Liczne inwestycje na Osowej Górze
Po zakończeniu prac przy rozbudowie ul. Kolbego zlecimy prace związane z utwardzaniem nawierzchni trzech osiedlowych ulic na Osowej Górze. Zaawansowane prace trwają już przy przebudowie ulicy Zalew, przy której powstanie chodnik, parking i droga rowerowa.
Osowa Góra dzięki nowym inwestycjom staje bardzo dobrze skomunikowanym osiedlem Bydgoszczy.
Tylko w ciągu ostatnich lat zrealizowaliśmy tu kilka dużych projektów skracających czas podróży, podnoszących bezpieczeństwo, wzmacniających transport publiczny i podnoszący estetykę otoczenia.
Najważniejsze z nich to:
- Rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej od granicy miasta do węzła zachodniego (wraz z buspasem, chodnikami, drogami rowerowymi,)
- Budowa turbinowego ronda ułatwiającego wyjazd na obwodnicę Bydgoszczy
- Remont ulicy Kruszyńskiej wraz z budową sygnalizacji przy szkole
- Budowa ulic Gawroniej, Ptasiej oraz kilkunastu innych dzięki miejskim programom (Bydgoski Budżet Obywatelski, Incjatywy Lokalne 25/75)
- Rozbudowa ulicy Kolbego o buspas, chodniki i drogi rowerowe - prace na ukończeniu.
Obecnie realizowane są prace brukarskie, malowane jest oznakowanie poziome oraz trwa dalsze zagopodarowanie terenu zielenią.
Niebawem montowane będzie oświetlenie uliczne.
Kontynuowane są jeszcze prace na dojeździe do ul. Kolbego od strony ul. Dolnej Waleniowej. Objazd to tej ostatniej wiedzie ul. Perkozową.
Wraz z kończącą się rozbudową ul. Kolbego rozpoczęła się przebudowa ciągu ulic Zalew, Jeziornej i Łowiskowej.
Inwestycja przewiduje budowę parkingu przy ul. Zalew z 17 miejscami parkingowymi, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami.
Dodatkowo zrealizowana zostanie też budowa ulic dojazdowych do parkingu, zarówno od strony skrzyżowania z sygnalizacją świetlną przy Grunwaldzkiej, jak i od strony ulicy Rekinowej.
Ułatwi to również dojazd do wielu posesji zlokalizowanych na górnym tarasie Osowej Góry.
Twardą nawierzchnię zyska nie tylko ul. Zalew ale też fragment ulic Łowiskowej i Jeziornej. W ramach zadania powstaną też chodniki oraz nowe zjazdy do pobliskich posesji.
Wzdłuż ul. Zalew wybudowana zostanie droga rowerowa.
Po wykonaniu wszystkich robót, nasadzone zostaną też liczne drzewa i krzewy.
Obecnie wykonawca prowadzi szereg robót ziemnych oraz wyposaża ciąg ulic w niezbędną infrastrukturę podziemną.
Prace realizowane są obecnie na wysokości bydgoskiego schroniska dla zwierząt.
Kolejny pakiet drogowych zadań
Jeszcze w tym roku uruchomione zostaną kolejne inwestycje. W pierwszej kolejności ogłoszony zostanie przetarg na budowę ulic: Sowiej, Strusiej i Koguciej. Ten pakiet zadań zlecamy w oparciu o Wieloletni Program Budowy Ulic finansowany wyłącznie ze środków miasta.
Wykonawcy zrealizują poszczególne zadania w trybie zaprojektuj i wybuduj. Wcześniej wspólnie z mieszkańcami uzgodnione zostały koncepcje. Zakładają one kompleksowe prace związane z wyposażeniem ulic w oświetlenie, kanalizacje, elementy poprawiające bezpieczeństwo, twarde nawierzchnie i zagospodarowanie zielenią. Prace po podpisaniu umów zajmą około jednego roku.
Jezdnia z chodnikiem na Sowiej
Ulica Sowia, na odcinku ponad 200 metrów, została zaprojektowana jako jezdnia z betonowej kostki z chodnikiem po zachodniej stronie (przy blokach). Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojść do posesji. Po zachodniej stronie zachowane zostaną istniejące miejsca parkingowe. Żeby ograniczyć prędkość pojazdów na ulicy zaplanowano próg zwalniający. Sowia zyska nowy kolektor deszczowy i oświetlenie LED. W ramach inwestycji utwardzony zostanie też ażurowymi płytami łącznik ul. Ibisowej. W trakcie konsultacji do dokumentacji wprowadziliśmy między innymi budowę dodatkowego chodnika do posesji nr 44A poraz przeniesienie wiaty śmietnikowej.
Pieszojezdnia na Strusiej
Ulica Strusia, łącząca Ptasią i Kruszyńską, zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym ponad 220 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji.
Miejsca postojowe lokalizowano poza zjazdami do posesji w celu swobodnego wyjazdu.
Łącznik obsługujący m.in. posesje z numerami 10-16 o długości ok. 115 m zostanie wykonany z betonowych płyt ażurowych. Wzdłuż ulicy budowany będzie kolektor deszczowy oraz nowe oświetlenie.
Budowa ul. Koguciej
Ulica Kogucia została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Oprócz podstawowego przebiegu utwardzane będą też sięgacze w kierunku posesji nr 6a, 6b, 6c, 6d i 8 oraz nr 4, 4a. Koncepcja przygotowana przez drogowców zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Na odcinku między skrzyżowaniem ulicy Koguciej z ulicą Biedronkową i ulicą Gawronią zaprojektowano miejsca parkingowe na zatokach z nawierzchni ażurowej. Dla podniesienia bezpieczeństwa skrzyżowanie z ulicą Biedronkową zaprojektowano jako wyniesione. Łączna długość projektowanego układu ulicy Koguciej wynosi ok. 215 m. W trakcie konsultacji do dokumentacji wprowadziliśmy między innymi zwiększenie liczby miejsc parkingowych oraz zmiany w oświetleniu.
Znikają kolejne elementy ważnej przeprawy
Postępują roboty rozbiórkowe wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Znaczna część obiektu została już rozebrana wraz z betonowymi podporami.
Wykonawca porządkuje teren po stronie zachodniej i przygotowuje się do przełożenia ruchu oraz dalszych prac rozbiórkowych.
Na początku października ruch pod obiektem (na al. Jana Pawła II) zostanie przełożony na jezdnię zachodnią i rozpocznie się rozbiórka dalszej części wiaduktu (od strony Wyżyn). Prace te nie wpłyną jednak na dotychczasową organizację ruchu na obiekcie w ciągu ul. Wojska Polskiego. Obecnie ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.
Warto przypomnieć, że przed rozpoczęciem prac rozbiórkowych, jezdnia pod obiektem została zabezpieczona geowłókniną, na której usypana została 1,5 m grubości "poduszka ziemna".
Ma ona zabezpieczać nawierzchnię, przed spadającymi elementami demontowanego wiaduktu.
W międzyczasie, inspektorzy ZDMiKP dokonali audytu wytwórni konstrukcji stalowych w Kielcach i w Radomsku, który potwierdził możliwości produkcyjne, technologiczne i jakościowe Wykonawcy robót. Przęsła wiaduktu północnego, podobnie jak południowego, będą wykonane w całości jako konstrukcja stalowa, co wymusza u Wykonawcy dysponowanie odpowiednim personelem, specjalistycznymi technologiami (w szczególności dotyczącymi spawania i zabezpieczeń antykorozyjnych) i zapleczem technicznym.
Już niebawem w miejscu prowadzonych robót, powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem.
Wiadukt ma być przejezdny już zimą a całość prac zakończy się do połowy przyszłego roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Szwederowo - rondo w miejscu niebezpiecznego skrzyżowania
Korkujące się skrzyżowanie ulic Inowrocławskiej i Bielickiej na Szwederowie, gdzie dochodziło do kolizji przebudujemy na rondo.
W tym miejscu doświetlimy również nowe przejścia dla pieszych. Upłynni to ruch i poprawi bezpieczeństwo.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Prace zakończą się jeszcze w tym roku.
W ostatnich latach w Bydgoszczy powstało 7 nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym.
Duże natężenia ruchu samochodów i autobusów oraz spory ruch pieszy na ul. Inowrocławskiej przy ul. Bielickiej, powoduje wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze. W ostatnich latach w tym miejscu powstała wyspa rozdzielająca, dodatkowe oznakowanie poziome, znaki aktywne oraz znaki na dużych odblaskowych tablicach. Nadal jednak wielu kierowców miało problem z włączenie się do ruchu od strony ul. Bielickiej.
Na połączeniu ulic Inowrocławskiej i Bielickiej powstanie więc niewielkie rondo. Równocześnie przebudowane zostaną przyległe chodniki.
W bardziej widoczne miejsca przesunięte zostaną dotychczasowe przejścia dla pieszych.
Od strony ulicy Inowrocławskiej dobudowane będzie jeszcze dodatkowe przejście, któe skróci pieszym dojście do pobliskich sklepów.
Po zakończeniu prac drogowych wszystkie przejścia przy rondzie zyskają nowoczesne doświetlenie poprawiające widoczność pieszych.
Roboty rozpoczną się na początku października i będą realizowane przez około 2 miesiące.
Zmiany w organizacji ruchu.
NA początku robót, zamknięty zostanie wjazd z ulicy Bielickiej w Inowrocławską. Ruch będzie odbywał się ul. Inowrocławską, na której kierowcy muszą liczyć się ze zwężeniami i ograniczeniem prędkości do 30km/h.
Budowa ronda w tej części miasta poprawi bezpieczeństwa kierowców i pieszych.
W ostatnich 5 latach na ronda przebudowanych zostało kilka innych skrzyżowań.
Ruch okrężny pojawił się na połączeniu ulic:
• Stawowej i Broniewskiego
• Gdańskiej i Rekreacyjnej
• Modrzewiowej i Sułkowskiego
• Glinki Magnuszewskiej
• Ujejskiego i Karpackiej
• Chemicznej i Wojska Polskiego
• Nakielskiej i Łochowskiej
Dzieje się na bydgoskich osiedlach
Na bieżąco prowadzimy prace remontowe i utrzymaniowe na ulicach osiedlowych. Mają one poprawić komfort a przede wszystkim bezpieczeństwo mieszkańców.
Remontowane są jezdnie, chodniki i drogi rowerowe.
Ustawiane są nowe wiaty przystankowe i sygnalizacje świetlne.
Powstają też kolejne miejsca parkingowe i przejścia dla pieszych.
Bieżące prace remontowe i utrzymaniowe:
- przebudowa ul. Świetlicowej 8 – w obrębie sklepu powstanie pieszo-jezdnia i nowy parking – zadanie zostanie zrealizowane w oparciu o BBO
- przebudowa przejścia dla pieszych na ul. Fordońskiej 393 – przejście zostanie przesunięte, W październiku przy nowej lokalizacji zostanie wybudowana sygnalizacja świetlna, poprawiająca w znacznym stopniu bezpieczeństwo pieszych.
- budowa przejścia dla pieszych na pl. Weyssenhoffa od strony al. Ossolińskich.
- trwa utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi na ulicach: Hożej (BBO), Sztormowej, 2 października, Kameralnej, Lądowej oraz Wierzbowej. Już niebawem rozpoczną się prace na ulicach: Zawodzie, Średzka, Widok (w tym także sięgacz ul. Widok).
- Jednocześnie prowadzone są remonty chodników na ulicach: Leszczyńskiego, Andersa oraz ul. Kossaka.
Po wykonaniu prac na ul. Leszczyńskiego, roboty remontowe przeniosą sią na ul. Solskiego na odcinek pomiędzy ul. Leszczyńskiego a Skorupki oraz bezpośrednio na ul. Skorupki gdzie uzupełniony zostanie brakujący odcinek chodnika od Solskiego do ul. Zuławy.
- inwestor zewnętrzny kontynuuje przebudowę ul. Suchej do ul. Fordońskiej
- w ramach budowy centrum handlowego, trwa przebudowa dróg dojazdowych na ul. Andersena / Brzechwy (inwestycja zewnętrzna)
Zadania zakończone:
- twardą nawierzchnię (ażury) zyskała m.in: ul. Żnińska.
- nowe chodniki wykonaliśmy na ulicach: Kossaka, Kołobrzeskiej, Skośnej, Śniadeckich, Warmińskiego, Leśnej i Pomorskiej
- po rewitalizacji traktów spacerowych na al. Ossolińskich i remoncie nawierzchni, wymalowaliśmy dodatkowe pasy dla rowerzystów.
- przebudowa skrzyżowania ul. Chemicznej i Mokrej gdzie w ramach inwestycji powstały też nowe chodniki i drogi rowerowe (inwestycja zewnętrzna)
- budowa dodatkowych miejsc parkingowych – ul. Inwalidów i ul. Sułkowskiego
O postępie prac remontowych oraz dalszych działaniach inwestycyjnych, informować będziemy na bieżąco.