Trasa nad Starym Kanałem w budowie
Rozpoczęła się budowa nowych alejek spacerowych wokół Starego Kanału Bydgoskiego pomiędzy śluzami przy ul. Wrocławskiej i Czarnej Drodze. Po stronie Okola powstaje też droga dla rowerzystów. Zadanie realizowane jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. W trakcie głosowania bydgoszczanie uznali, że warto rozpocząć kolejne prace związane z rewitalizacją Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim.
Przebudowana zostanie część alejek znajdujących się pomiędzy śluzami w rejonie ul Wrocławskiej i Czarnej Drogi. W ubiegłym roku opracowana została niezbędna dokumentacja projektowa. Z początkiem tego roku wybrano wykonawcę prac budowlanych, które właśnie się rozpoczęły.
W pierwszej kolejności powstaje ciąg pieszy po południowej stronie kanału. Zabezpieczone przed uszkodzeniem zostały sąsiednie drzewa. Przygotowywana jest podbudowa pod nowe estetyczne ścieżki. Zabezpieczane przed uszkodzeniem są również drzewa przy alejkach po stronie Okola.
Trasa zlokalizowana po północnej stronie będzie miała charakter ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3,5 metra. Zacznie się przy ul. Kanałowej i prowadzić będzie w bliskim sąsiedztwie brzegu. Natomiast aleja na brzegu południowym będzie węższa (około 2 metry) i będzie przewidziana dla pieszych.
Trasa okalająca tę część kanału będzie też doskonałym miejscem dla biegaczy z Okola i Wilczaka. Zarezerwowane zostaną też miejsca na nowe ławki.
Łącznie na inwestycje nad Starym Kanałem Bydgoskim zarezerwowano pulę 1,6 mln zł.
To kolejna inwestycja w tej części miasta.
Przypominamy, że trwa też budowa dróg rowerowych po obu stronach ul. Kruszwickiej. W ramach zadania powstaje infrastruktura dla ruchu rowerowego obejmująca nie tylko ulicę Kruszwicką ale też rondo Poznańskie wraz z wlotami ul. Poznańskiej, Grudziądzkiej, Stromej i Szubińskiej.
Akty wandalizmu na bydgoskich ulicach
Wyznaczyliśmy miejsce, w którym street artowcy będą mogli chwycić za spray i stworzyć ścienne malowidła. Pierwszą legalną ścianą dla osób zajmujących się tworzeniem sztuki ulicznej w mieście będzie przejście podziemne przy ul. Kruszwickiej. Inicjatywa legalnego street artu w Bydgoszczy powstała dzięki współpracy Plastyka miasta oraz ZDMiKP.
Rysunki na ścianach nie tylko mogą poprawić estetykę tego miejsca ale może również zniechęci do aktów wandalizmu, do których niestety nadal dochodzi na terenie naszego miasta.
Niszczone są: wiaty przystankowe i drogowe znaki , malowane są sprejem budynki, niszczone są miejskie toalety i windy. Wlepkami zaklejane są też znaki drogowe i sygnalizatory świetlne. Wiele tych aktów wandalizmu kończy się dopiero po zainstalowaniu kosztownych kamer. Należy jednak mieć na uwadze, że zniszczeń miejskiej infrastruktury dokonują też sami kierowcy np. przez parkowanie na chodnikach czy terenach zielonych do tego nieprzeznaczonych.
Cała infrastruktura bydgoskich ulic publicznych zarządzana przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, jest ubezpieczona.Niestety wysokość corocznej składki uzależniona jest między innymi od ilości szkód (w tym aktów wandalizmu). odnotowanych w roku poprzednim
Na ubezpieczenia z samej tylko kategorii, w której zawarte są między innymi kradzieże, uszkodzenia budynków i akty wandalizmu, wydawanych jest z budżetu ok. 100 tys. zł rocznie.Są to zawsze dodatkowe wydatki, które można byłoby przeznaczyć np. na doświetlenie przejść dla pieszych czy też remonty chodników.
Akty wandalizmu w tramwajach i autobusach realizowane są natomiast z ubezpieczenia jednostek zewnętrznych (MZK, IREX i Tramwaj Fordon) To również jednak generuje dodatkowe koszty, gdyż firmy obsługujące poszczególne linie, zmuszone są wliczać tego rodzaju wydatki (wandalizm) na etapie przetargu, tym samym podnosząc wysokość stawek za swoje usługi przewozowe.
W ostatnim caszie jeden z bydgoskich tramwajów w krótkim czasie stracił aż 7 szyb. Policja prowadzi postępowanie w sprawie uszkodzenia mienia.
Jezdnie na Osowej Górze gotowe.
Od 20 marca przejezdne są obie jezdnie ulicy Grunwaldzkiej. Kierowcy mogą też korzystać z ulicy Skośnej. Powstały nowe bezpieczniejsze skrzyżowania, chodniki i drogi rowerowe. Sygnalizacja świetlna poprawi bezpieczeństwo pieszych.
Nowy odcinek oddany do ruchu to południowa jezdnia od ul Skośnej a granicą miasta o długości około 1 kilometra. Wzdłuż jezdni powstały chodniki i droga rowerowa. Zmodernizowane skrzyżowanie z ul. Czaplą zostało wyposażone w sygnalizację świetlną. Równocześnie na przedłużeniu ulicy Grunwaldzkiej poza granicą miasta trwa budowa ronda turbinowego, które połączy ulicę z drogami lokalnymi i węzłem Bydgoszcz Zachód na trasie ekspresowej S5.
Wraz z nową jezdnią ul. Grunwaldzkiej oddany został do użytku także zmodernizowany odcinek ul.Skośnej. Skrzyżowanie również wyposażone jest w sygnalizację świetlną.
Obecnie najwięcej prac prowadzonych jest jeszcze w rejonie Czyżkówka. Wykonawca przy sprzyjających warunkach pogodowych ułoży ostatnią warstwę nawierzchni. Prowadzone są drobne prace brukarskie, porządkowany jest przyległy teren, dosadzane są krzewy.
Zakończenie wszystkich prac przy rozbudowie ul. Grunwaldzkiej planowane jest do czerwca bieżącego roku. W wakacje zamierzamy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie, które umożliwi rozliczenie całego zadania. Inwestycja realizowana jest z wykorzystaniem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Nowa, dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum od Skośnej do Węzła Zachodniego pojadą buspasem, a rowerzyści skorzystają z bezpiecznej drogi rowerowej.
Zmiany na ul. Kruszwickiej. Ruszyła budowa ścieżek rowerowych
Wykonawca prac przy drogach rowerowych wzdłuż ul. Kruszwickiej wprowadza od czwartku (19 marca) tymczasową organizację ruchu. W trakcie inwestycji wyłączona z ruchu zostanie część chodników. Zawężone zostaną wloty jezdni na plac Poznański.
Sprawdź jak poruszać się w tej części miasta.
Rozbudowa ulicy Kruszwickiej pozwoli wytyczyć nowe drogi rowerowe. W jej zakres wchodzi również m.in. przebudowa chodników oraz budowa nowych zatok z przystankami.
Zmiany dla pieszych
W pierwszym etapie prac konieczne jest całkowite zamknięcie chodnika po stronie wschodniej (Zespołu Szkół Mechanicznych) na odcinku od tunelu przy ul. Dolina do ronda Grunwaldzkiego. Ruch pieszych zostanie przekierowany na stronę zachodnią ul. Kruszwickiej (wzdłuż centrum handlowego). Przejście tunelem będzie czynne przez cały okres trwania inwestycji.
Dojście do szkół zlokalizowanych wzdłuż ul. Kruszwickiej, możliwe będzie od strony ul. Marszałka Focha i ul. Świętej Trójcy. Ponadto ruch pieszy możliwy będzie również ciągami zlokalizowanymi na terenie szkoły. Ruch pieszy na ul. Kruszwickiej po stronie zachodniej, jak i wokół placu Poznańskiego będzie odbywał się wyznaczonymi ciągami komunikacyjnymi.
Zmiany dla pasażerów
W związku z pracami budowlanymi zamknięty zostanie przystanek na ul. Kruszwickiej znajdujący się przed wjazdem na Plac Poznański. W zamian za zamknięty przystanek powstaną dwa nowe na wylotach Placu Poznańskiego tj. na ul. Szubińskiej i ul. Stromej. Pozostałe przystanki w obszarze ronda Grunwaldzkiego i Placu Poznańskiego będą funkcjonowały bez zmian.
Zmiany dla kierowców
W pierwszym etapie prac konieczne jest wyłączenie z ruchu wszystkich lewoskrętów na wlotach jezdni na plac Poznański i pasów jezdni przylegających bezpośrednio do wyspy środkowej Placu Poznańskiego. Skręt w lewo możliwy będzie z pasów do jazdy na wprost i lewo. Ruch będzie odbywać się przy czynnej sygnalizacji. Pozwoli to minimalizować utrudnienia.