Zmiany w organizacji ruchu na moście Bernardyńskim. Rozpoczynamy II etap prac naprawczych
W związku z planowanym rozpoczęciem II etapu prac na moście Bernardyńskim, związanych z wykonaniem przegubu mostu, konieczne jest zamknięcie dla ruchu jezdni zachodniej, po której odbywa się obecnie dwukierunkowy ruch pojazdów. Zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w dniach 17-18 listopada br.
Zmiany w organizacji ruchu planujemy wdrożyć w terenie już w niedzielę (17.11.2024), tak aby zakończyć cały proces najpóźniej przed godzinami porannymi w poniedziałek, 18 listopada.
W II etapie zamknięta dla ruchu będzie zachodnia strona przeprawy, na którą przeniesione zostaną prace naprawcze. Dla ruchu kołowego, z obecnymi ograniczeniami tonażu i prędkości, zostanie oddana połowa jezdni wschodniej, na której ułożymy tymczasową nawierzchnię bitumiczną.
Najpóźniej od wczesnych godzin porannych 18 listopada ruch kołowy będzie prowadzony już wyłącznie wschodnią częścią przeprawy, ale tylko w jednym kierunku tj. od ronda Jagiellonów do ronda Bernardyńskiego. Cały ruch pieszy od tego momentu również odbywać się będzie tylko po wschodniej stronie mostu. Technologia prowadzenia prac oraz brak ostatecznego scalenia nowych przegubów uniemożliwiają obecnie całkowite oddanie do ruchu jezdni wschodniej i tym samym wprowadzenie ruchu dwukierunkowego. Na moście pozostawiono kierunek, dla którego obserwowane jest większe natężenie ruchu.
Na obiekcie wciąż będzie obowiązywał zakaz wjazdu autobusów oraz samochodów ciężarowych. Na czas prowadzenia robót naprawczych zachodniej części mostu utrzymane pozostaną również obie zawrotki, po północnej i południowej stronie przeprawy.
W związku z brakiem możliwości przejazdu od ronda Bernardyńskiego do ronda Jagiellonów w II etapie wprowadzono szereg zmian w obszarze ronda Bernardyńskiego, ponadto ustawione zostaną tablice informacyjne na głównych punktach sieci drogowej zawierające informacje o utrudnieniach i zalecanym objeździe. Podczas II etapu prac wjazd na ul. Bernardyńską od strony ronda Bernardyńskiego będzie dozwolony jedynie dla autobusów, pojazdów zaopatrzenia, pojazdów budowy i dojeżdżających na teren Politechniki Bydgoskiej oraz Kościoła pw. Matki Bożej Królowej Pokoju.
Komunikacja autobusowa i tramwajowa będzie funkcjonowała tak, jak podczas realizacji I etapu prac (obecnego).
Planowane zmiany w organizacji ruchu potrwają około 2-3 tygodni do czasu wprowadzenia ostatniego III etapu prac naprawczych przegubu, który zakłada krótkotrwałe zamknięcie mostu (2-3 dni) dla wszystkich użytkowników kołowych (w tym pojazdów tramwajowych). Wdrożenie III etapu prac zaplanowano na jeden z grudniowych weekendów, kończąc proces naprawy przegubu.
Zakładamy, że wszystkie prace związane z naprawą (wykonaniem zastępczego przegubu) zakończymy planowo tj. do 15 grudnia br.
Prace na Toruńskiej. Na wysokości ulicy Łuczniczki zostanie zawieszony przystanek
Z uwagi na rozpoczęcie prac przy ścieżce rowerowej oraz chodniku pomiędzy rondem Toruńskim a ul. Kazimierza Wielkiego od wtorku (12.11.2024) zostanie wyłączony przystanek Toruńska/Łuczniczki. Zmiany dotyczą linii autobusowych nr 76 oraz 36N (w kierunku ronda Toruńskiego).
Zawieszenie przystanku autobusowego na wysokości ul. Łuczniczki związane jest z tymczasową organizacją ruchu, jaką ma wprowadzić wykonawca realizujący zadanie „Przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni MZK- opcja 1”. które polega także na budowie ścieżki rowerowej oraz chodnika pomiędzy rondem Toruńskim a ul. Kazimierza Wielkiego.
W związku z rozpoczynającymi się pracami pomiędzy węzłem rozjazdowym Perłowa a ul. Filmową nie będzie możliwości dojścia do istniejącej zatoki autobusowej na wysokości ul. Łuczniczki, stąd też decyzja o wyłączeniu przystanku Toruńska/Łuczniczki. Najbliższy przystanek autobusowy znajduje się około 160 metrów dalej. Zmiany dotyczą linii autobusowych nr 76 i 36N w kierunku ronda Toruńskiego.
Umowa podpisana. Poznaliśmy firmę, która zaprojektuje rondo Jagiellonów
We wtorek (05.11.2024) podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej. Została nim firma BAK Sp. z o.o., która wykonywała już koncepcję dla tego zadania.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji dla przebudowy ronda Jagiellonów wzięło udział siedem firm. Najlepsza okazała się koncepcja bydgoskiej firmy BAK Sp. z o.o. Na przygotowanie zamówienia podstawowego wykonawca ma dwadzieścia sześć miesięcy, tj. do 05.01.2027. Na prace projektowe i budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Rozwiązania wypracowane z mieszkańcami
Jak już informowaliśmy, przygotowana koncepcja zakłada wykonanie ośmiu wind. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną łagodne zjazdy (pochylnie bez schodów) na dwóch przeciwległych ćwiartkach skrzyżowania: północny-wschód (przy Banku Pocztowym) oraz południowy-zachód (budynki pocztowe). Poprawi to komfort poruszania się na ważnym kierunku i będzie stanowiło alternatywę dla wind w sytuacjach kryzysowych.
Zdecydowanie odrzucone zostały pomysły zakładające jakiekolwiek wyburzenia w celu wygospodarowania terenu na dodatkową infrastrukturę. Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu.
Dodatkowe wyjścia w postaci schodów i wind na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, ułatwi w przyszłości wprowadzanie zmian w siatce połączeń - na przykład kursowanie linii od strony dworca PKS w kierunku Szwederowa. Wszystkie schody zostaną po konsultacjach wyposażone w tak zwane rynny dla rowerów.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.
Na peronach tramwajowych, założono proste rozwiązania z częściowym zadaszeniem w postaci zieleni. Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni. Obszar skrzyżowania zostanie uporządkowany architektonicznie oraz uzupełniony o elementy zieleni.
Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów wzdłuż ul. Jagiellońskiej.
W ocenie ekspertów to lepsze rozwiązania niż fragmenty wydzielonych dróg bez przejazdów. Decydujący głos w tej sprawie oddaliśmy Zespołowi ds. Polityki Rowerowej, który analizował również to rozwiązanie pod kątem bezpieczeństwa.
Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 40 mln zł.
Zmiany w organizacji ruchu. Rozpoczęły się przygotowania do bożonarodzeniowego jarmarku
Od poniedziałku (04.11.2024) na zamknięte dla ruchu parkingi, zlokalizowane na ul. Mostowej przy placu Teatralnym, są przewożone i montowane drewniane domki. Niedługo w tym obszarze pojawią się też karuzele oraz inne elementy jarmarkowej infrastruktury, które wprowadzą mieszkańców w świąteczny nastrój. Czasowe zmiany w organizacji ruchu w obrębie niektórych ulic Starego Miasta mają związek z rozpoczętymi przygotowaniami do „Bydgoskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego 2024”. Możliwość wjazdu do zamkniętej strefy mają jedynie pojazdy dostawców oraz personel techniczny.
W najbliższym czasie zmienią się także zasady parkowania przy ulicy Stary Port na odcinku od ul. Pocztowej w stronę placu Teatralnego. Od 11.11.2024 część miejsc parkingowych zostanie wyłączona z funkcjonowania i przeznaczona na obsługę jarmarku. Montaż atrakcji na Starym Rynku rozpocznie się 12.11.2024, natomiast transport wyposażenia straganów zaplanowano na 21-22.11.2024.
Ważne informacje dla dostawców, zaopatrzeniaTrasa dostaw będzie obejmowała plac Kościeleckich, ul. Podwale, ul. Grodzką i ul. Mostową do ul. Focha. Po otwarciu jarmarku będzie to również codzienna trasa dostaw do obiektów handlowych wzdłuż ul. Mostowej w godz. 10-12 i 21-22. Zasady poruszania się po ul. Mostowej w trakcie realizacji transportu są takie same jak w ubiegłych latach.
Przywrócenie stałej organizacji ruchu w obrębie ul. Stary Port przewidziano na 23.11.2024, natomiast ul. Mostowej i parkingów na placu Teatralnym na 09.01.2025. Demontaż infrastruktury jarmarku rozpocznie się 22 grudnia i potrwa końca roku.
Ważne! Trasa pierwszej dostawy będzie obejmowała plac Kościeleckich, ul. Podwale i ul. Krętą, zaś wyjazd ul. Krętą, ul. Podwale, ul. Grodzką, ul. Przy Zamczysku i plac Kościeleckich.
Codzienna obsługa zaopatrzenia jarmarku przewiduje natomiast wykorzystanie miejsc zastrzeżonych dla dostaw przy ul. Krętej z trasą dojazdu jak powyżej, przy ul. Jana Kazimierza (z dojazdem od ul. Wały Jagiellońskie) i ul. Batorego (trasa dojazdu zostanie przedstawiona w późniejszym czasie, ze względu na planowane prace remontowe na ul. Zaułek). Godziny funkcjonowania wskazanych miejsc dla dostaw ulegną korektom i będą dostosowane do potrzeb jarmarku.
Więcej informacji dotyczących „Bydgoskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego” znajduje się w poniższych linkach:
https://www.facebook.com/BydgoskiJarmarkSwiateczny/