Rusza remont ul. Stawowej
Przebudowa ul. Stawowej na Błoniu pochłonie ponad 1,6 mln zł. Ulica na odcinku od nowego ronda przy ul. W. Broniewskiego do ul. ks. J. Schulza zostanie wyposażona w bezpieczne przejścia i progi zwalniające. Umowa została podpisana. Ruszają prace budowlane.
Projekt zakłada usunięcie całej konstrukcji jezdni i zatok parkingowych na odcinku od W. Broniewskiego do ul. ks. Schulza. Następnie od podstaw powstanie konstrukcja nowej ulicy z miejscami postojowymi. Jezdnia zostanie wyposażona w szereg elementów podnoszących bezpieczeństwo.
Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami stosowane będą też w rejonie przejść płytki kierunkowe oraz elementy ryflowane (ułatwiające orientację).
Część miejsc postojowych zostanie oznaczona niebieskimi kopertami.
Ponadto zainstalowane będą wyspowe progi zwalniające rozdzielone separatorami.
Cała ulica objęta będzie strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h.
W przetargu wpłynęła jedna oferta. Firma zainteresowana prowadzeniem prac wyceniła je na wartość ponad 1,6 mln zł. Umowa została podpisana. Ruszają prace budowlane, które zakończą się do końca października.
Przebudowa będzie prowadzona w dwóch etapach, dzięki czemu uda się zminimalizować utrudnienia związane z dojazdem do przyległych bloków i posesji.
W pierwszej kolejności zamknięty zostanie odcinek ul. Stawowej od ul. Madalińskiego do ul. Słupskich. Po niespełna miesiącu Wykonawca przystąpi do realizacji odcinka od ul. Słupskich do ronda przy u. Broniewskiego.
Z uwagi na prowadzone roboty, nastąpi też tymczasowa zmiana trasy linii nr 57.
Linia w obu kierunkach będzie skierowana ulicą Władysława Broniewskiego. Z obsługi pasażerskiej zostanie wyłączony przystanek ks. Schulza / Stawowa.
Inwestycja uzupełnia szereg remontów zrealizowanych na Błoniu w ostatnich latach m.in. na ul. Madalińskiego, Broniewskiego, Władysława IV. W ubiegłym roku rozpoczęły się też inwestycje, w których kluczowe jest podnoszenie bezpieczeństwa. Stąd między innymi budowa ronda na połączeniu ul. Stawowej i Broniewskiego oraz instalacja azyli dla pieszych na ul. 16 Pułku Ułanów Wlkp.
Tydzień Zrównoważonego Transportu
Jak co roku, pod koniec września obchodzimy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.
W mieście już od wielu lat realizowane są inwestycje mające nie tylko zwiększyć ofertę komunikacyjną, ale mające być też przyjazne dla środowiska.
Rowerowa gra uliczna, mobilny serwis rowerowy, znakowanie rowerów przez policję oraz punkt informacyjny nt. ogólnopolskiej rowerowej rywalizacji RSP - między innymi te atrakcje czekają na mieszkańców z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
- Z ul. Mostowej na kilka dni zniknie samochodowy parking, a w zamian pojawi się specjalna strefa zrównoważonego transportu. W organizację strefy włączyły się także stowarzyszenia zajmujące się tą tematyką. Od piątku 18 września, do wtorku 22 września czekamy na mieszkańców, którzy przyjadą do nas na rowerze, hulajnogą lub innym ekologicznym środkiem transportu. W obchody idealnie wpisuje się także organizowana już po raz drugi przez nasze miasto ogólnopolska rywalizacja o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Na półmetku, akcja bije rekordy popularności wśród rowerzystów – mówi Łukasz Krupa, dyrektor Biura Promocji i Współpracy z Zagranicą
W dniach 18 - 22 września w godzinach 14 - 18 na Mostowej uzyskamy informacje o Rowerowej Stolicy Polski. Bydgoszczanie, którzy zaliczą grę uliczną szlakiem bydgoskich pomników odbiorą w strefie drobne gadżety. Poza niedzielą czekać będzie mobilny serwis rowerowy. Każdy chętny będzie mógł zrobić przegląd roweru i dokonać drobnych napraw.
Dodatkowo 18 i 21 września w godzinach 15 - 17 policjanci będą znakować rowery. W tym celu niezbędne jest okazanie ważnego dowodu tożsamości oraz dowodu zakupu roweru. Będziemy też zachęcać do noszenia odblasków i propagować bezpieczne poruszanie się po drogach.
Dnia 22 września Pasażerowie będący właścicielami samochodu osobowego w dniu obchodów Europejskiego Dnia bez Samochodu (wtorek 22.09) mogą podróżoweać za darmo środkami komunikacji miejskiej. Wymagany jest ważny dowód rejestracyjny pojazdu oraz dokument tożsamości osoby uprawnionej (ulga nie dotyczy pojazdów w leasingu).
Na zakończenie obchodów, 22 września Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych oraz Bydgoska Federacja Ruchów Miejskich w Bydgoszczy zapraszają na spotkanie z reportażystą Filipem Springerem, dokumentalistą życia polskich miast. Więcej informacji TUTAJ.
Zrównoważony transport w praktyce
W mieście już od lat realizowane są inwestycje mające nie tylko zwiększyć ofertę komunikacyjną ale mające być też przyjazne dla środowiska. Rozwijana jest sieć tramwajowa. Powstają nowe drogi rowerowe i kolejne buspasy. Unowocześniany jest tabor tramwajowy i autobusowy. Przy realizacji kolejnych inwestycji drogowych, nasadzane są liczne drzewa i krzewy.
Inwestycje rowerowe
Wszystkie inwestycje związane z budową dróg rowerowych uzgadniamy ze środowiskiem rowerzystów. W ostatnich latach zbudowaliśmy nowe trasy m.in. wzdłuż ulic Grunwaldzkiej, przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej, Wojska Polskiego, Łochowskiej, Solskiego, Koronowskiej i Kruszwickiej. Teraz trwa budowa drogi rowerowej na ul. Focha. Jeszcze w tym roku na kilkudziesięciu bydgoskich ulicach wytyczony zostanie kontraruch rowerowy. Daje to możliwość jazdy rowerem „pod prąd". Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich.
Budowa buspasów
Z myślą o wzmocnieniu roli transportu publicznego budujemy nowe pasy zarezerwowane dla autobusów. W ten sposób, w czasie największych natężeń ruchu autobusy omijają korki. Buspasy powstały m.in. na ulicach Zdobywców Wału Pomorskiego, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Wałach Jagiellońskich, Zygmunta Augusta, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. W budowie są pasy dla autobusów wzdłuż ulicy Kolbego i Kujawskiej.
Rozbudowa sieci tramwajowej
W ciągu jednej dekady sieć tramwajowa Bydgoszczy rozrosła się o 12 km. Powstała 10km a trasa do Fordonu oraz 2-km linia łącząca centrum z dworcem kolejowym. Zmodernizowaliśmy torowiska na ul. Chodkiewicza, Wojska Polskiego oraz węzeł Szarych Szeregów. Obecnie trwa budowa nowego torowiska wzdłuż ulicy Kujawskiej, które lepiej skomunikuje centrum z osiedlami tzw. Górnego Tarasu.
W tym roku planujemy też wyłonić wykonawcę nowego mostu, który zepnie torowiska z Fordońskiej i Toruńskiej wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.
Korzystne taryfy
Bydgoszcz należy do miast z najtańszymi biletami okresowymi. Oferujemy też karty uczniowskie i młodego pasażera dla najmłodszych mieszkańców z symbolicznymi opłatami za korzystanie z komunikacji publicznej. Za darmo podróżują pasażerowie po 65 roku życia.
Nowy tabor
Regularnie odnawiamy tabor autobusowy. Od przewoźników wymagamy niskiej podłogi, klimatyzacji, bezprzewodowego Internetu i monitoringu.
Komunikacja podmiejska
Od 2014 r. intensywnie rozwijamy siatkę połączeń podmiejskich. Na podstawie porozumień z gminami wchodzącymi w skład Metropolii Bydgoszcz autobusy zaczęły obsługiwać szereg miejscowości położonych na terenie gmin Osielsko, Białe Błota, Dobrcz, Nowa Wieś Wielka oraz Dąbrowa Chełmińska. Funkcjonuje już 9 linii podmiejskich a dziennie korzysta z nich blisko 7 tysięcy pasażerów.
Którędy i dokąd pojadą tramwaje?
Jeszcze w tym roku planowane jest uruchomienie torowiska wzdłuż rozbudowywanej ul. Kujawskiej. Za kilka lat natomiast powstanie nowa przeprawa mostowa nad Brdą w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Obie inwestycje zmienią dotychczasowy układ komunikacyjny w mieście.
Od 18 września do 9 października zapraszamy do konsultacji społecznych wstępnej koncepcji nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Bydgoszczy.
Karta konsultacyjna będzie dostępna www.bydgoszcz.pl/kujawska. (link aktywny od piątku 18 września)
Wstępna koncepcja nowego układu linii tramwajowych i autobusowych zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy poszczególnymi osiedlami, szybsze połączenia z Centrum i Fordonem dla mieszkańców Górnego Tarasu (Szwederowo, Wzgórze Wolności) przy ekologicznym transporcie. Jednocześnie kwota nakładów na komunikację zbiorową nie ulegnie zmniejszeniu.
Zwiększony zostanie udział procentowy ekologicznego transportu tramwajowego. Najwięcej zmian w rejonie osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Glinki i Kapuściska czyli tzw. górnego tarasu oraz poprawę obsługi intensywnie zabudowywanych terenów inwestycyjnych .
- Powstaną nowe bezpośrednie połączenia, a wiele podróży zajmie mniej czasu niż do tej pory. Jesteśmy otwarci na wszelkie zmiany, które w ramach posiadanego budżetu mogą jeszcze bardziej poprawić funkcjonowanie komunikacji publicznej. Na budowę nowoczesnego i przyjaznego dla mieszkańców transportu publicznego w ostatnich latach zabezpieczyliśmy około pół miliarda złotych - podkreśla wiceprezydent Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Tramwajem w każdym kierunku
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego kursować mają 3 linie. Zapewnią one mieszkańcom tych osiedli możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta i szybszy dojazd do Centrum :
• Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki),
• Lasu Gdańskiego (linia nr 11 z pętli Kapuściska),
• Bielaw (linia nr 2)
• Fordonu (linia nr 2).
Tak jak do tej pory, bez zmian z Kapuścisk do Dworca Głównego przez Dworzec Autobusowy (PKS) kursować ma linia tramwajowa nr 8, a w kierunku Fordonu podążać mają też tramwaje linii nr 7. Ich trasa skróci się po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. Z Glinek dotychczasową trasą przez Dworzec Autobusowy (PKS) w kierunku Bielaw kursować ma linia nr 4.
Zmiany w liniach autobusowych
Duże zmiany dotyczy mają też połączeń autobusowych.
Linia nr 79 przejedzie w drodze z pętli Rycerska na pętle Glinki przez nowy odcinek trasy Uniwersyteckiej.
Linia nr 53 kursować będzie z Błonia na Łukasiewicza ulicą Ujejskiego i wybranymi kursami obsłuży ulicę Cmentarną.
Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich. W ten sposób powstanie bezpośrednie połączenie północnej części Szwederowa z centrum.
Nowe dowozowe linie 84 i 85 zapewnią lepszą obsługę terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych ulokowanych wzdłuż ul. Chemicznej.
Zaplanowano też szereg mniejszych korekt pozwalających na synchronizację wielu linii kursujących tymi samymi odcinkami ulic.
Skrócić czas podróży, ograniczyć przesiadki i nie zbankrutować
W ramach prac nad koncepcją wykorzystywane było środowisko symulacyjne VISUM, oparte na modelu stworzonym przez Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy (aktualizowanym przez ZDMiKP), którego działanie oparte jest na wielu danych, takich jak m.in. dane urbanistyczne, demograficzne, ruchowe, atrakcyjności obszarów, jakości infrastruktury i innych.
Porównywano szereg różnych parametrów takich jak średni czas i długość podróży, liczbę przesiadek, liczbę przewożonych pasażerów oraz koszt usług przewozowych.
W tegorocznym budżecie na komunikację miejska zabezpieczonych zostało około 165 mln zł.
Wpływy z biletów z powodu pandemii są jednak znacząco niższe od zakładanych.
Czekamy na opinie
Konsultacje dotyczące nowego układu komunikacyjnego rozpoczną się 18 września i potrwają do 9 października. Bydgoszczanie chcący zgłosić swoje propozycje, będą mogli wypełnić kartę konsultacyjną na www.bydgoszcz.pl/kujawska jak i papierową) oraz uczestniczyć w sesji Q&A pytań i odpowiedzi – pytania można przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .
Poza tym w ramach konsultacji odbędzie się spotkanie z organizacjami pozarządowymi, zajmującymi się w swoim zakresie komunikacją publiczną.
- Partycypacja społeczna jest dla nas bardzo ważna, dlatego chcemy by Stowarzyszenia zajmujące się komunikacją były bardzo aktywne w tych konsultacjach. Nie ma rozwiązań idealnych, ale wspólną pracą z mieszkańcami można wypracować kompromis między potrzebami a możliwościami finansowymi – podkreśla wiceprezydent Bydgoszczy, Michał Sztybel.
Propozycje powinny być zbilansowane pod względem finansowym. Ewentualne pomysły poszerzenia oferty przewozowej (utworzenie nowej linii, wydłużenie tras, zwiększenie częstotliwości, itd.) muszą zawierać inną propozycję bilansującą koszty, np. likwidację lub zmniejszenie częstotliwości, skrócenie innej linii.
Po zakończeniu konsultacji wszystkie uwagi zostaną szczegółowo przeanalizowane, a następnie sporządzony zostanie raport końcowy. Kolejnym elementem będzie opracowanie ostatecznego rozkładów jazdy. W ciągu miesiąca od uruchomienia nowego rozkładu połączeń ankieterzy na przystankach oraz w autobusach i tramwajach zapytają bydgoszczan o opinie dotyczące nowych rozwiązań.
Po uruchomieniu torowiska w ul. Kujawskiej planuje się wdrożenie około 95% zmian przewidzianych koncepcją docelową.
Pozostałe zmiany będą wprowadzone po wybudowaniu mostu i torowiska w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego (między innymi wydłużenie linii nr 2 z Wyżyn do Fordonu).
Koncepcja w liczbach:
• Liczba linii tramwajowych - 11
• Liczba linii autobusowych wewnątrzmiejskich – 30
• Liczba linii autobusowych międzygminnych - 11
• Liczba linii autobusowych nocnych – 6
• Liczba tramwajów do obsługi – 63 pociągi
• Liczba autobusów do obsługi – 170 pojazdów (w tym 94 przegubowe)
Ważne informacje:
• Kiedy konsultacje ? 18 września - 9 października 2020 roku
• Kto może wziąć udział w konsultacjach? W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy
• Karta konsultacyjna -> www.bydgoszcz.pl/kujawska (link aktywny od piątku 18 września)
Schemat zmian poniżej:
Przetarg na oświetlenie bydgoskich ulic
Ogłosiliśmy kolejne przetargi na naprawę i obsługę lamp należących do Spółki Enea Oświetlenie. Niestety, w poprzednich postępowaniach firma nie złożyła oferty.
Od wielu miesięcy bydgoszczanie skarżą się na niedziałające lampy, które należą do Enei. Oświetlenie należące do Miasta funkcjonuje normalnie. Jednocześnie okazało się, że ponad 1000 lamp, za które Enea wystawiała Miastu rachunki, nie istnieje.
To, czy wkrótce lampy należące do Enei zaczną świecić, zależy od władz państwowej spółki. Zgodnie z prawem Enea jest jedynym podmiotem, który może wystartować w przetargach. Naprawy dotyczą jej własności, a Miasto nie ma żadnych możliwości ingerowania w urządzenia innej osoby prawnej.
Wcześniejsze postępowania nie przyniosły rozstrzygnięcia. Enea dwa razy nie zgłosiła się do obsługi własnych lamp.
Lampy tylko na papierze
Przypominamy, że w Bydgoszczy ok. połowa lamp należy do Miasta, a połowa do Enea Oświetlenie. Te drugie, wskutek braku umowy, nie są naprawiane. W efekcie, na wielu ulicach jest ciemno.
Jednym z głównych punktów sporu między Miastem, a spółką, była liczba lamp, za których Bydgoszcz ma płacić operatorowi.
Okazuje się, że ponad 1000 punktów świetlnych, za które Enea Oświetlenie wystawiała dotychczasowe rachunki, nie istnieje. Przeprowadziliśmy inwentaryzację. Dotychczas przedstawiana przez Enea Oświetlenie liczba punktów świetlnych na poziomie 16 262 szt. odbiegała od rzeczywistego stanu po przeprowadzonej weryfikacji ZDMiKP.
Jak się okazało w rzeczywistości punktów świetlnych jest prawie półtora tysiąca mniej (14 792 – ok. 1000 lamp zlikwidowanych przy inwestycjach m. Bydgoszczy i 525 punktów świetlnych pozostających w utrzymaniu ZDMiKP, a tylko zasilanych z szaf oświetleniowych własności Enea Oświetlenie).
Enea wystawia wysokie rachunki
Kolejnym powodem sporu Miasta ze spółką są nieuzasadnione wysokości rachunków za utrzymanie lamp Enei. ZDMiKP dokładnie przeanalizował dotychczasowe koszty utrzymania lamp. W przypadku lamp miejskich dotychczasowe miesięczne opłaty za utrzymanie jednego punktu świetlnego wyniosły 4,80 zł (bez uwzględnienia napraw awaryjnych, uszkodzeń losowych itd.).
Z kolei rachunki wystawiane przez Eneę to ok. 20 zł miesięcznie (z uwzględnieniem kosztów utrzymaniowych oraz usług oświetleniowych w postaci udostępnienia majątku). W negocjacjach Miasto domagało się od Spółki przedstawienia wiarygodnych, rzeczywistych kosztów utrzymania pojedynczego punktu świetlnego.
Wszystkie zgłoszenia, które w ostatnich miesiącach mieszkańcy wysyłali do Miasta ws. zepsutych lamp Enei Oświetlenie były niezwłocznie przekazywane spółce.
Ta nie reagowała, zasłaniając się niepodpisaniem umowy i ograniczeniami epidemiologicznymi. Miasto natomiast nie mogło naprawiać własności innego podmiotu prawnego, bo naruszyłoby to istniejące przepisy.
Należy dodać, że wychodząc oczekiwaniom Spółki, pomimo braku podpisanej umowy na 2020 rok, Miasto uregulowało należności za pierwsze za bezumowne korzystanie z jej majątku w okresie I półrocza w wysokości 75% wykonanej usługi. Pomimo tego, lampy nadal nie były naprawiane przez Enea Oświetlenie.
Wielokrotne spotkania z przedstawicielami państwowej spółki również nie przyniosły wymiernych efektów.
Rozwijamy własną infrastrukturę
Dziś prawie połowa lamp w Bydgoszczy należy do Spółki Enea Oświetlenie. Pozostałą część, czyli majątek Miasta, obsługuje ZDMiKP.
Niezależnie od rozstrzygnięcia obecnego przetargu, Miasto rozwija własne energooszczędne instalacje.
Nowoczesne lampy miejskie powstają obecnie przy nowych inwestycjach, np. ul. Grunwaldzkiej, Kujawskiej. Te punkty świetlne, w przeciwieństwie do infrastruktury Enei, są zawsze nowoczesne i energooszczędne. Średni wiek lamp Miasta to 13 lat, a Enei prawie dwa razy więcej, bo 25.
Wielokrotne propozycje Bydgoszczy, aby wykupić lampy spółki, były odrzucane.
Do obecnie ogłoszonego przetargu na obsługę lamp firmy Enea Oświetlenie zgłosić się może tylko sama spółka, która jest właścicielem połowy lamp w mieście.
Warto dodać, że w dwóch wcześniejszych, podobnych przetargach, spółka nie wystartowała zasłaniając się brakiem precyzyjnego opisu zamówienia.
Termin składania ofert w ogłoszonych postępowaniach przetargowych mija 25.09.2020r.
Aby uniknąć obecnej sytuacji w 2021 roku, obecne ogłoszenie przetargowe obejmuje wydłużony okres - od października tego roku do końca przyszłego roku.