Chodniki w budowie i w remoncie
Kontynuujemy prace przy budowie i modernizacji wielu bydgoskich chodników. Nowa infrastruktura dla pieszych powstaje też wraz z rozbudową ważnych ulic. Prace trwają między innymi wokół Zbożowego Rynku oraz przy ulicach gen. Andersa i Powstańców Wielkopolskich. Wiele zadań realizowanych jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Obecnie prace przy budowie nowych chodników trwają między innymi na ul. gen. W. Andersa (Fordon) od N. Gieryna w kierunku nowego osiedla budynków wielorodzinnych.
Roboty w tym zakresie prowadzone są również na ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności. W tym miejscu powstanie nie tylko chodnik ale też droga rowerowa.
Bardzo duży zakres robót przy chodnikach realizowany jest też obecnie wokół rozbudowywanej ul. Kujawskiej. Na całym zakresie inwestycji zaprojektowano nowy układ chodników i dróg rowerowych. Te od strony Starego Miasta są wykładane granitowymi płytami. Najwięcej prac w tym zakresie prowadzonych jest obecnie na Zbożowym Rynku, Placu Kościeleckich, rondzie Bernardyńskim i ul. Wojska Polskiego do strony ul. Karpackiej.
Szereg prac przy budowie chodników zostało zrealizowanych latem, przy okazji dużych inwestycji drogowych
W tym roku oddane zostały też do użytku ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej. Tylko w ramach tego zadania ułożono blisko 15 tysięcy metrów kwadratowych nowych płytek i kostek.
Poza tym chodniki przebudowano również wzdłuż ul. Kruszwickiej i wokół pl. Poznańskiego oraz na ul. Gdańskiej w ramach budowy buspasa w Myślęcinku. Chodniki powstały też na ul. Kaplicznej i przy wiadukcie na Armii Krajowej.
Wiele nowych tras dla pieszych powstało też w ramach utwardzania ulic płytami ażurowymi. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Remonty - ważna sprawa
Nowe płytki i kostki układane były również w ramach prac remontowych, prowadzonych między innym wzdłuż ulic: Nakielskiej na Wilczaku, Hutniczej w Łęgnowie, J. Brzechwy w rejonie wiaduktu, ul. Wiejskiej na Czyżkówku, ul. Żołnierskiej na Leśnym oraz ul. J. Kossaka na Górzyskowie.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Część zadań o wartości ponad 2 mln zł zlecamy również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Na ul. Powstańców Wielkopolskich na Bielawach trwa przebudowa odcinka od ul. Lelewela w kierunku al. Kardynała S. Wyszyńskiego. Przy przejściach wbudowane zostaną elementy ułatwiające orientację osobom niewidomym. Modernizowane są też chodniki przy ul. I. Gałczyńskiego, j. Korczaka i L. Waryńskiego na Błoniu.
Wcześniej przebudowane zostały m.in. nawierzchnie ciągów dla pieszych przy ul. Wolnej w Starym Fordonie, przy ul. Smoleńskiej na Zimnych Wodach oraz ścieżki w parku nad Starym Kanałem Bydgoskim.
Przypominamy, że interwencje związane m.in. z uszkodzeniami chodników można zgłaszać drogą e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub przez aplikację Dbamy o Bydgoszcz
Wszystkie sygnały są sprawdzane i i pomagają planować dalsze prace.
Więcej zieleni w Myślęcinku
Trwają nasadzenia drzew przy ul. Gdańskiej. Jesień to najlepsza pora na to, by japońskie wiśnie i holenderskie lipy zdrowo się przyjęły. Wiosną ich korony będą obsypane kolorowymi kwiatami. Zadanie jest realizowane w ramach budowy buspasa w Myślęcinku. Nowe pasy ruchu dla autobusów i rondo już upłynniły ruch i poprawiły bezpieczeństwo na tym odcinku.
W ramach budowy buspasa na ul. Gdańskiej ulica została znacznie poszerzona, wykonane zostały odrębne pasy dla autobusów, ułożona została nowa nawierzchnia. Wybudowane zostało bezpieczne rondo na ul. Rekreacyjnej otoczone chodnikami i drogami dla rowerów. Przejścia są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Elementem inwestycji była modernizacja pętli autobusowej w Myślęcinku.
Latem bieżącego roku zasadziliśmy w obrębie pętli autobusowej i ronda przy ul. Rekreacyjnej kilkaset krzewów. Pojawiły się: sosna kosodrzewina, dzika róża, liliowiec, miskant chiński i magnolia gwiaździsta.
Obecnie wzdłuż nowej trasy nasadzonych jest dodatkowych 100 drzew. Wśród nich są m.in. japońskie wiśnie bardzo efektownie kwitnące wiosną. Ich korony są obsypane różowym kwiatem. Poza tym sadzone są holenderskie lipy.
Wszystkie duże inwestycje są zawsze uzupełniane nowymi nasadzeniami roślin. W tym roku najwięcej drzew i krzewów – ponad 10 tysięcy - zasadzonych zostało wokół rozbudowanej ulicy Grunwaldzkiej.
Równie duży program nasadzeń zaplanowaliśmy w okresie wiosennym przy rozbudowywanej ulicy Kujawskiej. Więcej informacji o nasadzeniach i ekorozwiązaniach na Kujawskiej znajduje się TUTAJ.
Kolejne znaleziska archeologów na Zbożowym Rynku
W trakcie rozbudowy ul. Kujawskiej archeolodzy odkrywają kolejne ciekawe i nieoczekiwane pamiątki historii naszego miasta.
W dotychczasowym pasie zieleni pomiędzy jezdniami na ul. Zbożowy Rynek, znaleziono cmentarz i ozdoby z czasów pierwszych Piastów. Wcześniej natrafili na szereg innych budowli i ciekawych artefaktów.
W ostatnich dniach w pasie zieleni na wysokości ul. Zbożowy Rynek 2, archeolodzy niespodziewanie natrafili na pochówki z czasów wczesnego średniowiecza (ok. X-XII wiek). Odnaleziono kilkanaście dziecięcych szkieletów z ozdobami. W grobach z tamtego okresu zidentyfikowano m.in. nożyk z kościaną lub rogową rękojeścią, obrączkę i kabłączki skroniowe (ozdoba kobieca). Szczątki zostaną teraz poddane dokładnej analizie a ostatecznie złożone na cmentarzu.
W trakcie prac odkryto w tym miejscu również staropolski trakt, wzmocniony po bokach wielkimi drewnianymi kłodami. Szlak wiódł prawdopodobnie w kierunku Bramy Kujawskiej (dzisiejsza ul. Długa). Odkryto też fragmenty późno średniowiecznej ceramiki. Obecnie prowadzone prace archeologiczne zakończą się jeszcze w tym tygodniu. Nie wykluczone, że odkryte zostaną jeszcze kolejne ciekawe znaleziska, w momencie rozbiórki kolejnych starych fragmentów jezdni ul. Zbożowy Rynek i Wały Jagiellońskie.
Dotychczasowe odkrycia na budowie ul. Kujawskiej
W trakcie prac archeologicznych poprzedzających rozbiórkę kamienicy przy Zbożowym Rynku 4 (luty 2020), archeolodzy natrafili m.in. na pozostałości cmentarza. Funkcjonował on na tym obszarze prawdopodobnie w XVI i XVII wieku. Nekropolia znajdowała się w bliskim sąsiedztwie nieistniejącego już kościoła szpitalnego św. Stanisława. Znajdował się on w miejscu rozebranej wcześniej kamienicy z numerem 3.
Na miejscu rozbieranej narożnej kamienicy z numerem 4 wcześniej istniał mniejszy budynek - pałac hrabiego Czapskiego z połowy XVIII wieku. Kamienicę na jego miejscu wzniesiono około 1900 roku. Po spaleniu w 1945 została ona przebudowana bez zachowania dawnego stylu. O tych odkryciach szerzej informowaliśmy w tekście TUTAJ
Archeolodzy odkryli też pozostałości innej świątyni podczas prac ziemnych w rejoniei ul. Bernardyńskiej. Były to pozostałości nieistniejącego kościoła św. Idziego. Powstał on prawdopodobnie w połowie XIII wieku. Wcześniej z rozebranej kamienicy przy Zbożowym Rynku 3 do muzeum trafiły zabytkowe tonda z dawnego kościoła św. Stanisława, który mieścił się w tej lokalizacji.
Tramwajowa historia
Zimą na ul. Długiej spod warstwy asfaltu wydobyto też stare szyny tramwajowe z lat 1957-58. Ich fragment został oczyszczony i wbudowany w nową stylową nawierzchnię jezdni z kostki kamiennej. Przypominają one o kursującej przez Zbożowy Rynek i ulicę Długą pierwszej linii tramwajowej.
COVID 19 – zmiany w komunikacji
W związku z wprowadzeniem w Bydgoszczy obszaru "strefy czerwonej" trwającej pandemii od 17 października 2020 roku ponownie zostają wprowadzone limity pasażerów w transporcie publicznym na terenie miasta. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia maksymalna liczba pasażerów w pojazdach komunikacji zbiorowej może wynosić tylko połowę miejsc siedzących lub 30% całej pojemności pojazdu.
W najbliższych dniach, we współpracy z operatorami, będziemy oczywiście obserwować „napełnienie" poszczególnych kursów na liniach komunikacyjnych. Działanie to będzie realizowane w oparciu o monitoring wizyjny w pojazdach, obserwacje własne oraz sygnały od Pasażerów. W uzasadnionych przypadkach wprowadzimy odpowiednie wzmocnienia danych kursów, polegające bądź na zadysponowaniu do ruchu taboru o większej pojemności lub dublowaniu kursów w zakresie posiadanej liczby pojazdów.
Aktualizacja:
Od 19 października wzmocnione zostały dodatkowym pojazdem autobusy linii 77 i 68.
Od 20 października wprowadzone zostaną w godzinach szczytu wzmocnienia dla linii autobusowej nr 76.
Dublowane kursy będą realizowane autobusami przegubowymi.
Od 22 października wzocniona została linia autobusowa nr 61
Od 28 października dublowana będzie linia autobusowa nr 68
Warto jednak zauważyć, że nikt w Polsce nie był przygotowany na taki scenariusz wydarzeń i nie dysponuje odpowiednią ilością taboru, aby przy stałej liczbie pasażerów spełniać tak wyśrubowane ograniczenia epidemiologiczne i świadczyć zarazem usługi przewozowe na dotychczasowym poziomie.
Dbamy o bezpieczeństwo Pasażerów
W Bydgoszczy od początku pandemii zachowane były zasady bezpieczeństwa i ograniczenia epidemiologiczne.
Na wszystkich liniach autobusowych i tramwajowych w naszym mieście, cały czas obowiązują rozkłady pierwotnie zaplanowane dla danego typu dnia (powszedni, sobota, niedziela) co oznacza, że w Bydgoszczy nie ma ograniczenia oferty przewozowej.
Po wprowadzeniu limitów pasażerów w transporcie publicznym, prowadzone były na bieżąco, obserwacje „napełnienia" poszczególnych kursów na liniach komunikacyjnych.
W uzasadnionych przypadkach wprowadzaliśmy odpowiednie wzmocnienia danych kursów, polegające bądź na zadysponowaniu do ruchu taboru o większej pojemności lub dublowaniu kursów.
Wprowadzone zostały też strefy buforowe w pojazdach, dodatkowe dezynfekcje oraz wyłączone zostały tzw. „ciepłych przycisków".
Informacje przypominające o obowiązku zasłaniania ust i nosa są wyświetlane na wszystkich elektronicznych tablicach przystankowych oraz w pojazdach. Dodatkowo Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wprowadził działania prewencyjne, mające ograniczyć załatwianie spraw administracyjnych bezpośrednio w Urzędzie. Wszystkie te działania miały zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców korzystających z komunikacji zbiorowej w Bydgoszczy.
Pandemia a finanse Miasta
Przypominamy, że już pierwsze ograniczenia epidemiologiczne mocno wpłynęły na spadek sprzedaży biletów komunikacji miejskiej i tym samym mocno ograniczyły wpływy do budżetu miasta. Straty z tego tytułu wynoszą w tym roku już kilka milionów złotych.
- w pierwszym okresie obostrzeń (kwarantanna narodowa) poziom sprzedaży spadł do ok. 20% wartości bazowe występującej w warunkach „normalnych",
- w drugiej połowie kwietnia poziom sprzedaży wyniósł ok. 30% wartości bazowej,
- na początku maja poziom sprzedaży wynosił tylko ok. 40% wartości bazowej.
Na bieżąco będziemy prowadzić dalsze obserwacje „napełnienia" kursów na poszczególnych liniach.
Apelujemy również o zachowanie w środkach komunikacji miejskiej dystansu pomiędzy pasażerami oraz przypominamy o obowiązku noszenie maseczek.
Zwrot biletu okresowego
W związku z wejściem Miasta Bydgoszczy do "strefy czerwonej" a tym samym wprowadzeniem nauki zdalnej przypominamy, że istnieje możliwość zwrotu biletu okresowego.
Z uwagi na wyjątkową sytuację dopuszczamy możliwość korespondencyjnego załatwienia sprawy.
Poniżej zasady:
Wniosek wraz z Bydgoską Kartą Miejską i paragonem można przesłać na adres ZDMiKP. Bilet będzie anulowany od następnego dnia po nadaniu listu. WYMAGANE DO PRZESŁANIA DOKUMENTY:
• wypełniony wniosek o zwrot pieniędzy z tytułu niewykorzystanego biletu okresowego,
• oryginał paragonu potwierdzającego zakup biletu lub wystawiona na jego podstawie faktura. Przy zakupie przez Internet (bez pobrania faktury) transakcja jest potwierdzana raportem generowanym z systemu BKM podczas rozliczania biletu,
• Bydgoska Karta Miejska– w celu usunięcia transakcji.
Karta po usunięciu biletu będzie odsyłana do Wnioskodawcy.
Pozostaje również możliwość tradycyjnego załatwienia sprawy tj. osobiste stawiennictwo osoby pełnoletniej bądź opiekuna prawnego osoby małoletniej w Centrum Obsługi Klienta, od pon.-do piątku w godz. 7.00-17.00.