Grunwaldzka bez przeładowanych tirów
Rozbudowując ulicę Grunwaldzką pamiętamy o miejscu do ważenia pojazdów. Pozwoli to inspektorom transportu drogowego skutecznie kontrolować ciężar tirów. To sposób, by nowobudowane drogi przez wiele lat utrzymywać w bardzo dobrym stanie technicznym.
Zatoka do ważenia pojazdów powstaje przy jezdni w kierunku miasta, przed skrzyżowaniem z ul. Filtrową. Konstrukcja o betonowej nawierzchni jest przystosowana do ustawiania wag, którymi posługują się inspektorzy transportu drogowego. Dodatkowo na Osowej Górze instalowany jest tak zwany system preselekcji wagowej. Dzięki kamerom zamontowanym nad jezdnią oraz specjalnym listwom pomiarowym rejestrowane i wstępnie ważone są wszystkie pojazdy. Dostęp do danych posiadają pracownicy Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego, dzięki czemu mogą łatwiej typować pojazdy do szczegółowych kontroli w takich miejscach jak zatoka przed skrzyżowaniem z ul. Filtrową.
Dla Miasta budowa takich zatok to dodatkowy koszt, ale w dłuższej perspektywie przynosi jeszcze większe oszczędności. Za degradację nawierzchni w największym stopniu odpowiadają przede wszystkim przeciążone pojazdy.
Warto podkreślić, że w poprzednich latach zbudowaliśmy kilka innych zatok przystosowanych do ważenia pojazdów. Takie konstrukcje stworzyliśmy na ul. Szubińskiej, Nowotoruńskiej, Jana Pawła II oraz Armii Krajowej. Plan transportowy miasta zakłada, że po wybudowaniu kompletnej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5 wprowadzony zostanie zakaz ruchu dla ciężarówek poruszających się tranzytem.
Od czwartku (12 grudnia) przejezdne są obie jezdnie ul. Grunwaldzkiej na odcinku leśnym co zdecydowanie poprawiło płynność ruchu. Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do węzła Zachodniego pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
- Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
- Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
- Długość buspasa – 2,95 km
- Długość dróg rowerowych – 4,95 km
- Powierzchnia chodników - 14840 m2
Tramwaje wróciły na Górny Taras
Dziś (12 grudnia) na Kapuściska, Glinki i Wyżyny skierowane zostały regularne linie. Nowoczesny węzeł podniósł bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz zapewnia możliwość dodatkowych relacji. Od rana monitorujemy jego funkcjonowanie.
Najwięcej prac w trakcie rozbudowy wykonywanych było przy infrastrukturze torowo-sieciowej. Inwestycja polegała nie tylko na jej kompletnej wymianie, ale wprowadzeniu również nowych relacji przejazdu na węźle Szarych Szeregów oraz pętli przy ul. Magnuszewskiej. Wszystkie nowe perony są położone na wyższym poziomie niż stare przystanki. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pojazdów szczególnie osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Standardem w trakcie prowadzonych inwestycji od kilku lat są płytki ułatwiające orientację osobom niewidomym lub niedowidzącym. Przystanki są wyposażone w elektroniczne wyświetlacze z rozkładami jazdy. Przystanki zlokalizowaliśmy na wszystkich kierunkach, co pozwala na wygodniejsze przesiadki. Na Kapuściska kursują linie nr 7 i 8, na Glinki linia nr 4, a na Wyżyny linie nr 2 i 9.
Wszystkie zwrotnice sterowane są w sposób zdalny dzięki systemowi Vetra. Motorniczowie na pętli początkowej ustawiają tzw. „kod celu” i zwrotnice na trasie przebiegu, łącząc się zdalnie z tramwajem, ustawiają się we właściwym położeniu. Motorniczy może też bezpośrednio przed rozjazdem za pomocą klawiatury ustawiać ich położenie z poziomu pulpitu. W system wyposażone są zarówno nowoczesne Swingi jak i starsze pojazdy.
Od rana węzeł składający się z 12 zwrotnic i 10 krzyżownic jest monitorowany przez pracowników ZDMiKP. Odnotowaliśmy jeden incydent związany z chwilowym zblokowaniem się zwrotnicy. Monitorujemy też funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej przy regularnym ruchu pojazdów szynowych. Po dodatkowej analizie nie wykluczamy wprowadzenia zmian, które mogłyby skrócić czas przejazdu tramwajów przez rozbudowany węzeł.
Kolejny odcinek ul. Gersona z twardą nawierzchnią
Dziś (12 grudnia) odebraliśmy nowy odcinek ul. W. Gersona na Górzyskowie. Inwestycję zrealizowaliśmy dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. Ulica jest już przejezdna.
Od strony skrzyżowania z ul. Grobla zbudowaliśmy jednojezdniową ulicę o szerokości 5 metrów i długości 151 m o nawierzchni z betonowej kostki brukowej.
Od strony istniejącej zabudowy jednorodzinnej powstał oddzielony od jezdni pasem zieleni chodnik o szerokości 1,5 metra. Zbudowane zostały 3 zatoki postojowych, zjazdy publiczne, zjazdy indywidualne, dojścia do posesji, próg zwalniający i elementy odwodnienia ulicy. Uporządkowaliśmy też przyległe tereny zielone.
Pomysł budowy utwardzonej ulicy w tej części osiedla zdobył największą liczbę głosów w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski. Inwestycja pochłonęła 570 tysięcy złotych. Będzie objęta 4-letnią gwarancją.
Rok Wolności na Bydgoskiej Karcie Miejskiej
Od poniedziałku (16 grudnia) emitowana będzie okazjonalna Bydgoska Karta Miejska. Na grafice umieścimy fotografię obrazującą uroczyste wkroczenie 20 stycznia 1920 roku polskich wojsk do Bydgoszczy.
W związku z obchodami Roku Wolności 2019 oraz zbliżającą się 100-letnią rocznicą powrotu Bydgoszczy do Macierzy, wyemitujemy limitowaną wersję Bydgoskiej Karty Miejskiej w okazjonalnej grafice. Zasady jej wydawania będą zgodne z zapisami Regulaminu BKM, tożsame jak te stosowane przy wydawaniu karty w grafice podstawowej. Emisja karty rozpocznie się 16 grudnia 2019 roku.
Liczymy, że dla wielu bydgoszczan będzie to oryginalna pamiątka, przypominająca o historii miasta. 2019 to rok istotnych i pamiętnych, zarówno w historii Bydgoszczy, jak i Polski, jubileuszy i patriotycznych rocznic. To m. in. setna rocznica zwycięskiego zakończenia Powstania Wielkopolskiego - w 1919 roku, setna rocznica podpisania Traktatu Wersalskiego - 28 czerwca 1919 roku - którego postanowienia gwarantowały powrót Bydgoszczy do Polski. To także 30-sta rocznica częściowo wolnych wyborów - w czerwcu 1989 roku, 15-sta rocznica wejścia Polski do Unii Europejskiej – (1 maja 2004 roku), a także 20-lecie obecności Polski w NATO - od 12 marca 1999 roku.
Wydarzenia te posiadają silne bydgoskie akcenty. Nie byłoby wolnej Bydgoszczy bez Powstania Wielkopolskiego oraz pomyślnych zapisów Traktatu Wersalskiego. W bliższej perspektywie - nie cieszylibyśmy się mianem polskiej stolicy NATO bez przystąpienia do Paktu Północnoatlantyckiego.
Warto wiedzieć
Wszystkie najważniejsze informacje o zasadach korzystania z Bydgoskiej Karty Miejskiej oraz sposobie jej nabycia znajdują się na dedykowanej stronie https://bydgoskakartamiejska.com.pl/pl/ oraz na naszej stronie w zakładce „Ceny i bilety”