[FILM] Wszystkie mosty - OTWARTE
Budowa nowych mostów (drogowego i tramwajowego) oraz modernizacja starej przeprawy łączącej Bartodzieje z Kapuściskami, to największa inwestycja drogowa w Bydgoszczy.
Wartość zadania - finansowanego ze środków unijnych - to prawie 170 mln zł.
W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Powstało nowe oświetlenie oraz ciągi piesze i rowerowe.
Przebudowanych zostało kilka skrzyżowań a "stara" przeprawa została wyremontowana.
Nasadzone zostały też liczne drzewa i krzewy.
27 marca udostępniony do ruchu został wyremontowany most drogowy w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Włączona została też sygnalizacja świetlna przy skrzyżowaniu z ul. Toruńską.
W kwietniu wykonawca będzie jeszcze prowadził prace wykończeniowe w obrębie zrealizowanej inwestycji. Nie będą one miały jednak większego wpływu na płynność ruchu.
Linie autobusowe nr 59 i 61 wracają na standardowe trasy
W związku z zakończeniem prac wodociągowych na ul. Ugory oraz udostępnieniem do ruchu drugiego mostu nad Brdą, od czwartku (28 marca) linie autobusowe nr 59 i 61 wrócą na swoje standardowe trasy.
To już kolejne zmiany w komunikacji. W ostatnim czasie wzmocniliśmy linie tramwajowe do Fordonu i dostosowaliśmy rozkłady do oczekiwań Pasażerów.
W środę (27 marca) w nocy udostępniony do ruchu zostanie drugi most drogowy w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego oraz uruchomiona zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicą Toruńską.
W związku z powyższym od czwartku 28 marca:
- linia nr 59 wróci na swoją standardową trasę przez most Kazimierza Wielkiego i ul. Łęczycką.
Z uwagi na powyższe przystanki: r. Skrzetuskie (kier. Kapuściska), r. Fordońskie, r. Toruńskie, Toruńska/ Łuczniczki, Nowotoruńska/ Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dla wskazanej linii zostaną wyłączone z obsługi pasażerskiej.
W związku natomiast z zakończeniem części prac wodociągowych na Szwederowie, inia nr 61 również powróci na swoją standardową trasę przez ul. Ugory.
To już kolejne zmiany w komunikacji, kóre wprowadzamy na bydgoskich ulicach.
W ciągu ostatnich dni wzmocniliśmy tramwaje do Fordonu i na górny taras. Składy kursują teraz w równych odstępach a na wielu skrzyżowaniach dla tramwajów wprowadziliśmy priorytetowy przejazd. Zmieniliśmy też niemal wszystkie rozkłady jazdy.
Zakończenie natomiast prac wodociągowych na ulicach: Stawowej, Mickiewicza i Paderewskiego pozwoliło też przywrócić na standardowe trasy aż kilka linii autobusowych.
Więcej o zmianach w komunikacji pisaliśmy TUTAJ
Wiosenne porządki z hulajnogami
Powoli rusza sezon na elektryczne hulajnogi.
Przepisy o ruchu drogowym, w których określono zasady poruszania się oraz parkowania takich pojazdów, przynoszą oczekiwane rezultaty. Nie widać już porzuconych czy blokujących przejście hulajnóg.
W tym sezonie wprowadzamy jednak kolejne rozwiązania, dzięki którym jeszcze łatwiej będzie utrzymać porządek na chodnikach w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Parkingu szukaj w apce.
Wspólnie z operatorami wyznaczyliśmy w aplikacjach do wypożyczania hulajnóg, specjalne strefy do parkowania.
W ścisłym centrum miasta, użytkownik tylko w nich może pozostawić hulajnogę i rozliczyć czas przejazdu.
Takich punków z literką "P" mamy w aplikacji dokładnie 27.
Znajdują się w obrębie Starego Rynku, w ciągu ulicy Gdańskiej oraz przy rondzie Jagiellonów.
Dzięki takiemu "wirtualnemu" rozwiązaniu, nie było konieczności malowania dodatkowego oznakowania poziomego na granitowych płytach czy kamiennych kostkach chodnikowych.
Poza ścisłym obszarem centrum, hulajnogi dalej można pozostawiać w strefie, chociaż tu nadal wiele zależy od kultury i odpowiedzialności wypożyczającego. To na nim ciąży obowiązek pozostawienia pojazdu w miejscu, który nie będzie utrudniał poruszania się pieszym i rowerzystom.
Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Zgodnie z przepisami z 2021 roku kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Utwardzanie ulic na osiedlach – czas na kolejne zadania
Po zimowej przerwie wznowiliśmy szereg prac przy budowie ulic na bydgoskich osiedlach.
W tym roku twardą nawierzchnię zyska około 30 ulic.
Szereg zadań jest już w realizacji.
W ostatnich latach utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy. Tym samym liczba mieszkańców, którzy mieszkają przy drogach gruntowych, zmniejszyła się o połowę.
100 ulic w ażurach lub ekokostce
Najwięcej ulic zyskuje nawierzchnię z płyt ażurowych. Technologia stosowana jest na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nienarażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Inwestycje realizowane są w standardach, wypracowanych przy wcześniejszych zadaniach. Płyty zawsze stabilizowane są opornikami betonowymi, a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładana będzie kostką betonową.
Zadania w trakcie:
• ul. Pokładowa (Osowa Góra) – na ukończeniu
• ul. Indycza (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Mewia (Osowa Góra) - w trakcie realizacji
• ul. Masztowa (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Wodna (Flisy) – w trakcie realizacji
• ul. Piaski (Piaski) - w trakcie realizacji
Zadania planowane:
• ul. Sępia (Osowa Góra) UD - do realizacji wiosną
• ul. Gołębia (Górzyskowo)– do realizacji wiosną
• ul. Kolibrowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Kilowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Młynarska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Iglasta (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Wieśniacza (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Krańcowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Czorsztyńska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Orzechowa (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
Łącznie utwardzimy ażurami około 3,3 kilometrów dróg osiedlowych.
Na koniec roku będziemy mieli w Bydgoszczy już blisko 100 ulic utwardzonych płytami ażurowymi lub ekokostką.
Kompleksowe budowy ulic.
Zabezpieczyliśmy również środki na prowadzenie prac przy ulicach, które zyskać mają jezdnie i chodniki oraz dodatkową infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo np. progi, wyniesione skrzyżowania, oświetlenie. Łącznie to kolejne 2 km dróg do utwardzenia.
W systemie zaprojektuj i wybuduj powstaną:
• ul. Gościeradzka (Piaski) – trwa przetarg
• ul. Gradowej (Czyżkówko) - podpisaliśmy umowę z wykonawcą
• ul. W. Bortnowskiego (Stary Fordon) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Kogucia (Osowa Góra) – przygotowania do przekazania placu budowy
• ul. Krzywa (Miedzyń) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Krynicka (Opławiec) – etap projektowy
• ul. Kudowska(Opławiec) – etap projektowy
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%) przyznawanego na inicjatywy lokalne. We współpracy z mieszkańcami powstała ulica Trӓgerów na Miedzyniu (zadanie po odbiorach). Powstaje dokumentacja niezbędna m.in. do budowy ulic Porzeczkowej oraz Strzegowskiej.
Łącznie na miejski program utwardzania ulic gruntowych trafi w tym roku około 31 mln zł.
Poza tym wykorzystamy pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
Trafiły one miedzy innymi na realizację :
• ul. W. Syrokomli (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
• ul. Pogodnej (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
Wartość prac na tych dwóch ulicach to prawie 5 mln zł
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Trwają również przygotowania do utwardzenia kilku ulic gruntowych z wykorzystaniem środków z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego ponad 1 mln zł. Mieszkańcy bezpośrednio w głosowaniu zdecydowali o budowie następujących ulic:
• ul. Gersona (Górzyskowo) (podpisana umowa w trybie projektuj i wybuduj)
• ul. Piaśnickiej (Czyżkówko) (przygotowania do opracowania dokumentacji)
• ul. Saskiej, Szkolnej i Piastowej (Stary Fordon) (przygotowania do opracowania dokumentacji)