Nowe latarnie LED na kolejnych ulicach
Dobiegają końca prace przy rozbudowie oświetlenia kolejnych bydgoskich ulic. Nowe ledowe latarnie zostały już ustawiane m.in. na osiedlach Jary, Miedzyń, Osowa Góra, Łęgnowo Wieś oraz w Fordonie. Obecnie rozpoczęły się prace przy doświetleniu przejść dla pieszych.
Część zadań wybrali mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Oświetlenie montowane jest przede wszystkim na ulicach, gdzie zlokalizowanych jest coraz więcej zabudowań i które stały się ważnymi traktami dla pieszych.
Zależy nam również na poprawie bezpieczeństwa wzdłuż ulic, przy których jeszcze nie funkcjonują chodniki.
Wartość inwestycji podzielonych na kilka pakietów to prawie 1,2 mln zł.
Zakres robót budowlanych obejmuje między innymi: montaż szaf oświetlenia i latarni ulicznych wraz z podłączeniem; ułożenie kabla, montaż opraw typu LED, sterowników wraz z uruchomienie wybudowanej linii oświetlenia.
Większość prac w terenie została już wykonana, a nowe oświetlenie mamy na:
- ul. K. Przerwy-Tetmajera na odcinku od ulicy gen. A. Madalińskiego do schodów przy ulicy Tęczowej (Jary) – inwestycja zrealizowana
- ul. Szczytowa na odcinku od ulicy Pijarów do ulicy Paprociej; (Miedzyń)- zakończona
- Runowska i Żołędowska – odcinek dł. 250mb, (Osowa Góra)- zakończona
- ul. Odrzańska (Brdyujście) – inwestycja na końcowym etapie ( trwają ostatnie prace przy podłączeniu zasilania)
- ul. Pielęgniarska – teren nad Wisłą – odcinek dł. 700mb (Stary Fordon)- zakończona
- ul. Toruńska – odcinek od ostatniego punktu świetlnego do granic miasta – odcinek dł. 700mb (Łęgnowo Wieś)- zakończona
- J. Grussa od posesji nr 20 - odcinek dł. 300mb (Nowy Fordon) – zakończona
- ul. Sowia – w kierunku Ibisowej 9 – droga dojazdowa (Osowa Góra) - zakończona
Przypominamy, że wiele nowych lamp ustawianych jest też przy okazji przebudowy lub remontu bydgoskich ulic.
Nowe latarnie stoją już między na ul. Śniadeckich, Kujawskiej, Grunwaldzkiej czy ul. Kolbego.
W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się natomiast prace przy doświetleniu kolejnych przejść dla pieszych.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Jesienne nasadzenia wzdłuż ul. Kujawskiej
Wznowione zostały nasadzenia wzdłuż rozbudowanej ul. Kujawskiej. W ramach zrealizowanej inwestycji uwzględniliśmy miejsce dla 600 nowych drzew i 6 tysięcy krzewów.
Prace agrotechniczne zostały wstrzymane przed wakacjami ze względu na niekorzystną pogodę. Teraz rośliny mają znacznie większe szanse na przyjęcie się.
W związku z tym, że upały w końcowej fazie inwestycji zdecydowanie nie sprzyjały nasadzeniom zieleni, podjęliśmy decyzję o przerwaniu tych prac i kontynuowanie ich przez wykonawcę jesienią bieżącego roku.
Zależało nam, by ponad 600 drzew i setki krzewów w pełni uzupełniały krajobraz i nie było konieczności ich wymiany, chociaż również materiał roślinny objęty jest gwarancją.
Z wnioskiem o zachowanie najlepszych standardów przy sadzeniu drzew zwrócili się również społecznicy.
Zieleń sadzona jest w oparciu o wcześniej przygotowany projekt.
Uwzględnia ona szereg uwarunkowań, między innymi bardzo rozbudowaną infrastrukturę podziemną oraz dobór roślin pod kątem odporności np. na przesuszanie.
Wykonawca kontynuuje praca przy zieleni. W ostatnich tygodniach nasadzane były liczne krzewy, przygotowano odpowiednie wykopy pod drzewa i nawieziono czarnoziem.
Teraz rozpoczęło się sadzenie kilkuletnich drzew m.in. w rejonie ul. Karpackiej, Ustronie i Kujawskiej.
Drzewa, krzewy i kwiaty
Na szerokich pasach zieleni ulic Wojska Polskiego i Kujawskiej dominować mają platany klonolistne.
Posadzone zostaną również klony polne, jesiony wyniosłe oraz kasztanowce zwyczajne.
W sąsiedztwie komunikacji pieszej i rowerowej planowane jest sadzenie lip srebrzystych.
W okolicy rond i na pasach rozdziału dróg oraz przy ulicach bocznych zobaczymy takie gatunki drzew jak głóg pośredni, czeremcha pospolita, śliwa wiśniowa, czeremcha wirginijska, wiśnia piłkowana oraz wiązowce zachodnie.
Na rondach pojawiają się krzewy i byliny.
W sumie zostanie posadzonych ponad kilka tysięcy krzewów liściastych i iglastych odpornych na skrajnie trudne warunki drogowe. Wybrane gatunki to między innymi: tawuły japońskie, berberysy Thunberga, jałowce płożące, kosodrzewina, róże okrywowe, forsycje, hortensje.
Duża liczba krzewów zasadzona została już na skarpie w rejonie schodów do parku Wolności
Skupisko wiśni piłkowanej (z charakterystycznymi różowymi kwiatami) zdobić ma skwer u zbiegu zrewitalizowanego odcinka ul. Długiej i Wałów Jagiellońskich. Te drzewa trafią również na pasy zieleni pomiędzy jezdniami ulic dochodzących do ronda Bernardyńskiego; (Wałów Jagiellońskich, Bernardyńskiej, Toruńskiej).
Na Wałach Jagiellońskich dosadzony zostanie również okazały kasztanowiec.
Z kolei wjazd na rondo od strony ul. Kujawskiej, pomiędzy jezdnią i torowiskiem, wypełnią egzemplarze klonów.
Efektownie każdej wiosny prezentować ma się parking ul. Ustronie. Tam obecnie sadzone są głogi pośrednie, świdośliwy i wiśnie piłkowane.
Niska roślinność sadzona na rondzie Kujawskim i Bernardyńskim w żaden sposób nie ograniczy widoczności.
Kolorowe kompozycje stworzą krokusy, tulipany, róże okrywowe.
Długo kwitnące krzewy ozdobią m.in. skwer pomiędzy ulicą Bernardyńską i kościołem garnizonowym. Tam projekt nasadzeń zakłada utworzenie skupisk hortensji bukietowej oraz traw ozdobnych (rozplenicy japońskiej).
Kładka na Wojska Polskiego - po nowemu
Przygotowujemy się do likwidacji kolejnych barier architektonicznych. Zamawiamy dokumentację związaną z poprawą dostępności przystanków tramwajowych przy kładce na Wyżynach.
To zmiana postulowana przez mieszkańców w trakcie konsultacji społecznych.
Wcześniej podobne prace projektowe zleciliśmy dla ronda Jagiellonów.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku. Konstrukcja umożliwia pieszym dojście na przystanki tramwajowe oraz przekraczanie ruchliwych jezdni.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Dodatkowo wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych, przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek.
Zleciliśmy przygotowanie dokumentacji, która wskaże w jaki sposób najlepiej poprawić dostępność tego miejsca.
Uruchomiliśmy postępowanie na przygotowanie wstępnej koncepcji dla trzech wariantów przebudowy kładki nad ul. Wojska Polskiego.
Umożliwi ona w przyszłych latach realizację tego zadania w trybie „projektuj i buduj".
Prace nad dokumentacją mają zostać zakończone w przyszłym roku.
Jakie warianty?
Wykonawca będzie zobowiązany do opracowania trzech wariantów:
Wariant 1 - Wykorzystanie istniejącej kładki i dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi. W tym wariancie przewiduje się również remont kładki i poprawę jej walorów użytkowych.
Wariant 2 - Rozebranie istniejącej kładki oraz budowa nowej kładki w miejscu istniejącej lub w pobliżu. Wariant musi zakładać możliwość przemieszczenia się na drugą stronę ulicy dla pieszych, rowerzystów oraz osób z ograniczeniami ruchowymi.
Wariant 3 - Rozebranie istniejącej kładki oraz wykonaniu przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów w poziomie jezedni. Wariant ten musi uwzględniać włączenie projektowanej sygnalizacji świetlnej do systemu ITS oraz koordynację pracy z sąsiednimi skrzyżowaniami pracującymi w tym systemie.
Jak to zbudowano?
Kładka na ul. Wojska Polskiego powstała wraz z torowiskiem tramwajowym pomiędzy Wyżynami i ul. Karpacką w 1984 roku. Zaprojektowaną ją w 1981 roku. Wówczas miejską infrastrukturą planowano w zupełnie inny sposób. Nie uwzględniano potrzeb rowerzystów czy osób z niepełnosprawnościami.
Ulice podporządkowano ruchowi samochodowemu, stąd część miejskich ulic z tamtego okresu, przypominała drogi z ruchem przyspieszonym.
Kładka na Wyżynach jest konstrukcją stalową z przęsłami o dwóch dźwigarach i zakończoną schodami stalowymi.
Do kładki dostawione zestawy schodów stalowych umożliwiające dojście na perony tramwajowe.
Projektanci pracują też nad rondem Jagiellonów
Latem zleciliśmy podobne prace projektowe dla ronda Jagiellonów.
Przygotowujemy się do zmian, które również umożliwią dostosowanie tego węzła do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Więcej informacji znajduje się TUTAJ
Rozpoczynamy doświetlanie kolejnych przejść dla pieszych
Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 50 punktach Bydgoszczy. Na przejściach szczególnie niebezpiecznych instalujemy też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje świetlne.
Wszystkie te działania mają wpływać na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować.
Jest to szczególnie ważne w okresie jesiennym i zimowym.
Dotychczasowe działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa.
W ciągu ostatnich lat zrealizowaliśmy je w ponad 50 lokalizacjach.
Teraz doświetlonych zostanie kolejnych kilkanaście przejść dla pieszych.
Niektóre z nich zgłoszone zostały przez mieszkańców w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO).
W pierwszej kolejności będą realizowane prace na Szwederowie i Górzyskowie.
21 października rozpoczynają się prace na ul. Bielickiej, przy obecnie budowanym rondzie. Wykonane zostaną tam wszystkie niezbędne prace podziemne, w celu doprowadzanie przewodów zasilania. W ostatnim tygodniu października natomiast realizowane będą jeszcze prace przy czterech przejściach na ul. Żwirki i Wigury.
Doświetlenie przejść w 2021 roku :
• ul. Nad Torem / Żnińska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Inowrocławska / Brzozowa / Bielicka – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Nakielska / Wrocławska / Dolina – jedno przejście dla pieszych
• ul. Sułkowskiego / Czerkaska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Wojska Polskiego / Łukasiewicza – dwa przejścia dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Wojska Polskiego / Baczyńskiego – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Akademicka / Igrzyskowa – jedno przejście dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Żwirki i Wigury – Kcyńska - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Gołębia - dwa przejścia dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Jaskółcza - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Kossaka - jedno przejście dla pieszych
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Dodatkowe doświetlenie przejść zostało zainicjowane w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.