Park&Ride od kwietnia z korzystnymi biletami okresowymi
Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu nowych, bardzo korzystnych rozwiązanć dla osób, które regularnie zdecydują się zaparkować na parkingach P&R i kontynuować podróże miejską komunikacją.
Od kwietnia w sprzedaży pojawią się bilety okresowe w cenach biletów komunikacji publicznej.
Parkingi P+R wybudowane zostały w ubiegłym roku.
Po pierwszych miesiącach testów i użytkowania planujemy wprowadzenie zmian, które zwiększą liczbę użytkowników.
Głównym celem systemu jest ograniczanie ruchu pojazdów w centrum miasta i wzmacnianie transportu publicznego.
Kierowca może zostawić swój samochód na parkingu i podróżować dalej bezpłatnie komunikacją miejską.
Od kwietnia wprowadzone zostaną udogodnienia dla osób, które regularnie dojeżdżają do Bydgoszczy samochodami i pracują w Śródmieściu.
Będzie można wykupić bilet okresowy na parkowanie i podróż komunikacją miejską w bardzo atrakcyjnej cenie:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Dotychczasowe opłaty godzinowe (monetami lub kartą) pozostają bez zmian.
Bilet okresowy = oszczędność
- Bilet okresowy będzie obowiązywał dla 1 lub 2 osób podróżujących razem samochodem.
- Podróż komunikacją miejską również będzie musiała odbywać się wspólnie (max. 2 osoby).
- Bilet okresowy nie będzie „przypisany" do jednego parkingu. Będzie obowiązywał na wszystkich parkingach w systemie P&R (z wyjątkiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej). Mając bilet okresowy będzie można parkować na każdym z nich.
- Należ jednak pamiętać, że nie będzie możliwości pozostawienia auta na parkingu przez całą noc. Doba parkingowa będzie trwała do godziny 2 w nocy. Oznacza to, że parking należy opuścić do godziny 1:59 w nocy, natomiast wjechać na parking można po 2:00 w nocy. Jeżeli kierowca pozostawi auto przez całą noc, będzie musiał zapłacić dodatkową opłatę w wysokości 100 zł.
Bilet okresowy P&R to nie Bydgoska Karta Miejska
Mimo, że bilet okresowy na system P&R będzie kosztował tyle co bilet sieciowy komunikacji miejskiej, trzeba pamiętać, że system P&R jest niezależny od BKM.
Oznacza to, że:
- zakup biletu okresowego P&R będzie odbywać się tylko w biletomatach znajdujących się na parkingach Park&Ride.
- bilet okresowy będzie przypisany do numeru rejestracyjnego pojazdu i będzie biletem na okaziciela,
- podróż komunikacją miejską będzie możliwa na bilecie okresowym P&R tylko podczas parkowania pojazdu na jednym z parkingów P&R. Po wyjechaniu auta z parkingu, bilet na komunikację zostanie automatycznie zawieszony.
- po zakupie biletu okresowego korzystanie zarówno z parkingu jak i transportu publicznego nie będzie wymagało od użytkownika żadnych dodatkowych czynności, wjazd i wyjazd z parkingu odbywać się będzie automatycznie po odczytaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Także w autobusie czy tramwaju biletu nie trzeba dodatkowo kasować tylko okazać podczas kontroli.
Decyzja o wprowadzeniu zmian w systemu Park&Ride podjęła na minionej sesji Rada Miasta.
Taniej niż w strefie płatnego parkowania
Obecnie pozostawienie auta na parkingach Park & Ride uzależniona jest od liczby pasażerów i czasu korzystania z systemu.
Całodzienne pozostawienie pojazdu i podróż komunikacją miejską w przypadku P&R - jednej lub dwóch osób kosztuje 12 zł. Dla porównania parkowanie tylko przez 3 godziny w strefie płatnego parkowania to wydatek 13,7 zł.
System P&R tworzą obecnie parkingi:
• Parking Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc
• Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
• Parking na Węźle Zachodnim - 75 miejsc.
• Parking Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
• Wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej – 285 miejsc –w ramach SPP .
Wszystkie informacje dotyczące bydgoskiego systemu Park & Ride oraz obowiązujący cenników znajdziecie Państwo na naszej stronie TUTAJ
Rewitalizacja Starego Fordonu - ulica Promenada
Nabiera kształtu 800-metrowy odcinek nabrzeża Wisły między mostem a wałami wiślanymi.
To kolejny etap rewitalizacji Starego Fordonu.
W grudniu ub. roku udostępniliśmy nabrzeże przy ul. Frycza Modrzewskiego. Setki uczestników uroczystości otwarcia, przeszło z odnowionego rynku w Starym Fordonie, zrewitalizowaną ul. Bydgoską w dół, nad Wisłę, w kierunku nowego nabrzeża przy moście.
Zrewitalizowaliśmy także pobliskie uliczki wiodące w kierunku Wisły.
Obecnie trwają jeszcze roboty na ul. Promenada, zlokalizowanej pomiędzy więzieniem a rzeką.
To był zawsze popularny trakt spacerowy, ale wcześniej trzeba było przedzierać się wąską, nieuporządkowaną ścieżką nad rzeką.
Dopiero już na samym wale wiślanym można było pospacerować czy przejechać rowerem urządzoną tam alejką.
Teraz to się zmieni. Po wybudowaniu nowej trasy, spacer czy jazda rowerem będą wygodne i bezpieczne.
Ulica Promenada - postęp robót
W trakcie prac konieczne było wzmocnienie gruntu i szereg dodatkowych prac związanych z zabezpieczeniem skarp.
Obecnie ustawiane są ostatnie rzędy koszy gabionowych i ich uzupełnianie. Wyyznaczają one docelowy poziom ciągu pieszo rowerowego.
Prowadzone są też roboty ziemne przy wale powodziowym.
Zakończone zostały prace przy kanalizacji deszczowej. Teraz wykonawca rozpocznie prace energetyczne przy oświetleniu i kamerach.
Na koniec ułożone zostaną krawężniki i podbudowa przyszłej trasy pieszo-rowerowej.
Oddanie całego odcinka do ruchu, planujemy po wakacjach.
Poza przebudową samych ulic nad Wisłą, powstanie także miejsce do zabaw i rekreacji dla dzieci i młodzieży. Pojawią się ścianki wspinaczkowe, plac zabaw z bardzo nowoczesnymi, odpornymi na uszkodzenia, urządzeniami. Zaplanowaliśmy także pumptrack i miejsce na scenę.
Pojawią się też stylowe ławki i kosze na śmieci.
Pierwsze prace w tym zakresie planujemy przeprowadzić już wiosną.
[FILM] Budowa wiaduktu na Armii Krajowej - prace w toku
Na plac budowy nowego wiaduktu J. Nowaka-Jeziorańskiego w ciągu ul. Armii Krajowej zwożone są już pierwsze elementy przyszłego pomostu.
Obecnie trwa ich łączenie.
Wkrótce zakończą się też pracy przy nowych przyczółkach.
Cały nowy wiadukt ma być gotowy jeszcze w tym roku.
Wiadukt zachodni będzie prawie dokładnie taki sam jak przebudowana przed dwoma laty konstrukcja po stronie cmentarza.
Ma składać się z pomostu podwieszonego do łuków. Prace przy przyczółkach są już mocno zaawansowane.
W tym tygodniu na plac budowy przyjechały też pierwsze elementy pomostu.
Ostatnie zostaną przywiezione jeszcze w marcu.
Teraz wszystkie gotowe elementy są scalane, a następnie zostaną nasunięte na nowe przyczółki i tymczasowe podpory.
Łuki nowego wiaduktu będą natomiast montowane z użyciem ogromnego dźwigu.
Na nowym obiekcie zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową.
Powstanie lustrzane odbicie obiektu istniejącego po stronie wschodniej.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Inwestycja kosztuje 29 mln zł.
Zakończenie prac planowane jest w tym roku.
Pomysły na zrównoważony transport dla Metropolii Bydgoszcz
Metropolia Bydgoszcz ma już projekt nowego planu transportowego.
Przed zakończeniem prac jeszcze raz chcemy poznać opinię mieszkańców. Ostatni etap konsultacji potrwa od do 12 marca.
Dokument będzie jedną z podstaw do składania wniosków o dofinansowanie ważnych zadań poprawiających komunikację, bezpieczeństwo i stan środowiska na terenie naszej metropolii.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF) to:
narzędzie ułatwiające planowanie długookresowe uwzględniające szerszy kontekst funkcjonowania gmin wchodzących w skład BydOF w dziedzinie: transportu, środowiska, bezpieczeństwa, jakości życia, zielonej przestrzeni, gospodarki. wypracowana strategia działania na zapewnienie najlepszych środków dostępu do celów podróży i usług.
Odpowiada na szereg pytań związanych między innymi z kierunkiem rozwoju infrastruktury transportowej w tym:
-budową kolejnych dróg rowerowych,
-rozwojem transportu szynowego
-tworzeniem zintegrowanych węzłów
-rozwojem linii autobusowych
-budową obwodnic
-porządkowaniem urbanistycznym
-poprawą dostępności miejscowości o walorach rekreacyjnych i historycznych
-zwiększeniem bezpieczeństwa
-promowaniem i wdrażaniem elektromobilności
Dokument będzie podstawą do ubiegania się o dofinansowanie nowych inwestycji poprawiających komunikację pomiędzy gminami Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego z europejskich funduszy na lata 2021-27. Wskazuje on kierunki działań, które powinny uwzględniać wszystkie samorządy oraz określić kluczowe inwestycje wzmacniające spójność obszaru metropolitalnego i ułatwiające codzienne przemieszczanie się mieszkańców.
Podstawą planu oprócz specjalistycznych prognoz, analiz i modeli są szerokie konsultacje społeczne. Za nami już dwie tury bezpośrednich spotkań. W ich ramach odbywały się wywiady, warsztaty, spotkania z mieszkańcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych.
Kolejna szansa na zgłaszanie uwag
Opracowany na tej podstawie projekt planu dostępny jest od 20 lutego 2023 r. do dnia 12 marca 2023 r.
- na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Bydgoszczy w pod adresem: https://bip.um.bydgoszcz.pl/
- w siedzibie Urzędu Miejskiego Bydgoszczy przy ul. Jagiellońska 61, 85-027
- pod linkiem zamieszczonym na materiałach informacyjnych dotyczących SUMP BydOF zamieszczonych na stronach urzędów Gmin/Starostw wchodzących w skład Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego tj. gmin członkowskich Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz.
Wnioski i uwagi do projektu Planu Zrównoważonej Mobilności dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz Prognozy oddziaływania na środowisko można składać do dnia 12 marca 2023 r.
-elektronicznie na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
- formie pisemnej: na adres Urzędu Miasta Bydgoszczy, Biuro Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, ul. Jagiellońska 61, 85-027 Bydgoszcz;
- bezpośrednio do Biura Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego przy ul. Jagiellońskiej 61, 85-027 Bydgoszcz;
- ustnie do protokołu w miejscu wyłożenia dokumentów – Biuro Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, ul. Jagiellońska 61, 85-027 Bydgoszcz.
Wnioski i uwagi powinny być składane na formularzu dostępnym do pobrania na dedykowanej stronie [TUTAJ].
Projekt plany z wszystkimi załącznikami dostępny jest również TUTAJ.