Kładka na Wojska Polskiego - po nowemu
Przygotowujemy się do likwidacji kolejnych barier architektonicznych. Zamawiamy dokumentację związaną z poprawą dostępności przystanków tramwajowych przy kładce na Wyżynach.
To zmiana postulowana przez mieszkańców w trakcie konsultacji społecznych.
Wcześniej podobne prace projektowe zleciliśmy dla ronda Jagiellonów.
Kładka na Wyżynach została zaprojektowana w 1981 roku. Konstrukcja umożliwia pieszym dojście na przystanki tramwajowe oraz przekraczanie ruchliwych jezdni.
Podobnie jak wiele innych konstrukcji budowanych kilkadziesiąt lat temu nie uwzględnia potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Dodatkowo wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych, przystanki na Wyżynach stały się popularnym miejscem przesiadek.
Zleciliśmy przygotowanie dokumentacji, która wskaże w jaki sposób najlepiej poprawić dostępność tego miejsca.
Uruchomiliśmy postępowanie na przygotowanie wstępnej koncepcji dla trzech wariantów przebudowy kładki nad ul. Wojska Polskiego.
Umożliwi ona w przyszłych latach realizację tego zadania w trybie „projektuj i buduj".
Prace nad dokumentacją mają zostać zakończone w przyszłym roku.
Jakie warianty?
Wykonawca będzie zobowiązany do opracowania trzech wariantów:
Wariant 1 - Wykorzystanie istniejącej kładki i dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi. W tym wariancie przewiduje się również remont kładki i poprawę jej walorów użytkowych.
Wariant 2 - Rozebranie istniejącej kładki oraz budowa nowej kładki w miejscu istniejącej lub w pobliżu. Wariant musi zakładać możliwość przemieszczenia się na drugą stronę ulicy dla pieszych, rowerzystów oraz osób z ograniczeniami ruchowymi.
Wariant 3 - Rozebranie istniejącej kładki oraz wykonaniu przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów w poziomie jezedni. Wariant ten musi uwzględniać włączenie projektowanej sygnalizacji świetlnej do systemu ITS oraz koordynację pracy z sąsiednimi skrzyżowaniami pracującymi w tym systemie.
Jak to zbudowano?
Kładka na ul. Wojska Polskiego powstała wraz z torowiskiem tramwajowym pomiędzy Wyżynami i ul. Karpacką w 1984 roku. Zaprojektowaną ją w 1981 roku. Wówczas miejską infrastrukturą planowano w zupełnie inny sposób. Nie uwzględniano potrzeb rowerzystów czy osób z niepełnosprawnościami.
Ulice podporządkowano ruchowi samochodowemu, stąd część miejskich ulic z tamtego okresu, przypominała drogi z ruchem przyspieszonym.
Kładka na Wyżynach jest konstrukcją stalową z przęsłami o dwóch dźwigarach i zakończoną schodami stalowymi.
Do kładki dostawione zestawy schodów stalowych umożliwiające dojście na perony tramwajowe.
Projektanci pracują też nad rondem Jagiellonów
Latem zleciliśmy podobne prace projektowe dla ronda Jagiellonów.
Przygotowujemy się do zmian, które również umożliwią dostosowanie tego węzła do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Więcej informacji znajduje się TUTAJ
Rozpoczynamy doświetlanie kolejnych przejść dla pieszych
Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo już w ponad 50 punktach Bydgoszczy. Na przejściach szczególnie niebezpiecznych instalujemy też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje świetlne.
Wszystkie te działania mają wpływać na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować.
Jest to szczególnie ważne w okresie jesiennym i zimowym.
Dotychczasowe działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa.
W ciągu ostatnich lat zrealizowaliśmy je w ponad 50 lokalizacjach.
Teraz doświetlonych zostanie kolejnych kilkanaście przejść dla pieszych.
Niektóre z nich zgłoszone zostały przez mieszkańców w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO).
W pierwszej kolejności będą realizowane prace na Szwederowie i Górzyskowie.
21 października rozpoczynają się prace na ul. Bielickiej, przy obecnie budowanym rondzie. Wykonane zostaną tam wszystkie niezbędne prace podziemne, w celu doprowadzanie przewodów zasilania. W ostatnim tygodniu października natomiast realizowane będą jeszcze prace przy czterech przejściach na ul. Żwirki i Wigury.
Doświetlenie przejść w 2021 roku :
• ul. Nad Torem / Żnińska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Inowrocławska / Brzozowa / Bielicka – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Nakielska / Wrocławska / Dolina – jedno przejście dla pieszych
• ul. Sułkowskiego / Czerkaska – dwa przejścia dla pieszych
• ul. Wojska Polskiego / Łukasiewicza – dwa przejścia dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Wojska Polskiego / Baczyńskiego – trzy przejścia dla pieszych
• ul. Akademicka / Igrzyskowa – jedno przejście dla pieszych (bez torowiska)
• ul. Żwirki i Wigury – Kcyńska - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Gołębia - dwa przejścia dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Jaskółcza - jedno przejście dla pieszych
• ul. Żwirki i Wigury – Kossaka - jedno przejście dla pieszych
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Dodatkowe doświetlenie przejść zostało zainicjowane w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Propozycja nowych cen biletów i stawek strefy płatnego parkowania
Drożejąca energia i paliwa, oznaczają znacznie większe wydatki Miasta na komunikację miejską, utrzymanie budynków, ulic przy jednoczesnym spadku dochodów.
To wszystko wpłynie na ceny biletów komunikacji miejskiej i opłat za parkowanie.
Ogranicza to także możliwości inwestycyjne.
Mniejsze dochody, większe wydatki
- W ostatnich latach przy niezmienionych cenach biletach ceny energii wzrosły o ponad 73 procent, a ceny paliw o prawie 30 procent. Jednocześnie wprowadziliśmy szereg działań wzmacniających atrakcyjność transportu publicznego: zakupy 33 nowych tramwajów, rozbudowa buspasów, nowe linie na terenie miasta i obszarze podmiejskim oraz atrakcyjne formy płatności – mówi wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Proponowane zmiany będą na poziomie podobnym lub niższym niż w innych dużych polskich miastach – dodaje Kozłowicz.
Bydgoskie ceny poniżej średniej, bilety uczniowskie zostają bez zmian
Od 1 stycznia w Bydgoszczy cena biletu miesięcznego miałaby wzrosnąć do 108 złotych
Proponowana cena biletów:
- jednoprzejazdowego normalnego to 3,8 zł (ulgowy 1,90 zł)
- godzinnego – 4,80 zł
Jednocześnie wprowadzony miałby zostać nowy bilet czasowy – 20 minutowy z ceną 3 zł.
Ceny biletów uczniowskich i malucha nie miałyby ulec zmianie.
Bilet dobowy (12 zł) - bez zmian
Limit wieku dla seniorów nie ulegnie zmianie – 65 lat
Zakres uprawnień do ulg nie ma ulec zmianie
Obecnie wpływy z biletów pokrywają 24% kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Pozostałą część pokrywa budżet miasta.
Strefa płatnego parkowania – proponowane zmiany
Radnym zaproponowane zostaną też zmiany w funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania, które miałyby wejść w życie 1 lutego 2022 roku.
Ceny parkowania za pierwszą godzinę w strefie I wyniosłaby 3,80 zł, a w strefie II - 2,60 zł
Zmienią się też kwoty parkowania całodziennego: w strefie I - 36,50 zł a w strefie II - 25 zł
Opłata dodatkowa (za brak biletu) wyniosłaby 200 zł
W planach jest też zmiana granic strefy płatnego parkowania.
Łącznie znajdzie się w niej około 4500 miejsc.
Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie
Nie mają się zmienić jednak koszty abonamentu dla osób mieszkających na terenie strefy.
Co jednak ważne mieszkaniec będzie mógł wskazać dwie ulice, na których będzie mógł zaparkować w ramach abonamentu (ulicę zamieszkania i przyległą).
Będzie jednak musiał wykazać się opłacaniem podatku w Bydgoszczy.
Powyższe zmiany muszą zostać uchwalone przez Radę Miasta Bydgoszczy.
Zmiany cen biletów planowane są od 1 stycznia, a opłaty w strefie płatnego parkowania od 1 lutego 2022 roku.
Nowe sygnalizacje poprawią bezpieczeństwo.
Rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec. Nowa sygnalizacja niebawem pojawi się też na ul. Fordońskiej oraz ul. Toruńskiej w Łęgnowie Wsi.
Światła pozwolą na bezpieczne przekraczanie jezdni, w najbardziej niebezpiecznych miejscach.
Autobusy wyjadą na Koronowską bez problemu
Na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec dochodziło często do kolizji i wypadków. Nietypowa geometria jezdni oraz przekraczanie dopuszczalnej prędkości znacznie utrudniały bezpieczny wyjazd mieszkańcom osiedli Opławiec-Smukała-Janowo. Zmieni się to wraz z budową sygnalizacji świetlnej.
W związku z zakończeniem etapu projektowego, wykonawca przystąpił do pierwszych prac budowlanych. Wykonana została kanalizacja kablowa a w ciągu tygodnia rozpoczną się prace drogowe. Większość robót będzie realizowana poza istniejącymi jezdniami i nie powinna generować większych utrudnień w ruchu.
Wartość robót to ponad 290 tys. zł.
Zakres zadania obejmuje: dostosowaniu promieni skrętu, przesunięciu przystanku autobusowego na wlocie ul. Opławiec przed przejście, przebudowę chodników i peronu autobusowego, a także przesunięcie przejścia i przejazdu rowerowego bliżej krawędzi drogi głównej.
Zakończenie robót planowane jest w grudniu bieżącego roku
Konieczność budowy sygnalizacji w tym miejscu zgłaszali wielokrotnie mieszkańcy osiedla Opławiec-Smukała-Janowo oraz kierowcy autobusów miejskich.
Wraz z otwarciem obwodnicy Bydgoszczy i węzła Bydgoszcz Opławiec ciąg ul. Koronowska-Nad Torem stał się również jedną z ważniejszych arterii dojazdowych do trasy ekspresowej S5.
Zielone dla jadących przepisowo
Jeszcze w październiku uruchomiana zostanie również nowa sygnalizacja na ul. Toruńskiej na wysokości posesji 328. Ma zapewnić bezpieczne przekraczanie jezdni w centrum osiedla, gdzie ulokowane są: plac zabaw, przystanki autobusowe oraz zwarta zabudowa.
Wnioskowali o to mieszkańcy oraz przedstawiciele Rady Osiedla.
Sygnalizacja wzbudzana będzie przyciskami pieszych z zachowaniem priorytetu zielonego światła dla kierujących w obu kierunkach ruchu.
Równocześnie sygnalizacja będzie zintegrowana z urządzeniami radarowymi, które mierzą prędkość nadjeżdżającego pojazdu.
W przypadku pojazdów znacznie przekraczających dopuszczalną prędkość (obowiązuje w tym miejscu 40km/h) zmieni ona sygnał na czerwony, nawet jeśli z przejścia nie będą korzystać piesi. Przejście będzie też dodatkowo monitorowane.
Koszt zadania to ponad 227 tys. zł.
Bez strachu przez Fordońską
W październiku powstanie też sygnalizacja świetlna na ul. Fordońskiej na wysokości zakładów zbożowych. Umożliwią one bezpieczne przekraczanie dwóch ruchliwych jezdni. Sygnalizacja świetlna będzie uruchamiana przez pieszych za pomocą odpowiednich detektorów.
W pierwszym etapie przejścia zostały nieznacznie przesunięte i dobudowano do nich nowe chodniki.
W ciągu tygodnia instalowane będą maszty i sygnalizatory.
Koszt inwestycji to 130 tysięcy złotych.
Wcześniej przejścia w tym rejonie zostały doświetlone i wyposażone w kocie oczka.
Ze względu jednak na znaczne przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierowców, często dochodziło do groźnych zdarzeń z udziałem pieszych.
Inwestujemy w bezpieczeństwo
W tym roku realizowanych jest też wiele innych zadań poprawiających bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Najważniejsze z nich to budowa ronda przy ul. Inowrocławskiej na Szwederowie, przebudowa ulicy Kolbego, doświetlenie kilkunastu przejść dla pieszych czy budowa nowych dróg rowerowych.Bezpieczeństwo wszystkich użytkowników poprawiamy też w ramach dużych inwestycji drogowych.
W poprzednich latach szereg ulic zostało też wyposażonych w dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych (m.in. azyle, sygnalizacje, wyniesione przejścia i skrzyżowania, progi wyspowe, aktywne znaki, znaki na podkładzie fluoroscencyjnym, separatory ruchu). W trakcie modernizacji ulic poprawa bezpieczeństwa jest również traktowana priorytetowo.
Te działania w parze z przepisami pozwoliły ograniczyć liczbę wypadków na bydgoskich przejściach dla pieszych.
Więcej informacji na ten temat TUTAJ