Trwa przetarg na modernizację wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego na al. Jana Pawła II. Jego przebudową zainteresowanych jest 6 firm. W tegorocznym budżecie na ten cel rezerwujemy prawie 22 mln zł. Dzięki przebudowie na nowym obiekcie powstanie również droga rowerowa.
Przebudowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego zakończyła się w maju 2017 roku. W jej ramach wymienione zostały filary, przęsła, wybudowany został prawoskręt w kierunku alei Jana Pawła II. Wykonany został też nowy chodnik z drogą rowerową, które zastąpiły prowizoryczną drogę wygrodzoną od jezdni betonowymi barierkami.
Po oddaniu nowej przeprawy, trwały dalsze prace przy dokumentacji dla północnego wiaduktu. By ograniczyć utrudnienia na Górnym Tarasie, roboty zaplanowano po zakończeniu prac na ul. Kujawskiej. W przetargu ogłoszonym z początkiem roku wystartowało 6 firm. Wyceniły one wstępnie wartość prac na kwoty od 26 do ponad 54 mln zł. Kolejnym etapem po zweryfikowaniu ofert będzie aukcja elektroniczna, w której firmy będą mogły jeszcze raz ze sobą konkurować, ale wyłącznie ceną.
Wszystkie podmioty deklarują wczesne uzyskanie przejezdności nowego obiektu na koniec stycznia przyszłego roku.
Całość prac ma zakończyć się do połowy 2022 roku.
Zakres inwestycji obejmuje rozbiórkę obecnego obiektu i budowę w tym miejscu nowego wiaduktu. W ramach zadania powstaną też nowe chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie uliczne.
W trakcie prowadzonych robót, ruch pojazdów zostanie przełożony na istniejący wiadukt południowy, co wiązać się będzie z tymczasowym przejazdem przez istniejące torowisko.
Ruch tramwajowy na tym odcinku będzie natomiast odbywał się bez zmian czyli na dotychczasowych zasadach.
Historia wiaduktów
Obiekt mostowy czteroprzęsłowy o szerokości ponad 12 m i łącznej długości 112 m został wybudowany w roku 1978, a remont kapitalny został przeprowadzony 1992 roku. Pogarszający się jednak stan techniczny obiektu, wymuszał w kolejnych latach wprowadzenie ograniczeń w ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 3,5 t. oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h. Pod koniec roku 2020 cały obiekt musiał zostać dodatkowo podparty od dołu metalowym rusztowaniem.