Przekazanie Kujawska
Dzisiaj tj. 06.02. w naszej siedzibie przy ul. Toruńskiej o godzinie 11:00 spotkali się m.in. wykonawcy oraz gestorzy sieci i przejęli od nas plac budowy linii tramwajowej w ulicy Kujawskiej. Jutro i po jutrze 07 i 08.02. przekażemy do rozbiórek nieruchomości kolidujące z rozpoczynającą się inwestycją drogową. Pierwsze rozbiórki wstępnie zaplanowano na 15.02.


W minionym roku były przeprowadzone wycinki drzew oraz krzewów rosnących w linii budowy. Wyburzona została nieruchomość przy Zbożowym Rynku 3. Wiosną ruszą z pełną mocą roboty ziemne związane m.in. z przebudową infrastruktury podziemnej. Nabiorą jeszcze większego tempa tuż przed zakończeniem roku szkolonego. Wówczas zakończą się prace przy przebudowie węzła komunikacyjnego na ulicy Szarych Szeregów.
Realizacja zadania będzie polegała na budowie torowiska w ulicy Kujawskiej na odcinku od ronda Bernardyńskiego do ronda Kujawskiego. Oba ronda zostaną przebudowane. Kujawskie będzie obniżone w celu zmniejszenia kąta nachylenia podjazdu i zjazdu po torowisku. Tramwaje będą jeździły w środku jezdni. Nieco wyżej po obu stronach torów powstaną jezdnie. Po wschodniej stronie ulicy zostanie wybudowany kolejny buspas.

b_300_200_16777215_00_images_kris_Mur-oporowy.jpg








Nowa infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojawią się płyty ryflowane doprowadzające do przejść dla pieszych, obniżone krawężniki, pochylnie dla wózków.
Najważniejszym celem w realizacji przedsięwzięcia jest skrócenie trasy tramwajów na górny taras. Do tej pory tramwaje kursujące na Wyżyny jechały od ronda Jagiellonów ulicą Bernardyńską do Toruńskiej, albo ulicą Jagiellońską do ronda Fordońskiego, a następnie przez most Pomorski do ronda Toruńskiego. Po zakończeniu inwestycji pojadą bezpośrednio z ronda Jagiellońskiego do ronda Bernardyńskiego, a następnie ulicą Kujawską do ulicy Wojska Polskiego. Czas podróży tramwajami na górny taras ulegnie znacznemu skróceniu.
Inwestycja to także kolejny etap wymiany taboru tramwajowego na nowy i do tego niskoemisyjny. Już kilka lat temu, po zakończeniu budowy linii tramwajowej do Fordonu systematycznie planujemy komunikację w oparciu o tramwaje. Autobusy stanowią jej uzupełnienie - dowożą pasażerów do linii tramwajowych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że tabor autobusowy, którym dzisiaj dysponuje MZK spełnia, wyśrubowane, najwyższe normy emisji Euro 6 oraz Euro 5+. To bardzo istotny element w redukowaniu CO2 w Bydgoszczy, a tym samym walki ze smogiem. Tramwaje w ulicy Kujawskiej z pewnością nie pozostaną bez znaczenia dla poprawy jakości powietrza w centrum.
Walka z lokalną emisją, to jeden z obszarów nad, którym bardzo intensywnie pracujemy. Stąd m.in. udział naszego miasta w projektach zmierzających do rozwoju elektromobilności. Bydgoszcz stanęła do konkursu, organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Konkurs zakłada dofinansowanie projektów z zakresu transportu niskoemisyjnego. W przypadku naszego miasta, środki zostaną spożytkowane na stworzenie Strategii Elektromobilności.