AKCJA EDUKACJA - przejścia sugerowane
W dobie coraz większej liczby pojazdów, sukcesywnie wprowadzamy zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i upłynnić ruch w centrum miasta. Na bydgoskich osiedlach pojawiły się już skrzyżowania równorzędne, pasy rowerowe czy kontraruch rowerowy.
W ostatnim czasie wprowadziliśmy też przejścia sugerowane.
To nowe rozwiązanie do którego musimy się nie tylko przyzwyczaić, ale którego musimy się też nauczyć.
10 kwietnia wraz z bydgoskimi Policjantami przeprowadziliśmy akcję edukacyjną na jednym z takich skrzyżowań, aby informować pieszych o wprowadzonych rozwiązaniach.
Zwracaliśmy uwagę pieszych na obowiązek zatrzymania się i zachowania ostrożności w trakcie przekraczania jezdni. Często bowiem zapominamy, że na przejściach sugerowanych, pieszy nie ma pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem !
Wierzymy, że podobnie jak w innych miastach, przejścia sugerowane staną się u nas równie popularne i mieszkańcy z czasem się do nich przyzwyczają. Te rozwiązania ułatwia bowiem komunikację wewnątrz osiedlową i wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo.
Przejście sugerowane jest to nieoznakowane ale dostosowane technicznie miejsce, które umożliwia pieszym przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska.
Należy jednak pamiętać, że nie jest to przejście dla pieszych, dlatego nie mamy tu znaków informujących o przejściu czy „zebr" wymalowanych na jezdni.
Takie rozwiązania wprowadziliśmy w ostatnim czasie, szczególnie na ulicach jednokierunkowych, gdzie nie ma ruchu tranzytowego czy autobusowego, a prędkość dozwolona wynosi zaledwie 30km/h
Przejścia sugerowane, które można stosować częściej niż przejścia dla pieszych, pozwalają na większą swobodę w poruszaniu się pieszych. Takie rozwiązanie wymusza też na pieszych zachowanie większej ostrożności w trakcie przekraczania jezdni.
Do tej pory przejścia sugerowane wprowadziliśmy w 42 lokalizacjach m.in: na ul. Pestalozziego, ul.Łużyckiej, ul. Sportowej, ul. Rejtana czy Placu Piastowskim.
Standardowe przejścia dla pieszych pozostawiliśmy jednak w obrębie szkół.
To nie nowość
Sugerowane przejścia dla pieszych są bardzo często stosowane na drogach krajowych oraz w innych polskich miastach jak: Gdańsk, Warszawa czy Szczecin.
Z badań wynika, że na przejściach sygerowanych dochodzi do dwa razy mniejszej liczby wypadków, niż na standardowych „zebrach". Pieszy przechodząc na drugą stronę jezdni zmuszony jest bowiem zachować większą ostrożność i podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Same przejścia dla pieszych wcale nie zwiększają bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu.
Jak wynika z ostatnich statystyk policyjnych, rośnie liczba zabitych i rannych wśród niechronionych użytkowników ruchu. To właśnie piesi coraz czeście wchodzą na jezdnie, nie zachowując ostrożności lub spoglądając w telefon.
Pamiętaj:
- zachowaj ostrożność na oznakowanych przejściach dla pieszych oraz przejściach sugerowanych.
- przejście sugerowane pozwala przejść na drugą stronę TYLKO po upewnieniu, że nie nadjeżdża żaden pojazd
- NIE MASZ PIERWSZEŃSTWA przed pojazdem !
- przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, jest dozwolone tylko jeżeli odległość od przejścia przekracza 100 m
Przystanki wiedeńskie na ul. Gdańskiej - umowa podpisana
Rozpoczyna się projektowanie i budowa kolejnych przystanków wiedeńskich.
Cztery wyniesione perony na ul. Gdańskiej poprawią bezpieczeństwo i ułatwią podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy przy ul. Chodkiewicza i na ul. Focha.
Właśnie podpisaliśmy umowę z wykonawcą robót.
Zadanie polega na przebudowie 2 par przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej przy Placu Praw Kobiet oraz Placu Wolności.
Przy pierwszym zadaniu, w związku z niewielką ilością miejsca pomiędzy kamienicami, chodnik zostanie podniesiony do poziomu drzwi tramwajowych.
Przy placu Wolności podniesiona zostanie dodatkowo jezdnia.
W ramach inwestycji ustawione zostaną też nowe wiaty przystankowe.
Umowa podpisana
Wykonawca (firma Affabre), wycenił prace na przystanku Praw Kobiet na ponad 961 tysięcy złotych a perony przy placu Wolności na prawie 1,3 mln zł.
W pierwszej kolejności wykonawca opracuje projekt i uzyska niezbędne pozwolenia.
Następnie rozpoczną się prace budowlane, które zakończą się jesienią bieżącego roku.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni.
Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwiają wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej i poprawiają bezpieczeństwo.
Wyniesiony peron wymusza bowiem zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku.
Takie rozwiązania mamy już wprowadzone na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza oraz na ul. Focha.
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w przystanki wiedeńskie niemal na całej swojej długości. Jeden taki przystanek planujemy też na ul. Jagiellońskiej przy skrzyżowaniu z ul. 19 marca.
Rowerowa droga z centrum do BPPT – wypowiedz się
Projektanci opracowali wstępną dokumentację nowej drogi rowerowej wzdłuż ulicy Glinki, które połączy istniejące trasy na Wyżynach z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym.
W poniedziałek (8 kwietnia) rozpoczynają się konsultacje społeczne.
To najlepszy moment na zgłoszenie uwag oraz zapoznanie się z proponowanymi rozwiązaniami.
Swoje wnioski można zgłosić na karcie konsultacyjnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rowery
Rower staje się coraz popularniejszym środkiem transportu, dlatego konsekwentnie rozbudowujemy rowerową infrastrukturę.
Zleciliśmy inwestycje związane między innymi z budową rowerowych dróg w ramach Wielkiej Pętli Fordonu oraz przy przebudowie bulwarów. Prowadzimy szereg zadań związanych z projektami nowych tras.
Jedną z nich jest droga rowerowa wzdłuż ul. Glinki, na odcinku od ul. Dąbrowa do wjazdu do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.
Koncepcja opracowana przez projektantów zakłada poprowadzenie drogi rowerowej oraz chodnika po północnej stronie ul. Glinki, na odcinku od Dąbrowy do pętli autobusowej.
Skrzyżowanie z ul. Rysią i Białogardzką będą wyposażone z każdej strony w przejazdy rowerowe oraz przejścia dla pieszych. Następnie trasa przejdzie na stronę południową.
Od ul. Dąbrowa do budynków przy skrzyżowaniu z ul. Szpitalną trasa będzie miała formę wydzielonej drogi dla rowerów oraz ścieżki dla pieszych. Na odcinku od ul. Szpitalnej do parkingu przy firmie Polon Alfa trasa otrzyma formę szerokiej, 3-metrowej ścieżki pieszo-rowerowej.
Końcowy odcinek zlokalizowany przed wjazdem na teren BPPT będzie wydzieloną drogą dla rowerów. Cała trasa z asfaltową nawierzchnią liczyć będzie około 2 kilometrów długości. Połączy wcześniej wybudowane drogi rowerowe na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz II etapu budowy Trasy Uniwersyteckiej. W ten sposób powstanie kompletne rowerowe połączenie Centrum z BPPT.
Konsultacje odbywają się w terminie 8 - 29 kwietnia br.
Skierowane są do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
To najlepszy moment na zgłoszenie swoich uwag oraz zapoznanie się z proponowanymi rozwiązaniami.
Opinie można wyrażać za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rowery lub przekazać na adres ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Pliki do pobrania z proponowanymi rozwiązaniami projektowymi znajdują się poniżej:
MAPKA 1
MAPKA 2
MAPKA 3
[FILM] Bądź z nami na bieżąco.
Przypominamy, że najświeższe informacje o inwestycjach drogowych i zmianach w komunikacji miejskiej a także ciekawe zdjęcia i filmy, znajdziesz na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP - Facebook, Instagram, Twitter oraz YouTube.
Serdecznie ZAPRASZAMY