Ograniczenia w ruchu na Wiaduktach Warszawskich
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy prowadzi regularne naprawy, remonty i przeglądy obiektów mostowych na terenie miasta.
Z dokładnych analiz przeprowadzonych 8 października br. wynika, że dwa wiadukty Warszawskie w ciągu ulic Fordońskiej są w stanie technicznym, który w trosce o bezpieczeństwo kierowców i pieszych determinuje podjęcie działań polegających na ograniczeniu obciążenia dynamicznego konstrukcji.
W związku z zaistniałą sytuacją, wprowadzone zostaną natychmiast zwężenia na obu obiektach w celu ograniczenia obciążeń, przenoszonych przez transport kołowy. Pojazdy samochodowe będą poruszały się wyłącznie prawymi pasami jezdni (od strony chodników), w obu kierunkach. Wprowadzone zostaną zwężenia i ograniczenia prędkości. Mogą tworzyć się korki, szczególnie w szczytach komunikacyjnych. Apelujemy więc do mieszkańców o wcześniejsze zaplanowane podróży do centrum lub Fordonu drogami alternatywnymi lub skorzystanie ze znacznie szybszego transportu jakim jest komunikacja tramwajowa.
Przez najbliższe dni będziemy dokładnie obserwować sytuację ruchową na tym odcinku i jeśli to będzie konieczne, wprowadzać kolejne zmiany w celu upłynnienia ruchu na tej trasie.
Utrudnienia w ty miejscu mogą potrwać kilka miesięcy. Zlecona niezwłocznie ekspertyza pozwoli na lepszą analizę stanu technicznego i na zadecydowanie o dalszych losach wiaduktów, w tym opłacalności i zakresie ich remontu lub finalnie konieczności przebudowy.
Wiadukty Warszawskie w Bydgoszczy oddano do użytku w roku 1973 r., zarówno czasy jaki i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i nowych technologii. Są to dwa obiekty mostowe o długości 430 i 436 m, liczące po 23 przęsła każda, zlokalizowane w ciągu ul. Fordońskiej.
Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji. Remont przywrócił funkcjonalność wówczas zniszczonej konstrukcji jednak pozostawione inne elementy, wykazujące brak interwencji, przez następne lata ulegały degradacji.
Obecnie obiekt w znacznej części tj. nawierzchnie jezdni jak i spód konstrukcji wizualnie są w dobrym stanie, jednak po odkuciu zewnętrznych warstw betonu na podporach, uwidaczniają się mocno skorodowane i uszkodzone zębem czasu elementy.
Oba wiadukty zostały wybudowane prawie 50 lat temu w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego, które okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego. W Polsce od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji.
Szczegółowe informacje dotyczące obiektów mostowych w Bydgoszczy:
http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/6323-bydgoskie-mosty
Rowerowa Stolica Polski i kolejne inwestycje rowerowe w mieście
Zakończyła się 2. edycja rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski, w której brały udział 44 miasta. Przechodni Puchar zostaje w Nowej Soli, która zwyciężyła drugi raz z rzędu.
Organizator i jednocześnie uczestnik - miasto Bydgoszcz, razem z sąsiadami z Metropolii Bydgoszcz uplasowali się na 9. pozycji. Wspólnie wykręciliśmy niemal 800 tys. km.
Tego rodzaju akcje pokazują, że jazda rowerem ma coraz więcej zwolenników. Niezmiernie ważnym staje się więc budowa odpowiedniej infrastruktury rowerowej w mieśćie.
W ostatnich miesiącach oddaliśmy do ruchu kilka kilometrów nowych szlaków. Obecnie trwają roboty przy budowie dróg rowerowych wzdłuż ul. Focha.
W przygotowaniu są kolejne rowerowe inwestycje.
Nowa trasa po południowej stronie ul. Focha będzie miała charakter wydzielonej drogi dla rowerów. Po północnej stronie (Multikino), trasa została już wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary oraz w ramach budowy dróg rowerowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej. Na moście Solidarności (od strony Wyspy Młyńskiej) droga dla rowerów będzie wydzielona na chodniku, za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy Operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
Budowa wydzielonego ciągu rowerowego wymaga zmiany geometrii jezdni. Te prace na odcinku od ul. Kordeckiego do mostu Solidarności zostały już wykonane. Obecnie prowadzone są roboty energetyczne, kanalizacyjne i wodociągowe. Wykonawca skupi się teraz na robotach przy układaniu nawierzchni nowego ciągu. Obecnie najwięcej prac koncentruje się pomiędzy rondem Grunwaldzkim i ulica Kordeckiego. Zakończenie prac planowane jest jeszcze w tym roku. Inwestycja kosztuje 2,5 mln zł.
W tym roku oddaliśmy już do użytku drogi rowerowe:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej,
• dojazd do Lasu Gdańskiego przez nowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej
• trasę wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• kładkę pomiędzy Jachcicami i Czyżkówkiem
• wokół nowego ronda na ul. Gdańskiej
Drogi rowerowe w budowie:
• ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane
• ul. Kolbego - prace budowlane
• ul. Zalew - inwestycja w trybie zaprojektuj i wybuduj
• ul. Kazimierza Wielkiego – przetarg
• ul. Jeździecka – przetarg
• dojazd do ul. Biwakowej w Janowie - przetarg
• ul Smukalska - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej – przygotowania do przetargu
• ul. Promenada – przygotowania do przetargu
MAPA POGLĄDOWA SIECI ROWEROWEJ w MIEŚCIE
W porozumieniu ze środowiskami rowerowymi ustalamy kolejność realizacji następnych zadań na przyszły rok. Realizowane będą również zadania przygotowywane w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski m.in. pierwszy etap tzw. wielkiej pętli Fordonu. Również spółka BPPT planuje rozbudowę infrastruktury dedykowanej rowerzystom. Po uzyskaniu dofinansowania możliwa będzie też budowa dróg rowerowych na kolejnym odcinku bulwarów.
Ponadto wprowadzamy wiele innych ułatwień dla rowerzystów:
• Rozszerzamy listę ulic z kontra ruchem rowerowym
• Montujemy przy wielu obiektach stojaki rowerowe
• Korzystamy z nowoczesnych standardów przy budowie dróg rowerowych
• Montujemy rynny ułatwiające prowadzenie rowerów po schodach np. na starszych wiaduktach i mostach
Nowe mosty nad Brdą. Tory wzdłuż ul. Perłowej też zmodernizujemy.
Budowa nowych mostów nad Brdą łączących ulicę Fordońską z Toruńską, obejmuje również modernizację węzła tramwajowego przy ul. Perłowej. Trwa przetarg, w którym wybierzemy wykonawcę prac budowlanych.
Zapraszamy do zapoznania się z drugą częścią wizualizacji trasy tramwajowej na ul. Perłowej.
Wraz z budowa nowych mostów pomiędzy ulicami Fordońska i Toruńską (w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego) wiele zmian czeka też węzeł tramwajowy przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej. To również element tej dużej inwestycji.
Na odcinku ok. 600 metrów wzdłuż ul. Perłowej zmodernizowane zostanie torowisko biegnące w kierunku węzła Szarych Szeregów. Wymieniona zostanie jego podbudowa, tory i słupy trakcyjne. Przebudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Wokół niego powstaną między innymi nowe drogi rowerowe. Odnowione zostaną nawierzchnie chodników. Ważnym elementem zmian będzie modernizacja peronów przystankowych. Przystanki w ciągu ul. Toruńskiej zostaną przesunięte za rozjazdy tramwajowe, co ułatwi przesiadki.
Nową konstrukcję jezdni i nawierzchnię otrzyma odcinek ulicy Toruńskiej od skrzyżowania z ulicą Spokojna do skrzyżowania z Perłową. Wyposażony zostanie on w energooszczędne oświetlenie. Ruchem tak jak obecnie kierować będzie sygnalizacja świetlna. Poza tym przebudowane zostaną odcinki osiedlowych ulic przyległych do węzła (m.in. cześć ul. Perłowej).
Więcej na temat przetargu na budowę nowych mostów nad Brdą oraz ich wizualizacja TUTAJ
Dzięki ażurom utwardzamy coraz więcej ulic
Trwa utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi. Część tegorocznych zadań została już wykonana. Tej jesieni jeszcze kilka kolejnych ulic gruntowych zyska twardą nawierzchnię. Na podstawie własnych doświadczeń, opinii mieszkańców oraz spotkań z przedstawicielami rad osiedli, również w tym roku utwardzamy ulice gruntowe płytami ażurowymi.
Pierwszy pakiet na finiszu
W ciągu ostatnich miesięcy wiele bydgoskich ulic zyskało nową nawierzchnię.
Płyty ażurowe ułożyliśmy na:
• Turystycznej (Opławiec)
• Letniskowej (Opławiec)
• Partyzantów (Jachcice); - prace na ukończeniu
• Rozłogi (Glinki)
• Widok (Miedzyń),
• Siemaszkowej (Stary Fordon)
• Jordanowskiej (Szwederowo).
Trwają nadal roboty na ul. Agatowej na odcinku od ul. Nakielskiej do ul. Malachitowej (Prądy).
Kolejne ulice do budowy
To jednak nie koniec tegorocznych zadań. Przystępujemy do przebudowy i utwardzenia kolejnych bydgoskich ulic.
Są wśród nich:
• ul. Biedronkowa od ul. Kormoranów do ul. Dzięciołowej (Osowa Góra)
• ul. Lubuska (Myślęcinek)
• ul. Dorodna (Stary Fordon) od ul. Swobodnej do ul. Generała Bortnowskiego
• ul. Głuszcowa od ul. Grunwaldzkiej do ul. Kolibrowej (Osowa Góra)
• ul. Jarząbkowa od Grunwaldzkiej do Kolibrowej (Osowa Góra)
• ul. Pod Reglami – dobudowany zostanie parking dla samochodów osobowych (Tatrzańskie)
• skrzyżowanie ulic Szczytowej i Paprociej (Miedzyń) zostanie utwardzone kostką betonową
Utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi realizujemy głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nienarażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Zależy nam też na utrzymaniu ciągłości utwardzanych ulic z innymi istniejącymi drogami twardymi oraz poprawie dojazdu do osiedlowych obiektów użyteczności publicznej. W budżecie Miasta na realizację powyższych zadań, zarezerwowano kwotę 3 mln zł.
Utwardzanie ulic gruntowych, z uwagi na pozytywny odbiór społeczny, realizowane jest również w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Prace rozpoczęły się na osiedlu Łęgnowo i obejmują stabizację pytami ażurowymi odcinka łączącego ul. Okólną z ulicą Żółwińską.
Jednocześnie ogłoszony został przetarg na realizację zadania polegającego na stabilizacji płytami ażurowymi sięgacza ul. Księcia Witolda
Nie tylko ażury
W ciągu ostatnich pięciu lat powstało 35 kilometrów ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią. Wydaliśmy na ten cel ponad 94 mln. zł.
Więcej pisaliśmy na ten temat TUTAJ