Wyjątkowy bydgoski tramwaj na pocztowych kartkach i znaczkach
Poczta Polska wprowadzi do obiegu okolicznościowe znaczki i kartki pocztowe z okazji 60. rocznicy rozpoczęcia prac nad prototypem bydgoskiego tramwaju przegubowego na prześwit torów 1000 mm.
Prototyp opracował zespół pracowników bydgoskiego MPK (dzisiejsze MZK) z dyrektorem inżynierem Przemysławem Borutą na czele.
Z inicjatywy stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, Poczta Polska wprowadzi do obiegu specjalną serię znaczków oraz kart pocztowych. W ten sposób uczci 60-lecie pierwszego w Polsce prototypu trójczłonowego tramwaju przegubowego.
Znaczki i karty w obiegu pojawić mają się w obiegu 19 kwietnia czyli dokładnie w 676. rocznicę nadania Bydgoszczy praw miejskich.
Zaprojektował je Waldemar Kawiński. Materiały do stworzenia znaczka dostarczył bydgoski znawca komunikacji miejskiej - Stanisław Sitarek, który zwraca uwagę na ciekawą historię prac nad polskim trójczłonowym tramwajem przegubowym.
- Bydgoskie MZK miało na stanie dwa pojazdy powypadkowe, które musiały zostać wycofane z ruchu. Z tych dwóch tramwajów zbudowano nową, prototypową konstrukcję o długości 21 m oraz masie 26 ton. Tramwaj wyposażony był w dwa silniki 60 kW i mógł osiągnąć prędkość maksymalną 55 km/h. W sumie zmieścić mogło się w nim prawie 200 osób, a miejsc siedzących było 37. Ten trójczłonowy przegubowiec, który powstał w 1962 roku, z użytkowania został wycofany dopiero 12 lat później – mówi pasjonat.
Wyjątkowa bydgoska kartka pocztowa zostanie wydrukowana w nakładzie tylko 500 sztuk.
Zostanie wprowadzona do obrotu 19 kwietnia.
Będzie ją można nabyć w Urzędzie Pocztowym przy ul. Jagiellońskiej 6.
Równocześnie do obiegu trafią też pocztowe znaczki.
fot. Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak
Kładka na Wojska Polskiego - ruszają konsultacje społeczne
Projektanci opracowali dwa warianty rozwiązań poprawiające dostępność przystanków przy kładce na Wyżynach dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, a także ułatwiające przejazd rowerzystom.
W czwartek (7 kwietnia) rozpoczynają się konsultacje społeczne.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku.
Konstrukcja umożliwia pieszym dojście do przystanków tramwajowych oraz przekraczanie ruchliwych jezdni. Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek.
Mieszkańcy często wskazywali też na ograniczenia związane z korzystaniem z tego miejsca. Dlatego w ubiegłym roku zleciliśmy przygotowanie dokumentacji, która wskaże w jaki sposób najlepiej poprawić dostępność kładki do potrzeby wszystkich użytkowników ruchu.
Projektanci przygotowali wstępną kocepcję opartą na dwóch wariantach.
WARIANT I - Bezpieczne przejścia i przejazdy z sygnalizacją
Pierwszy wariant zakłada rozbiórkę istniejącej kładki i wprowadzenie w jej miejscu przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Przy tym rozwiązaniu ustawiona zostałaby również sygnalizacja świetlna. Konieczne byłoby wydłużenie peronów tramwajowych oraz przesunięcie zatok autobusowych. Zaletami tego wariantu są między innymi zdecydowanie niższe koszty i możliwość szybszej realizacji.
Pozwala na połączenie dróg rowerowych i nie wymaga dużej zajętości terenu (nie będą likwidowane miejsca parkingowe). Zaspokojone byłyby potrzeby osób z niepełnosprawnościami. To rozwiązanie jednopoziomowe, typowe dla ulicy Wojska Polskiego.
Jego zastosowanie oznaczałoby natomiast nieznaczne straty czasu przede wszystkim dla kierowców poruszających się tzw. „zieloną falą" ul. Wojska Polskiego.
WARIANT II - Kładka z pochylniami i windami
Drugi wariant zakłada rozbiórkę starej konstrukcji kładki i postawienie nowej dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
To rozwiązanie generujące wyższy koszt, ale nie pogarsza przepustowości ulicy Wojska Polskiego. Ze względu na konieczność budowy pochylni konieczna byłaby jednak likwidacja miejsc parkingowych w obrębie wejścia od strony południowej. Piesi mieliby też dłuższą drogę dojścia na przystanki. Kładka nawet z pochylniami i windami utrudniałaby przejazd rowerzystom.
Zapraszamy do konsultacji
Konsultacje odbędą się od 7 do 28 kwietnia br.
Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Opinie będzie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wyzyny.
W ramach konsultacji odbędzie się również spacer badawczy z udziałem projektanta i pracowników miasta. Będzie to okazja do uzyskania dodatkowych informacji. Już teraz zapraszamy do wysyłania pytań na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Planowane jest również spotkanie konsultacyjno-informacyjne w trybie on-line.
O opinie poprosimy poza tym Radę Osiedla Wyżyny oraz stowarzyszenia pieszych, rowerzystów i transportowe.
Narzędzia konsultacyjne:
• karta konsultacyjna www.bydgoszcz.pl/wyzyny
• spotkanie z mieszkańcami online 12.04.2022 r. o godz. 16.30 – pytania przesyłamy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• spacer badawczy - 20.04.2022 r. o godz. 17.00 - zgłoszenia przesyłamy na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Już niebawem próbne uruchomienie fontanny w Starym Fordonie.
Fontanna zlokalizowana w centralnej części Rynku, ma formę 5-centymetrowej niecki w kształcie koła o średnicy ok. 22 metrów. Taka forma umożliwi przy wyłączonych dyszach korzystanie z całej powierzchni placu. Doskonale sprawdzi się to w czasie uroczystości oraz imprez.
W sezonie wiosenno-letnim fontanna będzie przypominać płytkie oczko wodne.
Docelowo przy muzyce odbywać się będą tu również multimedialne pokazy, przy których woda będzie poruszała się w rytm muzyki.
Do tego rodzaju atrakcji wymagana jest jednak specjalistyczna aparatura, która została już zamontowana 3 metry pod ziemią, w specjalnie do tego celu przygotowanym betonowym pomieszczeniu.
Wokół fontanny zarezerwowaliśmy już miejsca na donice z zielenią, ławki, podest i stoliki.
Od południa otaczać będzie ją szpaler zachowanych drzew, pomiędzy którymi również zaprojektowaliśmy murki z siedziskami.
Wszystko to stworzy na Rynku korzystny mikroklimat oraz ciekawą i kameralną atmosferę.
"
Ruszają prace projektowe dla mostów na ul. Focha.
Przygotowujemy się do przyszłej przebudowy północnych mostów "Solidarności".
Zamawiamy koncepcję, która pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie uwzględniające również oczekiwania pieszych i rowerzystów.
Właśnie podpisaliśmy umowę z Wykonawcą.
Północna przeprawy stanowiące część mostów Solidarności została wybudowane 40 lat temu. Obiekt na bieżąco był monitorowany. Ostatnie prace interwencyjne przy nawierzchni były prowadzone pod koniec ubiegłego roku.
Niestety stalowo-żelbetowa konstrukcja nie spełnia już współczesnych norm i wymagać będzie w perspektywie najbliższych lat kompleksowej przebudowy. Dlatego zamawiamy koncepcję przebudowy tej trasy.
Projektanci będą musieli opracować i zaproponować 3 warianty przyszłej trasy.
Różnić mają się liczbą pasów ruchu, lokalizacją przystanków, chodników i tras rowerowych.
Wszystkie warianty będą uwzględniały dowiązanie do istniejącej infrastruktury rowerowej oraz planowaną przebudowę ul. Focha związaną z budową Nowego Portu.
Częścią tej deweloperskiej inwestycji jest budowa nowej ulicy łączącej ulicę Obrońców Bydgoszczy z ul. F. Focha wraz z przebudową skrzyżowań.
Projektanci zaplanują poza tym schody i pomosty serwisowe w niezbędnym zakresie, a także powiążą chodniki i ścieżki rowerowe z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.
Funkcjonować ma też bezpieczny prawoskręt w ul. Grottgera.
Dodatkowo przy skrzyżowaniach wprowadzone mają zostać podpórki rowerowe lub barierki postojowe z podstopnicami dla rowerzystów. To kolejne rozwiązanie uzgodnione z przedstawicielami środowisk rowerowych.
W pierwszej kolejności wykonane zostaną prace projektowe.
Wykonawcą zostało konsorcjum firm: BAK Sp. z o.o. (lider) oraz Axial Sp zo.o.
Wartość tego zadania to prawie 240 tysięcy złotych.
Prace nad koncepcją zajmą około roku.
Warto wiedzie
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką.Pierwsza drogowa przeprawa w tym miejscu funkcjonowała prawdopodobnie od 1840 roku. W latach 1885-1890 mosty wzniesiono na nowo w linii prostej. Pierwszy od strony wschodniej był most Wilhelmsbrücke (po 1920 r. zwany Jagiellońskim), a za nim Hafenbrücke (Portowy) spinający brzegi Młynówki.
Zostały one zniszczone w czasie II wojny światowej. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Dzisiaj mało kto pamięta, ze w tym miejscu rozważano przebudowę południowych mostów na konstrukcję podwieszoną z pylonem, pod który wykonano już część fundamentów. Pomysł jednak upadł głównie z przyczyn technicznych.