Bezpieczny wyjazd z ul. Opławiec
Likwidujemy kolejny czarny punkt na drogowej mapie miasta. Wyjazd z ul. Opławiec na ul. Koronowską ułatwi sygnalizacja świetlna. Skorygowana zostanie również geometria ważnego skrzyżowania. Ruszył przetarg na wybór wykonawcy.
Na skrzyżowaniu dochodziło często do kolizji i wypadków. Nietypowa geometria oraz przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez samochody poruszające się ul. Koronowska znacznie utrudniały bezpieczny wyjazd mieszkańcom osiedli Opławiec-Smukała-Janowo. Zmieni się to wraz z budową sygnalizacji świetlnej.
Obecnie ogłosiliśmy przetarg na wykonanie prac projektowych i budowlanych, zgodnie z przygotowaną wcześniej koncepcją.
Zakres prac obejmuje też: dostosowaniu promieni skrętu do normatywnych, przesunięciu przystanku autobusowego na wlocie ul. Opławiec przed przejście, przebudowę chodników i peronu autobusowego, a także przesunięcie przejścia i przejazdu rowerowego bliżej krawędzi drogi głównej.
Prace po podpisaniu umowy potrwają około pół roku.
Konieczność budowy sygnalizacji w tym miejscu zgłaszali wielokrotnie mieszkańcy osiedla Opławiec-Smukała-Janowo.
Wraz z otwarciem obwodnicy Bydgoszczy i węzła Bydgoszcz Opławiec ciąg ul. Koronowska-Nad Torem stał się również jedną z ważniejszych arterii dojazdowych do trasy ekspresowej S5.
RAPORT nr 6 z działań naprawczych ZDMiKP na Moście Uniwersyteckim (15.03.2021)
1 marca 2020 roku podpisana została umowa na podparcie Mostu Uniwersyteckiego nad Brdą. Wykonawcą tego etapu prac została firma Kormost.
Wartość zadania to prawie 1,8 mln zł. Trwają też przygotowania do dalszych prac naprawczych na obiekcie.
W ramach podpisanej Umowy została przygotowana przez Wykonawcę prac dokumentacja techniczna podparcia obiektu, która obecnie jest zatwierdzana przez pion techniczny ZDMiKP.
Na terenie pod mostem trwają już prace przygotowawcze do dalszych robót, które zgodnie z umową potrwają (w zależności od warunków pogodowych) do końca kwietnia bieżącego roku.
Przygotowywane jest podłoże pod konstrukcje wsporcze - wykonano część robót ziemnych i wbito grodzice stalowe w rejonie nabrzeża Brdy, bowiem jedna z podpór zlokalizowana będzie w rzece.
Równocześnie z pracami przy podparciu obiektu, prowadzone są przygotowania do dalszych działań naprawczych.
11 marca 2021 roku niepowodzeniem zakończyły się prowadzone negocjacje cenowe z konsorcjum firm: Kormost oraz firmą Mosty Łódź S.A. dotyczące naprawy uszkodzonych elementów mostu. Rozmowy były prowadzone z firmą zajmującą się obecnie tymczasowym podparciem obiektu w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Podczas negocjacji szczegółowo określono propozycję technicznego rozwiązania naprawy, jednak z uwagi na znaczne rozbieżności w zakresie wyceny naprawy ZDMiKP zakończył negocjacje w tym trybie.
Obecnie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy przygotowuje materiały do ogłoszenia postępowanie przetargowego na wybór wykonawcy naprawy mostu. Planujemy ogłosić przetarg w najbliższych dniach.
Przypominamy, że prace naprawcze mostu będzie można realizować dopiero po wykonaniu tymczasowych podpór pod mostem (obecnie realizowane), opracowaniu odpowiedniej dokumentacji technicznej oraz innych zabiegach technicznych związanych np. z odciążeniem całej konstrukcji mostu Uniwersyteckiego.
Ogródki letnie za grosze. Nowe stawki za dzierżawę
W związku z bardzo trudną sytuacją epidemiczną, która w szczególny sposób dotknęła branżę gastronomiczną (serwowanie dań wyłącznie na wynos) oraz brakiem pewności co do dalszych obostrzeń, restauratorzy składają w tym roku mniej wniosków na dzierżawę terenu pod ogródki letnie.
Prezydent Bydgoszczy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom lokalnej branży gastronomicznej, ponownie ustalił preferencyjne stawki za dzierżawę terenu pod ogródki sezonowe.
Obecne stawki będą tak samo niskie jak w 2020 roku a preferencyjne opłaty obowiązywać będą od 1 kwietnia 2021 roku do 11 października 2021 roku
W tym roku opłata za działalność ogródków letnich dla wszystkich dzierżawców wynosić będzie symboliczny 1 grosz za 1m² za dzień.
To oznacza, że dla prowadzących ogródki letnie ze sprzedażą alkoholu opłata zostanie obniżona aż o 99% w stosunku do stawki z 2019 roku i stanowić będzie zaledwie do 1% dotychczasowych opłat związanych z dzierżawą terenu pod ogródki letnie.
Preferencyjna opłata pobierana będzie również za działalność ogródków letnich nie prowadzących sprzedaży alkoholu. W tym przypadku kwota dotychczas obowiązująca do końca 2019 roku wynosiła 0,10 zł za 1m² za dzień. W tym seoznie będzie to tak samo jak w roku 2020 - 1 grosz za 1m² za dzień.
Do wskazanej wysokości opłat z tytułu dzierżawy terenu pod ogródki letnie dodany zostanie podatek VAT, płatny zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
Dzierżawcy mogą już występować do ZDMiKP z wnioskiem o podpisanie umowy na dzierżawę terenu pod ogródki sezonowe-letnie, z uwzględnieniem preferencyjnych stawek za dzierżawę.
Do tej pory złożonych zostało 16 wniosków. To niestety ponad dwa razy mniej niż w roku poprzednim.
Liczymy jednak, że nowe stawki zachęcą restauratorów do otwierania ogródków letnich i ułatwią im dalsze prowadzenie swojej działalności.
Przypominamy, że preferencyjne stawki będą obowiązywać aż do 11 października 2021 roku.
Ważne inwestycje w Fordonie coraz bliżej
Zakończyły się prace projektowe dla Rynku w Fordonie. Wystąpiliśmy z wnioskiem o pozwolenie na budowę. W połowie roku rozpoczynamy prace budowlane. W piątek (19 marca) przekażemy natomiast plac budowy wykonawcy odpowiedzialnemu za rewitalizację terenów i uliczek pomiędzy ul. Bydgoską i nabrzeżem Wisły.
Stary Fordon w bieżącym roku jednym z największych placów budowy w Bydgoszczy. Trwają już remonty kamienic i budowa umocnionego nabrzeża. Wkrótce rozpoczną się pierwsze prace związane z przebudową ulic zlokalizowanych w okolicy rzeki.
Rynek w Fordonie – główne założenia zmian
Dużo zieleni, nawierzchnie z kamiennej kostki, eleganckie oświetlenie, fontanna to najważniejsze założenia koncepcji, którą konsultowaliśmy już wcześniej z mieszkańcami. Dodatkowo ograniczony zostanie też ruch pojazdów. Projekt uwzględnia wkomponowanie w nawierzchnię historycznego herbu Fordonu, który do 1973 roku był samodzielnym miastem. Rynek stanie się po rewitalizacji wizytówką Starego Fordonu
Prace ruszą w połowie roku
Po uzyskaniu i uprawomocnieniu się pozwolenia na budowę, o które obecnie wystąpiliśmy, wykonawca może przystąpić do prac budowlanych. Rozpoczęcie robót planowane jest jeszcze przed wakacjami.
Zakończenie robót jeszcze w tym roku.
Będą dzielone na etapy by zapewnić dojście i dojazd do możliwie dużej liczby posesji oraz zachować przejazd autobusów komunikacji publicznej na ciągu Bydgoska-Wyzwolenia.
Pozostanie też zapewniony przejazd pomiędzy ulicą Cechową i ul. Cierpicką a w trakcie prac utworzony zostanie też tymczasowy parking wzdłuz ul. Ordynackiej.
Warto podkreślić, że zarówno o rozwiązaniach projektowych jak i sposobie organizacji ruchu, rozmawialiśmy ze Stowarzyszeniem Miłośników Starego Fordonu. Inwestycja na Rynku pochłonie 7 mln zł.
Szczegółowy opis rewitalizacji Rynku w Fordonie znajduje się TUTAJ.
Nowe miejsce rekreacji nad Wisłą
Przebudowa Rynku w Fordonie to nie jedyne zadanie realizowane w tej części miasta.
W piątek (19 marca) nastąpi przekazanie placu budowy firmie Strabag, która przeprowadzi kompleksową rewitalizację uliczek i terenów zielonych pomiędzy ulicą Bydgoską i brzegiem Wisły.
Przygotowana dokumentacja projektowa zakłada budowę i przebudowę następujących ulic:
• Promenada (przebudowa istniejącego odcinka od ul. Nad Wisłą do Filomatów wraz z jej przedłużeniem w kierunku wschodnim aż do wału przeciwpowodziowego w rejonie ulicy Rybaki),
• Filomatów (wraz z zejściem na ul. Promenada),
• Zakładowa,
• Nad Wisłą,
• A. Frycza Modrzewskiego (do budowanego umocnionego nabrzeża),
• odcinek ul. Kapeluszników (od ulicy Sikorskiego w kierunku Wisły),
• Rybaki (część północna).
W ramach inwestycji zbudujemy też skatepark, pumptruck, plac zabaw, ścianki wspinaczkowe i boisko do siatkówki plażowej. Wszystkie rozwiązania zostały skonsultowane z przedstawicielami mieszkańców. Uwzględniają też maksymalny stopień ochrony środowiska naturalnego oraz wahania poziomu Wisły. Prace budowlane na tym odcinku mają zająć około 2 lat. Inwestycja pochłonie około 25 mln zł.