wiadukt-4Główne prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego dobiegły końca. Wykonana została płyta pomostu i nowa jezdnia.

Pozwala to udostępnić obiekt do ruchu i zlikwidować większość dotychczasowych utrudnień w ruchu. Kontynuowane będa jeszcze prace przy chodnikach i pod obiektem.

Prace budowalne rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Wykonane zostały nowe filary, przęsła, wybudowany został ciąg pieszo-rowerowy. Montowane jest nowe oświetlenie. Prowadzone były też roboty na przyczółkach i przy odwodnieniu nowego obiektu.

We wtorek (7 czerwca) po porannej godzinie szczytu trasa główna w ciągu ulicy Wojska Polskiego, zostanie udostępniona dla ruchu samochodowego.
Zlikwidowane zostaną też dotychczasowe przejazdy przez torowisko i pas zieleni. 

Apelujemy jednak do kierowców o ostrożną jazdę.
Na obiekcie bowiem nadal będą realizowane prace wykończeniowe i w ciągu najbliższych dni mogą być jeszcze wprowadzane tymczasowe zawężenia jezdni.

wiadukt-1Piesi i rowerzyści wprowadzeni zostaną na nowy obiekt nieco później, po dokończeniu nawierzchni żywicznej, w związku z czym, tymczasowe przejście przez ul. Wojska Polskiego będzie jeszcze funkcjonować przez krótki czas.

Niestety, pogoda z przelotnymi opadami deszczu mocno zaburzyła dokończenie robót na chodniku, którego ważnym składnikiem są prace wrażliwe na kaprysy aury.

wiadukt-3Kontynuowane będą jeszcze prace pod obiektem, gdzie nadal będą obowiązywały zmiany w organizacji ruchu.
Do wykonania pozostanie jeszcze umocnienie skarp i wybudowanie schodów. Zaplanowane jest też nowoczesne oświetlenie w technologii LED oraz nasadzenia zieleni.
Prace które zakończą się w wakacje i pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.

dylatacja-falNowe rozwiązania na obiekcie
Pierwszą z nich jest tzw. cicha dylatacja. Urządzenia beznakładkowe produkcji niemieckiej są pierwszymi tego rodzaju w Bydgoszczy. Charakteryzują się tym, że kształt falisty jest nadawany głównemu profilowi stalowemu, a nie nakładkom, które często obluzowują się. Efektem jest obniżenie poziomu hałasu o ok. 40%.

Drugą nowością jest zastosowanie na ciągu pieszo-rowerowym fibrobetonu, czyli betonu zbrojonego włóknem rozproszonym, w tym przypadku bazaltowym. To rozwiązanie, z kolei, zmniejsza zarysowania chodników i dróg rowerowych na mostach. 

wiadukt-WP-4Historia wiaduktów
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty mostowe, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym płynie dzisiaj skanalizowana struga i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.

Estakady te były jednym z ważnych elementów projektowanej południowej trasy średnicowej przebiegającej przez cały górny taras silnie rozbudowywanego miasta.
Budowę obiektów – dwóch wiaduktów drogowych oraz ulokowanego między nimi tramwajowego – zakończono w 1978 roku.
Każdy z nich ma 4 przęsła i długość 112 m.

WP-000Na początku lat dziewięćdziesiątych oba wiadukty drogowe wyremontowano – był to remont kapitalny (wówczas dodano na południowej jezdni trzeci pas ruchu).
Wiadukt tramwajowy doczekał się takiego remontu pod koniec pierwszej dekady XXI wieku.
Wiadukt południowy, został rozebrany i zastąpiony w roku 2017 nową konstrukcją.
Teraz zrealizowany został wiadukt północny.
Wiadukt tramwajowy natomiast nie był w swojej historii intensywnie eksploatowany, więc posłuży mieszkańcom jeszcze kilka lat.