Coraz więcej inwestycji dla pieszych
Rozpoczynamy budowę i modernizację kolejnych bydgoskich chodników. Nowa infrastruktura dla pieszych powstanie też w ramach inwestycji drogowych realizowanych na terenie miasta oraz Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Ogłosiliśmy przetarg na budowę i remonty kolejnych chodników na terenie miasta. W tym roku planujemy przebudować ciągi dla pieszych aż w 22 lokalizacjach.
Na terenie Śródmieścia kontynuować będziemy rewitalizację ulic w oparciu o nowe standardy z wykorzystaniem płyt chodnikowych i kamiennych opasek.
To kolejny element porządkowania Salonu Miasta.
Warto podkreślić, że wszystkie prace zaplanowaliśmy z uwzględnieniem inwestycji gestorów podziemnego uzbrojenia.
Wyłoniony w przetargu Wykonawca, będzie zobowiązany w trakcie robót zabezpieczyć ciągłość ruchu pieszego i kołowego na remontowanych odcinkach. Prace zakończą się jesienią.
Lista miejsc planowanych do przebudowy w 2021 roku:
1. Śniadeckich (Gdańska – Pomorska)
2. Schody Pod Blankami
3. Andersa – ciąg pieszo rowerowy
4. Powstańców Wielkopolskich
5. Warmińskiego – kontynuacja robót
6. Pomorska - kontynuacja robót
7. Kossaka – kontynuacja robót
8. Królowej Jadwigi od ul. Dworcowej do kierunku mostu Królowej Jadwigi
9. Skośna
10. Czerkaska 19-25
11. Korczaka
12. Świerkowa 14
13. Bartłomieja z Bydgoszczy 4 / Jana Teski
14. Jodłowa
15. Jesionowa (na wys. Kościoła)
16. Fordońska Brzechwy – chodnik prowadzący do przejścia
17. Ks. Ignacego Skorupki
18. Stanisława Leszczyńskiego na wysokości posesji 110
19. Jodłowa na wysokości Domu Seniora
20. Toruńska przystanek tramwajowy – pętla autobusowa
21. Gen. Emila Fieldorfa odcinkowo na całej długości ulicy
22. Zatoka autobusowa przy ul. Bernardyńskiej
Dalsze inwestycje w przygotowaniu
W tym roku przerpowadzimy też remonty chodników zgłoszone przez mieszkańców w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego m.in. remonty chodników wzdłuż ul. Kanałowej i Nowogrodzkiej na Okolu, przy ul. Świetlicowej 8 w Łęgnowie i rewitalizacji trasy pieszo-rowerowej w Jarze Czynu Społecznego.
Warto pamiętać, że szereg nowych ciągów pieszo-rowerowych w mieście powstaje przy okazji dużych inwestycji drogowych. Piesi już korzystają z nowej infrastruktury w obrębie rozbudowanej ul. Kujawskiej, kontynuowane są też prace na ul. Kolbego na Osowej Górze oraz na ul. Siedleckiej. W ciąg pieszo-rowerowy wyposażona będzie też rozbudowana ul. Smukalska pomiędzy Piaskami i Smukałą. Rozpoczynamy też rewitalizacje uliczek w Starym Fordonie, które zostaną dostosowane do potrzeb pieszych.
Dbamy o Bydgoszcz wspólnie z mieszkańcami
W zeszłym roku uruchomiony został nowy kanał kontaktu z mieszkańcami. Dzięki bezpłatnej aplikacji, którą można zainstalować w telefonie, przyjętych zostało już ponad 10 tys. zgłoszeń. Obecnie prowadzimy naprawy chodników zgłaszane przez aplikację, która nadal będzie rozwijana.
Aplikacja Dbamy o Bydgoszcz służy zgłaszaniu miejskich usterek w kilku prostych krokach. Można je zgłaszać 24 godziny na dobę za pośrednictwem aplikacji ściągniętej na telefon lub na stronie internetowej www.dbamy.bydgoszcz.pl.
Nieprawidłowo zaparkowany pojazd, awarie oświetlenie ulicznego, uszkodzenia jezdni, chodników i ścieżek rowerowych oraz nieporządek – to najczęściej zgłaszane usterki. Dzięki bezpłatnej aplikacji w telefonie „Dbamy o Bydgoszcz" możemy w kilka minut zadbać o nasze najbliższe otoczenie.
Aplikacja funkcjonuje w Bydgoszczy od 8 czerwca 2020 roku w formie pilotażu i odnotowała już ponad 10 tys. zgłoszeń.
Zdecydowana większość zgłoszeń trafia do nas (ZDMiKP) oraz Strażników Miejskich.
Mieszkańcy za pośrednictwem DOB zgłaszają także nieprawidłowości związane z utrzymaniem zieleni i odbiorem śmieci. Codziennie do aplikacji wpływa ok 30-40 zgłoszeń, które są weryfikowane, a następnie przekazywane do poszczególnych wykonawców zgłoszeń.
Obecnie prowadzimy prace naprawcze bydgoskich chodników, zgłaszanych przez aplikację Dbamy o Bydgoszcz.
Na realizację tego zadania zamierzamy przeznaczyć ponad 350 tysięcy złotych.
Na tegorocznej liście znalazło się ponad 70 miejsc zaplanowanych do naprawy.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Rozbudowa ul. Kujawskiej. Pierwsze prace przy zieleni
Trwają prace agrotechniczne w obrębie rozbudowywanej ul. Kujawskiej. Przygotowywane są podłoża pod nowe trawniki i rabaty. Wkrótce zaczną się nasadzenia drzew i krzewów.
Obecnie realizowane są tez prace ziemne, kanalizacyjne oraz dalsze roboty przy układaniu nawierzchni. Dzięki temu już niebawem oddane do ruchu zostaną ulice Solskiego i Kujawska.
W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej planujemy zasadzić ponad 600 nowych drzew. W ramach kompensacji przyrodniczej przewiduje się posadzenie platanów klonolistnych na szerokich pasach zieleni. Posadzone zostaną również klony polne, jesiony wyniosłe oraz kasztanowce zwyczajne.
W sąsiedztwie komunikacji pieszej i rowerowej planowane jest sadzenie lip srebrzystych. W okolicy rond i na pasach rozdziału dróg oraz przy ulicach bocznych zobaczymy takie gatunki drzew jak głóg pośredni, czeremcha pospolita, śliwa wiśniowa, czeremcha wirginijska, wiśnia piłkowana oraz wiązowce zachodnie. Na powstałych rondach pojawią się krzewy i byliny.
Posadzonych zostanie ponad 6 tysięcy krzewów liściastych i iglastych odpornych na skrajnie trudne warunki drogowe. Proponowane gatunki to między innymi: tawuły japońskie, berberysy Thunberga, jałowce płożące, kosodrzewina, róże okrywowe, forsycje, hortensje i inne. Szczególnie dużą liczba krzewów zasadzona zostanie na skarpie w rejonie nowych schodów do parku Wolności.
Na wszystkich pozostałych terenach zieleni w obrębie pasa drogowego zostaną założone trawniki. Te prace prowadzone są już w obrębie ul. Wojska Polskiego i Solskiego. Pas pomiędzy jezdniami jest sprzątany i przykrywany warstwą urodzajnej ziemi. Na tak przygotowanym podłożu wkrótce trafią nasiona traw.
W ramach budowy zastosowano szereg innych ekorozwiązań m.in. panele fotowoltaiczne na słupach trakcyjnych, które zasilają smarowniceprzy zwrotnicach, maty antywibracyjne tłumiące hałas w rejonie przystanków.
Wiecej pisaliśmy o tym TUTAJ
Wybierz najważniejsze inwestycje w mieście
Od 22 marca rozpoczynają się konsultacje związane z wyborem przez mieszkańców, kolejności realizowanych inwestycji w mieście. Ograniczenia środków dla samorządów spowodowane niekorzystnymi zmianami w prawie krajowym oraz dodatkowymi wydatkami związanymi z sytuację epidemiczną, oznaczają zmiany w wieloletnich programach inwestycyjnych.
Mieszkańcy mogą zdecydować, które zadania są najpilniejsze. Niektóre z nich dotyczą inwestycji drogowych i rowerowych.
W ramach konsultacji społecznych, każdy z mieszkaniec będzie mógł wskazać do 3 z 15 inwestycji, które wcześniej były ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej lub planowano ich wprowadzenie.
Na podstawie wyników tego głosowania opracowana zostanie kolejność realizacji tych zadań w najbliższych latach.
Cześć zadań została już przygotowana do realizacji i posiada gotowe koncepcje lub projekty.
Konsultacje trwają od 22 marca do 21 maja br. Mają zasięg ogólnomiejski i skierowane są do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Swoje opinie mieszkańcy mogą wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wybieraMY.
Mieszkańcy będą mieli również możliwość zgłaszania osobnych uwag dotyczących kolejności realizacji miejskich inwestycji. Dodatkowo odbędzie się seria spotkań on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na Facebooku: www.facebook.com/bydgoskiekonsultacje, w których do dyskusji o każdej inwestycji zaprosimy ekspertów i przedstawicieli strony społecznej.
Lista konsultowanych inwestycji:
• Przebudowa ul. Nakielskiej (od granic miasta do ronda Grunwaldzkiego). Inwestycja zakłada m.in. rozbudowę jezdni o buspasy, drogi rowerowe, chodniki i przebudowę pętli Wilczak.
• Rozbudowa stadionu Polonii Bydgoszcz. Zadanie związane jest z kontynuacją przebudowy trybun i dostosowanie obiektu do najnowszych standardów.
• Budowa basenu na osiedlu Leśnym. Nowa pływalnia ma powstać w oparciu o przygotowaną już dokumentację projektową przy szkole na ul. Czerkaskiej.
• Budowa basenu rehabilitacyjnego przy ul. Jesionowej na Szwederowie. Obiekt przeznaczony dla uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz seniorów z możliwością korzystania przez inne grupy mieszkańców
• Budowa zachodniej pierzei Starego Rynku. Sposób, w jaki zabudowana powinna być ta część Salonu Miasta będzie przedmiotem dodatkowych konsultacji. Umieszczenie zachodniej pierzei na liście priorytetów nie rozstrzyga czy będzie to zabudowa historyczna czy nowoczesna
• Budowa otwartego kąpieliska na Astorii, Balatonie lub w Parku Centralnym. Przygotowane zostały koncepcje, które poddaliśmy konsultacjom społecznym, w I etapie może powstać jeden obiekt w zależności od możliwości finansowych.
• Rewitalizacja Parku Akademickiego. Przygotowana została koncepcja zakładająca zagospodarowanie terenów z oczkami wodnymi przy ul. Rejewskiego.
• Dalsza rewitalizacja nabrzeży Brdy. Budowa ciągów pieszych i rowerowych wzdłuż Brdy
• Rozwój funkcji rekreacyjnych w Myślęcinku: budowa kolejki wąskotorowej i biegunarium. Odtworzenie infrastruktury kolejowej, jej rozbudowa oraz budowa nowej części zoo dla zwierząt ze strefy polarnej.
• Zwiększenie wydatków na budowę infrastruktury rowerowej. Zwiększenie puli w stosunku do aktualnej zakładającej co roczny wzrost wydatków do kwoty 10 mln rocznie i dróg rowerowych budowanych w ramach trwających inwestycji
• Budowa ścieżki i chodnika wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej nad Brdą. Wykonanie nowej kładki dedykowanej rowerzystom i pieszym pomiędzy dworcem PKS i pętlą Babia Wieś.
• Utworzenie Fordońskiego Centrum Kultury. Stworzenie nowej instytucji w gmachu po szkole przy ul. Gawędy z szeroką ofertą kulturalną.
• Rewitalizacja Kanału Bydgoskiego. Zagospodarowanie na cele rekreacji i wypoczynku kolejnych odcinków parku nad Starym Kanałem Bydgoskim oraz pasów zieleni przy nowej części kanału.
• Rozbudowa trasy W-Z - etapowanie. Rozbudowa najważniejszej arterii komunikacyjnej w mieście do dwóch pasów ruchu z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, zgodnie z opracowaną wcześniej koncepcją.
• Zwiększenie wydatków na wieloletni program utwardzania ulic gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy. Dodatkowe środki pozwolą skierować do realizacji kolejne ulice, które zyskały w trakcie oceny ich ważności największą liczbę punktów.