Udogodnienia na kolejnych bydgoskich przystankach
W I kwartale bieżącego roku planujemy montaż kolejnych wiat przystankowych. W ubiegłym roku zadaszeń chroniących pasażerów przed deszczem i wiatrem, ustawiliśmy aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy. W tym roku nowe wiaty pojawią się między innymi na Błoniu, Kapuściskach i Szwederowie.
Już niebawem szklane, czterometrowe wiaty zostaną zamontowana na przystankach:
- Łukasiewicza (przystanek początkowy) - z uwagi na pas drogowy o szerokości 2,7 m; wiata będzie posiadała wąskie boki. Tym samym realizujemy ubiegłoroczne ustalenia z Radą Osiedla Kapuściska. Na tym przystanku wsiada dziennie prawie 800 pasażerów.
- Brdyujście w kierunku Centrum - instalacja wiaty na prośbę mieszkańców, pracowników okolicznych firm i Rady Osiedla. Dziennie z przystanku korzysta ok. 150 pasażerów.
- Nakielska – Wrzesińska w kierunku Belmy - realizujemy ustalenia poczynione w roku ubiegłym z Radą Osiedla Wilczak. Dziennie korzysta z przystanku ponad 130 pasażerów.
- Władysława IV – Stawowa w kierunku ulicy Szubińskiej - po ubiegłorocznym remoncie tej okolicy i dyslokacji przystanku, stworzyła się możliwość instalacji wiaty (poszerzenie szerokości peronu). Wsiada na tym przystanku dziennie ponad 220 pasażerów
- Planujemy również demontaż skorodowanej i będącej w złym stanie technicznym wiaty typu ,,Mały Budrem'' umiejscowionej na przystanku Skorupki – Czackiego. W miejsce starej wiaty, zostanie zainstalowana czterometrowa wiata szklana.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku wiaty ustawialiśmy aż w kilkunastu miejscach Bydgoszczy.
Zadaszenia pojawiły się między innymi na przystankach: Saperów – Ludwikowo, Park Przemysłowy – Paciorkiewicza a także wzdłuż ulic: Fordońskiej, Grunwaldzkiej, Gdańskiej, Królowej Jadwigi, Twardzickiego, Barwnej, Nad Wisłą czy w Smukale.
W Bydgoszczy mamy już 580 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już ponad 93 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Na utrzymanie wiat składają się: mycie (poza okresem zimowym), okresowe przeglądy, naprawy uszkodzeń i malowanie.
Wszystkie wymagane prace utrzymaniowe w tym zakresie, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco.
Przez skrzyżowanie tylko na zielonym
Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje rozbudowę systemu urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe. Część z nich zamontowana zostanie na bydgoskich skrzyżowaniach przy dworcu PKS oraz na Bartodziejach.
By zwiększyć bezpieczeństwo modernizujemy też na bieżąco drogową infrastrukturę.
Urządzenia mają zostać zamontowane w dwóch lokalizacjach:
• na skrzyżowaniu Trasy Uniwersyteckiej z ulicą Jagiellońską
• na skrzyżowaniu ulic S. Wyszyńskiego i M. Curie-Skłodowskiej
Ich zadaniem ma być rejestracja wykroczeń niestosowania się do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. Głównym celem nowej inwestycji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniach, na których dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych. Urządzenia rejestrujące będą wchodziły w skład Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Obecnie trwa przetarg, na wybór wykonawcy zadania. Po podpisaniu umowy, która obejmuje łącznie aż 30 lokalizacji na terenie całego kraju, dostawy, montaż i testy urządzeń zajmą około półtora roku.
Kluczowe dla zwiększania bezpieczeństwa są również inwestycje i działania realizowane przez nas na bydgoskich ulicach.
W ostatnich latach kontynuowaliśmy m.in.
• doświetlanie kolejnych przejść dla pieszych
• budowę infrastruktury rowerowej w standardach wypracowanych w prozumieniu ze środowiskami rowerowymi
• instalację urządzeń BRD na istniejących ulicach (wyniesione przejścia, progi, separatory, azyle dla pieszych, sygnalizacje świetlne, znaki na fluorescencyjnym podkłądzie itp.)
Te działania będą kontynuowane również w tym roku.
W budżecie miasta zarezerwowano między innymi środki na budowę kolejnych dróg rowerowych (np. wzdłuż ul. jeździeckiej), montaż sygnalizacji świetlnych (np. na skrzyżowaniu ul. Koronowskiej i Opławiec) i doświetlenie przejść dla pieszych (ok. 12 lokalizacji).
Akcja Zimowego Utrzymania bydgoskich ulic
Bydgoska Karta Miejska - Marca '81 - już dostępna
Rok 2021 jest w Bydgoszczy obchodzony pod znakiem 40. rocznicy wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku. Tak zadecydowali radni na listopadowej sesji Rady Miasta. W ten sposób przez cały rok inicjatywy społeczne, kulturalne, naukowe i edukacyjne będą miały jeden historyczny charakter. Wyemitowana została też okazjonalna Bydgoska Karta Miejska.
Na grafice umieściliśmy fotografię Lecha Wałęsy przemawiającego do Bydgoszczan zebranych przy ul. Mostowej. Liczymy, że dla wielu bydgoszczan to historyczne zdjęcie będzie to oryginalną pamiątką, przypominająca o tym ważnych dla miasta wydarzeniach 1981 roku.
W tym roku przypada czterdziesta rocznica wydarzeń Bydgoskiego Marca '81 – siłowego usunięcia oraz pobicia działaczy związkowych podczas sesji Wojewódzkiej Rady Narodowej w dniu 19 marca 1981 roku w Bydgoszczy. Wydarzenie to, wraz z wcześniejszym kryzysem związanym z odmową zarejestrowania rolniczej „Solidarności", sprowokowało masowe protesty. Brutalna akcja odbiła się echem w całej Polsce.
Ustanowienie Roku Bydgoskiego Marca '81 nada wielu inicjatywom społecznym, kulturalnym, naukowym i edukacyjnym spójny charakter.
Z tej okazji powstała też okolicznościowa Bydgoska Karta Miejska, która jest już dostępna dla Pasażerów bydgoskiej komunikacji.