3Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę trasy tramwajowej i nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. W sąsiedztwie istniejącego mostu im. Kazimierza Wielkiego powstanie torowisko, druga jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy.

Ogłoszony w ubiegłym roku przetarg wywołał olbrzymie zainteresowanie firm. Wpłynęło 13 ofert, które opiewały na kwoty od 153 mln zł do 186 mln. Przyszło ponad 700 pytań od potencjalnych wykonawców. 

24 lutego wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, którą złożyła firma Trakcja opiewająca na kwotę ok. 153 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierowaliśmy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie).
Należy pamiętać, że dopiero po kontroli uprzedniej przeprowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych, podpisana zostanie umowa.
Roboty budowlane potrwają około 2,5 roku. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł

 



Tramwajem z Fordonu na górny taras
Lokalizacja nowej przeprawy mostowej została wybrana m.in. w oparciu o wynik konsultacji społecznych. Projekt zakłada powstanie dwóch mostów o długości około 240 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi.

Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach.

Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Dodatkowymi elementami inwestycji są też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej.
Zakładamy, że w inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Zależy nam na ograniczeniu utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.

Nowe mosty w liczbach:
• Długość – 240 m
• Skrócenie czasu podróży (Fordon-Kapuściska) – 6 minut
• Gwarancja 5 lat