Kolejny krok do rozbudowy trasy WZ
Wydana została decyzja środowiska dla rozbudowy trasy WZ. W oparciu o nią zlecimy opracowanie projektu niezbędnego do rozpoczęcia I etapu zadnia. Dzięki tej inwestycji upłynni się ruch na ul. Kamiennej, na której powstaną dwupoziomowe skrzyżowania.
Trasa WZ w Bydgoszczy to ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjska i Kamienna od węzła zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ulica Fordońską. W ostatnich latach opracowana została wielowariantowa koncepcja rozbudowy tej trasy do układu dwujezdniowego.
Początkowo przygotowane zostały 3 warianty. W toku konsultacji społecznych, które zorganizowaliśmy 3 lata temu powstał dodatkowy, czwarty wariant uwzględniający wiele uwag bydgoszczan. Do tych rozwiązań przychyliła się również Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy uznając go za najbardziej zasadny.
Jednocześnie w decyzji wskazano wiele rozwiązań chroniących środowisko zarówno na etapie prac budowlanych jak i po zakończeniu zadania. Również na etapie prac projektowych zwrócimy uwagę wykonawcy, że zależy nam na jak najmniejszej ingerencji w środowisko naturalne.
Dwupoziomowe skrzyżowania i estakady
Wariant wybrany w oparciu o konsultacje z mieszkańcami zakłada oprócz dobudowania drugiej jezdni między innymi budowę dwupoziomowych skrzyżowań na połączeniu trasy z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Przewiduje się budowę drugiego mostu na Brdzie na Jachcicach oraz wiaduktu nad torami kolejowymi w rejonie zakładu Pesy.
Poza tym opracowanie objęło także węzeł wschodni, czyli połączenie drogowe ulic Kamiennej i Lewińskiego wraz z przyległymi ulicami. Dzięki tej inwestycji kierowcy korzystający z Trasy WZ i ulicy Lewińskiego nie będą musieli pokonywać przejazdów kolejowych. Projektowany węzeł ułatwi też wyjazd z ul. Spornej na Fordońską.
Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego, po której będzie można poruszać się z prędkością do 70 km/h. Opracowanie objęło też rozbudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej w tym m.in.: oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej z systemem odwodnienia, elementami związanymi z transportem publicznym ruchem rowerowym i pieszym, rozbudowę systemu ITS oraz ekrany akustyczne. Odległości między skrzyżowaniami będą nie mniejsze niż 600 metrów.
Inwestycja w etapach
Cała trasa docelowo będzie miała długość 8,6 km. Budowana będzie etapami. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja około 1,5 kilometrowego odcinka pomiędzy Gdańską i Wyszyńskiego.
Zlecone zostaną projekty architektoniczno-budowlane i techniczne. W budżecie miasta na ten cel zarezerwowaliśmy 250 tysięcy złotych.
Zakładamy, że dzięki kompleksowej dokumentacji możliwe będzie pozyskanie dofinansowania zewnętrznego na budowę.
Ruszył przetarg na rozbudowę ul. Smukalskiej.
Ulica Smukalska zmieni się w wygodną i przystosowana do przejazdu autobusów trasę łączącą osiedla Piaski i Smukałę. Powstanie też nowa droga rowerowa. Wcześniej zmodernizowaliśmy część ulicy Smukalskiej w wąwozie oraz ulice Saperów na Jachcicach. W ramach inwestycji ulica Smukalska zostanie przebudowana na 3-kilometrowym odcinku od Błądzimskiej na Piaskach do Rajskiej w Smukale.
W pierwszej kolejności planowana jest całkowita rozbiórka istniejących nawierzchni. Następnie wykonane zostaną nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemna infrastrukturą. Ulice oświetlą nowe latarnie. Ostatnim etapem budowy będzie budowa nowej jezdni, drogi rowerowej, przystanków autobusowych i chodników wraz z niezbędnym oznakowaniem.
Dla pasażerów, rowerzystów i kierowców
Koncepcja rozbudowy ulicy Smukalskiej przygotowana została we współpracy z Miejską Pracownią Urbanistyczną. Projekt poddano również konsultacjom społecznym. Ulica po gruntownej modernizacji stanie się ważnym połączeniem osiedla Smukała z centrum miasta, pozwalającym na organizację sprawnej komunikacji miejskiej.
Trasa ta nie jest obecnie przystosowana do ruchu autobusowego. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla przy ul.Rajskiej. Dodatkowo ulica Smukalska stanie się również ważną trasą rowerową dla wielu bydgoszczan podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim. Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączy się ze zwyczajowym szlakiem biegnącym do Myślecinka.
Obecnie został przetarg na prace budowlane. Po podpisaniu umowy zajmą one ponad 2 lata. Prace po odbiorach będą objęte długą 5-letnią gwarancją.
Warto przypomnieć, że wiosną bieżącoego roku w porozumieniu z Nadleśnictwem Żołędowo wykonane zostały już roboty przygotowawcze w pasie inwestycji.
Dużo prac już za nami
W poprzednich latach wyremontowany został odcinek ul. Smukalskiej od ul. Szamarzewskiego do ul. Błądzimskiej. Gruntownie zmodernizowana została część tej ulicy biegnąca w wąwozie, gdzie również dobudowany został szeroki ciąg pieszo-rowerowy oraz zabezpieczone zostały skarpy. Równie kompleksowy remont przeszła ulica Saperów od ul. Ludwikowo do Żeglarskiej. W tym roku dodatkowo na tej ulicy doświetliliśmy również przejścia dla pieszych.
Magnuszewska po remoncie, Stawowa w trakcie
Zakończył się remont ul. Magnuszewskiej, która zyskała nową nawierzchnię i oznakowanie. Pojawił się też nowe perony przystankowe. Zaawansowane prace trwają natomiast na ul. Stawowej na Błoniu. Roboty zostały tu wykonane już w 70%.
Na Wyżynach wymieniona została konstrukcja obu jezdni oraz zmodernizowano perony autobusowe, które wyłożono trwałą kamienną kostką. Miejsce postojowe dla autobusów w kierunku ul. Wojska Polskiego wydłużono. Wymalowane zostało również oznakowanie poziome.
Warto przypomnieć, że na Wyżynach w ostatnich latach przebudowaliśmy sąsiadujące z ulicą Magnuszewską skrzyżowania. Na połączeniu z Wojska Polskiego zamontowaliśmy sygnalizację, a na styku z ulicą Glinki i Gniewkowską zbudowaliśmy rondo. Wzdłuż ulicy powstała też bezpieczna droga rowerowa.
Zaawansowane prace trwają natomiast przy remoncie ul. Stawowej pomiędzy ulicami W. Broniewskiego i J. Schulza.
W celu minimalizowania utrudnień w ruchu, zadanie realizowane jest w dwóch etapach.
Do tej pory wykonany został już odcinek ul. Stawowej od ul. Schulza do ul. Słubskich.
Obecnie prace prowadzone są od ul. Słubskich do Broniewskiego. Trasa na tym odcinku jest zamknięta dla ruchu pojazdów.
W ramach zadania budowana jest nowa konstrukcja drogi i miejsc parkingowych. Docelowo ulica Stawowa wyposażona zostanie też w szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo: progi zwalniające i nowe oznakowanie.
Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami stosowane będą też w rejonie przejść płytki kierunkowe oraz elementy ryflowane (ułatwiające orientację). Część miejsc postojowych zostanie oznaczona niebieskimi kopertami.
Koszt zadania to 1,6 mln złotych.
Roboty zakończą się w listopadzie.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku w ciągu ulicy Stawowej powstało nowe rondo.
Ostatnie dni na skorzystanie z roweru miejskiego
W ciągu ostatnich pięciu lat, Bydgoszczanie wypożyczyli miejskie rowery dwa miliony razy i przejechali setki tysięcy kilometrów. 31 października kończy się jednak umowa Miasta na system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
W związku z trudną z sytuacją epidemiologiczną i obserwowanym długotrwałym spadkiem liczby wypożyczeń, w przyszłym sezonie rowerowym będzie funkcjonował w Bydgoszczy system pomostowy. Umowa na świadczenie usługi będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na istniejącym, obecnie użytkowanym zapleczu rowerowym oraz istniejących stacjach.
Pomimo coraz większej ilości dróg rowerowych w mieście, kolejnych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, traci kolejnych użytkowników,
Z uwagi na fakt, że spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma tendencję ogólnokrajową, zmuszeni jesteśmy do wprowadzania rozwiązań alternatywnych, utrzymujących funkcjonalność systemu przy ograniczonych nakładach inwestycyjnych.
Niewątpliwie wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń epidemiologicznych oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów.
W tym roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych, co wpłynęło również na mniejsze zużycie sprzętu, który może być jeszcze wykorzystany przez kolejny sezon.
Nie rezygnujemy z roweru miejskiego.
Po zakończeniu obecnej umowy, Miasto wystąpi do operatora (BikeU) z prośbą o nie demontowanie istniejących stacji rowerowych w terenie.
Pozwoli to w przyszłym roku uruchomić system, przez wyłonionego w przetargu Operatora, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg, na utrzymanie przez 1 sezon rowerowy systemu, opartego na istniejących stacjach i rowerach.
Proponowane rozwiązanie wydaje się obecnie optymalnym w sytuacji epidemiologicznej, spadającej liczby wypożyczeń oraz trudnej sytuacji tej branży w innych miastach Polski.
Obecne przepisy dotyczące postępowań przetargowych, uniemożliwiają zlecenie usługi w przyszłym roku obecnemu operatorowi. Konieczne jest wyłonienie operatora w drodze przetargu.
O dalszych szczegółach dotyczących postępowania przetargowego, informować będziemy na bieżąco.
BRA - informacje:
- ostatnim operatorem Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego jest firma BikeU.
- umowa z firmą na realizację i utrzxymanie systemu została podpisana przez miasto w 2018 roku.
- w ramach przedmiotowej umowy system poszerzono o Fordon, a także o cztery stacje w innych częściach Bydgoszczy: przy rondzie Kujawskim, Górzyskowie, Glinkach i Bartodziejach. Nowe stacje rowerowe powstały też w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
- obecnie system BRA liczy ponad 600 rowerów i 56 stacji w całym mieście
- system działa od 2015 roku
- od początku funckjonowania systemu BRA w latach 2015 – 2020 dokonano ponad 2 mln. wypożyczeń