30 lat ZDMiKP
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy obchodzi swoje 30 urodziny. Jednostka została powołana dokładnie 1 marca 1994 roku.
Przez ostatnie lata intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem komunikacji miejskiej i dróg na terenie Bydgoszczy.
Przed nami teraz kolejne wyzwania i przedsięwzięcia, które zmienią życie mieszkańców na lepsze.
Bydgoszcz, w ciągu ostatnich lat, przeszła imponującą i dynamiczną przemianę, która znacznie wpłynęła na jej rozwój, estetykę oraz jakość życia mieszkańców.
Zmiany zaszły nie tylko w gospodarce, kulturze, edukacji ale też przestrzeni publicznej i infrastrukturze miejskiej.
Ta dynamiczna przemiana sprawiła, że Bydgoszcz staje się nie tylko miejscem z bogatą historią, ale również nowoczesnym, atrakcyjnym miastem, gotowym na wyzwania przyszłości.
Cieszymy się, że przez ostatnich 30 lat mogliśmy brać czynny udział w rozwoju naszego miasta i wpływać na poprawę jakości życia jego mieszkańców.
Z okazji trzydziestej rocznicy istnienia naszej firmy, pragnę podziękować wszystkim pracownikom, którzy przez te trzy dziesięciolecia byli sercem i duszą naszej firmy - mówi Dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek - Wasze umiejętności, pomysłowość i zdolności do współpracy pomagały pokonywać przeszkody i osiągać zamierzone cele. Tylko dzięki Waszemu osobistemu zaangażowaniu, wytrwałości umieliście przekuć pomysły w czyny i tworzyć przyszłość naszego Miasta - mówi Nalazek. Dzięki organizacji transportu publicznego czynnie uczestniczycie codziennie w życiu setek tysięcy mieszkańców, a poprzez budowę i remonty infrastruktury drogowej, zostawiacie trwałe ślady na kolejne dziesięciolecia. Dziękuję Wam za waszą ciężką pracę i poświęcenie - dodaje Dyrektor. W tym szczególnym dniu, pragnę podziękować też firmom budowlanym i projektowym, wszystkim instytucjom, urzędom lokalnym i centralnym za pomoc przy realizacji zamierzonych zadań – mówi Nalazek - Wasza solidność i zaangażowanie stały się dla nas motorem napędowym do dalszego rozwoju infrastruktury i komunikacji naszego miasta. To dzięki waszej pomocy byliśmy laureatami wielu nagród. Szczególne podziękowania, pragnę też złożyć wszystkim Mieszkańcom za dotychczasowe zaufanie i wsparcie. Wasze sugestie i opinie zawsze są dla nas cennym źródłem inspiracji do doskonalenia naszych usług. Bez Waszej otwartości na innowacje i gotowości do wspólnego budowania miasta, nie osiągnęlibyśmy tego, co mamy dziś – dodaje Nalazek.
ZDMiKP jako jednostka organizacyjna gminy Bydgoszcz, powstała 1 marca 1994 r.
Głównym celem było skoncentrowanie w jednym ośrodku decyzyjno-realizacyjnym zadań związanych z budową i utrzymania dróg, zarządzania ruchem oraz organizacją transportem zbiorowym na terenie miasta.
Ostatnie 30 lat to czas ciągłego rozwoju infrastruktury drogowej i transportowej Bydgoszczy.
Zrealizowaliśmy wiele ważnych inwestycji, takich jak: przebudowa ul. Grunwaldzkiej i ul. Kolbego, budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca PKP. rewitalizacja Bydgoskiej Starówki i okolicznych uliczek a także nadbrzeża Wisły i Rynku w Starym Fordonie.
Przebudowaliśmy rondo Kujawskie i Bernardyńskie oraz węzeł Szarych Szeregów. Powstały też nowe mosty nad Brdą oraz Trasa Uniwersytecka.
Od podstaw powstały wiadukty w ciągu Wojska Polskiego i Armii Krajowej.
Przez lata braliśmy też czynny udział w nadzorze tak ważnych inwestycji jak: budowa linii tramwajowej do Fordonu, przebudowa Wyspy Młyńskiej czy dworca kolejowego Bydgoszcz Główna i Bydgoszcz Leśne.
Bez tych inwestycji trudno sobie już wyobrazić dzisiejszą Bydgoszcz, choć to tylko cześć zadań, które przez ostatnie lata zrealizowaliśmy
Sukcesywnie rozwijamy transport publiczny.
W ostatnich latach powstały w Bydgoszczy nowe torowiska oraz blisko 30 buspasów.
Wszystkie autobusy w Bydgoszczy są nowoczesne i niskopodłogowe.
Wymieniamy też cały tabor tramwajowy na nowy a wysłużone Konstale już niebawem znikną całkowicie z bydgoskich ulic.
Dzisiaj pasażerowie komunikacji mają dostęp do najnowszych technologii bezgotówkowych zakupów biletów. Wprowadziliśmy i ciągle rozwijamy też Bydgoską Kartę Miejską, którą posiadają już tysiące bydgoszczan.
W ostatnich latach mocno stawiamy na przebudowę ulic osiedlowych, chodników i tras rowerowych, których mamy już blisko 140 km.
Przez ostatnie lata utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy.
Tym samym liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych, zmniejszyła się o połowę.
Każdego roku poprawiamy bezpieczeństwo pieszych poprzez doświetlanie przejść, budowę wyniesiony skrzyżowań czy przystanków wiedeńskich.
Wymieniamy też oświetlenie uliczne na energooszczędne.
Dzięki prowadzonym inwestycjom drogowym, przeprowadziliśmy też liczne badania archeologiczne w różnych częściach miasta.
Nie zapominamy, też oczywiście o zieleni. Teraz już każdą większą inwestycję łączymy z licznymi nasadzeniami drzew i krzewów.
Kolejne 30 lat przed Nami
Będziemy kontynuować nasze dotychczasowe zaangażowanie w projekty drogowe i komunikacyjne oraz wspierać zadania mające poprawić życie mieszkańców.
Będziemy rozwijać i wprowadzać nowatorskie rozwiązania, które mamy nadzieję, nie tylko spełniają ale i przewyższają oczekiwania Bydgoszczan.
Najbliższe lata to m.in. budowa nowej infrastruktury drogowo-torowej wzdłuż ul. Toruńskiej, rozbudowa ul. Kamiennej do układu dwujezdniowego z obiektami inżynierskimi, budowa węzła Wschód, budowa nowych wiaduktów Warszawskich, przebudowa mostu Pomorskiego i mostów Solidarności.
W planach mamy też budowę nowej linii tramwajowej w ciągu ul. Solskiego, nowej linii tramwajowej w ciągu ul. Wyszyńskiego czy przebudowę ul. Nakielskiej.
Naszym marzeniem będzie też rozpoczęcie budowy południowo-wschodniej obwodnicy Bydgoszczy.
Jeszcze raz dziękujemy Wam za każdy wspólny sukces, ale również za wyrozumiałość w trudnych chwilach. Jesteśmy przekonani, że nasza praca przyczyniła się do rozwoju Bydgoszczy, a kolejne trzy dekady przyniosą nam nowe możliwości do osiągania wspólnych celów. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, gotowi na kolejne etapy naszej wspólnej i fascynującej podróży.
[FILM] Nowe mosty - w marcu pojedziemy zmodernizowaną przeprawą
Firma Trakcja S.A. zapewnia, że w marcu br. kierowcy pojadą gruntownie wyremontowanym „starym" mostem Kazimierza Wielkiego.
To ostatni element potężnej inwestycji, która już teraz usprawnia ruch pomiędzy Bartodziejami i Kapuściskami.
Na budowie trwają prace porządkowe i wykończeniowe.
Budowa nowych mostów nad Brdą, połączona została z modernizacją starej przeprawy wybudowanej w 2000 roku.
Obecnie przy dotychczasowej przeprawie mostowej wykonywane są prace remontowe pod obiektem.
W najbliższych dniach rozpocznie się montaż nowych barier ochronnych oraz wykonany zostanie nowy chodnik. Do ułożenia żywicy chodnikowej wymagane będą jednak sprzyjające warunki pogodowe (brak opadów, wyższa temperatura).
Kontynuowane są docelowe najazdy na obiekt od strony ul. Toruńskiej i Fordońskiej.
W lutym br. firma Trakcja S.A. ułożyła warstwy podbudowy. Opady deszczu uniemożliwiły jednak wykonanie całego zakresu zaplanowanych prac przy nawierzchni.
W związku z tym Wykonawca prac zakłada udostępnienie zmodernizowanego obiektu do ruchu - w marcu.
Do tego czasu gotowe ma być docelowe (grubowarstwowe) oznakowanie poziome w obrębie całej zrealizowanej inwestycji oraz ostatnie nasadzenia krzewów. Cały pakiet nasadzeń obejmuje łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów.
Wraz z otwarciem zmodernizowanej starej przeprawy planowane jest uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Toruńską.
W ubiegłym tygodniu w obrębie mostów na skrzyżowaniach zamontowane zostały podpórki rowerowe, które ułatwiają cyklistom oczekiwanie na zmianę świateł.
Wykonanywane były też prace wykończeniowe i porządkowe w obrębie ul. Perłowej. Oświetlone zostały perony tramwajowe.
Zakończono też podstawowe roboty gazownicze w obszarze chodnika przy ul. Fordońskiej. Trwają odbiory i uzyskiwane są wymagane pozwolenia.
Warto wiedzieć
Budowa nowych mostów oraz modernizacja starej przeprawy łączącej Bartodzieje z Kapuściskami to obecnie największa, kończąca się inwestycja drogowa o wartości prawie 170 mln zł. Finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych. W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Więcej kursów na liniach międzygminnych
Od 01 marca planowane są zmiany w funkcjonowaniu linii międzygminnych:
- linia nr 40 (Przylesie P+R – Ostromecko) uruchomiona zostanie linia całoroczna kursująca w powszednie dni robocze (a w okresie maj – wrzesień również w weekendy),
Na wniosek Gmin wprwadzamy również wzmocnienia na poszczególnych liniach międzygminnych:
- linia nr 41 – dodatkowy kurs na skróconym wariancie Dworzec Leśne – Osielsko / Kąty,
- linia nr 93 – w powszednie dni robocze dodatkowe kursy w ramach wariantu podstawowego (Dworzec Leśne – Niwy),
- linia nr 94 – w powszednie dni robocze dodatkowe kursy dotyczą wariantu Dworzec Leśne – Żołędowo / Szkoła,
- linia nr 95 – dodatkowy kurs w powszednie dni robocze,
- linia nr 98 – dodatkowe kursy we wszystkie dni tygodnia.
Rozkłady jazdy dostępne TUTAJ
Oczekiwane zmiany w komunikacji miejskiej
W marcu wprowadzimy pakiet oczekiwanych zmian w komunikacji miejskiej.
Wzmocnimy linię nr 10, tramwaje do Fordonu i na górny taras będą kursować w równych odstępach, na wielu skrzyżowaniach tramwaje zyskają priorytetowy przejazd.
Zmiany wprowadzimy wraz zakończeniem prac na moście Pomorskim.
- Wsłuchujemy się w opinie Pasażerów – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Zdajemy sobie sprawę, że część tramwajów do Fordonu, mimo uruchomienia linii nr 11, jest jeszcze przepełniona. Dlatego od grudnia pracowaliśmy nad pakietem zmian m.in. w obsłudze relacji Centrum-Fordon i poprawie obsługi osiedla Leśnego.
Zależy nam, by wszystkie usprawnienia wprowadzić jednym rozkładem jazdy. Dlatego powiązaliśmy wszystkie zmiany z planowanym na marzec, zakończeniem naprawy nasypu przy moście Pomorskim.
Rozkłady do koordynacji. Tramwaj do Fordonu co około 5 minut
W ciągu ostatnich dwóch miesięcy dokonaliśmy dokładnej analizy czasów przejazdu i poziomu napełnień w tramwajach.
Na ich podstawie przygotowywane zostaną nowe rozkłady jazdy.
Wybrane zostały priorytetowe kierunki, gdzie tramwaje w godzinach szczytu, z założenia, będą kursować w równych odstępach:
• Rondo Jagiellonów – Jagiellońska - Fordon (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Fordon – Jagiellońska- Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów-Kujawska – Węzeł Szarych Szeregów (co ok. 6-8 min. w szczycie)
• Węzeł Szarych Szeregów- Kujawska - Rondo Jagiellonów (co ok. 5-8 min. w szczycie)
• Rondo Jagiellonów- Garbary (co ok. 4-7 min. w szczycie)
• Garbary-Rondo Jagiellonów (co ok. 4-6 min. w szczycie)
Oznacza to, że w rozkładach jazdy na priorytetowych kierunkach znikną kilkunastominutowe przerwy pomiędzy odjazdami, nawet w godzinach szczytu (np. w drodze z Fordonu do ronda Jagiellonów nawet 11 minut). To był jeden z powodów przepełnień na wybranych kursach.
Po zmianach na tym priorytetowym kierunku, z którego korzysta najwięcej pasażerów (linie nr 3,5,10) tramwaje będą pojawiać się co około 5 minut.
Do koordynacji wybrane zostały kierunki, na których podróżuje najwięcej pasażerów.
Dlatego na górnym tarasie tramwaje w równych odstępach będą poruszać się od węzła Szarych Szeregów w stronę centrum, a nie z pętli na Glinkach i Kapuściskach.
Udało się jednak również na tych pętlach ograniczyć przerwy pomiędzy kursami tramwajów w kierunku ronda Jagiellonów.
Skoordynowane będą też m.in. odjazdy:
• linii nr 7 i 11 z Fordonu w kierunku węzła Szarych Szeregów oraz w przeciwnym kierunku (co 9-11 min w szczycie)
• linii nr 2 i 10 z Lasu Gdańskiego w kierunku ronda Jagiellonów (co 9-11 min w szczycie)
• linie nr 2 i 8 z Kapuściska w stronę Centrum (co 9-11 min w szczycie)
Obecnie trwa weryfikacja szczegółowych rozkładów jazdy.
Wzmocnienie linii tramwajowej nr 10
W dni powszednie wydłużone zostanie funkcjonowanie linii nr 10 łączącej Fordon z Lasem Gdańskim.
Tramwaje będą kursować także po godzinie 19. Odjazdy z pętli w Lesie Gdańskim będą skoordynowane z linią nr 2.
Znacznie poprawi to obsługę osiedla Leśnego.
O wprowadzenie tej zmiany apelowali m.in. pracownicy i pacjenci Wojskowego Szpitala Klinicznego oraz Rada Osiedla Leśne.
Priorytet na kolejnych skrzyżowaniach
Na kolejnych 8 skrzyżowaniach wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji nadając priorytet pojazdom komunikacji szynowej.
Oznacza to, że tramwaje szybciej przejadą w następujących miejscach:
• Fordońska / Bałtycka – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Fordońska / Fabryczna – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Królowej Jadwigi / Dworcowa – prace programowe zakończone, trwają testy,
• Gdańska / Mickiewicza – prace programowe zakończone,
• Dworcowa / Sobieskiego – trwają prace programowe,
• Sułkowskiego / Chodkiewicza – trwają prace programowe,
• Wojska Polskiego / Ujejskiego – trwają prace programowe,
• Toruńska / Spokojna – trwają prace programowe.
W przypadku części skrzyżowań analizowane są jeszcze skutki wprowadzenia zmiana dla pozostałych uczestników ruchu (samochodów, rowerzystów i pieszych), które zadecydują o możliwości włączeniu wysokiego priorytetu dla tramwajów.
Tramwaje wrócą na most Pomorski
W marcu tramwaje wrócą też na most Pomorski.
Będzie to możliwe po zakończeniu trwającej naprawy nasypu prowadzącego na most od strony ronda Fordońskiego. To oznacza skrócenie czasu przejazdu linii nr 4, 6 i 8. Rondo Toruńskie ponownie będzie pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego.
Zakończenie prac wodociągowych na ulicach miasta, umożliwi natomiast przywrócenie standardowych tras dla linii autobusowych:
• nr 61 (przez ul. Ugory-I. Skorupki)
• nr 52, 59, 60, 64 (przez Staszica-3 Maja)
• nr 71 i 77 (przez al. Mickiewicza)
• nr 55 (przez ul. I. Skorupki)
• nr 57 (przez ul. Stawową)
Otwarcie powyższych ulic pozwoli też ograniczyć część opóźnień odnotowywanych w godzinach szczytu. Po zakończeniu tych prac weryfikowane będą czasy przejazdu i napełnienia autobusów.
Na ul. I. Skorupki dobudowane zostały też nowe perony przystankowe na wysokości ul. Jordanowskiej.
Linia międzygminna 40 do Ostromecko
Z początkiem marca zacznie funkcjonować w formule całorocznej linia podmiejska nr 40 łącząca pętlę Przylesie między innymi z Ostromeckiem.
Funkcjonowanie linii w obszarze podmiejskim finansować będzie gmina Dąbrowa Chełmińska.
Gmina bierze pod uwagę możliwość rozszerzenia komunikacji podmiejskiej na swoim terenie po dodatkowych analizach i konsultacjach z mieszkańcami.
Zabytki zniknęły z linii MZK
Spółka MZK powierzyła na ponad 2 miesiące obsługę 3 kursów Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, które wykorzystywało tabor zabytkowy.
Zabytki już niknęły z bydgoskich ulic a Miejskie Zakłady Komunikacyjne realizują wszystkie kursy autobusowe własnym taborem niskopodłogowym.
Wcześniej - od 1 stycznia 2024 roku 3 kursy przekazane zostały do spółki Mobilis.
Wprowadzone zmiany pozwalają obecnie realizować wszystkie zaplanowane kursy wynikające z rozkładów.
MZK dysponują też niezbędną rezerwą pojazdów i kierowców na wypadek zdarzeń losowych.
Mimo dostaw nowego taboru tramwajowego, nie będą jeszcze likwidowane starsze składy ("Konstale").
Dodatkowo Miejskie Zakłady Komunikacyjne w 2023 roku sfinansowały szkolenia 45 kandydatów na kierowców, z czego 25 osób jest jeszcze w trakcie szkolenia.
Pozwoli to płynnie zastępować kierowców przechodzących na emeryturę lub zmieniających pracę.
Spółka rozpoczęła też wprowadzanie zmian, które umożliwią otwarcie na nowe formy zatrudnienia (B2B i umowy cywilno- prawne) oraz w przyszłości zatrudnianie obcokrajowców.
Obecnie spółka MZK zatrudnia 380 kierowców i 178 motorniczych.
Zmiany dobrze przygotowane
Zmiany są możliwe dzięki zabezpieczeniu przez Miasto dodatkowych środków.
W budżecie na 2024 roku wzrosły wydatki na transport publiczny (o 17 procent do kwoty ponad 267 mln zł).
Zaplanowaliśmy też zwiększenie pracy przewozowej, której wielkość ma wynieść 18 mln wozokilometrów (w ubiegłym roku było to 17,7 mln wzkm).
By jak najlepiej wykorzystać te pieniądze rozmawiamy z przewoźnikami i przedstawicielami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego.
Nowe rozkłady jazdy będą jeszcze dodatkowo weryfikowane przez jego członków.
W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej:
• Budowę linii tramwajowej na Szwederowo
• Rozbudowę pętli Las Gdański
• Przebudowę węzła rondo Jagiellonów i budowę przystanków wiedeńskich
• Modernizację zajezdni MZK
• Jesteśmy w trakcie wymiany całej floty tramwajowej na nowoczesne "niskopodłogowce".
Do 2025 roku odbierzemy wszystkie z 40 zamówionych składów. 10 sztuk już kursuje. W tym roku wyjedzie na trasy kolejnych ponad 20 składów. Łącznie Bydgoszcz będzie dysponować 75 składami.
Przypomianmy, że nadal można składać propozycje dla patronów nowych bydgoskich tramwajów.
Wiecęj na ten temat piszemy TUTAJ