Rower miejski po nowemu. Szukamy operatora
Ogłosiliśmy przetarg na Bydgoski Rower Aglomeracyjny na cztery najbliższe sezony. Mieszkańcy już w przyszłym roku przesiądą się na rowery nowej generacji, z których część będzie posiadała wspomaganie elektryczne.
BRA wpisał się trwale w krajobraz Bydgoszczy. Na początku cieszył się olbrzymią popularnością, o czym świadczy rekordowy pierwszy sezon jego funkcjonowania. W 2015 roku rowery wypożyczono aż 396 099 razy, a w systemie zarejestrowanych było ponad 52 tys. użytkowników.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na operatora Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w latach 2026-2029. Zamówienie podstawowe obejmuje 70 stacji rowerowych i 560 rowerów standardowych oraz 140 ze wspomaganiem elektrycznym. Istnieje możliwość jego rozszerzenie o opcję, czyli 30 dodatkowych stacji, 100 rowerów standardowych oraz 50 elektrycznych. Przetarg zakłada również możliwość współpracy z chętnymi gminami sąsiednimi.
Nowe rowery będą wyposażone w nadajnik GPS oraz mechanizm blokowania, dzięki czemu nie będzie już konieczności wypinania ich ze stacji (wszystko będzie na rowerze), a wypożyczenie będzie umożliwiała aplikacja.Wstępnie szacujemy, że wdrożenie i funkcjonowanie nowego Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego będzie kosztowało od 4 do 5 mln zł rocznie. Umowa ma zostać podpisana na cztery lata. Dzięki temu miasto, zamiast kupować rowery i infrastrukturę, nabędzie prawo do korzystania z nich według własnych potrzeb bez ponoszenia kosztów konserwacji, przechowywania i parkowania roweru.
W tym sezonie w systemie BRA zarejestrowanych jest prawie osiem tysięcy użytkowników, którzy korzystać mogą z 62 samoobsługowych stacji. Największą popularnością cieszą się te zlokalizowane w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP oraz na ul. Wojska Polskiego/Al. L. Kaczyńskiego. Do końca września rowery miejskie były wypożyczane ponad 17 tysięcy razy. Konsekwentnie rozbudowujemy też rowerową infrastrukturę. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Akcja Zimowego Utrzymania 2025/2026
Przygotowujemy się do Akcji Zima. W gotowości jest 12 pługosolarek, 20 mikrociągników oraz ponad 100 pracowników, którzy będą odpowiadać za zapewnienie bezpieczeństwa na chodnikach. Dodatkowo w magazynach zostało przygotowanych około 2500 ton soli oraz blisko 200 ton piasku.
Tak jak w latach ubiegłych akcję zimowego utrzymania jezdni będą prowadziły firmy Remondis oraz Corimp (w zakresie utrzymania mechanicznego). Natomiast cztery firmy będą odpowiadać za odśnieżanie i posypywanie piaskiem chodników, przystanków komunikacji miejskiej, schodów, Strefy Płatnego Parkowania oraz parkingów P&R (tzw. utrzymanie ręczne).
Mamy również zakontraktowanych 12 pługosolarek, 20 mikrociągników oraz ponad 100 pracowników, którzy będą dbać o utrzymanie chodników. W przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych, na ulice może zostać wysłanych ponad 40 pojazdów odśnieżających oraz dodatkowo trzy równiarki, będące w zasobach ZDMiKP. Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać i posypać wyznaczone trasy w ciągu 4 godzin. Na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych od kilku lat wybrane trasy rowerowe (ok. 13 km) są włączone do systematycznego odśnieżania i posypywania piaskiem. W magazynach przygotowanych zostało około 2500 ton soli, 40 ton chlorku wapnia oraz blisko 200 ton piasku.
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację. W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników ZDMiKP. Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną Akcją Zima można zgłaszać telefonicznie: tel. 52 582 27 14 lub 15 oraz mailowo:
Plac Solny z zabytkową nawierzchnią
Historyczny plac w centrum miasta odzyskał dawny blask. Zakończyła się naprawa nawierzchni placu Solnego, znajdującego się pomiędzy rzeką Brdą a ulicą Grodzką. Do wykonania pozostały jedynie prace wykończeniowe.
Ponownie można zaparkować na placu Solnym. Zakończyły się już roboty związane z naprawą zabytkowej, brukowanej nawierzchni, która została odkryta pod asfaltem. Wymieniono również betonowe krawężniki na kamienne. Do wykonania pozostały jedynie prace wykończeniowe, polegające na odmalowaniu oznakowania poziomego i ustawieniu oznakowania pionowego.
Plac Solny leży na skraju dawnego wzgórza grodowego, na którym w połowie XIV wieku król Kazimierz Wielki wybudował zamek. Na początku XIX wieku, w obrębie dzisiejszego placu, wzniesiono budynki rafinerii cukru trzcinowego. Materiał do budowy pochodził z rozbiórki ruin pobliskiego zamku.
Plac pełni funkcję parkingu i jest częścią Strefy Płatnego Parkowania.Podczas rewitalizacji staromiejskich uliczek oraz Rybiego Rynku wykorzystywany był jako zaplecze budowy. Po zakończeniu tych prac okazało się, że pod asfaltem w dobrym stanie zachowana jest jego oryginalna nawierzchnia kamienna.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną zleciliśmy też dodatkowe prace przy odnowie nabrzeża, przy którym cumują tramwaje wodne. Ułożyliśmy nową nawierzchnię z desek z drewna egzotycznego. Ustawiony został też nowy infokiosk, w którym można sprawdzić godziny kursowania turystycznych linii oraz zapoznać się z liczbą dostępnych biletów. Trwa także przetarg na zaprojektowanie i wykonanie repliki portowego żurawia, który stał w tym miejscu wiele lat temu.
Trwają prace na ulicy Agrestowej w Smukale
W ramach pierwszego etapu tej inwestycji na odcinku od ul. W. Baranowskiego do ul. Figowej powstaje pieszojezdnia. W tym roku nową nawierzchnię zyskały już też między innymi ulice Akacjowa, Palisandrowa, Owocowa i Piaśnicka. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Prace na ulicy Agrestowej, które obejmą ponad półkilometrowy odcinek drogi, podzielono na kilka etapów. Pierwszy, na odcinku od ul. W. Baranowskiego do ul. Figowej już trwa. Kolejny rozpocznie się w drugiej połowie października.
Zadanie polega na budowie pieszojezdni, składającej się z części dedykowanej pieszym, która wykonana zostanie z betonowej kostki oraz części chłonnej. Wybudowane zostaną również zjazdy do posesji, dojścia do furtek, a pobocza utwardzone będą za pomocą geokraty, pozwalającej na parkowanie pojazdów.
Koszt inwestycji to ponad 1,8 mln złotych. Planowo prace powinny zakończyć się wiosną przyszłego roku.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę. Nową nawierzchnię zyskały już między innymi ulice Akacjowa, Palisandrowa, Owocowa, W. Bortnowskiego, W. Gersona, Piaśnicka, Piastowa i Spławikowa.
Strona 2 z 460






