Prace projektowe dla Węzła Wschodniego i Wiaduktów Warszawskich.
Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy ważnego bydgoskiego skrzyżowania ulic Fordońskiej, Kamiennej i Spornej.
Chcemy też przygotować dokumentację dla budowy nowych Wiaduktów Warszawskich.
Powstaną ronda, nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe.
Ważne skrzyżowanie po nowemu
Zlecona w przetargu dokumentacja ma wskazać dwa warianty budowy wiaduktów warszawskich i dostosowany do tego wariant przebudowy węzła Wschodniego.
Węzeł Wschodni
Zależy nam, aby docelowo upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Fordońskiej, Spornej i Kamiennej.
W ramach opracowania miałoby powstać 5 rond, przejazd (wiadukt) pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, chodniki i drogi rowerowe.
Projekt pozwoli na:
- bezkolizyjne połącznie ulic Spornej i Przemysłowej z Fordońską.
- bezkolizyjne połączenie ul. Kaplicznej z Fordońską. Zlikwidowanie skrzyżowania w tym miejscu poprawią bezpieczeństwo i ułatwią dojazd do pobliskiego cmentarza i szkoły.
- budowa wiaduktu pod jedną jezdnią ul. Kamiennej, usprawni przejazd wzdłuż ulic Fordońskiej i Kamiennej oraz poprawi połączenia z ulicami bocznymi, a także wyeliminuje część punktów kolizyjnych na przecięciu tych dwóch ulic
Przyszłość Wiaduktów Warszawskich
W ramach ogłoszonego przetargu chcemy również przygotować dokumentację projektową zupełnie nowych Wiaduktów Warszawskich, które zostaną wreszcie dostosowane do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu.
Zaproponowane przez projektantów warianty mają zawierać po 3 pasy ruchu w obu kierunkach (w tym buspas), a także nowe chodniki, pełnowymiarowe drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz odwodnienie i oświetlenie.
Prace projektowe będą musiały uwzględniać też zlokalizowaną w tym miejscu infrastrukturę kolejową i dalsze inwestycje kolejowe na tym odcinku.
Przypominamy, że dwa obiekty o długości ponad 430 metrów wykonano 50 lat temu.
Zarówno czasy jaki i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i technologii.
Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi, ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji.
Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonej konstrukcji jednak pozostałe elementy, przez następne lata ulegały dalszej degradacji.
Dlatego też, w ubiegłym roku wykonaliśmy dalsze prace naprawcze, a na wiaduktach wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu.
Wykonane prace miały charakter zachowania funkcji przeprawy i - zgodnie z otrzymaną ekspertyzą - pozwolą użytkować obiekt jeszcze przez około 10 lat.
Zgodnie z planami zakładamy, że w najbliższych latach rozpoczną się rzeczywiste prace związane z realizacją w tym obszarze Miasta nowej i w pełni nowoczesnej przeprawy.
Raport z budowy mostów nad Brdą - czerwiec
Na moście drogowym trwa zbrojenie całego obiektu i przygotowanie go pod betonowanie.
Obiekt jest zaprojektowano jako konstrukcję zespoloną stalowo-żelbetową.
Na stalowych dźwigarach wykonywana jest żelbetowa płyta pomostu o szerokości ponad 14 metrów.
Wykonywany jest też najazd na mosty od strony południowej.
Wcześniej wykonawca wybudował konstrukcję most tramwajowego.
Zostały na nim ułożone i połączone szyny. Teraz trwa ich zabezpieczanie.
Następnie zostaną wmontowane w docelowe miejsce (wyżłobienia w betonowych płytach).
Płyty betonowe układane są obecnie na dojeździe na obiekt od strony ul. Fordońskiej.
Wzdłuż ul. Toruńskiej na wysokości Perłowej trwa układanie ostatniego odcinka szyn tramwajowych, które są od razu łączone . Ustawione zostały słupy trakcyjne i zabetonowano rozjazdy. Obecnie na słupach montowana jest sieć trakcyjna.
Po odebraniu tych robót, ruch tramwajowy zostanie przełożony a roboty będą kontynuowane na torowisku północnym (w stronę centrum).
Wykonywane są nadal chodniki i podbudowa pobliskich uliczek dojazdowych (ul. Spokojna, ul. Łuczniczki. ul. Koralowa) a także przyszła zatoka autobusowa na ul. Toruńskiej.
Wykonawca przygotowuje się do ułożenia nawierzchni na jezdni i dojazdach do posesji.
Wiadukt osadzony na przyczółkach
Kontynuowane są roboty przy budowie nowego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Nowy obiekt został już nasunięty nad tory kolejowe. Zamontowane i zespawane zostały łuki ogromnej konstrukcji.
Obiekt za pomocą siłowników został opuszczany na wykonane przyczółki. Teraz trwa jego precyzyjne posadowienie w miejscu docelowym.
Obecnie demontowane są tymczasowe podpory, którymi podtrzymywane były łuki konstrukcji.
Po wykonaniu tych robót, wykonawca rozpocznie wtedy prace przy izolacji obiektu, odwodnieniu i układaniu nawierzchni oraz kap chodnikowych.
W tygodniu rozpoczęły się prace przy nasypach.
Wykonana została też podbudowa ciągu pieszo-rowerowego, która zlokalizowana będzie po zachodniej stronie wiaduktu.
10 nowoczesnych tramwajów - jeszcze w tym roku
W tym tygodniu przeprowadziliśmy wizytę studyjną w fabryce pojazdów szynowych PESA Bydgoszcz S.A
Sprawdzaliśmy jak postępuje budowa 10 tramwajów, które zakupiliśmy w ubiegłym roku.
W sumie zamówiliśmy aż 40 takich nowoczesnych pojazdów.
Pozwoli to w Bydgoszczy wyminieć cały tabor tramwajowy na nowy.
Wizyta studyjna u producentra pojazdów szynowych pozwoliła skontorolować postęp dotyczasowych prac przy budowie nowoczesnych tramwajów.
Weryfikowany był montaż konstrukcji członów tramwaju, zabudowa wnętrza pojazdów oraz klejenie i lakierowanie poszycia.
10 nowych "niskopodłogowców" będzie gotowa jeszcze w tym roku.
Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Wymieniamy cały tabor na nowy
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Wysłużone pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów.
Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje.
Teraz wyprodukowanych zostanie kolejnych 40 nowoczesnych pojazdów.
Dzięki temu wymienimy cały tabor na nowy a wysłużone Kosntale zastapimy nowoczesnymi tramwajmi.
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu.
Obecnie trwa budowa mostu tramwajowego nad Brdą oraz budowa torowiska na ul. PErłowej i Toruńskiej.
Miasto pozyskało też dofinansowanie z funduszy centralnych na rozpoczęcie modernizacji zajezdni tramwajowej.
W planach jest natomiast budowa nowej linii m.in. na Szwederowie.