Nowa nawierzchnia i oświetlenie na Błoniu
Zakończyły się prace budowlane na ul. Stawowej pomiędzy ulicami W. Broniewskiego i J. Schulza.
Wybudowana została nowa konstrukcja drogi oraz miejsca parkingowe. Zastosowane zostały też liczne elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Przy okazji prowadzonych robót, wymienione zostało również dotychczasowe oświetlenie uliczne.
W ramach prowadzonych robót ulica Stawowa została przebudowana i wyposażona w szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo pieszych. Pojawiły się progi zwalniające i nowe oznakowanie. Cała ulica objęta została również strefą ograniczonej prędkości - do 30 km/h.
Dodatkowo z myślą o osobach z niepełnosprawnościami zastosowane zostały w rejonie przejść dla pieszych, płytki kierunkowe oraz elementy ryflowane (ułatwiające orientację).
Część miejsc postojowych została oznaczona niebieskimi kopertami.
W związku z tym, że w trakcie prowadzonych robót mieszkańcy zawnioskowali o dodatkowe miejsca postojowe, wydłużony został termin realizacji prac. Przeniesione zostały okoliczne drzewa, w których miejsce udało się dobudować kolejne miejsca postojowe. Obecnie na ulicy Stawowej liczbę miejsc parkingowych jest taka, jak przed rozbudową.
Koszt zadania to 1,6 mln złotych.
Nowe oświetlenie.
Dodatkowo chcąc zminimalizować utrudnienia przy okazji prowadzonej przebudowy, wymienione zostało też dotychczasowe oświetlenie ulicy Stawowe od ul. Madalińskiego do ul. Broniewskiego. Słupy i lampy należące do Enea Oświetlenie zostały wymienione na nowe, LED-owe i energooszczędne oświetlenie miejskie. Prace w tym zakresie dobiegają już końca.
Warto przypomnieć, że inwestycje na ul. Stawowej uzupełniają szereg remontów zrealizowanych na Błoniu w ostatnich latach m.in. na ul. Madalińskiego, Broniewskiego, Władysława IV. W ubiegłym roku rozpoczęły się też inwestycje, w których kluczowe jest podnoszenie bezpieczeństwa. Stąd między innymi budowa ronda na połączeniu ul. Stawowej i Broniewskiego oraz instalacja azyli dla pieszych na ul. 16 Pułku Ułanów Wlkp.
Nowe mosty nad Brdą. Przed nami wybór wykonawcy
W środę (9 grudnia) poznaliśmy oferty firm zainteresowanych budową nowych mostów nad Brdą pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. Inwestycja pochłonie ponad 150 mln zł. Dzięki nowej przeprawie jeszcze lepiej skomunikujemy Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi.
Projekt zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 250 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowobudowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi. Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Nową przeprawą kursować ma linia nr 7 (Kapuściska-Fordon) oraz 11 (Bielawy-Wyżyny-Fordon). Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek).
Wykonaniem prac budowlanych zainteresowanych jest 13 firm. Wyceniły one wartość zadania na kwoty od 153 do 186 mln zł.
Zamawiający zamierza przeznaczyć na inwestycję ponad 134 mln zł. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będziemy kierować się także terminem wykonania zadania.
Podpisanie umowy poprzedzi kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł.
Jezdnia i ciąg pieszo-rowerowy
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej. Docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi powstanie w rejonie mostów nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.
Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Częścią projektu jest też rozbudowa rozjazdów w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Dodatkowymi elementami inwestycji są też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej. Zakładamy, że w inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Zależy nam na ograniczeniu utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.
Bezpiecznie na kolejnych przejściach dla pieszych
Dobiegła końca realizacja trzeciego etapu doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta. 12 kolejnych miejsc zostało już oświetlonych. W ciągu ostatnich lat na terenie miasta doświetlonych zostało już ponad 50 przejść dla pieszych.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa.
Warto również wspomnieć, że w niebezpiecznych miejscach przed przejściami dla pieszych instalujemy często też dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle i sygnalizacje.
Wartość całego zadania to prawie 1 mln złotych
Przejścia dla pieszych doświetlone w 2020 roku:.
1. ul. L. Kaczyńskiego / Sandomierska
2. ul. W. Korfantego / J. Prejsa
3. ul. Magnuszewska / Modrakowa
4. ul. 3 Maja / P. Skargi
5. ul. Fordońska / Towarowa
6. ul. Nakielska / pętla tramwajowa - prace na ukończeniu
7. ul. Nakielska / Stawowa - prace na ukończeniu
8. ul. Glinki / ul. M. Kozala
9. Powstańców Wielkopolskich 42
10. Sułkowskiego / Dwernickiego
11. Sułkowskiego 60
12. ul. Łęczycka / Autex
W trzech kolejnych punktach prace dobiegają końca. Na ulicach: Twardzickiego / Łochowskiego; ul. Pelplińska / Taterników oraz Powstańców Wlkp. / Ogród botaniczny, zamontowane zostały już słupy i podłączone zasilanie. Pozostały do zamontowania liczniki. Po wykonaniu tych prac przez Operatora, również i w tych miejscach niebawem zaświecą nowe lampy.
W przyszłym roku planujemy realizować kolejne zadania, zmierzające do poprawy bezpieczeństwa pieszych.
O szczegółach informować będziemy na bieżąco.
Unijne miliony na torowiska i tramwaje
Za nami otwarcie torowiska na Kujawskiej. To jeden z największych projektów realizowany z europejskim wsparciem.
Na budowę i modernizację torowisk na górnym tarasie trafiło ponad 218 mln zł z funduszy unijnych.
Europejskie środki trafiłą też na inne zadania związane z rozwojem transportu szynowego.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych.
W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Wartość całego projektu, który w pierwszym etapie objął także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 nowoczesnych tramwajów to blisko 363 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) to ponad 218 mln zł.
• 121,1 mln zł kosztowały niskopodłogowe tramwaje
• 67,3 mln zł pochłonęła modernizacja i rozbudowa węzła Szarych Szeregów
• 174,3 mln zł to szacowany obecnie koszt prac budowlanych na Kujawskiej
Kolejne inwestycje przed nami
Środki unijne na lata 2014-20 wykorzystamy jeszcze do sfinansowania prac związanych m.in. z budową nowego mostu tramwajowego i torowiska wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W zakres zadania wchodzi także modernizacja węzła u zbiegu ulic Toruńskiej i Spokojnej oraz torowiska wzdłuż ulicy Spokojnej i W. Bełzy. Obecnie trwa przetarg na prace budowlane.
Z myślą o kolejnych możliwych środkach z Unii Europejskiej powstają wielowariantowe koncepcje, które określą najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.
W opracowaniu analizowane są trasy:
• Z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego (ul. Solskiego i Kruszwicką)
• Od pętli przy Rycerskiej do ul. Gdańskiej (ul. Nowoświecką lub Artyleryjską)
• Od pętli Bielawy do ronda Fordońskiego (ul. S. Wyszyńskiego).
Dodatkowo powstała koncepcja niezbędna do przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.
Szereg zadań już zakończonych
W poprzednich latach z funduszy europejskich realizowaliśmy wiele innych zadań związanych z modernizacją infrastruktury szynowej. Na torowiska i nowoczesny tabor wydaliśmy już ponad 300 mln zł pozyskanych z Unii Europejskiej.
Najważniejsze zadania to:
• budowa nowego połączenia do dworca kolejowego (długość 1,8 km, koszt 82 mln zł, dofinansowanie UE – 34 mln zł)
• budowa linii tramwajowej do Fordonu (długość 9,6 km) z zakupem 12 tramwajów (koszt całej inwestycji 437 mln zł, dofinansowanie UE 210 mln zł)
• modernizacja ul. Chodkiewicza II etap (długość 1,0 km, koszt 23 mln zł, dofinansowanie UE 13 mln zł)
• modernizacja pętli na Kapuściskach (długość 0,8 km) wraz z zakupem 6 tramwajów, koszt 60 mln zł, dofinansowanie UE – 41 mln zł)