Kolejne zmiany w organizacji ruchu na alejach Jana Pawła II. Do centrum objazdem
We wtorek (4 listopada) rozpoczyna się następny etap prac na alejach Jana Pawła II, co wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu. Zawężone zostaną dwa wewnętrzne pasy zarówno w kierunku lotniska jak i centrum miasta. Zamknięta zostanie możliwość skrętu w lewo (od strony Stryszka) w ulicę Kujawską. Do ronda Inowrocławskiego będzie można dojechać, zjeżdżając z al. Jana Pawła II w kierunku wiaduktu T. Mazowieckiego, a następnie ulicami Ujejskiego i z powrotem na al. Jana Pawła II. Podróże zajmą więcej czasu. Zmieni się także trasa linii autobusowych nr 80 i 99.
Trwają prace związane z wymianą nawierzchni na al. Jana Pawła II. Wykonawca we wtorek (4 listopada) rozpocznie kolejny etap robót, co wymusza konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Zamknięte dla ruchu zostaną dwa wewnętrzne pasy al. Jana Pawła II, prowadzące w kierunku lotniska oraz centrum miasta (odcinek od ulicy Kujawskiej do granicy miasta). Kierowcy będą mogli poruszać się pasami zewnętrznymi na wykonanej warstwie wiążącej, na których będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Objazdem w stronę centrum!
Prace obejmą również okolice skrzyżowania z ulicą Kujawską. Nie będzie można z al. Jana Pawła II (od strony Stryszka) dojechać do ul. Kujawskiej (do ronda Inowrocławskiego). Zamknięty odcinek będzie można ominąć korzystając z wiaduktu T. Mazowieckiego, ul. Ujejskiego i z powrotem al. Jana Pawła II. Na dojazd do centrum tymi ulicami warto od jutra zarezerwować więcej czasu. Planowo roboty zakończą się pod koniec listopada. Będziemy monitorować sytuację i w granicach możliwości dostosowywać sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Glinki i Cmentarna do aktualnych potrzeb.
Z uwagi na sprzyjające warunki atmosferyczne wykonawca w środę (5 listopada) rozpocznie ostatni już etap robót. W ramach prawa opcji wymieniona zostanie nawierzchnia na odcinku al. Jana Pawła II pomiędzy przebudowywanym centrum handlowym a wiaduktem T. Mazowieckiego. W tym miejscu będą występowały odcinkowe zawężenia (zamknięty dla ruchu będzie jeden pas w kierunku centrum miasta).
Zmiany w komunikacji
Ze względu na zamknięcie możliwości skrętu w lewo w ulicę Kujawską zmienią też trasę linie autobusowe nr 80 i 99. Zostaną one skierowane objazdem przez wiadukt T. Mazowieckiego, ul. Wojska Polskiego do ronda Kujawskiego. Wyłączone zostaną dwa przystanki autobusowe Rondo Inowrocławskie oraz Rondo Kujawskie (przy ulicy Tucholskiej) dla linii numer 99 w kierunku placu Kościeleckich oraz linii numer 80 w kierunku dworca Bydgoszcz Główna. Linie te będą się tymczasowo zatrzymywać na przystanku Wzgórze Wolności (jezdnia północna).
Aleje z nową nawierzchnią
Aleje Jana Pawła II zyskają nową nawierzchnię. Prace obejmą jezdnię zachodnią od ul. Kujawskiej do granicy miasta, jezdnię wschodnią od przystanku autobusowego na wysokości ul. Wąbrzeskiej do ul. Kujawskiej oraz fragment pomiędzy przebudowywanym centrum handlowym i wiaduktem T. Mazowieckiego.
W zakres zadania wchodzą m.in.:
- frezowanie starej nawierzchni,
 - ustawienie nowych krawężników,
 - ułożenie nowych warstw nawierzchni,
 - wbudowanie siatki szklano-węglowej,
 - regulacja i wymianą wpustów kanalizacji deszczowej,
 - odtworzenie pętli indukcyjnej oraz oznakowania poziomego (grubowarstwowego).
 
Na realizację oczekiwanego remontu miasto pozyskało dofinansowanie ze środków rządowych z rezerwą subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury w kwocie 3,8 mln zł.
Rower miejski po nowemu. Szukamy operatora
Ogłosiliśmy przetarg na Bydgoski Rower Aglomeracyjny na cztery najbliższe sezony. Mieszkańcy już w przyszłym roku przesiądą się na rowery nowej generacji, z których część będzie posiadała wspomaganie elektryczne.  
BRA wpisał się trwale w krajobraz Bydgoszczy. Na początku cieszył się olbrzymią popularnością, o czym świadczy rekordowy pierwszy sezon jego funkcjonowania. W 2015 roku rowery wypożyczono aż 396 099 razy, a w systemie zarejestrowanych było ponad 52 tys. użytkowników.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na operatora Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w latach 2026-2029. Zamówienie podstawowe obejmuje 70 stacji rowerowych i 560 rowerów standardowych oraz 140 ze wspomaganiem elektrycznym. Istnieje możliwość jego rozszerzenie o opcję, czyli 30 dodatkowych stacji, 100 rowerów standardowych oraz 50 elektrycznych. Przetarg zakłada również możliwość współpracy z chętnymi gminami sąsiednimi.
Nowe rowery będą wyposażone w nadajnik GPS oraz mechanizm blokowania, dzięki czemu nie będzie już konieczności wypinania ich ze stacji (wszystko będzie na rowerze), a wypożyczenie będzie umożliwiała aplikacja.Wstępnie szacujemy, że wdrożenie i funkcjonowanie nowego Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego będzie kosztowało od 4 do 5 mln zł rocznie. Umowa ma zostać podpisana na cztery lata. Dzięki temu miasto, zamiast kupować rowery i infrastrukturę, nabędzie prawo do korzystania z nich według własnych potrzeb bez ponoszenia kosztów konserwacji, przechowywania i parkowania roweru.
W tym sezonie w systemie BRA zarejestrowanych jest prawie osiem tysięcy użytkowników, którzy korzystać mogą z 62 samoobsługowych stacji. Największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP oraz na ul. Wojska Polskiego/Al. L. Kaczyńskiego. Do końca września rowery miejskie były wypożyczane ponad 17 tysięcy razy. Konsekwentnie rozbudowujemy też rowerową infrastrukturę. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Akcja Zimowego Utrzymania 2025/2026
Przygotowujemy się do Akcji Zima. W gotowości jest 12 pługosolarek, 20 mikrociągników oraz ponad 100 pracowników, którzy będą odpowiadać za zapewnienie bezpieczeństwa na chodnikach. Dodatkowo w magazynach zostało przygotowanych około 2500 ton soli oraz blisko 200 ton piasku.
Tak jak w latach ubiegłych akcję zimowego utrzymania jezdni będą prowadziły firmy Remondis oraz Corimp (w zakresie utrzymania mechanicznego). Natomiast cztery firmy będą odpowiadać za odśnieżanie i posypywanie piaskiem chodników, przystanków komunikacji miejskiej, schodów, Strefy Płatnego Parkowania oraz parkingów P&R (tzw. utrzymanie ręczne).
Mamy również zakontraktowanych 12 pługosolarek, 20 mikrociągników oraz ponad 100 pracowników, którzy będą dbać o utrzymanie chodników. W przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych, na ulice może zostać wysłanych ponad 40 pojazdów odśnieżających oraz dodatkowo trzy równiarki, będące w zasobach ZDMiKP. Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać i posypać wyznaczone trasy w ciągu 4 godzin. Na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych od kilku lat wybrane trasy rowerowe (ok. 13 km) są włączone do systematycznego odśnieżania i posypywania piaskiem. W magazynach przygotowanych zostało około 2500 ton soli, 40 ton chlorku wapnia oraz blisko 200 ton piasku.
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację. W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników ZDMiKP. Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną Akcją Zima można zgłaszać telefonicznie: tel. 52 582 27 14 lub 15 oraz mailowo: 
Plac Solny z zabytkową nawierzchnią
Historyczny plac w centrum miasta odzyskał dawny blask. Zakończyła się naprawa nawierzchni placu Solnego, znajdującego się pomiędzy rzeką Brdą a ulicą Grodzką. Do wykonania pozostały jedynie prace wykończeniowe.
Ponownie można zaparkować na placu Solnym. Zakończyły się już roboty związane z naprawą zabytkowej, brukowanej nawierzchni, która została odkryta pod asfaltem. Wymieniono również betonowe krawężniki na kamienne. Do wykonania pozostały jedynie prace wykończeniowe, polegające na odmalowaniu oznakowania poziomego i ustawieniu oznakowania pionowego.
Plac Solny leży na skraju dawnego wzgórza grodowego, na którym w połowie XIV wieku król Kazimierz Wielki wybudował zamek. Na początku XIX wieku, w obrębie dzisiejszego placu, wzniesiono budynki rafinerii cukru trzcinowego. Materiał do budowy pochodził z rozbiórki ruin pobliskiego zamku.
Plac pełni funkcję parkingu i jest częścią Strefy Płatnego Parkowania.Podczas rewitalizacji staromiejskich uliczek oraz Rybiego Rynku wykorzystywany był jako zaplecze budowy. Po zakończeniu tych prac okazało się, że pod asfaltem w dobrym stanie zachowana jest jego oryginalna nawierzchnia kamienna.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną zleciliśmy też dodatkowe prace przy odnowie nabrzeża, przy którym cumują tramwaje wodne. Ułożyliśmy nową nawierzchnię z desek z drewna egzotycznego. Ustawiony został też nowy infokiosk, w którym można sprawdzić godziny kursowania turystycznych linii oraz zapoznać się z liczbą dostępnych biletów. Trwa także przetarg na zaprojektowanie i wykonanie repliki portowego żurawia, który stał w tym miejscu wiele lat temu.
Strona 1 z 459






