Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy w swojej działalności podejmuje wiele działań mających na celu usprawnienie ruchu dla osób z niepełnosprawnościami oraz likwidację barier architektonicznych. Przedmiotowe działania realizowane są nie tylko w ramach dużych inwestycji drogowych ( rozbudowa ul. Kujawskiej, ul. Grunwaldzkiej) ale również przy okazji drobnych remontów ulic czy w ramach zadań Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Sygnalizacja świetlna z dźwiękiem
Nowe sygnalizacje świetlne dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiele z nich jest już wyposażonych w sygnały dźwiękowe dla niewidomych oraz przyciski służące do wzbudzania sygnału zielonego przez pieszych.
Dodatkowe oznakowanie przejść dla pieszych.
Niektóre przejścia dla pieszych w mieście oraz przystanki autobusowe wyposażone są w nawierzchnie ryflowane (z wgłębieniami i wypustkami) w żółtym kolorze, ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym.. Ponadto wiele przejść wyposażanych jest już w urządzenia sign flash ( tj. aktywne znaki drogowe). Przy wielu bydgoskich ulicach montowane są też znaki drogowe na podkładzie z folii fluorescencyjnej.
Tego rodzaju elementy stosowane są w obrębie szkół oraz w miejscach którymi często poruszają się osoby z niepełnosprawnościami.
Odpowiedzialne projektowanie i decyzje komunikacyjne.
Podczas wydawania decyzji komunikacyjnych ZDMiKP zwraca szczególną uwagę aby, w miarę możliwości ruchowych i lokalizacyjnych, obiekty były wyposażane w pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Zwraca się uwagę też na to, aby wszelkie urządzenia typu: schody, poręcze, podjazdy znajdowały się w obrysie budynków.
Dodatkowo w ramach możliwości projektujemy ulice osiedlowe w formie pieszojezdni, co ogranicza zastosowanie barier architektonicznych np. krawężniki
Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach prowadzonych inwestycji drogowych na budowanych parkingach każdorazowo wyznaczane są miejsca przeznaczone dla niepełnosprawnych. Tym samym sukcesywnie zwiększa się ilość miejsc parkingowych przeznaczonych dla tej grupy osób w całym mieście. ZDMiKP w Bydgoszczy utrzymuje wiele, specjalnie oznakowanych, miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami w ścisłym centrum Bydgoszczy, Dodatkowo dostosowaliśmy oznakowanie „kopert" do obowiązujących przepisów (malowanie tła koperty na niebiesko) a w miarę możliwości terenowych poszerzamy „koperty" równoległe do 3,6m. W Strefie Płatnego Parkowania mamy już ponad 200 niebieskich kopert.
Przemyślane inwestycje.
W przypadku wszystkich inwestycji (budowa lub modernizacja ulic) zrealizowanych na terenie Bydgoszczy wykonywane są obniżone krawężniki w obrębie przejść dla pieszych. Takie działania są już w Bydgoszczy standardem. Podobnie jak stosowanie płytek ostrzegawczych i kierunkowych przy przejściach dla pieszych i na przystankach.
Urządzenia na chodniku.
Wszystkie urządzenia na chodniku, takie jak: barierki, słupki, znaki drogowe, kwietniki, ławki, reklamy itp. ustawiane są w taki sposób aby nie utrudniały użytkowania przez pieszych, szczególnie przez osoby słabo lub niedowidzące. Dodatkowo w tym roku na ulicach gdzie jest to możliwe, wyznaczamy nowe miejsca parkingowe dla aut tylko na jezdni. Dzięki temu łatwiej przejechać po chodniku osobie np. na wózku inwalidzkim
Likwidacja barier transportowych w komunikacji miejskiej:
- wyznaczając dodatkowe przystanki komunikacji oraz wprowadzając ich nową lokalizację bierzemy pod uwagę głos Pasażerów i stosujemy rozwiązania ułatwiające korzystanie z infrastruktury osobom z niepełnosprawnościami
- sukcesywnie na bydgoskich ulicach dostawiamy nowe wiaty przystankowych. Wiele z nich posiada udogodnienia na osób z różnymi ograniczeniami.
- zwiększamy liczby przystanków wyposażonych w płytki kierunkowe ułatwiające orientację osobom z dysfunkcją narządu wzroku, Na koniec 2019 roku było w ten sposób dostosowanych 295 przystanków, co stanowiło ponad 30 % ich ogólnej liczby,
- wykonywanie usług przewozowych w tabor częściowo przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnościami - 100 % bydgoskich autobusów i 24% wozów tramwajowych przystosowanych spełnia już te standardy. Dodatkowo wszystkie autobusy i tramwaje wyposażone są w zapowiedzi głosowe.
- trwają prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ul. Gdańskiej. Docelowo cała ulica zostanie wyposażona w perony wiedeńskie poprawiające bezpieczeństwo pasażerów. Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku w ubiegłym roku przy Placu Teatralnym.