Linie autobusowe nr 59 i 61 wracają na standardowe trasy
W związku z zakończeniem prac wodociągowych na ul. Ugory oraz udostępnieniem do ruchu drugiego mostu nad Brdą, od czwartku (28 marca) linie autobusowe nr 59 i 61 wrócą na swoje standardowe trasy.
To już kolejne zmiany w komunikacji. W ostatnim czasie wzmocniliśmy linie tramwajowe do Fordonu i dostosowaliśmy rozkłady do oczekiwań Pasażerów.
W środę (27 marca) w nocy udostępniony do ruchu zostanie drugi most drogowy w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego oraz uruchomiona zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicą Toruńską.
W związku z powyższym od czwartku 28 marca:
- linia nr 59 wróci na swoją standardową trasę przez most Kazimierza Wielkiego i ul. Łęczycką.
Z uwagi na powyższe przystanki: r. Skrzetuskie (kier. Kapuściska), r. Fordońskie, r. Toruńskie, Toruńska/ Łuczniczki, Nowotoruńska/ Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dla wskazanej linii zostaną wyłączone z obsługi pasażerskiej.
W związku natomiast z zakończeniem części prac wodociągowych na Szwederowie, inia nr 61 również powróci na swoją standardową trasę przez ul. Ugory.
To już kolejne zmiany w komunikacji, kóre wprowadzamy na bydgoskich ulicach.
W ciągu ostatnich dni wzmocniliśmy tramwaje do Fordonu i na górny taras. Składy kursują teraz w równych odstępach a na wielu skrzyżowaniach dla tramwajów wprowadziliśmy priorytetowy przejazd. Zmieniliśmy też niemal wszystkie rozkłady jazdy.
Zakończenie natomiast prac wodociągowych na ulicach: Stawowej, Mickiewicza i Paderewskiego pozwoliło też przywrócić na standardowe trasy aż kilka linii autobusowych.
Więcej o zmianach w komunikacji pisaliśmy TUTAJ
Wiosenne porządki z hulajnogami
Powoli rusza sezon na elektryczne hulajnogi.
Przepisy o ruchu drogowym, w których określono zasady poruszania się oraz parkowania takich pojazdów, przynoszą oczekiwane rezultaty. Nie widać już porzuconych czy blokujących przejście hulajnóg.
W tym sezonie wprowadzamy jednak kolejne rozwiązania, dzięki którym jeszcze łatwiej będzie utrzymać porządek na chodnikach w ścisłym centrum Bydgoszczy.
Parkingu szukaj w apce.
Wspólnie z operatorami wyznaczyliśmy w aplikacjach do wypożyczania hulajnóg, specjalne strefy do parkowania.
W ścisłym centrum miasta, użytkownik tylko w nich może pozostawić hulajnogę i rozliczyć czas przejazdu.
Takich punków z literką "P" mamy w aplikacji dokładnie 27.
Znajdują się w obrębie Starego Rynku, w ciągu ulicy Gdańskiej oraz przy rondzie Jagiellonów.
Dzięki takiemu "wirtualnemu" rozwiązaniu, nie było konieczności malowania dodatkowego oznakowania poziomego na granitowych płytach czy kamiennych kostkach chodnikowych.
Poza ścisłym obszarem centrum, hulajnogi dalej można pozostawiać w strefie, chociaż tu nadal wiele zależy od kultury i odpowiedzialności wypożyczającego. To na nim ciąży obowiązek pozostawienia pojazdu w miejscu, który nie będzie utrudniał poruszania się pieszym i rowerzystom.
Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Zgodnie z przepisami z 2021 roku kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Utwardzanie ulic na osiedlach – czas na kolejne zadania
Po zimowej przerwie wznowiliśmy szereg prac przy budowie ulic na bydgoskich osiedlach.
W tym roku twardą nawierzchnię zyska około 30 ulic.
Szereg zadań jest już w realizacji.
W ostatnich latach utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy. Tym samym liczba mieszkańców, którzy mieszkają przy drogach gruntowych, zmniejszyła się o połowę.
100 ulic w ażurach lub ekokostce
Najwięcej ulic zyskuje nawierzchnię z płyt ażurowych. Technologia stosowana jest na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nienarażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Inwestycje realizowane są w standardach, wypracowanych przy wcześniejszych zadaniach. Płyty zawsze stabilizowane są opornikami betonowymi, a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładana będzie kostką betonową.
Zadania w trakcie:
• ul. Pokładowa (Osowa Góra) – na ukończeniu
• ul. Indycza (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Mewia (Osowa Góra) - w trakcie realizacji
• ul. Masztowa (Osowa Góra) – w trakcie realizacji
• ul. Wodna (Flisy) – w trakcie realizacji
• ul. Piaski (Piaski) - w trakcie realizacji
Zadania planowane:
• ul. Sępia (Osowa Góra) UD - do realizacji wiosną
• ul. Gołębia (Górzyskowo)– do realizacji wiosną
• ul. Kolibrowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Kilowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Młynarska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Iglasta (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Wieśniacza (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Krańcowa (Osowa Góra) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Czorsztyńska (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
• ul. Orzechowa (Miedzyń) - w trakcie uzgadniania dokumentacji
Łącznie utwardzimy ażurami około 3,3 kilometrów dróg osiedlowych.
Na koniec roku będziemy mieli w Bydgoszczy już blisko 100 ulic utwardzonych płytami ażurowymi lub ekokostką.
Kompleksowe budowy ulic.
Zabezpieczyliśmy również środki na prowadzenie prac przy ulicach, które zyskać mają jezdnie i chodniki oraz dodatkową infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo np. progi, wyniesione skrzyżowania, oświetlenie. Łącznie to kolejne 2 km dróg do utwardzenia.
W systemie zaprojektuj i wybuduj powstaną:
• ul. Gościeradzka (Piaski) – trwa przetarg
• ul. Gradowej (Czyżkówko) - podpisaliśmy umowę z wykonawcą
• ul. W. Bortnowskiego (Stary Fordon) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Kogucia (Osowa Góra) – przygotowania do przekazania placu budowy
• ul. Krzywa (Miedzyń) – na ukończeniu prace projektowe
• ul. Krynicka (Opławiec) – etap projektowy
• ul. Kudowska(Opławiec) – etap projektowy
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%) przyznawanego na inicjatywy lokalne. We współpracy z mieszkańcami powstała ulica Trӓgerów na Miedzyniu (zadanie po odbiorach). Powstaje dokumentacja niezbędna m.in. do budowy ulic Porzeczkowej oraz Strzegowskiej.
Łącznie na miejski program utwardzania ulic gruntowych trafi w tym roku około 31 mln zł.
Poza tym wykorzystamy pozyskane wcześniej środki z funduszy zewnętrznych.
Trafiły one miedzy innymi na realizację :
• ul. W. Syrokomli (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
• ul. Pogodnej (Wilczak) – trwają zaawansowane prace budowlane
Wartość prac na tych dwóch ulicach to prawie 5 mln zł
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Trwają również przygotowania do utwardzenia kilku ulic gruntowych z wykorzystaniem środków z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego ponad 1 mln zł. Mieszkańcy bezpośrednio w głosowaniu zdecydowali o budowie następujących ulic:
• ul. Gersona (Górzyskowo) (podpisana umowa w trybie projektuj i wybuduj)
• ul. Piaśnickiej (Czyżkówko) (przygotowania do opracowania dokumentacji)
• ul. Saskiej, Szkolnej i Piastowej (Stary Fordon) (przygotowania do opracowania dokumentacji)
Parkuj odpowiedzialnie. Nie blokujmy się!
Od dziś (19 marca) na ul. Chodkiewicza rozwiesiliśmy dodatkowe tablice informujące o konsekwencjach nieprawidłowego parkowania auta.
Źle zaparkowany pojazd, może blokować nie tylko pieszych i rowerzystów ale też wstrzymywać ruch tramwajowy. W ubiegłym roku tylko na ul. Chodkiewicza mieliśmy ponad 30 takich sytuacji.
Rozpoczynamy akcję informacyjną, zachęcającą do prawidłowego parkowania auta szczególnie, że blokowanie przejazdu tramwajów może kierowcę sporo kosztować.
- W ciągu ostatnich miesięcy opracowaliśmy pakiet zmian, które usprawnią poruszanie się tramwajami po Bydgoszczy. 16 marca zmiany weszły w życie – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Tramwaje na ważnych kierunkach już kursują częściej i niemal w równych odstępach. Mamy jednak świadomość, że na punktualność komunikacji, duży wpływ mają także zachowania innych uczestników ruchu. Dlatego rozpoczynamy kampanię, która ma przypomnieć m.in. o odpowiedzialnym parkowaniu pojazdów oraz innych zasadach drogowego savoir-vivre. Na ul. Chodkiewicza rozstawiliśmy właśnie dodatkowe tablice przypominające o zachowaniu odstępu 1 metra od torowiska i plakaty ostrzegające kierowców o konsekwencjach parkowania, które wstrzymuje ruch tramwajowy. Przede wszystkim zależy nam na edukacji. Pasażerowie korzystający z transportu publicznego to sojusznicy kierowców. To dzięki nim na ulicach jest mniej indywidualnych pojazdów, mniejsze korki. Część kierowców o tym zapomina – dodaje Kozłowicz
Tablice i plakaty przypominają o konieczności zachowania minimalnego odstępu od torowiska.
Zwracają dodatkowo uwagę, że nieprawidłowe parkowanie w takim miejscu to nie tylko mandat, który wynosi zazwyczaj około 300 złotych.
Pojazdy parkujące w sposób uniemożliwiający przejazd tramwajom i autobusom są z reguły odholowywane na koszt właściciela - to dodatkowy koszt rzędu 639 zł w przypadku samochodu osobowego.
W ubiegłym roku tylko z ulicy Gdańskiej i K. Chodkiewicza Straż Miejska odholowała 85 pojazdów.
Kolejnym wydatkiem jest pokrycie strat przewoźnika, który nie mógł realizować kursów zgodnie z rozkładem.W ubiegłym roku spółka MZK obciążyła ponad 30 kierowców notami o średniej wartości około tysiąca złotych.
Łącznie nieprawidłowe parkowanie w obrębie torowiska może oznaczać wydatek przekraczający dwa tysiące złotych. Jeśli samochód nie zostanie odebrany z policyjnego parkingu naliczane są kolejne opłaty.
Największe straty ponoszą jednak pasażerowie zablokowanych tramwajów, którzy spóźniają się do pracy, szkoły czy spotkania. Dlatego szczególnie apelujemy do kierowców o odpowiedzialne parkowanie w obrębie torowisk.
Wiele innych zachowań kierowców, rowerzystów i pieszych ma również duże znaczenie dla płynnego ruchu tramwajów i autobusów.
Przypominamy o tych podstawowych zasadach drogowej etykiety:
• Pamiętaj o umożliwieniu autobusom wyjazdu z zatok i kończących się buspasów.
• Nie wjeżdżaj na skrzyżowania, szczególnie na tory, jeśli nie masz możliwości jego opuszczenia.
• Umożliwiaj autobusom wykonywanie manewrów na ciasnych skrzyżowaniach. Autobusy muszą czasem zająć dwa pasy ruchu.
• Nie zaskakuj motorniczych i kierowców autobusów nagłą zmianą pasa ruchu przed ich maską. Droga hamowania autobusu i tramwaju jest znacznie dłuższa niż pojazdu osobowego.
• Piesi nie mają pierwszeństwa przed tramwajem, nawet na oznakowanych przejściach.
• Jeśli masz taką możliwość podziel się pierwszeństwem. Autobusy ze względu na masę i gabaryty potrzebują więcej czasu na wyjazd z drogi podporządkowanej.