Stary Fordon - zlecamy kolejne inwestycje
Ruszył przetarg na kompleksową rewitalizację uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulica Bydgoską i brzegiem Wisły. Nabiorą one estetycznego wyglądu i zachęcą do rekreacji. Zbudujemy też skatepark, pumptruck, plac zabaw, ścianki wspinaczkowe i boisko do siatkówki plażowej.
Trwa też wiele innych inwestycji, które przywracają blask tej części Bydgoszczy.
- To jeden z najważniejszych elementów rewitalizacji tej części miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Powstanie przestrzeń, która będzie służyć nie tylko mieszkańcom. Tworzymy miejsce, które z pewnością przyciągnie również turystów. Uruchomiliśmy już wcześniej wiele innych inwestycji. Trwają prace przy remontach kamienic, wykonawcy przygotowują się do budowy nabrzeża i przebudowy Rynku. Część zadań jak na przykład remont ulicy Bydgoskiej jest już zakończony. Co ważne, wszystkie inwestycje są wynikiem dialogu z mieszkańcami. Przy każdym zadaniu możemy też liczyć na ich wsparcie, za które bardzo dziękuję.
Estetyczne nawierzchnie na jezdniach i deptakach. Wkrótce estetycznego i kameralnego charakteru nabierze szereg uliczek położonych pomiędzy brzegiem Wisły i ulicą Bydgoską.
Przygotowana wcześniej dokumentacja projektowa zakłada budowę i przebudowę następujących ulic:
• Promenada (przebudowa istniejącego odcinka od ul. Nad Wisłą do Filomatów wraz z jej przedłużeniem w kierunku wschodnim aż do wału przeciwpowodziowego w rejonie ulicy Rybaki),
• Filomatów (wraz z zejściem na ul. Promenada)
• Zakładowa,
• Nad Wisłą,
• Frycza Modrzewskiego (do budowanego umocnionego nabrzeża)
• odcinek ul. Kapeluszników (od ulicy Sikorskiego w kierunku Wisły),
• Rybaki (część północna),
• Kapeluszników (w kierunku terenów rekreacyjnych nad Wisłą)
Na nawierzchniach tych ulic będą stosowane kamienne kostki oraz chodnikowe płyty. Warto podkreślić, że wykorzystamy między innymi granitową kostkę, która pozostała po remontach ul. Bydgoskiej oraz Starego Rynku. Projekt zakłada również budowę i przebudowę wszelkiej infrastruktury technicznej występującej w pasach drogowych oraz na terenach rekreacyjnych.
Zieleń i rekreacja.
W pasie zieleni nad Wisła lokowana będzie infrastruktura rekreacyjna. Powstaną tam m.in.: skatepark, tor dla rowerzystów, plac zabaw, ścianka do wspinaczki, boisko do siatkówki plażowej, plac ćwiczeń. Na cele rekreacyjne przebudowane będzie też podwórko przy ul. Sikorskiego 2. Projekt zakłada też dużą liczbę nasadzeń drzew i krzewów oraz budowę ścieżek dydaktycznych na terenach o dużej wartości przyrodniczej.
Wszystkie rozwiązania zostały skonsultowane z przedstawicielami mieszkańców. Uwzględniają też maksymalny stopień ochrony środowiska naturalnego.
Wybieramy wykonawcę.
Obecnie trwa przetarg, w którym wybierzemy wykonawcę prac budowlanych. Zajmą one po podpisaniu umowy około 2,5 roku. Roboty będą dzielone na etapy.
Po odbiorach wykonawca udzieli 5-letniej gwarancji. Wcześniej została opracowana niezbędna dokumentacja oraz uzyskano niezbędne pozwolenia.
Szereg prac w toku
W Starym Fordonie uruchomionych zostało wcześniej szereg innych inwestycji związanych z rewitalizacją. Wśród nich są:
• Przebudowa Rynku (zadanie realizowane w trybie zaprojektuj i wybuduj)
• Budowa Nabrzeża (wykonawca rozpoczął pierwsze prace)
• Remonty kamienic (trwają zaawansowane prace)
• Modernizacja ul. Bydgoskiej (zakończona) wraz z ulicami bocznymi: Przy Bożnicy, Góralska, Piekary
• Budowa ul. Celnej (zakończona)
• Remont ul. Kasztelańskiej
• Utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi m.in: ul. Siemaszkowej
Wiele zadań jest co roku realizowanych również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Warto podkreślić, że rewitalizację uzupełnia szereg działań inicjowanych przez mieszkańców oraz ich stowarzyszenia. Wśród nich są między innymi spacery, koncerty, warsztaty oraz Święto Starego Fordonu.
Akcja Zima 2020/2021
Już we wrześniu i październiku zostały podpisane umowy na utrzymanie zimowe jezdni i chodników na terenie Bydgoszczy w latach 2020 – 2024. Solarki są już gotowe a magazyny soli pełne. Przygotowania do tegorocznej Akcji Zima zostały zakończone. Sprzęt w gotowości
Do podjęcia akcji zimowej na drogach mamy zakontraktowanych 14 pługosolarek. W przypadku bardzo ciężkich warunków pogodowych na ulice może zostać wysłanych ponad 20 pojazdów odśnieżnych.
W okresie zimowym do odśnieżania wykorzystywane będą też dwie równiarki.
W magazynach przygotowanych zostało już 2150 ton soli, 30 ton chlorku wapnia oraz blisko 400 ton piasku.
Warto jednak przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej i bardzo łagodnej zimy, wydaliśmy na akcję odśnieżania ponad 2 razy mniej niż w latach poprzednich.
Odśnieżamy nie tylko jezdnie i chodniki
W I standardzie utrzymania znajduje się blisko 350 kilometrów bydgoskich ulic, które odśnieżane są w pierwszej kolejności. W większości są to drogi krajowej i wojewódzkie. W II standardzie są niektóre drogi gminne oraz trasy powiatowe i gruntowe [ zaznaczone na poniższej mapie].
Zakładamy, że zakontraktowany sprzęt jest w stanie przejechać wyznaczone trasy ciągu 4 godzin. Często jednak posypywanie solą, odbywa się jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu.
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach, a nie ich całkowitą likwidację.
W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie ostrożności i dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Akcja zima jest realizowana w oparciu o wieloletnie umowy z wykonawcami. Pozwala to firmom wyspecjalizowanym w zimowym utrzymaniu dróg na inwestycje w specjalistyczny sprzęt. Podpisana w tym roku umowa obowiązywać będzie na 4 sezony zimowe tj. do roku 2024.
Pomagają nam nowoczesne rozwiązania
Za odśnieżanie jezdni odpowiedzialne będą dwie firmy : Remondis (Rejon północny, wschodni i zachodni) oraz Corimp (południowa część miasta). Kontrolę jakości prac ułatwiają nam nowoczesne urządzenia m.in. czujniki pracy pługa, czujniki posypu, i systemy GPS montowane w pojazdach. W akcji Zima dużym wsparciem jest również system ITS zapewniający podgląd najważniejszych skrzyżowań. Wykorzystujemy też system wczesnego ostrzegania o gołoledzi oraz aktualnym stanie pogody.
Zimą dbamy nie tylko o ulice
Utrzymanie chodników i miejsc w strefach płatnego parkowania podzielone jest na kilka zadań, które powierzyliśmy 5 mniejszym firmom. To łącznie prawie pół miliona metrów kwadratowych, które wymagają przede wszystkim ręcznego utrzymania.
Do utrzymania zimowego chodników (posypywanie piaskiem) zaliczamy ciągi chodników, schody na głównych ciągach pieszych, strefy płatnego parkowania „A" i „B", przystanki tramwajowe i autobusowe.
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) utrzymywać będą torowiska, zwrotnice oraz pętle tramwajowe.
Od kilku lat na wniosek bydgoskich środowisk rowerowych włączyliśmy wybrane trasy rowerowe (ok. 9 km) do systematycznego odśnieżania i posypywania solą.
Dyżury całą dobę
Podczas wystąpienia złych warunków atmosferycznych dyżury są pełnione przez całą dobę przez wyznaczonych pracowników Zarządu.
Wszelkie uwagi i interwencje związane z prowadzoną akcją Zima można zgłaszać telefonicznie:
tel. 52 582 27 14 lub 15
kom. 783 931 717
Mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zadbaj o swój samochód i bezpieczeństwo
Prosimy również kierowców o przygotowanie samochodów do zimy. Wymiana opon na zimowe ułatwi poruszanie się po jezdniach w trakcie opadów i skróci drogę hamowania. Warto również sprawdzić poziom wszystkich płynów oraz stan akumulatora. Dostosujmy również prędkość do szybko zmieniających się warunków na drodze. Warto również śledzić komunikaty o warunkach pogodowych na stronach zarządców dróg.
Schodami na Wzgórze Wolności
Trwają kolejne etapy prac przy rozbudowie ul. Kujawskiej. Rozpoczęły się między innymi intensywne prace przy budowie schodów łączących ulicę Kujawską z Parkiem Wolności. Wokół nich nasadzonych zostanie wiele krzewów. Wprowadzamy też inne udogodnienia dla pieszych.
Schody powstają w miejscu starej konstrukcji, która przez wiele lat ze względu na zły stan techniczny oraz bardzo wąskie stopnie była wyłączona z użytkowania. W ramach prac nad projektem rozbudowy ulicy Kujawskiej o drugą jezdnię i torowisko, uwzględniono wykonanie nowego połączenia z parkiem Wolności.
Obecnie powstaje nowa konstrukcja ciągu pieszego. Wymagało to między innymi umocnienia stromych skarp ściankami szczelnymi i wykonania na nich oczepów oraz gabionów (koszy wypełnionych kamieniami). Ciąg stopni został wytyczony po łuku, co pozwoli na wprowadzenie tak zwanych spoczników. Wokół schodów w efektowny sposób zostaną zagospodarowane tereny zielone. Projekt nasadzeń zakłada wprowadzenie takich gatunków jak kosodrzewina, tarnina, rokitnik, odmiany róż i jałowców.
Na szczycie skarpy schody będą łączyć się z odnowiona aleją, która został oddana do użytku w ubiegłym roku w ramach rewitalizacji Parku Wolności. Można nią dojść do kładki nad Trasą Uniwersytecką.
Wraz ze schodami przy wschodniej jezdni ul. Kujawskiej dokończony zostanie brakujący odcinek chodnika i ścieżki rowerowej.
Warto dodać, że na Wałach Jagiellońskich (pas zieleni między jezdniami na wysokości zakładu karnego) w związku ze zmianami wysokości jezdni, znikną tymczasowe schody wykonane podczas budowy buspasa. Znacznie ułatwi to osobom z niepełnosprawnościami przekraczanie ruchliwych jezdni. Z myślą o pieszych powstały też dodatkowe chodniki łączące przystanek na Zbożowym Rynku z ul. Długą.
Korzystne zmiany dla pieszych i rowerzystów
Na kolejnych bydgoskich ulicach wprowadzamy rozwiązania, na którym zależało pieszym i rowerzystom. Kontynuujemy wyznaczanie kontraruchu rowerowego na drogach jednokierunkowych. Porządkujemy też zasady parkowania w Śródmieściu.
Wprowadzenie kontraruchu, czyli dopuszczenia jazdy rowerem pod prąd na ulicach jednokierunkowych to jeden z postulatów Zespołu ds. Polityki Rowerowej. Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą nie tylko omijać niebezpieczne ulice i skrzyżowania, ale także skracać pokonywany dystans, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność roweru wobec innych środków transportu.
Projekty gotowe, ustawiamy i malujemy znaki
Z końcem ubiegłego roku rozpoczęły się prace nad projektami organizacji ruchu. Wiosną rozpoczęliśmy ich wdrażanie. Obecnie prace są na półmetku. Wymagało to między innymi uzupełnienia oznakowania pionowego oraz wymalowania na wielu ulicach dodatkowych znaków poziomych. Na części ulic konieczne było również uporządkowanie zasad parkowania, szczególnie w rejonie skrzyżowań.
Obecnie prace są prowadzone przede wszystkim przy dodatkowym oznakowaniu poziomym w północnej części Śródmieścia. W tym tygodniu m.in. rowerowe „sierżanty" będą malowane między innymi na ulicach 20 Stycznia, Podolskiej, K. Libelta, M. Reja i A. Asnyka.
Lista ulic, na których wprowadzamy kontraruch rowerowy:
• I. Paderewskiego, od Chodkiewicza do Mickiewicza;
• 20 Stycznia 1920r., od Mickiewicza do Chodkiewicza;
• M. Reja;
• K. Libelta, od Krasińskiego do Kołłątaja;
• A. Asnyka;
• Podolska;
• Pomorska, od Zduny do Dworcowej;
• Graniczna;
• Podgórna, od Grudziądzkiej do Wełnianego Rynku;
• Jastrzębia;
• K. Pułaskiego, od Gajowej do S. Wyszyńskiego;
• Komuny Paryskiej, od Wiosny Ludów do Boya-Żeleńskiego 26;
• Przyjazna, część południowa i północna;
• Węgierska, część zachodnia i środkowa;
• K. Kurpińskiego;
• Kapeluszników, W. Sikorskiego, Rynek;
• I. Łukasiewicza, od Kapuściska do K. Baczyńskiego;
• Czerwonego Krzyża, od Drobnej do Księżycowej;
• Monte Cassino;
• J. Hechlińskiego;
• R. Traugutta;
• Ogrodowa;
• Pomorska, od Śniadeckich do Świętojańskiej;
• Celna.
Chodniki bez samochodów.
Równocześnie kontynuowane są prace związane z porządkowaniem parkowania na wielu innych śródmiejskich ulicach.
Ich celem jest zagwarantowanie pieszym większej przestrzeni umożliwiającej swobodny przejazd np. osobom poruszającym się na wózkach, rodzinom z wózkami dla dzieci. zagwarantowanie większej przestrzeni dla pieszych.
Stąd przenoszenie miejsc do parkowania na jezdnie. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że węższe pasy ruchu umożliwiają nadal swobodny przejazd, ale kierowcy poruszają się wolniej co również istotnie podnosi bezpieczeństwo.
Lista ulic, na których wprowadzane są zmiany w parkowaniu:
• M. Reja
• S. Konarskiego
• Pomorska (od ul. Śniadeckich do ul. Świętojańskiej)
• Śląska (strona północna na odcinku Jackowskiego / Długosza i Długosza / Siemiradzkiego);
• Kaszubska (strona wschodnia na odcinku Hetmańska / Bocianowo);
• Graniczna (strona zachodnia na odcinku Grunwaldzka / Śląska);
• Kwiatowa (strona południowa na odcinku Sienkiewicza / Pomorska);
• Bocianowo (strona północna na odcinku Sienkiewicza / Rycerska – wprowadzenie parkowania częściowo na jezdni / częściowo na chodniku);
• I. Krasińskiego (strona północna na odcinku Gdańska / Libelta);
• Plac Piastowski (strona północna na odcinku Jankowskiego / Sowińskiego - możliwość wprowadzenia parkowania równoległego kosztem zmniejszenia liczby miejsc postojowych);
• Mazowiecka (po zakończeniu planowanych przez MWiK prac wodociągowych)
Przy planowaniu zmian w organizacji ruchu branych było pod uwagę szereg różnych czynników. Wśród nich między innymi:
• charakter danej ulicy oraz możliwości wprowadzenia zmian
• opinie rad osiedli.
• promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek.
• możliwość dojazdu do firm i sklepów dla pojazdów dostawczych
• ruch rowerzystów.
Warto podkreślić że wyznaczanie kontraruchu i porządkowanie parkowania to działania uzupełniające. Równocześnie w Bydgoszczy budowane są nowe drogi rowerowe.