Bydgoszcz w tegorocznym zestawieniu TOP 9 Rowerowych Polskich Miast znalazło się tuż za podium, za Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą. To spore wyróżnienie.
W rankingu docenione zostały bydgoskie projekty, które powstają przy udziale mieszkańców i społeczników oraz wysokie bezpieczeństwo rowerzystów. Ranking opracowało centrumrowerowe.pl
Jak podkreślają twórcy rankingu moda na różne rewolucyjne środki transportu przychodzi i odchodzi, a praktyczny, wygodny oraz niedrogi rower ma się dobrze od lat. Dlatego sprawdzono, w którym z 9 największych miast (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Bydgoszcz, Lublin, Białystok.) podróżowanie na dwóch kółkach jest najbardziej przyjazne i komfortowe.
Punkty można było zdobyć w 11 kategoriach: stosunek długości dróg rowerowych do publicznych; stosunek ciągów pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych; liczbę stojaków na rowery; procent budżetu przeznaczonego przez miasto na infrastrukturę rowerową; udział projektów rowerowych w budżetach obywatelskich; liczbę aktywnych stowarzyszeń rowerowych; działanie roweru publicznego; bezpieczeństwo rowerzystów; dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb rowerzystów.
Najwięcej punktów zdobyła Warszawa, niemal identyczny wynik osiągnął Wrocław. Bydgoszcz uplasowała się na 4 pozycji, zaraz za Poznaniem z podobną punktacją. Podobne wyniki osiągnęły także Gdańsk i Lublin.
Czym Bydgoszcz wyróżnia się na tle innych miast?
Z rankingu wynika, że rowerzyści poruszający się po Bydgoszczy mogą czuć się bezpiecznie. Według danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji w 2019 r. w Bydgoszczy doszło do 146 zdarzeń z udziałem rowerzystów, co stanowi zaledwie 2,33% wszystkich wypadków drogowych w mieście. Miasto uplasowało się pod tym względem w ścisłej czołówce obok Lublina i Białegostoku.
Wysoko w rankingu znaleźliśmy się także za sprawą budżetu przeznaczonego na projekty rozwijające infrastrukturę rowerową - w 2019 roku wynosił 9,3 mln zł.
Jak pokazują wyniki, także mieszkańcy coraz śmielej przedstawiają swoje pomysły w ramach budżetu obywatelskiego.
W ubiegłym roku projekty rowerowe wybrane w ramach tej inicjatywy stanowiły 11% wszystkich wniosków.
Pod tym względem Bydgoszcz obok Wrocławia i Poznania znajduje się w ścisłej czołówce.