Oświadczenie dot. nieoficjalnego stanowiska Politechniki Gdańskiej ws. Mostu Uniwersyteckiego
Dotyczy: oświadczenia Politechniki Gdańskiej przesłanego dnia 04.02.2021 roku do bydgoskich dziennikarzy. MATERIAŁ PRASOWY
Pragniemy poinformować, że dopiero po otrzymaniu oficjalnego stanowiska Politechniki Gdańskiej, skierowanego do Urzędu Miasta Bydgoszczy lub ZDMiKP, będziemy mogli się odnieść szczegółowo do poruszanych w nim kwestii.
Dziś (tj. 04.02)j mamy jedynie fragment niepodpisanego stanowiska, które nie zostało zadresowane do UM i ZDMiKP oraz nie znamy nawet jego autora.
Zapoznając się z zamieszczonym przez dziennikarzy materiałem, pragniemy zauważyć, że kolejne pisma Rzecznika Politechniki Gdańskiej, są sprzeczne z wcześniej przesyłanymi materiałami.
Dotychczasowe stanowisko Uczelni mówiło o „przedwczesnej decyzji ZDMiKP w sprawie zamknięcia mostu", a dzisiaj w swoim stanowisku informują, że „obiekt można było zamknąć jeszcze wcześniej" czy też podjąć inne działania.
W związku z nieoficjalnym stanowiskiem Politechniki Gdańskiej przekazanym za pośrednictwem dziennikarzy (w dniu 4 lutego 2021 roku) informujemy, że:
Przygotowany raport opracowany przez prof. PG Krzysztofa Żółtowskiego dotyczący pomiaru naciągu want Mostu Uniwersyteckiego stał się podstawą spotkania, zorganizowanego w formie videokonferencji, w dniu 11 sierpnia 2020 r. o godz. 12.00.
W spotkaniu oprócz przedstawicieli Miasta Bydgoszczy, Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznych oraz Inspektora Nadzoru uczestniczyli też: autor opracowania prof. PG Krzysztof Żółtowski, przedstawiciel Wykonawcy p. Marek Gotowski, przedstawiciel firmy projektowej Transprojekt Gdański: Pani Ewa Kordek Klenowska oraz projektant: pan Tadeusz Stefanowski.
Spotkanie miało na celu zapoznanie uczestników z problematyką mostu oraz wypracowanie wstępnego stanowiska co do przyjęcia słuszności dalszego kierunku działania. Strony spotkania ustaliły, że wykazaną zmianę zakotwień want należy poddać szczegółowej ocenie – co przedstawione zostało później w raporcie finalnym.
Strony spotkania ustaliły również, iż w obecnej sytuacji najlepszym rozwiązaniem, do czasu jednoznacznego przesądzenia, należy ograniczyć na moście ruch pojazdów ciężarowych . Co niezwłocznie zarządca mostu - ZDMiKP uczynił dnia 22 sierpnia 2020 roku.
Z posiadanych przez ZDMiKP informacji wynika, że projektant mostu Uniwersyteckiego Pan Tadeusz Stefanowski w dniach 11-12 sierpnia 2020 roku poinformował Przedstawicieli Politechniki Gdańskiej o przedmiotowym problemie.
W związku z powyższym pragniemy zauważyć, że wszelkie podjęte deyzje były i są podejmowane w szerokim gronie specjalistów oraz osób bezpośrednio związanych z budową bydgoskiej przeprawy.
Podważanie więc przedmiotowych decyzji, uważamy za bezzasadne.
Rozbudowa ul. Smukalskiej. Wyłaniamy wykonawcę robót.
Dziś (3 lutego) poznaliśmy oferty firm zainteresowanych kompleksową modernizacją ul. Smukalskiej.
Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego.
W ramach inwestycji ulica Smukalska zostanie przebudowana na odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale.
W pierwszej kolejności planowana jest całkowita rozbiórka istniejących nawierzchni. Następnie wykonane zostaną nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemną infrastrukturą. Ulice oświetlą nowe latarnie. Ostatnim etapem budowy będzie budowa nowej jezdni, drogi rowerowej, przystanków autobusowych i chodników wraz z niezbędnym oznakowaniem.
Realizacją zamówienia zainteresowanych jest 6 firm. Wyceniły one wartość zadania na kwoty od 26 do ponad 50 mln zł. Zamawiający (ZDMiKP oraz MWiK) zamierzają przeznaczyć na realizację 28 mln zł. Po weryfikacji ofert wystąpimy z zaproszeniem do udziału w aukcji elektronicznej.
Oferent który złożył ważną ofertę na początku postępowania, będzie zaproszony do aukcji elektronicznej, w której będzie mógł zaoferować nową, niższą cenę.
Dopiero po tym etapie zostanie sprawdzona pozostała dokumentacja przetargowa i wybrana oferta najkorzystniejsza.
Po podpisaniu umowy prace budowlane zajmą 2 lata.
Koncepcja rozbudowy ulicy Smukalskiej przygotowana została we współpracy z Miejską Pracownią Urbanistyczną. Projekt poddano również konsultacjom społecznym.
Ulica po gruntownej modernizacji stanie się ważnym połączeniem osiedla Smukała z centrum miasta, pozwalającym na organizację sprawnej komunikacji miejskiej.
Trasa ta nie jest obecnie przystosowana do ruchu autobusowego. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla przy ul. Rajskiej.
Dodatkowo ulica Smukalska stanie się również ważną trasą rowerową dla wielu bydgoszczan podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim. Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączy się ze zwyczajowym szlakiem biegnącym do Myślecinka.
W poprzednich latach wyremontowany został odcinek ul. Smukalskiej od ul. Szamarzewskiego do ul. Błądzimskiej.
Gruntownie zmodernizowana została część tej ulicy biegnąca w wąwozie, gdzie również dobudowany został ciąg pieszo-rowerowy oraz zabezpieczone zostały skarpy.
Równie kompleksowy remont przeszła ulica Saperów od ul. Ludwikowo do Żeglarskiej. W ubiegłym roku dodatkowo na tej ulicy doświetliliśmy również przejścia dla pieszych.
By usprawnić prowadzenie prac na odcinku objętym przetargiem w ubiegłym roku w porozumieniu z Nadleśnictwem Żołędowo zlecone zostały roboty przygotowawcze.
RAPORT nr 1 z działań naprawczych ZDMiKP – Most Uniwersytecki (02.02.2021)
W związku z rosnącą liczbą napływających doniesień prasowych, przekazywanych z bardzo różnych środowisk, które często nie były związane z budową przeprawy mostowej na Brdzie, pragniemy poinformować, że:
- to Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w pełni odpowiada (również prawnie) za bezpieczeństwo mieszkańców i użytkowników dróg na terenie miasta Bydgoszczy.
- decyzje w sprawie obecnej awarii Mostu Uniwersyteckiego podejmujemy wyłącznie na podstawie szczegółowych analiz, ekspertyz i badań technicznych, prowadzonych w przedmiotowej sprawie i wykonanych przez specjalistów w dziedzinie inżynierii mostowej
- naszym głównym celem jest obecnie pilne wprowadzenie działań naprawczych i jak najszybsze przywrócenie ruchu na tej ważnej dla miasta trasie.
W związku z powyższym i zgodnie z wcześniejszą deklaracją Dyrekcji ZDMiKP, informacje dotyczące naszych działań, wyniki posiadanych ekspertyz, czy też opis działań naprawczych będziemy przekazywać wyłącznie w formie przygotowywanych raportów, zamieszczanych na stronach internetowych ZDMIKP.
Przyjęta formuła pozwoli przekazać Państwu wyłącznie rzetelne informacje o podjętych i realizowanych działaniach naprawczych, zmierzających do otwarcia tak ważnej dla miasta przeprawy.
Raport nr 1 z działań naprawczych na Moście Uniwersyteckim (02.02.2021 r.):
ZDMiKP w Bydgoszczy za główny cel stawia sobie bezpieczeństwo mieszkańców i użytkowników dróg w Bydgoszczy.
Prowadzone na bieżąco przeglądy obiektów mostowych i objazdy dróg, umożliwiają odpowiednio wczesne podejmowanie działań remontowych i naprawczych.
Decyzja o zamknięciu obiektu mostu Uniwersyteckiego była bardzo trudna, jednak słuszna w świetle przeprowadzonej ekspertyzy.
Rozumiemy, że tego rodzaju decyzje nie są popularne i mogą bulwersować, jednak do zadań ZDMiKP należy czuwać nad stanem infrastruktury drogowej w Bydgoszczy i brać pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo użytkowników dróg w mieście.
Przypominamy, że Most Uniwersytecki to prawie 1,5 km trasa składająca się 7 obiektów. Prawie wszystkie posadowione są na podporach. Tylko w jednym miejscu (nad rzeką Brdą) płyta pomostu zawieszona jest na wantach (linach) zamocowanych na pylonie. To właśnie tu wystąpiły problemy z elementami mocowania want do płyty pomostu.
Warto wspomnieć, że stan techniczny pozostałych elementów obiektu Trasy Uniwersyteckiej: pylonów, płyty głównej, want, dojazdów czy też obiektów nad ul. Toruńską i Jagiellońską, nie budzi jakichkolwiek zastrzeżeń.
OGÓLNY PLAN DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH:
KROK PIERWSZY: Po zamknięciu obiektu, ZDMiKP zleci pilne podparcie obiektu, które z uwagi na ciężar oraz nietypową konstrukcję, wymaga opracowania specjalnej dokumentacji projektowej i technologicznej.
KROK DRUGI: Kontynuacja podparcia obiektu i jednoczesne wzmocnienie uszkodzonych elementów, gwarantujące zapewnienie odpowiedniej wytrzymałości i zgodności z normami.
Obecnie naszym głównym celem jest pilne podparcie obiektu oraz wprowadzenie działań naprawczych aby jak najszybciej przywrócić ruchu na moście.
DZIAŁANIA NAPRAWCZE - ZREALIZOWANE :
29 stycznia 2021 r. o godz. 15:00 Most Uniwersytecki stanowiący fragment Trasy Uniwersyteckiej został zamknięty.
Linia autobusowa nr 57 kursująca na tym odcinku zostaje poprowadzona objazdem
Zamknięte zostały również dla ruchu pieszego i rowerowego przestrzenie zlokalizowane bezpośrednio pod fragmentem mostu, który stanowi zagrożenie (wysokość pylonu).
W dniu 29 stycznia br. ekspertyza została przekazana do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (WINB).
W dniu 01 lutego br.
- na obiekcie przeprowadzony została kontrola Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego podczas której w obecności Przedstawiciela ZDMiKP dokonano inspekcji uszkodzonego obiektu. Obecnie czekamy na wydanie przez WINB ewentualnych zaleceń lub nakazów co do dalszego postępowania.
- podjęto rozmowy z Wykonawcą przebudowy ul. Kujawskiej o konieczności zmian w organizacji ruchu na ul. Toruńskiej, w celu udrożnienia przejazdu tym odcinkiem.
W dniu 02 lutego br.
- przekazaliśmy otrzymaną ekspertyzę do projektantów mostu (Transprojekt Gdański).
- analizujemy podjęcie odpowiednich kroków na drodze prawnej, celem wyjaśnienia nieprawidłowości oraz w zakresie dochodzenia odszkodowania.
- prowadzimy rozpoznanie w zakresie wykonania podparcia mostu oraz określenia kosztów takiego zabezpieczenia. Dla przyspieszenia działań w tej kryzysowej sytuacji, chcemy wybrać wykonawcę przedmiotowych robót bez organizowania przetargu. Naszym celem jest podparcie obiektu w najbliższych tygodniach.
- Wykonawca przebudowy ul. Kujawskiej przygotowuje projekt zmian w organizacji ruchu na ul. Toruńskiej w obszarze ronda Bernardyńskiego. Celem jest uruchomienie przejazdu ul. Toruńską.
W porozumieniu z Wykonawcą niniejszego opracowania zostanie przygotowujemy dwuwariantowy projekt zmian w organizacji ruchu zakładający:
I – etap przejazd ul. Toruńską od ronda Bernardyńskiego tylko w kierunku do ronda Toruńskiego
II – etap (uzależniony od postępu robót) – udostępnienie ul. Toruńskiej w obu kierunkach
Obecnie projektant drogowy opracowuje projekt zmian w organizacji ruchu, a po jego uzgodnieniu z Policją zostanie w najbliższym czasie wdrożony etap I.
Jak tylko pozwoli na to sytuacja na budowie, wdrożymy następnie również II etap, czyli otworzymy dla ruchu ul. Toruńską w obu kierunkach
Kolejne dokumenty w sprawie:
SZCZEGÓŁOWA EKSPERTYZA [pdf]
PROTOKÓŁ Z PRZEPROWADZONYCH PRAC EKSPERCKICH [pdf]
Dalsze informacje w przedmiotowym zakresie będziemy przekazywać na bieżąco.
Sieć dróg rowerowych przy ul. Kujawskiej
Rozbudowana ulica Kujawska stanie się również wygodną arterią dla rowerzystów. Wszystkie rozwiązania zaprojektowano w oparciu o nowoczesne standardy uzgodnione ze środowiskami rowerowymi.
Dzięki tej inwestycji spiętych zostanie kilka istniejących tras w spójną sieć.
Wszystkie nowe trasy są budowane na kamienno-betonowej podbudowie i zyskują asfaltowe nawierzchnie. W ostatnich dniach wykonawca przygotowywał podbudowę pod drogi rowerowe na Zbożowym Rynku pomiędzy rondem Bernardyńskim i ulicą Długą. Nawierzchnie będą natomiast układane, gdy tylko wzrośnie temperatura.
Długość wszystkich nowych dróg rowerowych w obrębie rozbudowywanej ulicy Kujawskiej to około 4 kilometrów.
Rowerem będzie można poruszać się na następujących nowych odcinkach:
• Od skrzyżowania ul. Bernardyńskiej z pl. Kościeleckich do skrzyżowania Kujawskiej do skrzyżowania z ul. M. Konopnickiej ( dł. 1,0km)
• Od skrzyżowania ul. Kujawskiej i Tucholskiej do mostu Bernardyńskiego ( dł. 1,0 km)
• Od skrzyżowania Zbożowego Rynku i ul. Wiatrakowej do skrzyżowania ul. Toruńskiej z ul. Ustronie (dł. 0,2 km)
• Ul. Toruńską od Babiej Wsi do połączenia Zbożowego Rynku z ul. Długą (dł., 0,3 km)
• Ul. Solskiego od Kauflanda do skrzyżowania ul. Wojska Polskiego z Sokolą (dł. 0,7 km)
• Od ronda Kujawskiego wzdłuż ul. Solskiego w kierunku skrzyżowania z ul. Lenartowicza (dł. 0,5 km)
Przejazdy rowerowe zaprojektowano m.in. w obrębie rond Kujawskiego, Bernardyńskiego, na ul. Wojska Polskiego na wysokości Lidla. Rowerowe sięgacze ułatwią zjazd na lokalne ulice ( w kierunku Karpackiej, Tucholskiej, Długiej, Babiej Wsi, Zielonych Arkad). Parkingi pomiędzy jezdniami ul. Kujawskiej w południowej części ronda Kujawskiego oraz przy ul. Ustronie będą też wyposażone w miejsca dla rowerzystów z nowymi stojakami.
Cały układ pozwoli na spięcie kilku istniejących tras rowerowych wybudowanych w poprzednich latach:
• wzdłuż ul. Solskiego ( w kierunku Górzyskowa)
• wzdłuż ul. Wojska Polskiego (w kierunku osiedli Wyżyny, Kapuściska i Glinki)
• kontrapasa na ul. Wiatrakowej (obsługujący Szwederowo)
• wzdłuż ul. Kujawskiej (w kierunku ronda Inowrocławskiego)
Rowerzyści dzięki wcześniej wprowadzonemu kontraruchowi bez przeszkód dojadą na Stare Miasto.
Zaawansowanie wszystkich prac przy rozbudowie ul. Kujawskiej to prawie 80 %. Od 6 grudnia nowym torowiskiem na ul. Kujawskiej kursują już tramwaje linii nr 2,9 i 11.
Zakończenie całej inwestycji planowane jest wiosną bieżącego roku.
Nowoczesna arteria
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zrealizowaną już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna była także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Zadbaliśmy o wygodną infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Na wschodniej jezdni ul. Kujawskiej wytyczony zostanie buspas.