Przebudowa ul. Łęczyckiej - niebawem otwarcie kolejnego odcinka
Trwa gruntowna przebudowa ul. Łęczyckiej na Bartodziejach.
Układana jest nowa nawierzchnia, powstają chodniki i wjazdy na posesje.
Właśnie dobiegają końca prace na II etapie robót.
Całe zadanie realizowane przez firmę Strabag, obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ul. Fordońskiej. W celu minimalizowania utrudnień, prace budowlane realizowane są w 3 etapach.
Prace na odcinku od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie (etap I) zostały już zakończone.
Ułożona została nawierzchnia, przebudowane zostały chodniki i zjazdy na posesje.
Obecnie dobiegają końca prace na odcinku od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap).
W czwartek (29 sierpnia) wykonawca planuje udostępnić przedmiotowy odcinek do ruchu i przystąpić do III etapu prac od ul. Bocznej do ul. Kamiennej.
Zakończenie wszystkich robót nastąpi jesienią bieżącego roku,
Wykonawcą prac jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie.
Docelowo planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Kolejne przystanki wiedeńskie na ul. Gdańskiej - rozpoczęcie robót
Rozpoczęły się prace przy budowie kolejnych przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej.
W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty przy Placu Praw Kobiet.
Wyniesione perony poprawią bezpieczeństwo i ułatwią podróże osobom z niepełnosprawnościami.
Całe zadanie polega na przebudowie 2 par przystanków tramwajowych na ul. Gdańskiej - przy Placu Praw Kobiet oraz Placu Wolności.
Przy pierwszym zadaniu, w związku z niewielką ilością miejsca pomiędzy kamienicami, chodnik zostanie podniesiony do poziomu drzwi tramwajowych.
W trakcie prowadzonych robót, nie trzeba się więc spodziewać większych utrudnień.
Wykonawca rozpoczął prace budowlane.
W pierwszej kolejności roboty prowadzone będą na przystanku w kierunku ul. Jagiellońskiej.
W drugim etapie realizowany będzie przystanek w kierunku ul. Dworcowej.
W trakcie prac przystanki tramwajowe przy placu Praw Kobiet, zostaną utrzymane w dotychczasowych miejscach, nastąpi jedynie niewielka dyslokacja przystanku w kierunku ul. Dworcowej.
Docelowo w tym miejscu ustawiene zostaną nowe wiaty przystankowe oraz przesunięte zostaną tablice informacji pasażerskiej.
W trakcie prowadzonych robót, ruch tramwajowy zostanie zachowany.
Przy Placu Wolności zakres robót będzie znacznie większy.
Podniesiony zostanie nie tylko chodnik ale też sama jezdnia, co wymusi na kierowcach ograniczenie prędkości.
Przygotowanie dokumentacji dla tych przystanków jest bardziej złożone, dlatego wykonawca planuje rozpocząć tam prace po wakacjach.
Wykonawca: firma Affabre
Koszt 2 przystanków Praw Kobiet to ponad 961 tysięcy złotych a perony przy placu Wolności to prawie 1,3 mln zł.
Wszystkie prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Będzie bezpieczniej
Na przystankach wiedeńskich poziom podłogi w tramwaju, jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni.
Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów i poprawiają bezpieczeństwo.
Wyniesiony peron wymusza bowiem zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Takie rozwiązania mamy już wprowadzone na ul. Gdańskiej przy Chodkiewicza oraz na ul. Focha.
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w przystanki wiedeńskie niemal na całej swojej długości.
Rondo Jagiellonów po nowemu - otwarcie ofert w przetargu
We wtorek (20 sierpnia) otworzyliśmy oferty w przetargu na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów.
Zainteresowanych realizacją tego zadania jest aż 7 firm projektowych.
Teraz trwa procedura sprawdzania przesłanych ofert.
W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja nowych rozwiązań. Była ona przedmiotem szerokich konsultacji społecznych. W ich trakcie wprowadzonych zostało wiele ważnych zmian proponowanych przez mieszkańców.
Teraz planujemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej.
Projektant będzie zobowiązany m.in. do przygotowania projektu budowlanego, projektów wykonawczych, kosztorysów i z uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych. Wstępnie zakładamy, że kompletną dokumentacją będziemy dysponować do końca 2026 roku.
Do przetargu na przygotowanie dokumentacji - zgłosiło się 7 firm.
Teraz prowadzona będzie procedura sprawdzania przesłanych ofert.
Rozwiązania wypracowane z mieszkańcami
Przygotowana koncepcja, która będzie teraz podstawą dla dalszych prac projektowych, zakłada wykonanie ośmiu wind.
Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych.
Zdecydowanie odrzucone zostały pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę.
Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
Dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, ułatwi w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń - na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa.
Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.
Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni.
Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej.
W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.
Warto podkreślić, że projektanci po uzgodnieniach i rozmowach z organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami miejskich wydziałów, już na wstępnym etapie rozszerzyli zakres opracowania.
Umożliwi to na przykład połączenie nowej infrastruktury na rondzie ze zrealizowanymi lub trwającymi zadaniami wokół tego węzła komunikacyjnego - np. dowiązanie się do traktu spacerowego w kierunku bulwarów.
Dokładnie analizowany był także pomysł wyznaczenia przejść naziemnych. Przy obecnych przepisach wymagałoby to zastosowania sygnalizacji świetlnej, co przy braku rozbudowanej trasy WZ mogłoby istotnie utrudnić ruch w centrum. W konsultacjach projektanci jednocześnie spotykali się z propozycjami budowy przejść naziemnych jak i głosami krytykującymi takie rozwiązanie.
Projektanci na etapie koncepcji podkreślali również, że należy mieć na uwadze, że wokół placu Teatralnego i na ul. Gdańskiej (plac Praw Kobiet) powstają kolejne przystanki wiedeńskie, które jeszcze bardziej poprawią komunikacyjną dostępność analizowanego obszaru, bez konieczności korzystania z wind. Bydgoszcz zdecydowała się również na całkowitą wymianę taboru tramwajowego.
Pomogą nam unijne fundusze
Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł.
Rower BRA - poleca się na wakacje
Wakacje w pełni a piękna pogoda sprzyja wycieczkom rowerowym.
Zachęcamy więc do korzystania z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjny (BRA).
W tym roku mamy więcej stacji rowerowych a bezpłatne przejazdy nadal obowiązują do 30 minut.
W lipcu z miejskich rowerów skorzystaliście ponad 4000 razy. Jeżdzi na nich też coraz więcej turystów.
W ostatnich czasie odnotowaliśmy wzrost zainteresowania miejskimi rowerami, szczególnie ze strony osób odwiedzających nasze Miasto.
Z taryf turystycznych skorzystało już o 40% więcej osób niż w roku ubiegłym. W lipcu wypożyczono je aż 256 razy (w całym sezonie już blisko 1400). Najchętniej wybierana była taryfa 12 godzinna.
Wszystkich wypożyczeń odnotowaliśmy w lipcu aż 4100. Przybyło też 400 nowych użytkowników.
Najczęściej i najdłużej jeździmy w weekendy - 39 minut.
W tygodniu do 29 minut (przejazdy bezpłatne)
Co miesiąc też do systemu zapisują się kolejne osoby. Obecnie całkowita liczba użytkowników Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego to ponad 6700 osób.
Warto przypomnieć, że osoby zapisane w systemie BRA w 2023 roku, NIE MUSZĄ się ponownie logować ani wpłacać kwoty 10 zł. Mogą od razu korzystać z systemu (przy zachowaniu minimum 2 zł na koncie na wypożyczenie roweru)
JAK SIĘ ZAPISAĆ:
Korzystanie z systemu wymaga od nowych użytkowników rejestracji.
Zapisywać się można używając formularza na stronie bra.org.pl w zakładce "rejestracja".
Po uzupełnieniu danych, zaakceptowaniu regulaminu i wpłaceniu jednorazowej bezzwrotnej opłaty inicjalnej (10zł) otrzymamy na adres e-mail oraz SMSem login i PIN.
Zachęcamy do korzystania także z aplikacji "Freebike" (nie mylić z Freebike 2.0)
Mamy 3 taryfy: miejską, turystyczną 12h i turystyczną 24h.
Cennik TARYFY MIEJSKIEJ
Jednorazowa, bezzwrotna opłata inicjalna - 10 zł (dla nowych użytkowników)
Od 0 do 30 minuty* - 0 zł
Od 31 do 60 minuty* - 1 zł
Od 61 do 120 minuty* - 4zł
Od 121 do 180 minuty* - 6 zł
Każda następna godzina* - 7 zł
Minimalny stan konta, aby wypożyczyć rower - 2 zł
Maksymalny czas wypożyczenia roweru to 12 godzin
Cennik TARYFY TURYSTYCZNEJ 12 godzinnej to 19zł, a 24 godzinnej to 29zł.
We wszystkich taryfach na jedno konto można wypożyczyć 2 rowery.