10 nowoczesnych tramwajów - jeszcze w tym roku
W tym tygodniu przeprowadziliśmy wizytę studyjną w fabryce pojazdów szynowych PESA Bydgoszcz S.A
Sprawdzaliśmy jak postępuje budowa 10 tramwajów, które zakupiliśmy w ubiegłym roku.
W sumie zamówiliśmy aż 40 takich nowoczesnych pojazdów.
Pozwoli to w Bydgoszczy wyminieć cały tabor tramwajowy na nowy.
Wizyta studyjna u producentra pojazdów szynowych pozwoliła skontorolować postęp dotyczasowych prac przy budowie nowoczesnych tramwajów.
Weryfikowany był montaż konstrukcji członów tramwaju, zabudowa wnętrza pojazdów oraz klejenie i lakierowanie poszycia.
10 nowych "niskopodłogowców" będzie gotowa jeszcze w tym roku.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Wymieniamy cały tabor na nowy
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Wysłużone pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów.
Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Teraz wyprodukowanych zostanie kolejnych 40 nowoczesnych pojazdów.
Dzięki temu wymienimy cały tabor na nowy a wysłużone Kosntale zastapimy nowoczesnymi tramwajmi.
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Obecnie trwa budowa mostu tramwajowego nad Brdą oraz budowa torowiska na ul. PErłowej i Toruńskiej.
Miasto pozyskało też dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
W planach jest natomiast budowa nowej linii m.in. na Szwederowie.
Przybywa użytkowników Park&Ride
Od kilku miesięcy kierowcy mogą korzystać z parkingów PArk & Ride w Bydgoszczy. Z miesiąca na miesiąc przybywa użytkowników systemu, dzięki któremu można bez problemu parkować auto i podróżować komunikacją miejską za darmo.
W maju mieliśmy ich o ponad pół tysiąca więcej niż jeszcze w kwietniu bieżącego roku.
W marcu bieżącego roku z systemu korzystało ponad 1200 osób. Prawie wszystkie pobrane bilety, były przeznaczone dla dwóch osób. Większość (prawie 1000) biletów zakupionych została na ul. Grudziądzkiej i ul. Kujawskiej (180)
Od kwietnia pojawiła się już możliwość zakupu biletów okresowych a liczba użytkowników wzrosła w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
W maju odnotowaliśmy dalszy wzrost zainteresowania parkingami Park & Ride.
W maju z systemu skorzystało już ponad 2300 osób. To prawie pół tysiąca więcej niż w kwietniu i blisko dwa razy więcej niż w marcu bieżącego roku .
W maju najwięcej parkujących mieliśmy na parkingu wielopoziomowym na ul. Grudziądzkiej ale wzrost znaczny odnotowaliśmy też w Myślęcinku (ponad 480 sprzedanych biletów w porównaniu do 140 w kwietniu). Na parkingu przy ul. Rekreacyjnej sprzedanych zostało prawie 50% wszystkich biletów okresowych.
Przypominamy, że bilet okresowy pozwala pozostawić auta na parkingu P&R i podróż komunikacją miejską na bilecie parkingowym przez dłuższy czas.
Płacisz raz i nic nie musisz robić przez cały okres rozliczeniowy.
Szlaban będzie otwierał się autmatycznie za każdym razem i to bez obowiązku pobierania biletu.
Ceny są bardzo atrakcyjne:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Oczywiście jest też możliwośc parkowania na krótszy okres czasu.
Szczegóły dotyczące bydgoskiego systemu Park & Ride znajdziesz TUTAJ
Rowerem po placu Weyssenhoffa
W ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania, kolejne ulice przekształcamy w drogi jednokierunkowe a na wielu trasach wprowadzimy ograniczenia do 30 km/h.
Zmiany poprawiają nie tylko bezpieczeństwo ale umożliwiły stworzenie kolejnych tras dla rowerzystów.
W kilkunastu miejscach Bydgoszczy wprowadziliśmy już pasy, kontrapasy oraz kontraruch rowerowy.
Niestety wielu rowerzystów nie wie jeszcze jak korzystać z nowych rozwiązań, szczególnie dotyczy to zmian na placu Weyssenhoffa.
Przypominamy, że KONTRARUCH ROWEROWY to dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach ulic jednokierunkowych.
Ruch rowerów w kierunku przeciwnym do innych pojazdów poprawia ciągłość i spójność sieci tras rowerowych, pozwala użytkownikom rowerów na korzystanie z krótszych tras przejazdu i sprzyja poprawie bezpieczeństwa,
Kontraruch łatwo rozpoznać po znakach „zakaz wjazdu – nie dotyczy rowerów" oraz czerwonych krótkich pasach na wlotach w daną ulicę. Rowerem można jechać więc w obu kierunkach. Przypominamy, że rowerzyści poruszać powinni się po prawej stronie jezdni, patrząc w kierunku swojego ruchu.
KONTRAPAS ROWEROWY jest to pas ruchu dla rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów na drogach jednokierunkowych. Kontrapas jest zawsze jednokierunkowy. Rowerzysta jadąc więc zgodnie z kierunkiem aut, MUSI poruszać się po jezdni, po prawej stronie zgodnie z zasadami ogólnymi.
Ruch w przeciwną stronę odbywa się po kontarpasie rowerowym.
Takie rozwiązanie zastosowaliśmy już na ul. Wiatrakowej i ul. Bełzy [ przykład na zdjęciu - jadąc w dół ul. Bełzy korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów ]
PAS ROWEROWY to część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami rowerowymi (np. czerwonym pasem na jezdni).
Takie rozwiązanie rowerzyści można napotkać już od dawna na al. Ossolińskich, ul. Gdańskiej. W ostatnim czasie pasy rowerowe domalowaliśmy na Alejach Adama Mickiewicza, Powstańców Wielkopolskich oraz Plac Józefa Weyssenhoffa.
Na tym ostatnim wielu rowerzystach nie wie jak korzystać z nowych rozwiązań i zjeżdza z pasa rowerowego bezpośrednio pod rozpędzone auta.
Przypominamy więc, że rowerzysta dojeżdża do placu Weyssenhoffa głównymi ulicami (ul. Powstańców Wielkopolskich – od strony ul. Ogińskiego, Al. Mickiewicza – od strony ul. Gdańskiej czy Al. Ossolińskich – od strony ul. Sieńki) wyznaczonymi pasami rowerowymi:
- aby skręcić rowerem w prawo (z ul. Powstańców Wielkopolskich w Al. Mickiewicza, z Al. Mickiewicza w Al. Ossolińskich lub z Al. Ossolińskich w ul. Powstańców Wielkopolskich) pozostajemy na prawym czerwonym pasie.
- chcąc rowerem skręcić w lewo (z Powstańców Wielkopolskich w Al. Ossolińskich, z Al. Mickiewicza w Powstańców Wielkopolskich, czy z Al. Ossolińskich w Al. Mickiewicza) zmieniamy rowerem pas ruchu na ogólny - "po jezdni" (za znakiem F-19 i na wysokości symbolu poziomego typu „sierżant", a po skręcie w lewo wjeżdżamy na pas rowerowy (pomiędzy jezdniami).
Dodatkowo pragniemy poinformować, że w związku z planowanymi pracami miejskich wodociągów, przesunęliśmy termin malowania oznakowania poziomego na al. Mickiewicza w kierunku placu Weyssenhoffa..
Więcej o różnicach między kontrapasem a kontraruchem rowerowym pisaliśmy TUTAJ
Pamiętaj:
Kontraruch rowerowy – ruch rowerów na jezdni ulicy jednokierunkowej, w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów, bez wydzielonego pasa ruchu dla rowerów.
Kontrapas ruchu dla rowerów – wydzielony pas jezdni na ulicy jednokierunkowej przeznaczony do ruchu rowerów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy.
Pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczona do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
Salon Bydgoszczy jeszcze bardziej przyjazny pieszym i rowerzystom
Trwa rewitalizacja placu Kościeleckich. Niedługo zlecimy przebudowy Rybiego Rynku oraz ulic Grodzkiej i Pod Blankami.
Już teraz jednak uporządkujemy ruch na wielu ulicach w ścisłym centrum Miasta.
Kolejny odcinek ul. Mostowej oddajemy pieszym i rowerzystom.
Zmiany na kolejnych ulicach w obrębie Starego Rynku pozwolą natomiast poprawić bezpieczeństwo i ograniczyć ruch w Salonie Bydgoszczy.
Dotychczasowa funkcja komunikacyjna ulicy Mostowej zostanie mocno ograniczona.
Zależy nam, by była to strefa przede wszystkim dla pieszych, rowerzystów, a sam most pozwalał na organizowanie jeszcze częściej różnych wydarzeń, jak na przykład Bydgoski Jarmark Bożonarodzeniowy oraz rozszerzać ofertę innych imprez odbywających się w tej części miasta.
Planowane zmiany jeszcze bardziej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu, zmniejszenie jego natężenia. Pozwolą poza tym wyeksponować nieprzeciętny charakter obszaru Starego Rynku oraz uliczek do niego przylegających. O takie rozwiązania apelowały między innymi bydgoskie organizacje społeczne i stowarzyszenia.
Co się zmieni ?
Przejazd przez ul. Mostową zostanie zamknięty.
Ruch pojazdów przez most z przyległymi fragmentami ul. Grodzkiej będzie niemożliwy za wyjątkiem pojazdów służb komunalnych i ratunkowych.
Dla kierowców dostępny będzie wyłącznie parking na placu Teatralnym z wjazdem od strony ul. F. Focha.
Odcinek ten będzie dwukierunkowy, działający wyłącznie na tzw. prawoskrętach. Wyjazd z ul. Mostowej nie będzie już sterowany sygnalizacją świetlną. Na istniejących sygnalizatorach uruchomione będzie tylko pulsujący sygnał ostrzegawczy.
Zamknięcie przejazdu przez most, wiąże się również ze zmianami w dotychczasowej organizacji ruchu w obrębie całego Starego Miasta.
Najważniejsze z nich to:
- wyłączony zostanie z ruchu odcinek ul. Grodzkiej przy Spichrzach.
- ruch kołowy od ul. Jezuickiej (przy Urzędzie Miasta) będzie mógł się odbywać poprzez ul. Farną w kierunku ul. Przyrzecze, która na całym odcinku będzie jednokierunkowa i skierowana do ul. Długiej.
- na ul. Pod Blankami (odc. od Jana Kazimierza do ul. Podwale) odwrócony zostanie kierunku ruchu. Zmiana ta ograniczy niewątpliwie ruch na ul. Długiej.
- wyłączenie z ruchu fragmentu ulicy Długiej od strony ul. Jana Kazimierza (przy tramwaju) poprzez zastosowanie słupków jak na przyległych ulicach. Odcinek ulicy Długiej od ul. Jana Kazimierza do ul. Podwale będzie dwukierunkowy, z możliwością wjazdu tylko od ul. Podwale.
W związku ze zmianami na tych dwóch ulicach konieczne stanie się również wprowadzenie niewielkich zmian porządkowych na ul. Kazimierza Wielkiego poprzez optyczne jej przewężenie od strony ul. Pod Blankami (donice, elementy małej architektury).
MAPA POGLĄDOWA ZMIAN [kliknij aby powiększyć]
MAPA SZCZEGÓŁOWA [pdf - kliknij aby otworzyć]
Cały obszar Starego Miasta (ograniczony ulicami Bernardyńską, Wały Jagiellońskie, Nowy Rynek-M. Wierzbickiego, Wełniany Rynek-Brdą ) dodatkowo zostanie oznakowany znakami zakazu ruchu, które nie będą dotyczyć pojazdów: dojeżdżających na teren posesji i parkingi, zaopatrzenia, taksówek, oznakowanych pojazdów służb miejskich i ratunkowych, pojazdów z zezwoleniem zarządcy, hulajnóg elektrycznych i rowerów.
Ustawienie nowego oznakowania pionowego rozpoczniemy jeszcze w tym tygodniu.
Jeszcze więcej zmian w centrum Miasta
W wakacje zaplanowaliśmy ogłoszenie przetargu na rewitalizację Rybiego Rynku oraz ulic Pod Blankami, Malczewskiego, Zaułek, Przy Zamczysku i Przyrzecze, Jana Kazimierza i Grodzkiej.
We wskazanych miejscach pojawi się estetyczna nawierzchnia z wykorzystaniem materiałów kamiennych oraz stylizowane oświetlenie uliczne.
Z kolei Rybi Rynek zmieni się w elegancki plac publiczny, gdzie będą mogły odbywać się wydarzenia organizowane między innymi przez muzeum okręgowe, Teatr Kameralny czy Miejskie Centrum Kultury.
Trwają również intensywne przygotowania do konkursu na zagospodarowanie placu Teatralnego.
Wcześniej rozpoczęła się kompleksowa rewitalizacja placu Kościeleckich.
Zakres prac obejmuje m.in. budowę podziemnych zbiorników na deszczówkę. Zachowane zostaną istniejące kasztanowce.
Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia. Piesi zyskają równe estetyczne chodniki w śródmiejskim stylu.
Bydgoszcz odzyskuje swój Salon
W ostatnich latach samochody zniknęły między innymi ze zrewitalizowanego Starego Rynku i kilku przyległych ulic.
Również ulica Długa stała się przestrzenią zdecydowanie bardziej przyjazną dla pieszych.
Wraz rozbudową ulicy Kujawskiej przebudowany został jej ostatni odcinek od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami.
Otwarcie wielopoziomowego parkingu na ul. Grudziądzkiej umożliwiło też zamknięcie dla ruchu samochodowego Wyspy Młyńskiej.
Wszystkie te działania są częścią ogromnego programu kompleksowej rewitalizacji Salonu Bydgoszczy.