Stawiamy na bezpieczeństwo
Na bydgoskich ulicach stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo. Nowe jezdnie, drogi rowerowe, buspasy mają poprawiać płynność ruchu oraz bezpieczeństwo kierowców i pieszych. W ubiegłym roku realizowaliśmy zdania na bydgoskich ulicach za ponad pół miliarda złotych.
Zakończona została między innymi budowa II etapu Trasy Uniwersyteckiej, buspas na Wałach Jagiellońskich a na Górny Taras wróciła komunikacja miejska. Powstało ponad 6 kilometrów nowych dróg rowerowych. Przebudowaliśmy też rekordową liczbę chodników i doświetliliśmy 23 przejścia dla pieszych.
W miejscach, gdzie kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości, sięgamy po rozwiązania sprawdzone w wielu innych krajach. W trakcie licznych remontów ulic, powstawały wyniesione skrzyżowania, bezpieczne przejścia dla pieszych. Dodatkowo coraz częściej stosujemy progi zwalniające i azyle a w obrębie szkół znaki montujemy na fluoroscencyjnym podkładzie, dzięki czemu są one lepiej widoczne po zmroku.
Przed liniami przejść dla pieszych instalujemy też elementy odblaskowe wbudowane w nawierzchnię jezdni. To dodatkowa informacja dla kierowców o zbliżaniu się do miejsc, gdzie należy zachować jeszcze większą ostrożność.
Progi zwalniające montowane są zarówno przed jak i za przejściem dla pieszych. Ma to uniemożliwić kierowcy wymijanie progów i wjazd na przeciwległy pas ruchu.
Elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) :
- zrealizowane:
ul. Gajowa – Głowackiego (oś. Bartodzieje) - progi zwalniające wyspowe
ul. Gajowa – przy szkole
ul. Mogileńska (oś. Glinki) – próg podrzutowy
ul. Jesionowa (oś. Szwederowo) – progi zwalniające wyspowe
ul. Lelewela i Grabowa (oś. Leśne) – wyniesione przejścia dla pieszych;
ul. Dworcowa – próg wyspowy i separatory przed skrzyżowaniem z ul. Matejki
Ul. Pod Skarpą (Nowy Fordon) – progi zwalniające
Ul. Wojska Polskiego – separatory
- w trakcie realizacji:
ul. Gdańska - Cieszkowskiego - Słowackiego – separatory i oznakowanie poziome
ul. Bluszczowa (oś. Miedzyń) – progi podrzutowe
ul. Grodzka (przy Wyższym Seminarum Duchownym) - separatory na chodniku w celu zachowania odpowiedniej szerokości przejścia dla pieszych
ul.: Głowackiego, Hetmańska, Opławiec, Wyzwolenia, Hutnicza - słupki elastyczne z folią odblaskową
- planowane w pierwszym okresie 2020 roku:
2 progi wyspowe Pod Blankami
ul. Ujejskiego przy przedszkolu (Wzgórze Wolności) – próg wyspowy
ul. Gdańska przy przystanku tramwajowym przy skrzyżowaniu z ul. Chodkiewicza – próg wyspowy
ul. Zimorodkowa (Osowa Góra) – progi liniowe
ul. Nowa (Szwederowo) – próg liniowy
ul. Żeglarska (Czyżkówko) – próg wyspowy przy szkole podstawowej
W ubiegłym roku na montaż progów wyspowych wraz z oznakowaniem wydaliśmy ok 34 tys. złotych.
Na aktywne znaki STOP i znaki przejść dla pieszych z podkładem fluorescencyjnym wydaliśmy ok. 20 tysięcy złotych.
Na ten rok planowane są jeszcze kolejne doświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów - szczegółowe lokalizacje podamy wkrótce.
Dodatkowo, nadal realizowana jest przebudowa ul. Grunwaldzkiej i ul. Kujawskiej a na ukończeniu jest budowa wiaduktu na ul. Armii Krajowej. W ramach tych zadań również zrealizowanych zostanie wiele elementów poprawiających bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów. Pojawią się chodniki, ścieżki rowerowe, przejścia dla pieszych i sygnalizacje świetlne.
Bezpieczeństwo na drodze zależy do nas samych
Niestety wciąż dochodzi do zbyt dużej liczby wypadków, szczególnie teraz w okresie zimowym, gdy widzialność spada a warunki na drodze bywają bardzo zmienne.
Pamiętajmy jednak, że bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od nas samych.
Opady deszczu, niższa temperatura powinny zmuszać do ograniczenia prędkości. Dostosujmy prędkość do panujących warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. Dbajmy o porządek w pojeździe, nie korzystajmy z telefonu podczas jazdy, pamiętajmy również o odpowiednim przygotowaniu pojazdu - sprawnych wycieraczkach, czystych reflektorach oraz zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego nas pojazdu. Piesi natomiast powinni zatrzymać się przed przejściem i sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd.
Coraz więcej Gmin, bliżej Bydgoszczy
Z roku na rok wzrasta zainteresowanie programem współpracy w zakresie komunikacji międzygminnej. Funkcjonuje już 9 linii podmiejskich a dziennie korzysta z nich blisko 7 tysięcy pasażerów ! Najczęściej dojeżdżają do Bydgoszczy mieszkańcy Białych Błot, Osielska, Niemcza i Nowej Wsi Wielkiej.
Pierwsza linia podmiejska nr 92 została uruchomiona w 2010 roku i obsługiwała Murowaniec oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów.
Cztery lata później odnotowujemy już intensywny rozwój połączeń podmiejskich.
W 2014 roku uruchomione został 3 kolejne linie autobusowe: nr 91 do Przyłęk, nr 93 do Osielska i Niw oraz nr 94 do Niemcza i Maksymilianowa.
W kolejnych latach autobusy podmiejskie zyskiwały na popularności.
W 2016 roku uruchomiona została linia nr 95 obsługująca Jarużyn, Strzelce Górne i Strzelce Dolne.
W 2017 zadebiutowała linia międzygminna nr 96 z Błonia przez Trzciniec do Przyłęk.
Kolejne nowe połączenia uruchomione zostały w 2018 roku. Wydłużono wówczas m.in. kursy linii nr 94 do Nekli. Zaczęła też kursować linia nr 97 obsługująca miejscowości położone we wschodniej części gminy Dobrcz. Autobusy kursują od pętli w Łoskoniu przez Strzelce Dolne, Strzelce Górne, Gądecz, Włóki, Trzęsacz aż do Kozielca. Nowopowstała linia nr 98 umożliwiła natomiast dojazd z pętli Przylesie w Nowym Fordonie przez osiedle Eskulapa, Czarnówczyn, Osielsko do Maksymilianowa. Część kursów dojeżdża również do Bożenkowa. W ubiegłym roku udało się natomiast, dzięki porozumieniu z gminą, uruchomić już całoroczną linię nr 99 przez Brzozę i Chmielniki do Nowej Wsi Wielkiej. Wcześniej była to linia sezonowa.
Obecnie są prowadzone rozmowy z Gminą Białe Błota w sprawie uruchomienia kolejnego połączenia tym razem do Łochowic. Trwają szacunkowe wyliczenie dotacji a także wskazany został zakres prac, który pozostał wspólnie z gminą do wykonania. Po zakończeniu tego etapu, możliwe będzie już marcu bieżącego roku, uruchomienie linii nr 90. W ciągu ostatniego roku, dzięki dobrej współpracy z władzami gminy Białe Błota, wzmocniono funkcjonujące linie nr 91, 96 i 92, wdrożono też dla mieszkańców gminy bilety malucha oraz uczniowskie.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu. Każdego dnia z wszystkich 9 linii podmiejskich korzysta prawie 7000 pasażerów.
Linie autobusowe kursują już do 4 Gmin: Białe Błota (91, 92, 96), Osielsko (linie 93,94,95,98) Nowa Wieś Wielka (linia 99) i Dobrcz (97,94,93, 95) co przekłada się na obsługę ponad 30 podbydgoskich sołectw.
Obecnie trwają również zaawansowane rozmowy na temat międzygminnego porozumienia z Gminą Dąbrowa Chełmińska.
Płatność mobilna za parkowanie coraz popularniejsza
W Bydgoszczy w ubiegłym roku płacono telefonem za Strefę Płatnego Parkowania już ponad 313 tysięcy razy. To prawie trzy razy więcej niż jeszcze w 2017 roku.
Aplikacje mobilne to prosty i szybki sposób płacenia za parkowanie.
W Strefie Płatnego Parkowania w Bydgoszczy jako alternatywa dla kierowców zainteresowanych płatnością bezgotówkową, istnieje możliwość uiszczenia opłaty poprzez aplikację w telefonie. System płatności mobilnych pozwala na uniknięcie pewnych niedogodności (brak drobnych, przekroczenie czasu parkowania), jak również daje możliwość zapłaty za rzeczywisty czas postoju.
Lista aplikacji, które pozwalają płacić telefonem za parkowanie TUTAJ
Parkowanie w Bydgoszczy
Przypominamy, że obszar na którym parkowanie pojazdów samochodowych objęte jest obowiązkiem ponoszenia opłat jest oznakowane:
◾ przy wjazdach znakami D-44 „strefa parkowania" z dodatkową informacją o właściwej Podstrefie,
◾ przy wyjazdach znakami D- 45 „koniec strefy parkowania".
Strefa Płatnego Parkowania w Bydgoszczy podzielona jest na dwie podstrefy cenowe:
◾ Podstrefa A – oznakowana pionowym znakiem drogowym D-44 z umieszczoną dodatkową informacją na czerwonym tle „Podstrefa A",
◾ Podstrefa B – oznakowana pionowym znakiem drogowym D-44 z umieszczoną dodatkową informacją na zielonym tle „Podstrefa B".
Opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w SPP obowiązują
• od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 17.00,
• w soboty oraz niedziele i święta opłaty nie obowiązują.
Szczegółowe informacje dotyczące Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy TUTAJ
Postępują prace na ul. Grunwaldzkiej.
Kontynuowane są roboty przy chodnikach, ścieżkach rowerowych oraz trwają dalsze prace na ulicach dojazdowych.
Modernizacja ul. Grunwaldzkiej to jedna z największych inwestycji drogowych w mieście. Na budowie tej prawie 5 km trasy, trwa obecnie montaż barier drogowych oraz oznakowania pionowego. Montowane jest oświetlenie oraz wypełniane są ekrany akustyczne. Wykonawcy pozostało jeszcze w niektórych miejscach układanie nawierzchni, krawężników oraz dalsze prace na ulicach dojazdowych. W obrębie realizowanej inwestycji rozpoczęto nasadzenia drzew i krzewów oraz przygotowanie terenu pod nowe trawniki. Prowadzone są też dalsze roboty przy ciągach pieszo-rowerowych.
Przypominamy, że nowa trasa na granicy miasta połączy się z rondem turbinowym, co pozwoli skomunikować miasto z przyszłą drogą ekspresową na węźle Bydgoszcz Zachód (Pawłówek),
Dzięki przebudowie ul. Grunwaldzkiej szybciej dojedziemy do trasy S5, zminimalizujemy korki w tej części miasta a autobusy korzystając z buspasa, szybciej dojadą do centrum. Dodatkowo rowerzyści zyskają nową i bezpieczną drogę rowerową, która umnożliwi im wygodny i bezpośredni dojazd z Osowej Góry do centrum i na Stare Miasto. Na trasie zastosowanych zostanie też wiele elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych.
Inwestycja dofinansowania jest ze środków Unii Europejskiej.