Startują oczekiwane inwestycje rowerowe
Podpisaliśmy umowę na budowę ważnego odcinka drogi rowerowej z kładką nad magistralą węglową, który połączy wyremontowane w poprzednich latach ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej.
Wcześniej wybraliśmy wykonawców infrastruktury rowerowej wzdłuż ulic: J. Sułkowskiego i Sudeckiej.
Wartość tych 3 zadań to ponad 30 mln zł.
Sfinansujemy je z budżetu miasta i środków europejskich.
- Przyspieszamy budowę dróg rowerowych – mówi zastępca prezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – To możliwe dzięki pozyskaniu przez naszą Metropolię środków europejskich na rozwój tego typu infrastruktury. Stawiamy przede wszystkim na poprawę spójności istniejącej sieci dróg rowerowych oraz lepsze skomunikowanie z sąsiednimi gminami. To trasy, którymi codziennie wielu mieszkańców może dojeżdżać do pracy, szkół. W weekendy natomiast otwierają przed mieszkańcami Bydgoszczy możliwość korzystania z wielu malowniczych ścieżek wokół miasta. To jeden z naszych elementów budowy miasta ze zrównoważonym transportem.
Kładka połączy wyremontowane ścieżki pieszo-rowerowe
Z firmą Kormost, która złożyła najkorzystniejszą umowę w przetargu, podpisaliśmy umowę na budowę nowej infrastruktury rowerowej po południowej stronie ul. Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Inwestycja o wartości ponad 10 mln zł realizowana będzie w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
Zakres zadania obejmuje też między innymi:
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną,
- dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej.
Umowa zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku.
Zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Najbardziej oczekiwana trasa w Fordonie
W ubiegłym miesiącu podpisaliśmy też umowę z firmą Strabag na budowę jednej z najbardziej oczekiwanych tras od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta.
Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska. Przygotowana wcześniej koncepcja zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia przy komisariacie oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i ul. Geodetów oraz na części ul. Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu (ul. Wierchowa i Geodetów).
Za inwestycję o wartości 7,3 mln odpowiadać będzie firma Strabag.
Zakończenie planowane jest pod koniec przyszłego roku.
Na to zadanie również wykorzystamy dofinansowanie z funduszy europejskich.
Rowerem przez osiedle Leśne
Za nami także podpisanie umowy na prace projektowo-budowlane na osiedlu Leśnym. Za ich wykonanie dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej odpowiadać będzie firma Betpol.
Wartość zadania to 13,4 mln zł, przeznaczymy na ten cel środki z budżetu miasta.
W ten sposób do końca przyszłego roku powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Szereg wykonych zadań
Wiosną oddaliśmy do użytku drogi rowerowe wzdłuż nowych mostów na Kazimierza Wielkiego i pierwszy odcinek Wielkiej Pętli Fordonu.
Trwają prace przy budowie brakujących dróg rowerowych w rejonie ul. Magnuszewskiej na Wyżynach.
Uzupełnimy też metropolitalną ścieżkę rowerową z Tryszczyna do Bożenkowa o krótki fragment przebiegający po terenie miasta na osiedlu Janowo (od ul. Biwakowej do mostu na Brdzie). Prace na terenie miasta finalizowane będą jesienią.
Podpisaliśmy również umowę w trybie zaprojektuj i buduj na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Jej częścią jest budowa drogi rowerowej od Perłowej do pętli Stomil.
Nowe ciągi pieszo-rowerowe powstaną także przy bulwarach pomiędzy ul. Krakowską i mostami Kazimierza Wielkiego.
Prace projektowe dla kolejnych zadań
Zawarliśmy też umowy na zaprojektowanie (wraz pozwoleniami) tras wzdłuż ulic: Pod Skarpą (od Zamczysko do granicy miasta); E. Petersona; M. Kolbego (od Kormoranów do granicy miasta); Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta); Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, Moniuszki, M. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej
Ponadto zleciliśmy przygotowanie koncepcji (Programów Funkcjonalno-Użytkowych) dla tras wzdłuż ulic:
Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do Chemicznej
Glinki od Dąbrowy do wjazdu na teren BPPT (za nami konsultacje społeczne)
Posiadamy też gotowe koncepcje dróg rowerowych wzdłuż ul. Kieleckiej oraz odcinka ul. Toruńskiej od pętli Stomil do granicy miasta. Rowerowe zadania będziemy uruchamiać sukcesywnie do pozyskiwanych środków zewnętrznych oraz w oparciu o budżet miasta. Część zadań trafia do realizacji dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 140 km kilometrów dróg rowerowych.
Trwa budowa kolejnego parkingu na Błoniu.
Trwa budowa dodatkowych miejsc postojowych w sąsiedztwie pętli autobusowej na Błoniu.
To kolejny parking, który powstaje w tej części osiedla.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w czasie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Nowe miejsca postojowe powstają pomiędzy pętlą a ulicą S. Okrzei na wysokości pawilonu handlowego.
Lokalizacja w żaden sposób nie utrudnia manewrów autobusów.
W ramach zadania utworzymy 14 stanowisk postojowych, w tym jedno dedykowane osobom z niepełnosprawnościami.
Wykonane zostały już prace ziemne. Teraz wykonawca rozpocznie roboty przy układaniu podbudowy.
Prace zakończą się po wakacjach.
W poprzednich latach na Błoniu zbudowaliśmy kilka innych parkingów, na których parkować może ponad 200 pojazdów.
Miejsca postojowe powstały w następujących lokalizacjach:
• przy ul. 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich
• przy ul. L. Waryńskiego
• w rejonie ul. R. Abrahama
• przy ul. W. Broniewskiego
• przy ul. A. Madalińskiego
Wydłużone kursy linii nr 99
Kolejna miejscowość Metropolii Bydgoszcz będzie obsługiwana komunikacją podmiejską.
Dzięki aneksowanemu porozumieniu z gminą Nowa Wieś Wielka od 2 września, autobusy linii nr 99 będą dojeżdżać również do Tarkowa Dolnego.
Linia nr 99 kursuje od 2015 roku. Początkowo miała charakter sezonowy.
Następnie wprowadziliśmy całoroczne połączenie, które zdecydowanie ułatwiło dojazd do Bydgoszczy mieszkańcom gminy Nowa Wieś Wielka.
Standardowa trasa prowadzi od placu Kościeleckich (tymczasowo od ronda Jagiellonów) przez Brzozę, Chmielniki, Prądocin, Januszkowo do Nowej Wsi Wielkiej.
Kursowanie linii umożliwiło podpisanie porozumienie pomiędzy Miastem a Gminą Nowa Wieś Wielka o współfinansowaniu połączeń.
Z początkiem sierpnia podpisany został aneks do porozumienia, które pozwoli wydłużyć trasę linii nr 99 z Nowej Wsi Wielkiej do Tarkowa Dolnego.
Wydłużenie kursów planowane jest od 2 września br.
W dzień powszedni na trasie realizowanych będzie 18 kursów, w sobotę 9, a w niedzielę i święta 8.
Podpisy pod aneksowanym porozumieniem złożyli Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka Zbigniew Wiśniewski.
Przypominamy, że pasażerowie z gminy Nowa Wieś Wielka mogą korzystać też z tańszych biletów uczniowskich i kart malucha (w cenie 10 zł – miesięczny bądź 30 dniowy albo 100 zł – roczny). Koszty ulg finansuje gmina Nowa Wieś Wielka.
Obecnie na terenie Metropolii Bydgoszcz funkcjonuje aż 13 podmiejskich linii autobusowych.
Bydgoskie ulice przyjazne dla kierowców.
W rankingu miast przyjaznych kierowcom Bydgoszcz zajęła 2. miejsce.
Po naszych ulicach kierowcy poruszają się coraz płynniej i co najważniejsze bezpieczniej.
Sprzyja temu niewątpliwie zakończenie największych inwestycji drogowych i korzystanie z nowoczesnych rozwiązań.
Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu - to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie rankingu miast najbardziej przyjaznych dla zmotoryzowanych.
Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i systemy parkingowe.
W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Został on opracowany przez specjalistów firmy z branży oponiarskiej i nawigacji dla kierowców.
Bydgoszcz zajęła w rankingu drugą lokatę.
Nasze miasto wypadło wyjątkowo korzystnie pod kątem szybkości poruszania się samochodem (około 38 km/h poza centrum i 29 km/h w centrum). Na taki wynik wpływa między innymi sprawne funkcjonowanie systemu ITS.
W Bydgoszczy notowany jest również jeden z najniższych współczynników kolizji na 1000 mieszkańców. Taki wynik pomagają osiągać między innymi inwestycje związane z rozbudową infrastruktury drogowej.
W ostatnich latach zakończyliśmy m.in. rozbudowę ul. Kujawskiej, Grunwaldzkiej, Trasy Uniwersyteckiej oraz budowę nowych mostów nad Brdą. Trwa też przebudowa ul. Pod Skarpą.
Oprócz dużych inwestycji realizujemy też wiele mniejszych zadań poprawiających bezpieczeństwo:
- doświetlanie przejść,
- budowa chodników, dróg rowerowych, kontrapasów,
- budowa wyniesionych skrzyżowań, przejść, przystanków wiedeńskich i progów zwalniających,
- budowa sygnalizacji i przebudowa skrzyżowań,
- nowoczesne oznakowanie ulic
Link do pełnych wyników rankingu.