Łąki kwietne powstały przy bydgoskich ulicach
W czerwcu kończy się wiosenne koszenie traw w mieście.
Nadal stosowana jest zasada, by kosić jak najrzadziej i tylko tam, gdzie jest to konieczne.
Dzięki temu w Bydgoszczy powstały miejskie łąki kwietne, które cieszą nie tylko oko, ale także owady zapylające.
Zmiany w zarządzaniu miejską zielenią są realizowane od 2020 roku.
Pierwsze koszenie w tym roku rozpoczęło się na początku maja. Nadal stosowana jest zasada, by kosić jak najmniej i tylko tam, gdzie to konieczne.
Wyższe trawniki znakomicie zatrzymują wodę. W czasie ulewnych deszczy działają jak gąbka.
Rzadsze przycinanie trawników pozytywnie wpływa na różnorodność biologiczną – pojawiają się inne gatunki roślin i zwierząt, w tym owadów, które mają lepsze warunki do bytowania.
W naszym mieście wytypowano ponad 20 ha trawników, w których koszenie ograniczone jest do minimum. To w tych miejscach powstają naturalne zbiorowiska roślin, przekształcające się w miejskie łąki kwietne. Wczesną wiosną widzimy na nich żółte dywany mniszków lekarskich, a w czerwcu bujnie kwitnące maki, chabry, czy stokrotki. Ponadto rośliny te sprzyjają zmniejszaniu hałasu i pochłanianiu zanieczyszczeń z transportu. Te oazy zieleni będących siedliskiem drobnych zwierząt kosimy tylko raz w roku, na jesień.
W Bydgoszczy założyliśmy łąki w parkach: Jana Kochanowskiego, W. Witosa, przy głównych arteriach: ul. Wyszyńskiego, Solskiego.
Bydgoszczanie w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski wzbogacili łąkami kwietnymi park nad Starym Kanałem Bydgoskim oraz pętlę tramwajową na ul. Wyścigowej.
Są jednak miejsca, które wymagają odpowiednio większej pielęgnacji. Do takich miejsc można zaliczyć pobliże skrzyżowań, przejść dla pieszych czy przejazdów tramwajowych, czyli miejsca, w których bujna roślinność mogłaby stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców.
Inwestycje w Starym Fordonie za blisko 50 mln.
Zakończyliśmy przebudowę Rynku w Starym Fordonie.
Nadal jednak kontynuowane są roboty przy nabrzeżu. Rewitalizowane są okoliczne uliczki i tereny zielone nad brzegiem Wisły.
Po zakończeniu robót będzie to niewątpliwie wizytówka tej części miasta, która zachęci do odpoczynku i rekreacji.
Obecnie trwa kompleksowa rewitalizacja uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulica Bydgoską a brzegiem Wisły.
Mają one prowadzić do budowanego obecnie nabrzeża i zachęcać do rekreacji.
Wiele z zaplanowanych prac zostało już wykonanych.
Na prawie całej długości ulicy A. Frycza Modrzewskiego ułożony został już nowy chodnik a na jezdni kamienna kostka.
Dobiegają również końca prace przy budowie ulic Zakładowej i Rybaki
Zakończyły się już roboty na ul. Kapeluszników i na podwórku ul. Sikorskiego.
Kontynuowane są jeszcze prace na ul. Promenada. Wykonana została konstrukcja przyszłej drogi od ul. Nad Wisłą do ul. Frycza Modrzewskiego. Ustawione zostały krawężniki, wykonano już chodnik po stronie północnej oraz dużą część przyszłego parkingu. Na wysokości aresztu śledczego trwa wymiana gruntu.
Na ul. Filomatów wykonana została nawierzchni i chodnik. Do zrobienia pozostały jeszcze schody oraz rampa dla osób z niepełnosprawnościami.
Po zakończeniu wszystkich robót, wykonawca rozpocznie prace w ciągu ul Nad Wisłą, która obecnie stanowi drogę dojazdową na teren budowy.
Docelowo projekt zakłada na całym obszarze dużą liczbę nasadzeń drzew i krzewów oraz budowę ścieżek dydaktycznych.
Zaawansowane prace prowadzone są też przy nabrzeżu Wisły.
Nadal trwają prace przy umacnianiu nabrzeża w Starym Fordonie. Wykonawca musi dostosowywać postęp prac do poziomu Wisły. Umocnione nabrzeże ma pełnić kilka funkcji. Podstawowa to wzmocnienie potencjału Starego Fordonu, który znów zwraca się ku Wiśle.
Będzie to miejsce wypoczynku i rekreacji z ławkami oraz siedziskami. Stworzy również możliwość wodowania i cumowania jednostek pływających czy korzystania z transportu wodnego. Obecnie prace prowadzone są przy betonowaniu zazbrojonej konstrukcji slipu. Latem przy niskim poziomie Wisły prowadzone mają być jeszcze prace przy ostrodze, która wychodzi najdalej w stosunku do brzegu.
Nabrzeże będzie wyposażone w oświetlenie, monitoring i odwodnienie.
Przy rzece zaplanowano między innymi budowę: boiska, toru do jazdy wyczynowej rowerem, miejsc wypoczynku, placu zabaw i ścianek do wspinaczki.
Na kompleksową rewitalizację Starego Fordonu wydanych zostanie blisko 50 mln zł.
Klasyki opanowały Bydgoszcz
W sobotę 18 czerwca w naszym mieście odbył się Zlot Zabytkowych Autobusów.
Była parada klasyków, pokazy starych autobusów a dla mieszkańców kursy zabytkowym taborem.
Projekt powstał dzięki głosom oddanym w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Impreza zorganizowana przez: Miasto Bydgoszcz, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, MZK, ZDMiKP oraz Irex Trans,
Rowerowa Stolica Polski na półmetku
Blisko 4 miliony przejechanych kilometrów na rowerze, 42,5 tys. użytkowników i niemal 230 tys. odbytych treningów – tak prezentują się statystki na półmetku ogólnopolskiej rywalizacji, którą organizuje nasze miasto.
Na liczniku Metropolii Bydgoszcz ponad 860 tys. rowerowych kilometrów.
Bydgoszcz, Osielsko i Białe Błota to pierwsza trójka na półmetku Rowerowej Stolicy Polski 2022, wspólnie kręcimy kilometry dla Metropolii Bydgoszcz. W połowie czerwca nasze miasto plasuje się na 9. miejscu. Walka o zaszczytny tytuł najbardziej rowerowego miasta w Polsce jest w tym roku bardzo zacięta.
Podium ogólnopolskiej klasyfikacji od pierwszego dnia należy do Białej Podlaskiej. Rowerzyści z miasta na Lubelszczyźnie wykręcili już 375 tys. kilometrów.
Na Puławach aktywni cieszą się z drugiego miejsca, a podium zamyka Gorzów Wielkopolski.
W rywalizacji liczy się każdy kilometr. Akcja ma charakter rekreacyjny i najważniejsza jest dobra zabawa!
Mamy półmetek!
Do rywalizacji do tej pory przystąpiło 42,5 tys. użytkowników, którzy jeżdżą na rowerze dla 56 miast. Razem przejechaliśmy już niemal 4 miliony kilometrów. Średnio odbywa się ponad 15 tys. treningów dziennie. Średnia długość jednego treningu to 17,5 km .
Ze statystyk wynika, że to mężczyźni wsiadają częściej na rower.
Jak to wygląda na naszym lokalnym podwórku?
W sumie cykliści kręcący dla Metropolii Bydgoszcz zapisali 54 tys. treningów. Najliczniejszą grupą wiekową są rowerzyści i rowerzystki 35+.
Ze statystyk wynika, że więcej kilometrów kręcą Panowie. Na liczniku całej Metropolii odnotowano już 861 tys. kilometrów.
Do końca zabawy jeszcze dwa tygodnie. Nie jest więc jeszcze za późno, aby pobrać na telefon bezpłatną aplikację i wspólnie kręcić kilometry!
Nasz zespół ZDMiKP też bierze udział w sportowej rywalizacji.
Do tej pory "wykręciliśmy" ponad 6000 km.
Zapraszamy do wspólnej zabawy.
Szczegóły dotyczące aplikacji Aktywne Miasta - TUTAJ