Rozpoczęły się prace na ulicy Gniewkowskiej na Glinkach
Trwa utwardzanie bydgoskich ulic gruntowych. Tym razem nową nawierzchnię zyskuje ulicy Gniewkowska. W tym roku w budżecie miasta na ten program zabezpieczyliśmy 32 mln zł.
Warta ponad 1,6 mln zł inwestycja zakłada przebudowę całego, liczącego około 600 metrów odcinka ulicy Gniewkowskiej. W zakres robót wchodzi wykonanie nawierzchni ulicy wraz z chodnikami po obu stronach, zjazdami, miejscami postojowymi i dojściami do posesji.
Rozpoczął się już pierwszy etap tej inwestycji na odcinku od ul. Glinki. Ulicę Gniewkowską zaprojektowano jako pieszojezdnię. Część dedykowana pieszym zostanie wykonana z betonowej kostki, natomiast jezdnia z materiałów chłonnych. Takie rozwiązanie pozwala na odprowadzanie wody opadowej bezpośrednio do gruntu. Planowo prace powinny skończyć się jeszcze w tym roku.
Zadanie jest częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. W wakacje podpisaliśmy również umowę na budowę ulicy Podleśnej.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę. Prace trwają też między innymi na ulicach Oceanicznej, Amurowej na Osowej Górze oraz Agrestowej w Smukale.
Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej – raport numer 8
Na ulicy Toruńskiej rozpoczęła się przebudowa torowiska północnego, prowadzącego do zajezdni tramwajowej. Korzystanie z niej podczas prac jest możliwe, dzięki zamontowanym rozjazdom nakładkowym. Obecnie to jedna z największych bydgoskich inwestycji, którą realizujemy dzięki pozyskaniu europejskich funduszy na transport publiczny.
Prace trwają na niemal całym odcinku torowiska na ulicy Toruńskiej od wysokości al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wcześniej zdemontowano torowisko, sieć trakcyjną oraz sygnalizację świetlną, wykonano też odwodnienie i fundamenty pod słupy. Wytyczono także przebieg chodników i rowerowej drogi.
Wykonawca zamontował też dwa komplety rozjazdów nakładkowych przy ul. Kazimierza Wielkiego oraz przy bramie zajezdni. Tymczasowe rozjazdy umożliwiają korzystanie z zajezdni bez konieczności odcięcia jej od pozostałej części sieci podczas przebudowy torowiska północnego w ciągu ul. Toruńskiej do pierwszego wjazdu. Etap ten potrwa około dwóch miesięcy.
Główne prace, w ramach drugiego etapu modernizacji, mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku. Złożyliśmy również wniosek o wydanie decyzji ZRiD dla odcinka torowiska od ulicy Równej do pętli Stomil.
Nowoczesny tabor do Łęgnowa
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Koszt modernizacji całości torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Na realizację inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 w kwocie prawie 36 mln zł oraz dwie pożyczki o wysokości ponad 48 mln zł z KPO. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Umowa na przebudowę wiaduktu tramwajowego na Wojska Polskiego podpisana. Raport numer 1
Podpisaliśmy umowę na przebudowę wiaduktu tramwajowego WOŚP nad alejami Jana Pawła II w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. W trakcie prac tramwaje będą się poruszać tymczasowym torowiskiem.
Wykonawcą została firma Mostostal Kielce, która odpowiadała za przebudowę sąsiedniego północnego wiaduktu drogowego. Prace potrwają do wiosny 2027 roku. Planujemy zachowanie funkcjonowania wszystkich linii tramwajowych (przez wiadukt przejeżdżają aktualnie trzy linie: 2, 9 i 11) poprzez wykorzystanie jednego lub dwóch wiaduktów drogowych. Będzie to wymagać budowy tymczasowego torowiska na jezdni wraz z trakcją elektryczną. Opracowanie szczegółów tego rozwiązania będzie jednym z zadań projektantów. Inwestycja będzie kosztować prawie 20 mln zł.
W ramach prac budowlanych przewidujemy całkowitą rozbiórkę starej konstrukcji i budowę nowej, wpasowującej się w sąsiednie wiadukty drogowe. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła w tzw. układzie ciągłym, czyli z dylatacjami jedynie na początku i na końcu konstrukcji oraz jednosłupowe filary, dopasowane do tych już istniejących, podpierających wiadukty drogowe. Torowisko zostanie wykonane w formie płyty betonowej umożliwiającej awaryjnie również przejezdność dla samochodów. Zaprojektowane zostanie też nowe energooszczędne oświetlenie, obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty. Dzięki inwestycji tramwaje szybciej przejadą pomiędzy Wzgórzem Wolności a Wyżynami. Zadanie sfinansowane zostanie w oparciu o budżet miasta.
Południowy wiadukt drogowy przebudowano w 2017 roku według projektu bydgoskiej firmy Socha, a północny w 2022 w trybie „zaprojektuj i wybuduj” przez Mostostal Kielce. Nowe bezpieczne konstrukcje zostały dostosowane do potrzeb wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów i kierowców.
Trzy niezależne wiadukty
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty inżynierskie, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym kiedyś płynęła struga (dzisiaj skanalizowana oraz znajdująca się pod ziemią) i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Dotychczasowe konstrukcje drogowe oraz torową wybudowano w drugiej połowie lat 70. w ramach tzw. trasy średnicowej. Za projekt odpowiadało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy, a budowę zrealizowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Jak w przypadku innych obiektów z tego okresu, również w tym przypadku wykorzystano oszczędnościowy system, bazujący na kablobetonowych belkach i przewidujący bardzo cienką płytę pomostu.
Decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia 2022 roku wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Ekologiczny tabor i nowoczesna zajezdnia
Jeszcze w tym roku planowane jest zamówienie ostatnich pięciu niskopodłogowych tramwajów, które pozwolą kierować nowoczesny tabor również do Łęgnowa oraz na nowe linie tramwajowe. Trwa także modernizacja zajezdni tramwajowej. Rozpoczęły się też pierwsze prace związane z budową infrastruktury dla elektrobusów, które będą kursować we flocie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.
- Nigdy w historii Bydgoszczy nie inwestowaliśmy tak potężnych środków w transport publiczny - podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. - W tym roku finalizowaliśmy dostawy 40 nowoczesnych tramwajów i, dzięki zdobyciu europejskich środków, zamawiamy dodatkowe 6 pojazdów. Równocześnie MZK z sukcesem sięgnęły po środki z Krajowego Planu Odbudowy na zakup i infrastrukturę niezbędną do uruchomienia elektrobusów. Modernizujemy również naszą zajezdnię, która usprawni pracę przy serwisie pojazdów. Tylko te trzy zadania związane z taborem i jego serwisowaniem to wydatek na poziomie ponad 650 mln zł. W najbliższych latach wydamy też około 300 mln zł na modernizację i budowę nowych torowisk. Razem to miliard złotych na nowoczesny, ekologiczny i przyjazny transport publiczny.
Jeszcze więcej nowoczesnych tramwajów
Wiosną sfinalizowaliśmy historyczny kontrakt związany z dostawą łącznie 40 niskopodłogowców o wartości 431 mln zł. Po mieście aktualnie kursuje 75 nowoczesnych tramwajów, co sprawia, że obok Olsztyna Bydgoszcz jest miastem z najnowszą tramwajową flotą. Z myślą o całkowitym wycofaniu starych „Konstali” także z rezerw oraz pod kątem obsługi modernizowanych i budowanych od podstaw nowych torowisk zamawiamy kolejne pojazdy. Umożliwiło to pozyskanie dodatkowych środków europejskich z Krajowego Planu Odbudowy. Wiosną zamówiliśmy w ramach opcji jeden dodatkowy pojazd. Do końcu roku ogłoszony zostanie przetarg na zakup kolejnych 5 sztuk 32-metrowych składów.
Zajezdnia coraz bliżej finiszu, wiosną elektrobusy
Trwa także remont zajezdni tramwajowej. Wykonawca zrealizował ponad 70 procent wszystkich prac. W ostatnich tygodniach realizowane były prace przy nowym budynku myjni oraz przy zbiornikach na potrzeby technologii myjni. W pierwszych etapach zadania przebudowano też wszystkie instalacje oraz układ torowy z harfą. Zakończenie inwestycji planowane jest wiosną 2026 roku.
Natomiast latem podpisana została umowa na dostawę elektrobusów dla Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy. Jedenaście nowych autobusów wersji miejskiej (w tym 7 szt. przegubowych i 4 szt. krótkich, 12-metrowych) dostarczy firma Solaris. Pojazdy będą ładowane poprzez złącze plug-in. W pierwszej kolejności będą kierowane do obsługi linii przecinających Śródmieście. Częścią zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na wybudowaniu infrastruktury ładowania dla autobusów i elektrowni fotowoltaicznej wraz z magazynem energii oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Prace nad budową wiat i elektrowni już się rozpoczęły.
Strona 2 z 459