Od soboty 22 sierpnia wprowadzone zostaną ograniczenia dla ruchu samochodów ciężarowych na Moście Uniwersyteckim. Ruch pojazdów osobowych pozostaje bez zmian. Każdy obiekt inżynierski podlega obowiązkowym kontrolom stanu technicznego. W roku bieżącym zlecono wykonanie raportu technicznego z przeglądu podwieszenia i identyfikacji want (lin podwieszających przęsło) mostu przez rzekę Brdę w ciągu Trasy Uniwersyteckiej.
Wyniki badań określiły wytężenia lin od ciężaru własnego konstrukcji i przejeżdżających pojazdów. Stwierdzono, że wanty przenoszą zakładane obciążenia z dużym zapasem. Firma wykonująca przegląd mostu, wskazała na konieczność wykonania szczegółowych analiz łączenia want z płytą obiektu. Obecnie prowadzone są rozmowy z jednostką badawczą w powyższej sprawie. Dodatkowe obserwacje, pomiary oraz analizy rozpoczną się w najbliższych dniach, wykonywane będą m.in. tzw. modele numeryczne.
Do czasu zakończenia obserwacji, pomiarów i analiz obiekt nie powinien ulegać znacznym drganiom - w celu ich zminimalizowania, od 22 sierpnia wprowadzone zostaną ograniczenia dla ruchu samochodów ciężarowych na moście,. Będą one mogły korzystać z objazdów ulicami Wyszyńskiego i Kujawską. Wprowadzone zmiany nie będą jednak odczuwalne, gdyż ruch pojazdów ciężarowych na tym odcinku jest stosunkowo niewielki. Ruch pojazdów osobowych pozostaje bez zmian.
Historia mostu
Most nurtowy przez Brdę jest obiektem dwuprzęsłowym. Pylony mostu o wysokości ok. 70 m. ukształtowano w formie przenikających się podków o kształtach liter greckich alfa i omega, co jest oryginalną konstrukcją na terenie Polski.
Pomost pod obie jezdnie jest podwieszony do pylonów za pomocą 16 lin (po 4 pary z każdej strony) w osłonach. Najdłuższe wanty mają 160 metrów długości. Konstrukcja przęseł jest stalowa, zespolona z betonową płytą współpracującą. Podporami są filary betonowe posadowione na palach.
Podstawowym celem inwestycji było wykonanie w ciągu ul. Ogińskiego połączenia al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Wojska Polskiego na Górnym Tarasie, położonym ok. 30 m wyżej niż Taras Dolny.
Most oddano do użytku 12 grudnia 2013 r.
Obiekt mieści dwie jezdnie o czterech pasach ruchu.
W 2019 wydłużono Trasę Uniwersytecką w kierunku alei Jana Pawła II i ul. Glinki
Most jest elementem Trasy Uniwersyteckiej o długości ponad 1,5 km.
Całkowita długość mostu z estakadami wynosi ponad 700 m.
Obiekt pomalowano w odcieniach zieleni, beżu, pomarańczy i czerwieni. Pylony oraz kładka widokowa dla pieszych są iluminowane po zmroku przy pomocy reflektorów LED.W ramach zadania wykonana została nad mostem kładka dla pieszych, która stanowi akcent widokowy całej trasy.
Most Uniwersytecki należy do obiektów znacznie obciążonych ruchem drogowym w Bydgoszczy. Z uwagi na fakt, że stanowi fragment obwodnicy Śródmieścia, posiada duże znaczenie komunikacyjne, które wzrosło po wydłużeniu trasy do alei Jana Pawła II i ul. Glinki.