Dobry czas dla tramwajowych inwestycji
7 lat temu (22 listopada 2012 roku) uruchomiliśmy linię tramwajową na dworzec. To był początek dużych zmian w bydgoskiej komunikacji. W kolejnych latach powstało torowisko do Fordonu i miasto ponownie zaczęło zamawiać nowy tabor tramwajowy.
Linię tramwajową do dworca oddaliśmy do użytku dokładnie 22 listopada 2012 roku. Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia i poprawiła bezpieczeństwo. Trzy lata później powstał nowy dworzec. Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata. Już na etapie prac projektowych zdecydowaliśmy się na wiele nowoczesnych rozwiązań. Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko. Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych. Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem. Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku. Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas). Wraz z tą inwestycją zaczęto wdrażać system ITS, który znacząco skrócił czas przejazdu najważniejszymi arteriami miasta.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta (nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych). Dzięki nim bydgoskie doświadczenia związane z rewitalizacją i budową węzłów przesiadkowych są przedstawiane jako przykłady dobrych, kompleksowych rozwiązań.
- Otwarcie nowej linii do dworca jest ważną datą w historii komunikacji miejskiej w Bydgoszczy – mówi zastępca dyrektora ZDMiKP, Rafał Grzegorzewski. - Inwestycja rozpoczęła okres ponownego rozwoju sieci tramwajowej w mieście. W latach 2013-15 wybudowaliśmy od podstaw najdłuższą nową linię tramwajową do Fordonu licząca 10 km. Połączyliśmy ją z zakupem 12 nowoczesnych tramwajów. W latach 2015-16 zmodernizowaliśmy linię na ul. Chodkiewicza wraz z pętlą Bielawy. W ubiegłym roku sfinalizowaliśmy gruntowną przebudowę pętli Kapuściska, którą połączyliśmy z zakupem 6 tramwajów. W tym roku rozpoczęliśmy natomiast rozbudowę ul. Kujawskiej, którą powiązaliśmy z zakupem 15 niskopodłogowych Swingów. Przygotowujemy się do kolejnych inwestycji i sporządzenia koncepcji kolejnych tras tramwajowych.
Przez dwie dekady począwczy od 1989 roku wybudowano jedynie krótki odcinek torowiska od Zawiszy do Myślęcinka o długości około 600 metrów. W latach 1989-2010 miasto mogło sobie pozwolić na zakup tylko dwóch tramwajów niskopodłogowych.
Podłączymy ul. Skośną - zmiany na Osowej Górze
Wykonawca prac na ul. Grunwaldzkiej jeszcze w tym roku podłączy w docelowy sposób ulicę Skośną. We wtorek (26 listopada) zlikwidowane zostanie tymczasowe rondo i możliwość wjazdu w Skośną. Objazd wytyczony zostanie ulicą Przejście. Dzięki tym pracom jeszcze przed świętami udostępnimy do ruchu obie jezdnie ulicy Grunwaldzkiej od ul. Filtrowej do granicy miasta.
By umożliwić dokończenie prac na połączeniu ulicy Grunwaldzkiej ze Skośną konieczna jest likwidacja tymczasowego ronda. Ulica Skośna na odcinku przyległym do Grunwaldzkiej zostanie zamknięta dla ruchu. Pozwoli to dokończyć prac przy przebudowie ulicy oraz na nowym skrzyżowaniu. Docelowo wyjazd z ulicy Skośnej będzie możliwy dwoma pasami ruchu. (pojazdy z obu pasów będą mogły skręcać w kierunku centrum). Skrzyżowanie będzie wyposażone w sygnalizację świetlną zsynchronizowaną z innymi światłami na Osowej Górze.
Objazd przez ul. Przejście
Na czas prac wprowadzony zostanie objazd dla pojazdów poruszających się w kierunku ul. Skośnej. Wykonawca wytyczył go ulicami Przejście i Kruszyńską. Na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Przejście uruchomiona zostanie sygnalizacja. Jej program będzie uwzględniał różne natężenia zarówno w czasie szczytu porannego jak i popołudniowego. Zakończenie tego etapu prac planowane jest przed świętami. W grudniu poza otwarciem zmodernizowanego skrzyżowania z ulicą Skośną planowane jest udostępnienie dla ruchu obu nowych jezdni ul. Grunwaldzkiej na odcinku od Filtrowej do granicy miasta. Zdecydowanie poprawi to płynność ruchu na końcowym etapie robót. Wykonawca przed zimą zamierza zrealizować możliwie największy zakres prac.
Przy sprzyjającej pogodzie na początku przyszłego roku przejezdny będzie również odcinek z mostem nad Flisem. Wykonana została już konstrukcja jego południowej części. Wkrótce rozpocznie się budowa konstrukcji jezdni. Wiosną prowadzone będą przede wszystkim prace wykończeniowe i porządkowe nie powodujące większych utrudnień.
Zmiany w komunikacji
Ze względu na zamknięcie ul. Skośnej zmieni się tymczasowo trasa linii nocnej 35N. Autobusy pojadą również objazdem przez ulice Przejście i Grunwaldzką. Pominięta będzie obsługa przystanków Kruszyńska-Sowia i Kruszyńska-Krańcowa. Nadal realizowane będą przejazdy kieszeniowe przez Niklową (wybrane kursy).
Wygodna arteria
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry. Modernizacja ul. Grunwaldzkiej obok rozbudowy ul. Kujawskiej i przygotowywanej budowy nowych mostów na Brdzie to największe przedsięwzięcia drogowe na najbliższe lata. Na wszystkie te inwestycje miasto pozyskało wysokie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
- Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
- Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
- Długość buspasa – 2,95 km
- Długość dróg rowerowych – 4,95 km
- Powierzchnia chodników - 14840 m
Bezpieczny wyjazd z Myślęcinka
Trwają zaawansowane prace przy budowie buspasa w Myślęcinku. Ważnym elementem inwestycji jest bezpieczne rondo na połączeniu Gdańskiej i Rekreacyjnej. Wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia następnych prac.
Nowe rondo w sposób bezpieczny i płynny połączy rozbudowaną o buspasy ulicę Gdańską oraz Rekreacyjną. Inwestycja zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ruchu w tym miejscu. Odpowiednio wyprofilowane dojazdy do ronda będą skłaniały do zredukowania prędkości. Wyspa centralna będzie miała średnicę około 32 metrów. Wokół niej zaprojektowano wybrukowaną opaskę, która ułatwi przejazd autobusom oraz większym pojazdom. Wokół ronda na wszystkich wlotach wytyczone zostaną przejścia i przejazdy rowerowe rozdzielone wysepkami kanalizującymi ruch. Na chodnikach przed przejściami z myślą o osobach niewidomych układane będą płytki ostrzegawcze i kierunkowe ułatwiające orientację. Skrzyżowanie zyska nowe oznakowanie.
Przy Gdańskiej od strony Myślęcinka oprócz buspasów od razu wykonany zostanie też dodatkowy pas do skrętu w lewo na parking, który ma zostać przebudowany w ramach innego zadania na obiekt typu P+R (Parkuj i Jedź).
Obecnie największy zakres prac realizowany jest przy poszerzeniu jezdni i wykonywaniu solidnej konstrukcji buspasów. Wykonawca przygotowuje się również do budowy tzw. by-passa (tymczasowej jezdni) na połączeniu z ul. Rekreacyjną. Pozwoli to budować rondo przy przejezdności obu pasów ruchu. Takie rozwiązanie minimalizuje utrudnienia w trakcie dużych inwestycji.
Budowa buspasa i ronda w Myślęcinku jest finansowana w oparciu o środki unijne pozyskane przez miasto na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). W ramach tego pakietu zadań zaplanowaliśmy też buspas na ul. Kolbego. Jego budowa rozpocznie się po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Inwestycja powstaje w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
Rondo w liczbach:
- Średni ruch dobowy – 7796 pojazdów
- Średnica – 32 m
- Liczba wlotów – 3
Coraz bliżej święta. Zmiany w ruchu na Starym Mieście
Przygotowujemy się wspólnie z innymi miejskimi jednostkami do organizacji Bydgoskiego Świątecznego Jarmarku na placu Teatralnym i moście Staromiejskim. W związku z tym w najbliższych dniach zaczniemy wprowadzać zmiany w organizacji ruchu. Przygotowujemy się też do podpisania umowy na świąteczną iluminację.
Pierwsze zmiany związane z jarmarkiem wprowadzone zostaną już w piątek (22 listopada). Od tego dnia zacznie obowiązywać zakaz zatrzymywania się na placu Teatralnym. Następnie od niedzieli (24 listopada) nastąpi zamknięcie ul. Mostowej i placu Teatralnego (od ul. Grodzkiej do ul. Focha). Jednocześnie odwrócony zostanie kierunek w ruchu na ul. Grodzkiej przy spichrzach. Samochody będą mogły poruszać się wyłącznie w kierunku ul. Podwale.
Wjazd na zamknięttą ulicę Mostową i plac Teatralny będzie możliwy całodobowo dla pojazdów służb miejskich oraz zaopatrujących jarmark:
- od poniedziałku do czwartku w godz. 8-11 i 20-22,
- od piątek-niedziela w godz. 8-11 i 21-23,
Ruch pojazdów obsługujących banki przy placu Teatralnym będzie dopuszczony w godzinach od 8 do 11.
W najbliższych dniach na ul. Mostowej i placu Teatralnym montowana będzie infrastruktura jarmarku. Ulica Mostowa może być wówczas całkowicie nieprzejezdna – szczególnie w momencie ustawiania świątecznych pawilonów z użyciem dźwigu. W dniach 4-5 grudnia stragany zaopatrywane mogą być przez całą dobę. Stała organizacja ruchu w tej części Starego Miasta zostanie przywrócona do 31 grudnia.
Wkrótce podpiszemy też umowę na świąteczną iluminację miasta. Na efektownie podświetlone ulice, drzewa, mosty i inne ozdoby wydamy około 390 tysięcy złotych. W tym roku w Bydgoszczy pojawi się wiele nowości. Więcej informacji na ten temat znajduje się w tekście „Świąteczne dekoracje rozświetlą Bydgoszcz”.
Wszystkie atrakcje jarmarku są przedstawione na stronie www.bydgoszcz.pl