatkowych konstrukcji stabilizujących przęsła podczas rozbiórki. Kontynuowane będą też rozmowy z PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie wyłączenia trakcji elektrycznej pod obiektem.
Budowa nowego wiaduktu to koszt prawie 30 mln zł.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która niedawno wykonywała wiadukt w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Zakończenie prac było planowane w połowie przyszłego roku.