Wprowadzamy kolejne działania profilaktyczne na wypadek zagrożenia koronowirusem
Od soboty 7 marca w bydgoskiej komunikacji wyłączone zostaną tzw. „ciepłe przyciski". Oznacza to, że pasażerowie nie będą już mogli samodzielnie otwierać drzwi w autobusach i tramwajach. Tak ja przed laty, wszystkie drzwi będą otwierać kierowcy. Ma to na celu ograniczenie kontaktu pasażerów z przyciskami i jednocześnie zapewnienie przepływu powietrza w pojazdach.
O wprowadzeniu tego typu działań powiadomieni zostali już przewoźnicy (MZK, IREX, Tramwaj Fordon), którzy wykonują kursy na zlecenie ZDMiKP.
Przypominamy, że jednym z podstawowych sposobów na ograniczenie ewentualnego zagrożenia, jest zachowanie higieny i czystości. Nasi przewoźnicy każdego dnia dbają o czystość w pojazdach komunikacji zbiorowej na możliwie najwyższym poziomie. Sprzątane są siedzenia, podłogi, szyby, kasowniki oraz poręcze i wszystkie uchwyty dla pasażerów. Cyklicznie każdy pojazd ma też wykonywane tzw. mycie gruntowne.
Niezależnie od powyższych działań profilaktycznych, jesteśmy w pełnej gotowi do realizacji zaleceń i zadań jakie zostaną nałożone na ZDMiKP oraz wszystkich przewoźników przez instytucje odpowiedzialne za zarządzanie kryzysowe.
Aby ustrzec się przed zakażeniem, należy pamiętać o częstym myciu rąk wodą z mydłem lub dezynfekować je środkiem na bazie alkoholu. Główny Inspektorat Sanitarny uruchomił także infolinię NFZ 800 – 190 - 590
Postępują prace w Myślęcinku
Trwają prace przy budowie buspasów na ul. Gdańskiej. W ramach zadania poprawiamy też funkcjonalność i estetykę pętli w Myślęcinku. Przy sprzyjającej pogodzie wykonawca będzie mógł skupić się na robotach związanych z budową ronda przy skrzyżowaniu z ul. Rekreacyjną
Buspasy na ul. Gdańskiej powstają od ul. Rekreacyjnej do pętli w Myślęcinku. Ułatwi to przejazd autobusom linii nr 52,93 i 94, szczególnie w czasie dużych imprez organizowanych w Myślęcinku.
Elementem zadania jest też przebudowa pętli autobusowej na wysokości myślęcińskiego ZOO. Na zatokach przystankowych układana jest trwała kamienna kostka. Dodatkowe miejsce do zatrzymywania się autobusów w obu kierunkach powstaje też bezpośrednio przy ulicy. Dzięki temu autobusy kursujące w kierunku Podkowy i oraz do gminy Osielsko nie będą musiały wjeżdżać na pętlę. W obrębie wjazdu na parking powstana też azyle dla pieszych ułatwiające przekraczanie rozbudowanej jezdni. W północnej części pętli zarezerwowano miejsca postojowe m.in. dla autobusów turystycznych. Szereg prac zostało w tym miejscu już zrealizowanych.
Obecnie trwają przede wszystkim roboty brukarskie przy zatokach autobusowych i zagospodarowaniu terenu. Wykonawca będzie jeszcze dokonywał w tym miejscu nasadzeń drzew i krzewów oraz ustawi ławki i wiaty.
Na odcinku pomiędzy Myślęcinkiem i Rekreacyjna ( w kierunku centrum) trwa układanie warstwy wiążącej asfaltu. W przyszłym tygodniu przy sprzyjającej pogodzie (brak opadów) ruszą główne prace drogowe przy budowie ronda u zbiegu Gdańskiej z Rekreacyjną.
Zakończenie prac budowlanych planowane jest w połowie roku. Inwestycja kosztuje 10 mln zł.
Bydgoszcz na budowę nowoczesnej infrastruktury preferującej transport zbiorowy zagwarantowała 25 mln złotych. Prace będą prowadzone również na ul. Kolbego na Osowej Górze. Wcześniej oddaliśmy do użytku wydzielony pas ruchu dla autobusów na Wałach Jagiellońskich. W ramach innych projektów wraz z rozbudowa ulic powstaja też buspasy wzdłuż ul. Grunwaldzkiej i ul. Kujawskiej.
Rowerem wzdłuż Kruszwickiej i Focha
Dodatkowe środki zabezpieczone przez Radę Miasta pozwolą rozstrzygnąć przetarg na budowę ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Kruszwickiej i Focha. To jedna z najważniejszych inwestycji poprawiających spójność dróg rowerowych centrum Bydgoszczy. Trwają też inne rowerowe inwestycje.
W opinii rowerzystów nowe trasy w Śródmieściu zapewnią przede wszystkim jeszcze większą spójność sieci rowerowej. Poza tym pozwolą na bezpieczny przejazd z zachodniej części Bydgoszczy na Stare Miasto. Połączone zostaną:
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego
• drogi rowerowe wzdłuż Grunwaldzkiej
• droga rowerowa w kierunku dworca kolejowego
• powstanie bezpieczny dojazd na Wyspę Młyńską
Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul Kruszwickiej pochłonie blisko 9 mln zł. Z kolei droga rowerowa wzdłuż ul. Foch to koszt 2,7 mln zł. Dodatkowe środki zabezpieczone przez Radę Miasta – prawie 4 mln zł - pozwolą rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowy z wykonawcami, którzy przedstawili najkorzystniejsze oferty.
Projekt budowy drogi rowerowej na ul. Focha zakłada na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności budowę nowej wydzielonej drogi dla rowerów po południowej stronie ulicy (po północnej stronie na odcinku Grottgera- Multikino trasa została wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary). Na moście droga dla rowerów jest zostanie wydzielona na chodniku bitumicznym za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
W projekcie ujęte zostały niezbędne korekty układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników – bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego.
Przy ul. Kruszwickiej drogi rowerowe powstaną po obu stronach jezdni. Wydzielona droga rowerowa będzie funkcjonować na całej długości po stronie zachodniej (przy centrum handlowym). Niezbędna będzie do tego korekta jezdni, która w części południowej zostanie zawężona do dwóch pasów ruchu.
Po stronie wschodniej część trasy wytyczona zostanie w formie pieszojezdni oraz z wykorzystaniem jezdni parkingowej (zakończenie ul. Kordeckiego). Rowerzyści będą mogli korzystać też z tunelu łączącego plac Poznański z ulicą Dolina.
Drogi rowerowe powstaną też wokół placu Poznańskiego. Wykonane zostaną też nowe zatoki autobusowe na wylocie ul. Szubińskiej i Stromej.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku oddanych zostało w Bydgoszczy 6 kilometrów dróg rowerowych (m.in. na Grunwaldzkiej, Łochowskiej, wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej, ul. Glinki, w parku na Wzgórzu Wolności). W budowie jest kolejnych 6 kilometrów.
Drogi rowerowe w budowie:
• wzdłuż ul. Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta 4,5 km
• wzdłuż ul. Kujawskiej od ronda Kujawskiego do mostu Bernardyńskiego – 1,0 km
• wzdłuż wiaduktu na Armii Krajowej – 0,4 km
• budowa kładki pomiędzy ulicami Jednostronną a Świekatowską (z infrastruktura KPEC, etap odbioru zadania) - 0,4 km
Zadania przygotowywane do realizacji:
• droga rowerowa wzdłuż ul. Focha 0,5 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Kruszwickiej 0,2 km
droga rowerowa wzdłuż Kanału Bydgoskiego 0,6 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Kolbego 0,7 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Jeździeckiej 2,2 km
Chodniki dla pieszych, jezdnie dla aut
Wprowadzamy zmiany w parkowaniu na bydgoskich ulicach. Będą one realizowane wszędzie tam gdzie to tylko możliwe. Pierwsze zmiany wprowadziliśmy już między innymi na ul. Kołłątaja. Koleje ruszą w połowie tego roku.
Miejsca do parkowania wyznaczone w całości lub cześciowo na chodniku, zabierają przestrzeń pieszym i utrudniają im poruszanie się. Trudność z ominięciem pojazdu stojącego na chodniku, mogą mieć również osoby na wózku inwalidzkim czy matki z wózkiem dziecięcym.
Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, będziemy w ramach możliwości wyznaczać miejsca parkingowe wyłącznie na jezdni.
Do zmiany zaproponowane zostały w większości ulice jednokierunkowe. Szeroki przejazd często zachęca kierowców do szybszej jazdy. Nieco węższy przejazd spowoduje, że nadal swobodnie będzie można przejechać, ale kierowcy odruchowo zwolnią. Wprowadzenie przedmiotowych zmian na ulicach, wymaga jednak przygotowania organizacji ruchu, przemalowania miejsc postojowych oraz dostawienia nowych znaków.
1. ul. Reja
2. ul. Konarskiego
3. ul. Mazowiecka (po zakończeniu planowanych przez MWiK prac wodociągowych)
4. ul. Pomorska (od ul. Śniadeckich do ul. Świętojańskiej)
5. ul. Śląska (strona północna na odcinku Jackowskiego / Długosza i Długosza / Siemiradzkiego);
6. ul. Kaszubska (strona wschodnia na odcinku Hetmańska / Bocianowo);
7. ul. Graniczna (strona zachodnia na odcinku Grunwaldzka / Śląska);
8. ul. Kwiatowa (strona południowa na odcinku Sienkiewicza / Pomorska);
9. ul. Bocianowo (strona północna na odcinku Sienkiewicza / Rycerska – wprowadzenie parkowania częściowo na jezdni / częściowo na chodniku);
10. ul. Krasińskiego (strona północna na odcinku Gdańska / Libelta);
11. ul. Plac Piastowski (strona północna na odcinku Jankowskiego / Sowińskiego - możliwość wprowadzenia parkowania równoległego kosztem zmniejszenia liczby miejsc postojowych);
Przy planowaniu zmian w parkowaniu, braliśmy pod uwagę przede wszystkim charakter danej ulicy oraz możliwości ich wprowadzenia. Zachowane muszą zostać promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek. Samochody dostawcze natomiast muszą mieć możliwość dojazdu do firm i sklepów. Uwzględniać trzeba również ruch rowerzystach poruszających się po jezdni.
Nowe standardy parkowania będą wprowadzane w połowie bieżącego roku. W pierwszej kolejności na ulicach Reja i Konarskiego.
Docelowo chcemy przy kolejnych remontach ulic, przenosić parkowanie z chodnika na jezdnię. Wierzymy, że wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa oraz komfort pieszych poruszających się po mieście.