Postępują roboty na ul. Gdańskiej
Wykonawca przystąpił do układania nawierzchni na nowym rondzie u zbiegu ulic Gdańskiej i Rekreacyjnej w Myślęcinku. Na nowym rondzie ułożone zostały już krawężniki i przygotowana została podbudowa na wlotach od strony ulicy Gdańskiej oraz wokół wyspy centralnej. Teraz rozpoczęło się układanie nawierzchni.
W przyszłym tygodniu rozpocznie się natomiast frezowanie nawierzchni, po której obecnie poruszają się pojazdy. Po zakończeniu tych prac wykonawca przystąpi do układania docelowej nawierzchni na całej szerokości jezdni. Warto w tym miejscu zwolnić i zachować większą ostrożność.
Buspasy na ul. Gdańskiej ułatwią przejazd autobusom szczególnie w czasie dużych imprez organizowanych w Myślęcinku. Nowe rondo będzie posiadało 3 wloty. Skrzyżowanie z wyspą centralną zagwarantuje wszystkim uczestnikom ruchu większe bezpieczeństwo. Wokół niego dobudujemy nowe chodniki i drogi rowerowe. Łatwiej będzie też wyjechać z ul. Rekreacyjnej.
Warto podkreślić, że w bezpośrednim sąsiedztwie ronda w ramach innego projektu, powstanie parking typu P+R (parkuj i jedź) umożliwiający wygodną przesiadkę na tramwaj.
Budowa buspasów na Gdańskiej kosztuje ponad 10 mln zł. Inwestycja finansowana jest w oparciu o środki unijne ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
Nowe wiaty już na przystankach
W mijającym tygodniu zainstalowaliśmy dwie nowe wiaty na przystankach autobusowych. Zadaszenia pojawił się na moście Kazimierza Wielkiego (w kierunku Błonia) oraz ul. Glinki / Dąbrowa (w kierunku Glinek). W przyszłym tygodniu dostawiona zostanie wiata na przystanku Smoleńska / Pińczowska w kierunku ronda Toruńskiego.
W I kwartale bieżącego roku nowe wiaty przystankowe pojawiły się również na: ul. Glinki / Dąbrowa w kierunku Centrum, most Kazimierza Wielkiego w stronę Kapuścisk, ul. Witebskiej (oś. Brdyujście).
W Bydgoszczy mamy prawie 550 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta. Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już ponad 92,5 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Na utrzymanie wiat składają się: mycie (poza okresem zimowym), naprawy, wymiana uszkodzeń i malowanie. Wszystkie wymagane prace utrzymaniowe w tym zakresie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco. Obecnie w całym mieście trwa dokładne czyszczenie i mycie istniejącej infrastruktury przystankowej. Prace w tym zakresie potrwają około dwóch tygodni.
Ogródki letnie za grosze. Nowe stawki za dzierżawę
W związku z kolejnym etapem znoszenia przez rząd obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa oraz wytycznymi w zakresie prowadzenia działalności gastronomicznej, Prezydent Miasta wychodząc naprzeciw oczekiwaniom lokalnej branży gastronomicznej, ustalił preferencyjne stawki opłat dzierżaw dla prowadzących lokale gastronomiczne na terenie Bydgoszczy, które obowiązują od dnia 13.05.2020 roku do końca sezonu ogródków letnich w 2020 roku.
Opata za działalność ogródków letnich dla wszystkich dzierżawców wynosić będzie symboliczny 1 grosz za 1m² za dzień.
To oznacza, że dla prowadzących ogródki letnie ze sprzedażą alkoholu opłata zostanie obniżona do 1% całej kwoty. Zmieni się także opłata pobierana za działalność ogródków letnich nie prowadzących sprzedaży alkoholu. W tym przypadku kwota dotychczas obowiązująca wynosiła 0,10 zł za 1m² za dzień. Będzie to także 1 grosz za 1m² za dzień.
Preferencyjne stawki będą obowiązywać do końca sezonu 2020.
Do wskazanej wysokości opłat z tytułu dzierżawy dodany zostanie podatek VAT, płatny zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
Dzierżawcy mogą od dziś występować do ZDMiKP w Bydgoszczy w sprawach związanych z podpisaniem Umów dzierżaw terenu pod ogródki sezonowe-letnie.
Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów
Już w kwietniu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wchodzący w skład Forum Organizatorów Transportu oraz Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, skierował do Premiera Mateusza Morawieckiego oraz Ministra Zdrowia Łukasza Szumowskiego apel w sprawie zmiany dopuszczalnej liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia maksymalna liczba pasażerów w pojazdach komunikacji zbiorowej może wynosić tylko połowę miejsc siedzących. Niestety znoszenie kolejnych ograniczeń epidemiologicznych, spowodowało zwiększenie liczby pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej. Obowiązujące limity przewozowe, pozostały jednak bez zmian. Tym samym wielu pasażerów ma utrudniony dostęp do środków komunikacji miejskiej.
Wnioskowaliśmy aby limity liczby pasażerów odnoszone były do nominalnej pojemności pojazdów a nie tylko do miejsc siedzących. Pozwoli to na wykorzystanie także dużych przestrzeni w pojazdach komunikacji miejskiej przeznaczonych dla osób stojących.
Dodatkowo warto zauważyć, że nikt w Polsce nie dysponuje taką ilością taboru, aby przy rosnącej liczbie pasażerów spełnić tak wyśrubowane ograniczenia epidemiologiczne i świadczyć zarazem usługi przewozowe.
Rośnie liczba pasażerów
Znoszenie kolejnych obostrzeń epidemiologicznych, spowodował znaczny wzrost liczby pasażerów w bydgoskiej komunikacji.
W pierwszym okresie obostrzeń poziom sprzedaży biletów spadł do ok. 20% w porównaniu do wartości bazowe występującej w warunkach normalnych.
- w drugiej połowie kwietnia poziom sprzedaży wyniósł ok. 30% wartości bazowej,
- w ostatnim okresie (początek maja) poziom sprzedaży wynosi już ok. 40% wartości bazowej.
Straty z tytułu niskiej sprzedaży biletów, wynoszą w Bydgoszczy już kilka milionów złotych.
W związku z powyższym Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy już w kwietniu przyłączył się do apelu organizacji zajmujących się komunikacją miejską w Polsce i wnioskował aby limity pasażerów odnoszone były do pojemności nominalnej pojazdów a nie tylko miejsc siedzących. W dobie znacznie zwiększonej świadomości społecznej w zakresie epidemii, pozwoli to na wykorzystanie przestrzeni w pojazdach komunikacji miejskiej, z jednoczesnym zachowaniem bezpieczeństwa samych podróżnych. Wnioskujemy również o przygotowanie antykryzysowej tarczy , która obejmować będzie przedsiębiorstwa samorządowe i komunalne świadczące usługi miejskiego transportu publicznego w Polsce.
W Bydgoszczy od początku pandemii zachowane były zasady bezpieczeństwa i ograniczenia epidemiologiczne.
Na wszystkich liniach autobusowych i tramwajowych w naszym mieście, obowiązują rozkłady jazdy jak w dni powszednie. Po wprowadzeniu limitów pasażerów w transporcie publicznym, prowadzone były na bieżąco, obserwacje „napełnienia" poszczególnych kursów na liniach komunikacyjnych. W uzasadnionych przypadkach wprowadziliśmy odpowiednie wzmocnienia danych kursów, polegające bądź na zadysponowaniu do ruchu taboru o większej pojemności lub dublowaniu kursów. Wprowadzone zostały też strefy buforowe w pojazdach, dodatkowej dezynfekcje czy wyłączone zostały tzw. „ciepłych przycisków". Wszystkie te działania miały zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców korzystających z komunikacji zbiorowej w Bydgoszcz.