Zmiany w centrum miasta korzystne dla pieszych i rowerzystów
Od czwartku 29 czerwca wprowadzamy zmiany w organizacji ruchu na kilku ulicach w centrum Miasta.
Kolejny odcinek ul. Mostowej i Długiej oddamy pieszym i rowerzystom. Zmienimy też kierunek ruchu na ul. Pod Blankami. Nowa organizacja pozwoli poprawić bezpieczeństwo i ograniczyć ruch w centrum Bydgoszczy.
Dotychczasowa funkcja komunikacyjna ulicy Mostowej zostanie mocno ograniczona.
Zależy nam, by była to strefa przede wszystkim dla pieszych i rowerzystów, a sam most pozwalał na organizowanie jeszcze częściej różnych wydarzeń, jak na przykład Bydgoski Jarmark Bożonarodzeniowy oraz rozszerzać ofertę innych imprez odbywających się w tej części miasta.
Planowane zmiany jeszcze bardziej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ale pozwolą też wyeksponować nieprzeciętny charakter obszaru Starego Rynku oraz uliczek do niego przylegających.
Co się zmieni ?
- przejazd przez ul. Mostową zostanie zamknięty.
- dla kierowców dostępny będzie wyłącznie parking na placu Teatralnym z wjazdem od strony ul. F. Focha.
- wyjazd z ul. Mostowej nie będzie już sterowany sygnalizacją świetlną. Na istniejących sygnalizatorach uruchomione będzie tylko pulsujący sygnał ostrzegawczy.
Zamknięcie przejazdu przez most, wiąże się również ze zmianami w dotychczasowej organizacji ruchu w obrębie całego Starego Miasta.
Najważniejsze z nich to:
- wyłączony zostanie z ruchu odcinek ul. Grodzkiej przy Spichrzach.
- ruch kołowy od ul. Jezuickiej (przy Urzędzie Miasta) będzie mógł się odbywać poprzez ul. Farną w kierunku ul. Przyrzecze, która na całym odcinku będzie jednokierunkowa i skierowana do ul. Długiej.
- na ul. Pod Blankami (odc. od Jana Kazimierza do ul. Podwale) odwrócony zostanie kierunku ruchu. Zmiana ta ograniczy niewątpliwie ruch na ul. Długiej.
- wyłączenie z ruchu fragmentu ulicy Długiej od strony ul. Jana Kazimierza (przy tramwaju) poprzez zastosowanie słupków jak na przyległych ulicach. Odcinek ulicy Długiej od ul. Jana Kazimierza do ul. Podwale będzie dwukierunkowy, z możliwością wjazdu tylko od ul. Podwale.
W związku ze zmianami konieczne stanie się również wprowadzenie niewielkich zmian porządkowych na ul. Kazimierza Wielkiego poprzez optyczne jej przewężenie od strony ul. Pod Blankami (donice, elementy małej architektury).
To tylko cześć zmian w ścisłym Centrum Miasta.
Obecnie trwa już kompleksowa rewitalizacja placu Kościeleckich.
W wakacje zaplanowaliśmy natomiast ogłoszenie przetargu na rewitalizację Rybiego Rynku oraz ulic Pod Blankami, Malczewskiego, Zaułek, Przy Zamczysku i Przyrzecze, Jana Kazimierza i Grodzkiej.
Wygodne płatności w nowych parkomatach
Strefa płatnego parkowania wkrótce zmieni swoje granice.
Jej rozszerzenie ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy. Konsekwentnie w tej części miasta coraz więcej przestrzeni udostępniamy pieszym i rowerzystom. Prace przy nowej organizacji ruchu dobiegają końca.
Ostatnim etapem będzie zakup i montaż nowych parkomatów.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na realizację tej usługi. Za parkowanie będzie można płacić kartą.
W ubiegłym roku Rada Miasta podjęła decyzję o rozszerzeniu bydgoskiej Strefy Płatnego Parkowania.
Będzie w niej teraz ponad 5000 miejsc do zaparkowania aut. Do nowej strefy włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi.
Przed pracami przy rozszerzeniu strefy SPP, zinwentaryzowaliśmy istniejące miejsca postojowe oraz sprawdziliśmy wszystkie ulice pod względem bezpieczeństwa ruchu.
Przeprowadziliśmy też analizę obszaru planowanej strefy SPP pod kątem uspokojenia ruchu, ograniczenia prędkości oraz wprowadzenia udogodnień dla pieszych i rowerzystów.
Analizowana była również lokalizacja nowych parkomatów.
Od kilku tygodni na blisko 70 ulicach miasta wprowadzamy zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu.
Przenosimy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadzamy ulice jednokierunkowe a na wielu trasach ograniczamy prędkość do 30 km/h.
Pojawiają się też nowe rozwiązania dla rowerzystów i pieszych.
Po zakończeniu tych robót będzie można rozpocząć ostatni etap prac, czyli montaż nowych i wymiana dotychczasowych parkomatów.
Urządzenia pojawią się w nowej oraz istniejącej Strefie Płatnego Parkowania.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na realizację tej usługi.
Nowe urządzenia będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Pozwolą na płacenie nie tylko gotówką ale też kartą. Będzie w nich można również wnieść opłatę dodatkową za brak biletu.
Zasilanie będzie odbywało się przez akumulatory i panele słoneczne.
Nowe urządzenia wydadzą też bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
Nadal będzie też możliwość opłacania parkowania za pomocą aplikacji.
Więcej na ich temat pisaliśmy TUTAJ.
Nowe urządzenia zastąpią wysłużone parkomaty, z których niektóre mają już blisko 20 lat.
Wykonawca od daty podpisania umowy będzie miał 4 miesiące na ustawienie parkometrów w nowej strefie parkowania, a następnie 2 kolejne miesiące na wymiane istniejących w centrum miasta.
Będzie też zobowiązany do utrzymania i serwisowania nowych urządzeń przez 10 lat.
W ramach usługi przygotowany zostanie jeszcze nowy e-sklep, który pozwoli mieszkańcom w łatwiejszy i szybszy sposób zakup abonamentu w strefie płatnego parkowania.
O postępach procedury przetargowej informować będziemy na bieżąco.
Rowerowa ścieżka w Myślęcinku gotowa
Zakończyliśmy budowę trasy rowerowej na ul. Jeździeckiej.
Powstała parkowa obwodnica przyjazna dla rowerzystów, która łączy się z wcześniej wybudowanymi ścieżkami w Myślęcinku.
To już kolejna droga rowerowa w Bydgoszczy.
Tylko w tym roku powstanie ich w całym mieście blisko 13 km.
Inwestycja na ul. Jeździeckiej objęła budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej, z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską a ul. Słowackiego w Niemczu.
Łączna długość nowej trasy to około 2,3 km, a szerokość to 3 m.
Nowa infrastruktura ułatwia bezpieczne poruszanie się pomiędzy różnymi częściami Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku oraz dojazd do pobliskich miejscowości na terenie gminy Osielsko (m.in. Niemcz, Maksymilianowo). To jeden z elementów tworzenie spójnej i wygodnej sieci rowerowej na terenie Metropolii Bydgoszcz.
W ramach zadania przebudowaliśmy infrastrukturę podziemną. Wykonaliśmy przystanki autobusowe i przejścia dla pieszych. Zainstalowaliśmy też nowe ledowe oświetlenie.
Na ciągu pieszo-rowerowym ułożyliśmy nawierzchnię bitumiczną.
W pasie zieleni zasadziliśmy aż 318 drzew.
Po obu stronach rowerowej trasy dosadziliśmy również kilkaset krzewów.
Nowa infrastruktura powstała na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko.
Zakładało ono sfinansowanie zadania po połowie.
Wartość inwestycji to ok. 5 mln zł.
Nowe drogi rowerowe - zapraszamy na konsultacje
Projektanci opracowali wstępną dokumentację nowych dróg rowerowych, które pozwolą lepiej skomunikować istniejące trasy na osiedlach osiedlach Tatrzańskim, Trenów Nadwiślańskich, Leśnym, Bielawach, Bocianowie oraz Zimnych Wodach.
Zapraszamy bydgoszczan na konsultacje społeczne.
To najlepszy moment na zgłoszenie swoich uwag oraz zapoznanie się z proponowanymi rozwiązaniami.
Rower staje się coraz popularniejszym środkiem transportu, dlatego konsekwentnie rozbudowujemy rowerową infrastrukturę. Obecnie trwają prace nad projektami między innymi trzech inwestycji. Ich wspólnym celem jest zwiększenie spójności naszej sieci ścieżek.
W konsultacjach rozmawiamy o budowie następujących dróg rowerowych:
- na odcinku ul. Sudeckiej - Wyzwolenia - Pelplińskiej (os. Tatrzańskie, os. Terenów Nadwiślańskich)
- wzdłuż ulicy Kieleckiej (os. Zimne Wody Czersko Polskie)
- wzdłuż ulicy Sułkowskiego (os. Leśne, os. Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto, os. Bielawy)
Łączymy Bydgoszcz
W Fordonie zaprojektowana została trasa od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta, gdzie połączy się z istniejącą drogą rowerową na terenie gminy Osielsko. Dokumentacja zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia przy komisariacie oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji oraz ul. Geodetów projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy.
Na Leśnym powstaną drogi rowerowe po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników. Na odcinku od ul. K. Chodkiewicza w stronę Cichej zaprojektowano natomiast jednokierunkowy pas rowerowy. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Nowa ścieżka pieszo-rowerowa rowerowa została zaprojektowana też wzdłuż ul. Kieleckiej (po stronie zachodniej). Umożliwi ona rowerzystom bezpieczne podróże pomiędzy ul. Sporną i F. Dachtery, gdzie funkcjonują już drogi rowerowe. Spójność całej trasy gwarantować ma także dobudowanie ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie u. Toruńskiej pomiędzy Kielecką i Sporną.
Czas na konsultacje
Konsultacje odbędą się w terminie od 26 czerwca do 17 lipca br. Będą skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
To najlepszy moment na zgłoszenie swoich uwag oraz zapoznanie się z proponowanymi rozwiązaniami.
Swoje opinie mieszkańcy będą mogli wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rowery) lub przekazać na adres ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Dodatkowo, w czwartek, 6 lipca o godzinie 16:30 odbędzie się spotkanie on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na facebooku.
Pliki do pobrania z proponowanymi rozwiązaniami projektowymi znajdują się TUTAJ
Warto wiedzieć
W tym roku długość rowerowych tras w Bydgoszczy wzrośnie o 13 kilometrów.
Wiele nowych rowerowych inwestycji jest już na finiszu. Pomogą nie tylko nowe inwestycje, ale także zmiany w organizacji ruchu wprowadzane aktualnie na terenie Śródmieścia. Już teraz mamy 124 kilometry rowerowych dróg.