Nowe wiaty już na przystankach
Na kolejnych przystankach ustawiliśmy wiaty. Zadaszone przystanki to standard w przypadku nowych inwestycji.
Nowe wiaty ustawiliśmy w 5 lokalizacjach.
- ks. Schulza/Szubińska (dla linii 32N i 53)
- Wysoka-Koszarowa (dla linii nr 57)
- pl. Weysenhoffa (dla linii 52,59,60,64,67)
- Śniadeckich/Gdańska (dla linii 67)
- Armii Krajowej/Jeździecka (dla linii 52)
Wiaty w zależności od lokalizacji mają długość 4 lub 6 metrów. Z uwagi na ograniczoną szerokość pasa drogowego na tych przystankach, wszystkie wiaty są wyposażone w szyby z węższymi bokami. Konstrukcja wykonana jest z metalowych profili w kolorze brązowym (na obszarze Śródmieścia) lub granatowym. Panele wykonane są z hartowanego szkła. Boczne szyby są dodatkowo znakowane żółtymi pasami. To rozwiązanie stosowane z myślą o osobach słabo widzących.
Nowe zadaszenia kosztowały 27 tysięcy złotych. Wiosną we wiaty wyposażyliśmy kilka innych przystanków m.in. Szubińska/Piękna.
Wszystkie duże zadania inwestycyjne związane z przebudową dróg i torowisk też połączyliśmy z wymianą bądź ustawieniem nowych wiat. W tego typu infrastrukturę wyposażyliśmy m.in. przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej oraz węzeł Szarych Szeregów. Wiosną estetyczne przystanki zyska ulica Grunwaldzka.
Błonie z nowym rondem i bezpiecznymi przejściami
Zakończyliśmy budowę ronda na zbiegu ulic Wł. Broniewskiego oraz Stawowej. Równocześnie na Błoniu poprawialiśmy bezpieczeństwo w kilku innych punktach. W tym roku modernizowaliśmy oświetlenie, chodniki i przejścia dla pieszych.
W ramach inwestycji u zbiegu ulic Stawowej i Broniewskiego zbudowaliśmy wyspę centralną i przebudowaliśmy 4 wloty ulic. Jezdnie przed rondem rozdzieliśmy niewielkimi azylami, które umożliwiają pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowaliśmy też chodniki przylegające do nowych jezdni. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzieliliśmy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom. Wykonawca sprawnie zrealizował zadanie w ciągu zaledwie 2 miesięcy. Z początkiem stycznia, po uzyskaniu odpowiednich parametrów zapraw betonowych całe nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym udostępnimy dla ruchu. Na stałą trasę wrócą autobusy linii nr 57.
W poprzednich latach rondo powstało również na połączeniu ul. Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wlkp. Na tej drugiej ulicy w ostatnich tygodniach na wysokości ul. Waryńskiego zainstalowaliśmy również dodatkowy azyl dla pieszych. Wyremontowaliśmy też chodniki m.in. na ul. Waryńskiego.
W grudniu na Szubińskiej uruchomiliśmy też dodatkowe oświetlenie przejść dla pieszych na wysokości ul. Łabiszyńskiej i klubu „Lotnik”. Więcej informacji o inwestycjach o innych zrealizowanych inwestycjach na Szubińskiej znajduje się TUTAJ.
Rok dużych inwestycji z rekordowym dofinansowaniem
W mijającym roku zrealizowaliśmy kluczowe etapy największych bydgoskich inwestycji. Dzięki nim poruszanie się po mieście w kolejnych latach będzie znacznie łatwiejsze. Nowe jezdnie, drogi rowerowe, buspasy i wiadukty poprawią płynność ruchu i czynią nasze miasto bezpieczniejszym. Odbudowujemy znaczenie transportu publicznego.
- To był trudny, ale bardzo dobry czas dla Bydgoszczy – mówi dyrektor ZDMiKP, Jacek Witkowski. – Udało się nam oddać do użytku inwestycje, które są niezbędne do sprawnego poruszania się po mieście. Latem uruchomiliśmy II etap Trasy Uniwersyteckiej oraz buspas na Wałach Jagiellońskich. Jesienią wróciły tramwaje na górny taras. Wiosną sfinalizowaliśmy dostawę 15 nowoczesnych tramwajów z Pesy. W mijającym roku wykonawcy zrealizowali też najbardziej skomplikowane etapy prac na Grunwaldzkiej i Kujawskiej, gdzie również powstają wydzielone pasy dla autobusów. Dziękuję mieszkańcom za wyrozumiałość podczas tych robót. Wszystkie największe zadania są powiązane odbudową znaczenia transportu publicznego. Nowa infrastruktura zawsze uwzględnia potrzeby pieszych i rowerzystów.
Nigdy wcześniej jednocześnie nie prowadziliśmy tak dużej liczby zadań o wartości ponad pół miliarda złotych. Nie byłoby to możliwe bez sprawnego pozyskania środków zewnętrznych. Realizowane tegoroczne inwestycje i zakupy były dofinansowane rekordową kwotą blisko 300 mln zł:
- Rozbudowa ul. Kujawskiej wraz z zakupem taboru - 15 swingów – 365 mln zł (168,3 mln )
- Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej – 90 mln zł (dofinansowanie UE 65 mln)
- Budowa II etapu Trasy Uniwersyteckiej 36,04 mln zł (dofinansowanie UE 30 mln)
- Budowa buspasów – 25,4 mln zł (16,8 mln dofinansowanie )
- Budowa nowego wiaduktu na AK – 20 mln zł (dofinansowanie z Budżetu Państwa -7,5 mln)
- Rewitalizacja Starego-Rynku – 15,6 mln zł (dofinansowanie UE 13 mln zł)
Z początkiem nowego roku oddane do użytku zostanie nowe rondo na połączeniu Stawowej i Broniewskiego. Przejezdny będzie też wiadukt na Armii Krajowej. W połowie roku końcowy odbiór przeprowadzimy na Grunwaldzkiej. Wykonawca prac na ul. Kujawskiej mimo dodatkowych prac, badań archeologicznych dynamicznie zarządza placem budowy i nadal zamierza zakończyć główne prace w przyszłym roku. To kluczowa inwestycja, która poprawi przejazd przez centrum. Liczymy, że w 2020 roku kompletna będzie też obwodnica Bydgoszczy, która odciąży m.in ulice Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Po oddaniu turbinowego ronda na przedłużeniu ul. Szubińskiej uda się odciążyć ulice Nakielską.
W mijającym roku udało się oddać do użytku również ponad 6 kilometrów nowych dróg rowerowych. Kolejne 6 kilometrów jest w budowie. W przyszłym roku wystartują m.in. prace przy ścieżkach wzdłuż ul. Focha i Kruszwickiej.
Konsekwentnie inwestowaliśmy w bezpieczeństwo: przebudowaliśmy rekordową liczbę chodników, doświetliliśmy kolejne 23 przejścia dla pieszych, zbudowaliśmy pierwszy przystanek wiedeński, w trakcie remontów ulic powstawały wyniesione skrzyżowania, bezpieczne przejścia dla pieszych, progi zwalniające i azyle.
W przyszłym roku uruchomimy kolejne zadania wzmacniające transport publiczny. To przede wszystkim budowa nowego połączenia tramwajowego Fordońskiej i Toruńskiej i budowa buspasa na ul. Kolbego.
Największym wyzwaniem, ze względu na niekorzystne zmiany w finansowaniu samorządów, będzie utrzymanie przy stale rosnących kosztach dotychczasowej oferty transportu publicznego.
Warto wiedzieć:
Bydgoszcz w obecnej dekadzie dzięki odpowiedzialnemu zarządzaniu i sprawnemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych nadrabia wieloletnie zaniedbania. W latach 1990-2009 Miasto mogło sobie pozwolić wyłącznie na zakup 2 nowoczesnych tramwajów. W tym okresie powstała wyłącznie tramwajowa pętla w Lesie Gdańskim. W obecną dekadę miasto wchodziło z dwoma buspasami, wytyczonymi na istniejących jezdniach. Tymczasem tylko w ostatnich latach kupiliśmy 33 niskopodłogowe tramwaje, wybudowaliśmy 12 kilometrów nowych torowisk, a wzdłuż 5 ulic wybudowane zostały od podstaw nowe buspasy.