Nowe schody połączą ulicę Ku Młynom i nabrzeże Wenecji Bydgoskiej
We wtorek (19.11.2024) rozpoczęły się prace przy montażu schodów prowadzących z ul. Ku Młynom na nabrzeże Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy wzdłuż Młynówki. Powstanie także chodnik, który połączy schody z obecnym bulwarem.
Inwestycja umożliwi sprawne przedostanie się na drugą stronę rzeki i tym samym skrócenie drogi do lokali gastronomicznych położonych naprzeciwko Wyspy Młyńskiej.
Wykonawcą jest firma BETPOL. S.A. w ramach zadania „Przebudowa ulic w obszarze Starego Rynku wraz z przebudową Rybiego Rynku w Bydgoszczy”. Planowy termin zakończenia prac to 15 grudnia br. Prace budowlane nie powinny być uciążliwe dla mieszkańców.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny po kolejnym sezonie. Z systemu skorzystało ponad siedem tysięcy cyklistów
W październiku dobiegł końca kolejny sezon funkcjonowania Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Od marca do października 2024 roku rowery wypożyczono 29 623 razy, a w systemie zapisanych było 7333 użytkowników.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny w 2024 roku funkcjonował jako „system pomostowy”, który polegał na kontynuacji rozwiązań z lat 2018 – 2023 i bazował na stacjach oraz jednośladach.
Do dyspozycji użytkowników przeznaczonych było 380 rowerów miejskich oraz 9 sponsorskich. Z systemu można było korzystać przez 8 miesięcy (1 marca – 31 października). Wypożyczalnie czynne były przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia, a pierwsze 30 minut korzystania z roweru odbywało się bezpłatnie. To właśnie ta opcja stanowiła około 81% ogólnej liczby wypożyczeń.
Sporo osób skorzystało też z taryf turystycznych: prawie 1500 wypożyczeń dokonanych zostało w dwunastogodzinnej taryfie turystycznej, a 95 wynajmów odbyło się w dwudziestoczterogodzinnej.
W minionym sezonie system tworzyły 62 samoobsługowe wypożyczalnie rowerów, z których:
- 53 stacje były własnością miasta – powierzone operatorowi,
- 3 stacje były sponsorskie – właścicielami były podmioty zewnętrzne: Ikea – przy
ul. Skandynawskiej, Galeria Pomorska – przy ul. Fordońskiej i Bydgoszcz Business Park – przy ul. Toruńskiej,
- 6 stacji było sponsorskich, a ich właścicielem był operator systemu – firma BikeU Sp. z o.o. (Rondo Maczka, ul. Nad Torem / Karolewska, ul. Modrzewiowa / Sułkowskiego, Rondo Toruńskie, ul. Grunwaldzka / Filtrowa i ul. Inowrocławska / Bielicka.
Stacją, która cieszyła się największą popularnością jest ta zlokalizowana przy Dworcu PKP. W sezonie 2024 dokonano na niej ponad 1,3 tys. wypożyczeń i ponad 1,2 tys. zwrotów rowerów. Na drugim miejscu uplasowała się stacja Wojska Polskiego / Lecha Kaczyńskiego. Łącznie wypożyczono tam rowery ponad 1,2 tys. razy. Trzecią najpopularniejszą stacją jest ta znajdująca się przy ul. Szubińskiej / Żwirki i Wigury, na której wypożyczono rowery ponad 1,1 tys. razy.
Użytkownicy wybierali zarówno przejazdy na dłuższych dystansach, jak i pomiędzy stacjami zlokalizowanymi w bezpośrednim sąsiedztwie W sezonie 2024 najpopularniejszą trasą była Solskiego / Ugory - Dworzec PKP. Na kolejnych miejscach uplasowały się Rondo Jagiellonów - Wojska Polskiego / Lecha Kaczyńskiego, Szubińska / Połtyna - Dworzec PKP, Myślęcinek - Gdańska / Stadion i Plac Teatralny – Rondo Grunwaldzkie.
Średnia liczba wypożyczeń BRA w ciągu tygodnia wyniosła 120. Najwięcej wypożyczeń realizowanych było w niedziele (143). Z zestawienia wynika, że najpopularniejsze godziny wypożyczeń w dniach powszednich to od 14.00 do 20.00. Rower BRA cieszył się największą popularnością w maju (5475) i czerwcu (4 695), najmniejszą w październiku (1 177).
Prace na Toruńskiej. Na wysokości ulicy Łuczniczki zostanie zawieszony przystanek
Z uwagi na rozpoczęcie prac przy ścieżce rowerowej oraz chodniku pomiędzy rondem Toruńskim a ul. Kazimierza Wielkiego od wtorku (12.11.2024) zostanie wyłączony przystanek Toruńska/Łuczniczki. Zmiany dotyczą linii autobusowych nr 76 oraz 36N (w kierunku ronda Toruńskiego).
Zawieszenie przystanku autobusowego na wysokości ul. Łuczniczki związane jest z tymczasową organizacją ruchu, jaką ma wprowadzić wykonawca realizujący zadanie „Przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni MZK- opcja 1”. które polega także na budowie ścieżki rowerowej oraz chodnika pomiędzy rondem Toruńskim a ul. Kazimierza Wielkiego.
W związku z rozpoczynającymi się pracami pomiędzy węzłem rozjazdowym Perłowa a ul. Filmową nie będzie możliwości dojścia do istniejącej zatoki autobusowej na wysokości ul. Łuczniczki, stąd też decyzja o wyłączeniu przystanku Toruńska/Łuczniczki. Najbliższy przystanek autobusowy znajduje się około 160 metrów dalej. Zmiany dotyczą linii autobusowych nr 76 i 36N w kierunku ronda Toruńskiego.
Umowa podpisana. Poznaliśmy firmę, która zaprojektuje rondo Jagiellonów
We wtorek (05.11.2024) podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Została nim firma BAK Sp. z o.o., która wykonywała już koncepcję dla tego zadania.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów wzięło udział siedem firm. Najlepsza okazała się koncepcja bydgoskiej firmy BAK Sp. z o.o. Na przygotowanie zamówienia podstawowego wykonawca ma dwadzieścia sześć miesięcy, tj. do 05.01.2027. Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Rozwiązania wypracowane z mieszkańcami
Jak już informowaliśmy, przygotowana koncepcja zakłada wykonanie ośmiu wind. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych.
Zdecydowanie odrzucone zostały pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę. Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
Dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, ułatwi w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń - na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.
Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni. Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej.
W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.
Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł.