Plac Praw Kobiet z przystankami wiedeńskimi
Zakończyła się budowa przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej przy placu Praw Kobiet. W środę (11 grudnia) zostały udostępnione pasażerom. Trwają jeszcze prace przy kolejnej parze bezpiecznych przystanków na placu Wolności.
Na placu Praw Kobiet, ze względu na ograniczoną szerokość ulicy, do poziomu drzwi tramwajowych podniesiona została tylko część chodników w obrębie peronów. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Przy Placu Wolności zakres robót jest większy. Część jezdni po stronie wschodniej przebudowana została na podniesiony peron bez możliwości przejazdu samochodów. Pojazdy muszą korzystać z pasa ruchu, na którym funkcjonuje również torowisko. Trwa jeszcze budowa wjazdu do BWA, a po stronie zachodniej układanie kostki na przystanku. Wszystkie prace zakończą się na początku przyszłego roku. W ramach inwestycji ustawione zostaną też nowe wiaty przystankowe i oznakowanie. Zadanie uzupełni rewitalizację placu Wolności.
Koszt przystanków na placu Praw Kobiet to ponad 961 tysięcy złotych, a peronów przy placu Wolności to prawie 1,3 mln zł.
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju, jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Ułatwia to wsiadanie do pojazdów i poprawia bezpieczeństwo. Wyniesiony peron, jeśli znajduje się na jezdni wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Takie rozwiązania mamy już wprowadzone na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza oraz na ul. Focha. Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w przystanki wiedeńskie niemal na całej swojej długości.
Wymiana taboru. Nowe Swingi wyjeżdżają na tory
W ramach umowy z Pesą tramwajowa flota wzbogaciła się już o 16 „niskopodłogowców”. W odbiorach jest kolejnych sześć tramwajów, które wyjadą na tory na przełomie grudnia 2024 i stycznia 2025.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. Zgodnie z harmonogramem 18 kolejnych tramwajów zostanie dostarczona w pierwszych miesiącach przyszłego roku, a wdrożenie ich do ruchu będzie się odbywać w miarę przeprowadzanych odbiorów.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych.
Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Reszta floty składała się z wysłużonych 30-letnich „Konstali”. W przyszłym roku flota będzie składać się z 75 "niskopodłogowców".
Dwa wyjątkowe Swingi
W tym roku na tory wyjechały dwa specjalne składy. Pierwszy z nich kursuje od wiosny i zyskał grafiki z symbolami NATO i JFTC, przypominając o 25. rocznicy wstąpienia Polski do obronnego sojuszu. Drugi natomiast wyjechał jesienią i ozdobiony jest symbolami Fordonu, co ma związek z 600-leciem nadania praw miejskich obecnej dzielnicy Bydgoszczy.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich (prace budowlane na pl. Wolności i pl. Praw Kobiet),
- Budowa torowiska na Szwederowo (uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej),
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim (uzyskiwanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej),
- Modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego (przed przetargiem na projekt).
Nowe Swingi w liczbach:
• Żywotność pojazdu - do 35 lat
• Prędkość maksymalna - do 80 km/h
• Niska podłoga - 100 %
• Liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
• Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Raport z prowadzonych prac
Zakończyły się już prace przy rozbiórce torowiska i sieci trakcyjnej na odcinku od ronda Toruńskiego do końca zakresu, znajdującego się mniej więcej na wysokości ul. Spokojnej.
Obecnie trwają prace związane z wykonaniem fundamentów pod słupy trakcyjne, a także z rozbieraniem warstw konstrukcyjnych i układaniem nowych w torowisku. Ponadto prowadzone są roboty związane z wykonaniem przejścia przez torowisko, aby jak najszybciej przywrócić możliwość ruchu pieszych na zamkniętym przejściu przy przebudowywanych peronach tramwajowych.
Nadal obowiązują zmiany w organizacji ruchu:
- zawężenia na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty jest jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych,
- zawężony został również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego.
Zmiany dotyczą także komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia robót, prace prowadzone są równocześnie na obu torach, przez co ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej został całkowicie wstrzymany. 𝐓𝐫𝐚𝐦𝐰𝐚𝐣𝐞 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐢 𝐧𝐫 𝟒, 𝟔 𝐢 𝟖 zostały tymczasowo skierowane przez nowy most Kazimierza Wielkiego.
Wykonawcą jest firma Trakcja S.A., która podpisała umowę na początku roku, a której zadaniem jest kompleksowa modernizacja torowiska oraz towarzyszącej infrastruktury drogowej pieszo-rowerowej na ul. Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli „Stomil”. Łączna wartość inwestycji, realizowanej w trybie zaprojektuj i wybuduj, to ponad 131 mln zł. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku.
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.
Kolejne ulice zyskują twardą nawierzchnię
Kończą się już prace związane z utwardzaniem ulic Kilowej, Krańcowej, Kolibrowej, Młynarskiej oraz Iglastej. Wykonawcy dokonują ostatnich poprawek. Planowo roboty mają się zakończyć do końca listopada br.
Ulice gruntowe utwardzamy płytami ażurowymi oraz kostką eko. Ten ostatni materiał pozwala przenosić większe obciążenia ruchu. Materiał wybierany jest więc na podstawie obciążenia ruchem danej ulicy i uwarunkowaniem pod względem odprowadzania wody opadowej. Co ważne, przebudowa ulic gruntowych nie opiera się wyłącznie na utwardzaniu szerokości jezdni, ale często obejmuje również utwardzanie poboczy, na których organizowane są miejsca postojowe oraz zjazdy do posesji. Łącznie na Program Utwardzania Ulic Gruntowych w tym roku zostały przeznaczone około 23 mln zł. Poza tym wykorzystujemy też pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
W realizacji całego przedsięwzięcia oprócz Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO, przedsięwzięcia realizowane we współpracy z prywatnymi inwestorami, przebudowa ulic w ramach dużych zadań inwestycyjnych. W tym roku twardą nawierzchnię zyskały ulice Kętrzyńska, Piaski (na odcinku od ul. Szamarzewskiego do posesji przy ul. Piaski 8), Wodna, Indycza (na odcinku od ul. Kruszyńskiej do ul. Ptasiej), Gołębia (na odcinku od ul. Żwirki i Wigury do posesji nr 103), Mewia, Sępia (na odcinku od ul. Kolbego do utwardzonego odcinka z płyt betonowych), Masztowa, Pokładowa, Czorsztyńska,Orzechowa (na odcinku od ul. Nakielskiej do ul. Mahoniowej), Wieśniacza, Pogodna, Kogucia i Syrokomli.
Inwestycje w trakcie w ramach BBO: Saska (na odcinku od ul. Góralskiej do ul. Warneńczyka), Spółdzielcza (łącznik ul. Pionierów z ul. Spółdzielczą), Piaśnicka (trwa procedura przetargowa), Gersona (realizacja w 2025).
Ulice zaplanowane do utwardzania płytami ażurowymi lub eko-kostką w 2025 r.:
- Prądy,
- Akacjowa,
- Owocowa,
- Spławikowa,
- Opalowa,
- Złota,
- Gniewkowska,
- Tuwima,
- Ostrygowa.
Mamy także podpisane umowy w formule "zaprojektuj i wybuduj" na utwardzanie ulic Gościeradzkiej, Bortnowskiego oraz Gradowej. Zabezpieczyliśmy również środki na zlecenie prac przy Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej oraz Podleśnej.