Transport publiczny w pakiecie Bydgoską Kartą Turysty
Bydgoska Karta Turysty to projekt, który ma być ułatwieniem dla odwiedzających nasze miasto - kupując jeden bilet, ma się bezpłatny wstęp do wielu miejsc turystycznych. Pakiet może zawierać również możliwość podróżowania komunikacją miejską.
Z roku na rok liczba osób odwiedzających Bydgoszcz – również w celach turystycznych – zwiększała się.
Bydgoska Karta Turysty to projekt, który ma na celu zachęcenie turystów do obejrzenia jak największej liczby atrakcji w naszym mieście, ułatwiając im to zwiedzanie.
Turysta, kupując pakiet w ramach Bydgoskiej Karty Turysty, ponosi jednorazowy koszt i otrzymuje bezpłatne wejścia do obiektów kulturalnych oraz wielu zniżek. Pakiet zwiedzanie zapewnia możliwość bezpłatnego skorzystania z najpopularniejszych bydgoskich atrakcji turystycznych w tym: muzea, galerie, zoo, park rozrywki, spacer z przewodnikiem, rejs tramwajem wodnym czy wypożyczenie kajaka na 1 godzinę.
Zawiera również zniżki: do restauracji i kawiarni, na spektakle w Teatrze Kameralnym oraz koncerty w Filharmonii Pomorskiej,
Co ważne pakiety dają również możliwość podróżowania komunikacją miejską.
Nie tylko muzea
Przez ostatnie miesiące zintegrowaliśmy systemy informatyczne, który pozwoliły połączyć Kartę Turysty z Bydgoską Kartą Miejską.
Dzięki temu osoby odwiedzające Bydgoszcz, będą mogły podróżować po mieście bez konieczności kupowania biletu.
Wszystkie dane będą już zapisane kodem QR na Karcie Turysty.
W czasie sprawdzania biletów, wystarczy ją pokazać kontrolerowi, który będzie mógł odczytać wszystkie zapisane dane.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta (z 30 czerwca) obowiązywać będą dodatkowe pakiety z możliwością podróżowania komunikacją miejską:
Cena pakietu (z komunikacją miejską i bez):
24 h: normalny – 49 zł | ulgowy – 39 zł
z możliwością podróżowania komunikacją miejską : normalny - 59 zł I ulgowy – 45 zł
48 h: normalny – 69 zł | ulgowy – 59 zł
z możliwością podróżowania komunikacją miejską : normalny – 89 zł I ulgowy – 69 zł.
Przypominamy, że Karta Turysty jest kartą wirtualną.
To przede wszystkim wygoda dla turystów, bo nie muszą kupować osobnych biletów do obiektów kulturalnych czy na komunikację miejską.
Wszystko będzie w telefonie.
Kartę Turysty powiązaną z komunikacją będzie można nabyć jeszcze w lipcu.
Szczegóły na stronie TUTAJ
Porozmawiajmy o projektach
Przygotowujemy się do przebudowy kolejnych ulic gruntowych w mieście. Projektanci przygotowali wstępną dokumentacją dla ulic w Opławcu i Łęgnowie Wsi.
Teraz czekamy na uwagi mieszkańców.
Konsultacje ruszają 1 lipca.
Są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Koncepcje przebudowy powstały dla 3 ulic gruntowych: Kudowskiej i Krynickiej w Opławcu oraz ul. Przyłubskiej w Łęgnowie Wsi. Zależy nam, by nowa infrastruktura jak najlepiej spełniała oczekiwania mieszkańców, dlatego czekamy na Państwa uwagi. Zaakceptowane wnioski zostaną uwzględnione w ostatecznej dokumentacji projektowej.
Konsultacje potrwają od 1 do 31 lipca. W tym czasie swoje opinie mieszkańcy będą mogli wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej (w wersji elektronicznej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/ulice) lub przekazać na adres korespondencyjny ZDMiKP (ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz).
Dodatkowo odbędzie się spotkanie on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na Facebooku. Na spotkanie zapraszamy we wtorek, 20 lipca, o godz. 16:30.
Pieszojezdnia na ul. Kudowskiej
Ulica Kudowska zyska twardą nawierzchnię na odcinku ok. 220 metrów, została zaprojektowana jako pieszojezdnia z betonowej kostki. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojść do posesji. Deszczówka zostanie odprowadzona do wybudowanej wcześniej kanalizacji.
Ul. Krynicka z wyniesionymi skrzyżowaniami
W Opławcu planowane jest też utwardzenie ul. Krynickiej, stanowiącej dojazd do ul. Sanatoryjnej, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstanie na długości około 200 metrów. Skrzyżowania z ul. Letniskową będzie miało formę wyniesioną, co poprawi bezpieczeństwo. Ulica zyska nowe odwodnienie.
Ażury na ul. Przyłubskiej
Koncepcja utwardzenia kolejnego odcinka ul. Przyłubskiej zakłada wykonanie nawierzchni z płyt ażurowych. Powstanie on na długości około 600 metrów (łącznie z sięgaczem w kierunku zachodnim). Jezdnia będzie wyposażona w część dedykowaną pieszym, pobocza oraz zjazdy. Funkcjonować będzie odwodnienie powierzchniowe. W poprzednich latach utwardzony został początkowy odcinek ulicy od strony ul. Toruńskiej.
Rozbudowa ul. Kujawskiej - rozpoczynamy prace odbiorowe.
Wykonawca zgłosił do ZDMiKP gotowość do odbioru robót prowadzonych w ciągu ulicy Kujawskiej. Ruszają prace odbiorowe.
Rozbudowa ul. Kujawskiej to największa inwestycja zrealizowana na terenie Bydgoszczy. Powstało nowe torowisko, buspasy, wygodne przystanki. W ramach projektu zakupionych zostało kilkanaście nowoczesnych tramwajów. Zyskali piesi, kierowcy i rowerzyści.
Czas odbiorów
Po zgłoszeniu przez Wykonawcę oficjalnego zakończenia prac, rozpoczną się prace odbiorowe realizowane przez Zamawiającego (ZDMiKP)
Jeszcze w tym tygodniu (28.06 - 02.07) zostanie sprawdzone całe oznakowanie poziome i pionowe. Po jego akceptacji będzie można testowo uruchomić sygnalizację świetlną na obu rondach.
Przez kilka dni działanie świateł będzie dokładnie monitorowane i synchronizowane z bydgoskim system ITS.
W tym czasie sprawdzone będą przez pracowników ZDMiKP i przy udziale Inżyniera Kontraktu, wszystkie pozostałe elementy wykonane w obrębie ronda Kujawskiego i Bernardyńskiego. Szczegółowej kontroli poddane zostaną chodniki, jezdnie, zjazdy do posesji, schody, drogi rowerowe i przystanki.
Wskazane przez Zamawiającego elementy wymagające jeszcze ewentualnego uzupełnienia czy poprawy, będą musiały zostać zrealizowane przez Wykonawcę.
W związku z powyższym w wakacje mieszkańcy mogą jeszcze spodziewać się drobnych prac na jezdniach czy chodnikach oraz terenach przyległych do inwestycji. Nie będą one jednak generowały większych utrudnień w ruchu, a o wszelkich zmianach będziemy informować na bieżąco.
W związku z tym, że panujące warunki klimatyczne w końcowej fazie realizacji inwestycji (upały) zdecydowanie nie sprzyjały nasadzeniom zieleni (cześć drzew nasadzonych w obrębie realizowanej inwestycji „nie przyjęła się"), podjęliśmy decyzję o kontynuowanie tych prac w bardziej sprzyjających warunkach tj. w okresie jesiennym bieżącego roku.
Zależy nam aby ponad 600 drzew i setki krzewów w pełni uzupełniały krajobraz tak dużej i kompleksowej inwestycji, zrealizowanej w ścisłym centrum Miasta.
Zaplanowane nasadzenia zdecydowanie podniosą walory estetyczne wykonanych prac budowlanych
Niespodziewane odkrycia archeologiczne
W trakcie ostatnich prac przy zieleni prowadzonych tuż przy parkingu na ul. Długiej, natrafiono na kolejne znaleziska dotyczące historii naszego miasta. W tym miejscu muszą zostać przeprowadzone dodatkowe prace archeologiczne. Prawdopodobnie są to dalsza część staropolskiego traktu, który został już odkryty w trakcie prowadzonych prac budowlanych.
Warto dodać, że przy ul. Zbożowy Rynek ( w miejscu wyburzonej kamienicy) odtworzony został historyczny zarys fundamentów kościoła św. Stanisława.Położenie obiektu zaakcentowane zostało klinkierową cegłą. Wcześniej archeolodzy natrafili również na inne obiekty, m.in. dawny cmentarz i fundamenty kościoła św. Idziego (pod dzisiejszym tramwajowym przystankiem Zbożowy Rynek).
W terminie do dwóch miesięcy wykonawca ma obowiązek uzyskać pozwolenie na użytkowanie dla wykonanych robót.
Tak duże zadanie drogowe rowiązało niewątpliwie szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta.
Powstało nowe torowisko, buspasy, drogi rowerowe i wygodne przystanki. Znacznie skrócił się też czas podróży komunikacją miejską.
Prowadzone w trakcie budowy badania archeologiczne, pozwoliły natomiast poznać ciekawą historię tej części miasta.
Co zyskaliśmy?
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Bydgoszcz i jej mieszkańcy zyskali jednak znacznie więcej:
• Powstało nowe tramwajowe połączenie górnego tarasu z centrum
• Zakupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów
• Czas podróży komunikacją miejską z Wyżyn do ronda Jagiellonów skrócił się do 12 minut
• Autobusy kilku linii korzystają z buspasa na ul. Kujawskiej
• Wszystkie przystanki i przejścia zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Powstało bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem
• Park Wolności z ul. Kujawską łączą nowe schody
• Badania archeologiczne pozwoliły lepiej poznać historię Bydgoszczy
• Zrewitalizowany został ostatni odcinek ul. Długiej
• Powstał duży parking przy r. Kujawskim (docelowo w systemie P+R)
• Infrastruktura zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo
• Nowa trasa znacznie ułatwi funkcjonowanie sieci tramwajowej, podczas kolejnych inwestycji lub zdarzeń losowych
Historia torowiska na ul. Kujawskiej w pigułce:
• 1970 - torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
• 1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
• 1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
• 2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
• 2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
• 2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
• 2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej
• 2021 – zakończenie wszystkich prac
Inwestycja w liczbach:
• Długość nowego i zmodernizowanego torowiska: ok. 1,2 km
• Liczba tramwajów zakupionych do obsługi tras: 15 sztuk
• Różnica poziomów pomiędzy rondem Kujawskim i Zbożowym Rynkiem – 24 m
• Koszt prac budowlanych na Kujawskiej – 174 mln zł
• Długość nowego buspasa – ponad 500m
• Gwarancja – 8 lat
• Liczba zasadzonych drzew w ramach projektu – ponad .600
• Długość nowych dróg rowerowych – 4,1 km
• Czas podróży pomiędzy Wyżynami i rondem Jagiellonów – 12 minut
Rozbudowa ul. Kujawskiej – historia budowy
Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania.
Prace w terenie rozpoczęły się w lutym 2019 roku.
Inwestycja została skoordynowana między innymi z przebudową całe sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez MWIK. W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Kujawskiej, Toruńskiej i Zbożowym Rynku. Usunięte zostały też nieczynne przejścia podziemne pod rondem Kujawskiem.
W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.
Torowisko będące podstawowym elementem inwestycji udało się uruchomić w grudniu ubiegłego roku. Pozwoliło ono skrócić czas podróży pomiędzy rondem Jagiellonów a Kujawskim. Czas przejazdu pomiędzy pętlą Wyżyny i rondem Jagiellonów to ok. 12 minut. Konstrukcja torowiska została zbudowana w wykopie. Był on niezbędny by zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek. Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.
Konieczne było też obniżenie poziomu ronda Kujawskiego i podniesienie ronda Bernardyńskiego, co wiązało się z potężną skalą prac ziemnych.
Warto podkreślić, że wraz z otwarciem Kujawskiej górny taras miasta zyskał alternatywne połączenie z centrum. Znacznie ułatwi to organizację ruchu w przyszłości w trakcie kolejnych modernizacji, remontów lub zdarzeń losowych.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną w 2019 roku przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł.
Transportowe inwestycje na górnym tarasie
Większość inwestycji związanych z przebudową głównej arterii spinającej osiedla górnego tarasu, czyli ulic Wojska Polskiego i L. Solskiego zostało już zakończonych. Były one rozłożone w czasie, by minimalizować ewentualne utrudnienia w ruchu i dostosować liczbę realizowanych zadań do możliwości finansowych miasta.
Najważniejsze zadania związane z rozbudową infrastruktury górnego tarasu to:
• Budowa trasy Uniwersyteckiej I etap 2010-13
• Przebudowa skrzyżowania WP-Magnuszewska - 2013
• Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul. Solskiego i Wojska Polskiego -2013-14
• Rozbudowa pętli Kapuściska 2017-18
• Przebudowa wiaduktu południowego WP – 2017-18
• Budowa trasy Uniwersyteckiej II etap 2017-19
• Rozbudowa węzła Szarych Szeregów 2018-19
• Rozbudowa ul. Kujawskiej 2019-21
• Przebudowa wiaduktu północnego w ciągu ul. Wojska Polskiego – 2021-22
• Budowa przedłużenia linii tramwajowej w kierunku Szwederowa i ronda Grunwaldzkiego (planowana)
• Przebudowa wiaduktu południowego w ciągu u. Wojska Polskiego – 2021-22
Praca szuka człowieka
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy ogłasza nabór na wolne stanowiska pracy:
Inspektora Nadzoru branży drogowej w Wydziale Utrzymania i Ewidencji
Dwóch Inspektorów Nadzoru branży drogowej w Wydziale Realizacji Inwestycji
Inspektora Nadzoru branży mostowej w Wydziale Realizacji Inwestycji
Od Asystenta Inspektora Nadzoru do Inspektora Nadzoru w Zespole Torowo – Sieciowym
Dwóch Pracowników na stanowiska ds. przygotowania dokumentacji projektowej w Wydziale Przygotowania Inwestycji
Lista bieżących ogłoszeń:
http://www.bip.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.php/ogloszenia-o-zatrudnieniu/lista-biezacych-ogloszen
Zapraszamy do składania ofert