Nowy parking na Szwederowie
Rozpoczynamy budowę nowych miejsc parkingowych przy ul. Goszczyńskiego na Szwederowie.
Łatwiej będzie zaparkować przy pobliskich blokach i szkole.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
12 października przekazujemy wykonawcy (BRUK BUD) plac budowy.
Przy sprzyjających warunkach pogodowych, prace zakończy się wczesną wiosną
Koszt zadania to ponad 480 tys. zł.
Miejsca parkingowe wybudowane zostaną po wschodniej stronie ulicy przed szkołą.
Łącznie powstanie 27 miejsc postojowych, w tym 2 stanowiska dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami.
Konieczna będzie też budowa drogi manewrowej, przebudową chodników, budową odwodnienia powierzchniowego oraz kanalizacji deszczowej.
Nawierzchnię stanowisk postojowych (z wyłączeniem stanowisk dla pojazdów osób niepełnosprawnych) zaprojektowaliśmy z nawierzchnią przepuszczalną z ażurowych płyt betonowych.
Na koniec przyległy teren zostanie zagospodarowany zielenią. Dosadzonych zostanie m.in. 21 nowych drzew.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Warto przypomnieć, że konieczna była koordynacja tej inwestycji z pracami Pomorskiej Spółki Gazowniczej, która aby parking mógł powstać musiała ze względów bezpieczeństwa wymienić stare 40-letnie rury gazowe.
W ostatnich latach na Szwederowie Bydgoski Budżet Obywatelski pozwolił zrealizować szereg innych prac związanych z przebudową infrastruktury drogowej. Nowe rondo zdecydowanie upłynniło ruch i poprawiło bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic Bielickiej, Inowrocławskiej i Brzozowej. Nowy parking ułatwił natomiast parkowanie przy ul. Leszczyńskiego na wysokości bloku nr 41A.
System P&R w Bydgoszczy
Bydgoski system Park&Ride (Parkuj i Jedź) pozwola na podróż komunikacją miejską w atrakcyjnej cenie i bezpieczne pozostawienie samochodu przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Sprawdź jak skorzystać z nowego rozwiązania sprawdzonego już w wielu metropoliach.
Co to jest Par&Ride?
Systemu P+R to projekt realizowany w całej Europie. Ma ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum miasta i wzmocnić transport publiczny. Kierowca zostawia swój samochód na parkingu i może (ale nie musi) podróżować dalej komunikacją miejską w korzystnej cenie.
Przy kontroli biletów wystarczy pokazać bilet uzyskany na parkingu.
Na takim bilecie mogą podróżować wszyscy pasażerowie danego auta (max. 5 osób).
Co mam zrobić po zaparkowaniu pojazdu ?
1. podjedź pod szlaban wjazdowy
2. pobierz bilet i zachowaj przy sobie (przy większej liczbie osób pobierz dodatkowy bilet)
3. możesz teraz podróżować komunikacją miejską bez dodatkowych opłat
4. rozlicz bilet w parkometrze po powrocie na parking
5. zeskanuj opłacony bilet przy wyjeździe przed szlabanem
OSOBY REGULARNIE KORZYSTAJĄCE Z PARKINGU od kwietnia 2023 roku mogą skorzystać z biletów okresowych (1, 5, 14 i 30 dniowych)
Ile to kosztuje ?
Koszt uzależniony jest od liczby pasażerów i czasu korzystania z systemu P&R.
CENNIK przy zakupie biletu okresowego dla 1 lub 2 osób:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Można też oczywiście zaparkowac na krótszy okres czasu, kupując wtedy bilet jednorazowy.
CENNIK przy parkowaniu jednorazowym:
-za usługi przewozowe dla kierowców korzystających z parkingów Park & Ride (z wyłączeniem parkingu przy ul. Grudziądzkiej) - PDF 1
-za usługi przewozowe dla kierowców korzystających z parkingu na ul. Grudziądzkiej - PDF 2
- cennik za przejazd komunikacją dla kierowców korzystających z parkingów Park & Ride w soboty oraz dni ustawowo wolne od pracy - PDF 3
Ile parkingów Park&Ride mamy w Bydgoszczy?
Cały system tworzy 5 parkingów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych:
Parking Las Gdański - skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna
Rondo Kujawskie - w pasie dzielącym ul. Kujawskiej – wlot południowy
Parking na Węźle Zachodnim - skrzyżowanie Nad Torem – Grunwaldzka
Parking Przylesie - rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego
Wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej
DODATKOWE INFORMACJE:
Do kogo mam się zgłosić gdy szlaban nie chce się podnieść lub awarii uległ biletomat ?
W takich przypadkach prosimy o kontakt z numerem telefonu 52 582 24 88 lub 52 582 24 88 lub przez Intercom bezpośrednio do Centrum Nadzoru Systemu
Czy jeżeli nie chcę korzystać z komunikacji, to mogę zostawić samochód na parkingu?
TAK - po zaparkowaniu auta możesz iśc na spacer lub na zakupy do pobliskiego sklepu. Przejazd komunikacją miejską na bilecie parkingowym jest tylko opcją dodatkową, z której możesz skorzytać ale nie musisz.
Jaką linią autobusową / tramwajową dojadę z parkingu P&R do Centrum Miasta ?
Schemat całej sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy znajduje się TUTAJ
Skąd będę wiedział, że są wolne miejsca na parkingu ?
Na drogach wjazdowych do miasta ustawione są tablice informacyjne o zajętości danego parkingu.
Można też skorzystać ze specjalnej aplikacji dostępnej na telefon z system IOS i Android - Park&Rde Bydgoszcz
Do czego służy aplikacja na telefon „Park & Ride Bydgoszcz"
W bezpłatnej aplikacji znaleźć można informacje dotyczące zasad parkowania, zajętości parkingów, cen za parkowanie oraz rozkłady jazdy. Moduł naprowadzania na poszczególne parkingi jest aktualizowany na bieżąco i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Bezpłatna aplikacja „Park & Ride Bydgoszcz" już do pobrania w sklepach Google Play i App Store.
Czy mając „sieciówkę" mogę parkować na parkingach Park&Ride?
Bilet sieciowy obecnie nie upoważnia do korzystania z systemu Park&Ride. Każdorazowo, wjeżdżając na któryś z parkingów systemu, należy pobrać na tym parkingu nowy bilet.
Czy za pozostawienie motocykla też trzeba płacić jak za samochód?
W takim przypadku opłata obowiązuje jak za samochód. Należy pamiętać, że bilet uzyskany na parkingu, umożliwia pozostawienie motocykla, ale równocześnie korzystanie z komunikacji miejskiej.
Ile mam czasu na wyjazd od momentu opłacenia parkingu ?
Kierowca ma 10 minut na wyjazd z parkingu.
Ile zapłacę w przypadku zagubienia biletu parkingowego ?
W takim przypadku wysokość opłaty wynosi 100 zł za dobę parkingową.
Czy parkowanie na takim parkingu jest bezpieczne ?
Obiekty są wyposażone w szlabany oraz posiadają monitoring. Wyjazd możliwy jest tylko po uiszczeniu opłaty za bilet.
Czy mogę samochód zostawić na parkingu na dwa lub więcej dni ?
W przypadku pozostawienia pojazdu na Parkingu po zakończeniu doby parkingowej, opłata wynosi 100 zł za każde rozpoczęte 24 godziny.
Gdzie znajdę więcej szczegółów na temat funkcjonowania systemu P+R?
Regulamin dostępny jest na wszystkich parkingach oraz poniżej
REGULAMIN [pdf]
Nowe deski na oryginalnej kładce
Jeszcze w tym miesiącu zlecimy prace związane z wymianą drewnianego pomostu na kładce J. Kiepury.
Oryginalna konstrukcja, będzie w ramach prac przy budowie IV kręgu opery, lepiej skomunikowana z terenem otaczającym ważny gmach.
Kładka J. Kiepury jest jednym z kilku obiektów dzięki którym Wyspę Młyńską udało się ściśle powiązać ze Starym Miastem.
Wybudowana została 15 lat temu wraz z dwiema innymi kładkami od strony Bydgoskiej Wenecji. Stalowy most o długości ponad 30 metrów tworzą dwa łukowe dźwigary. Pomost wykony został z drewnianych desek.
Przed wakacjami uszkodzone deski były wymienione. Teraz zaplanowaliśmy większy remont obejmujący wymianą całego drewnianego pomostu.
W trakcie prac kładka nie będzie dostępna dla pieszych.
Zakończenie zadania planowane jest jeszcze jesienią.
Warto dodać, że w trakcie rozbudowy Opery Nova o IV krąg kładka zostanie lepiej skomunikowana z placem otaczającym ważny gmach. Znikną m.in. schody utrudniające poruszanie osobom z niepełnosprawnościami i rowerzystom.
To już kolejne prace remontowe kładek dla pieszych w Bydgoszczy. Takie roboty będą realizowane też na kładce Esperanto oraz kładkach w Opławcu i V śluzie.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ
Warto wiedzieć
Most. J. Kiepury stał się miejscem zawieszania kłódek zakochanych. Od 2019 roku część siatek zabezpieczających z zamkniętymi kłódkami wycięto podczas prac konserwacyjnych i przeniesiono do nowej instalacji artystycznej "Kadr na miłość" ustawionej na zrewitalizowanym placu przy ul. Grodzkiej.
Remont mostu Solidarności na ul. Focha
Rozpoczynamy remont dylatacji mostu północnego na ul. Focha.
Pojawią się zwężenia i ograniczenia prędkości.
W zależności od warunków pogodwych prace potrwają około miesiąca.
W ubiegłym roku przeprowadziliśmy remont nawierzchni na północnym moście Solidarności w ciągu ulicy Focha (od strony Śluzy).
Do wykonania pozostała jeszcze wymiana dylatacji czyli szczelin pozwalających na prawidłową pracę konstrukcji.
Prace mają na celu zabezpieczyć obiekt przed destrukcyjnym działaniem wody, która dostawała się w dolne warstwy obiektu i prowadziła do jego degradacji.
W pierwszej kolejności prace będą prowadzone na połowie obiektu.
Na jezdni pojawią się więc zwężenia i ograniczenia prędkości. Część robót będzie też prowadzona na chodniku.
Roboty utrzymaniowe potrwają około miesiąca.
Przygotowujemy się do przebudowy północnych mostów "Solidarności".
Zamówiliśmy już koncepcję dla budowy nowej północna przeprawy, która pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie uwzględniające również oczekiwania pieszych i rowerzystów.
Stalowo-żelbetowa konstrukcja nie spełnia już współczesnych norm i wymagać będzie w perspektywie najbliższych lat kompleksowej przebudowy.
Projektanci opracowują już 3 warianty przyszłej trasy. Różnić mają się liczbą pasów ruchu, lokalizacją przystanków, chodników i tras rowerowych.
Wszystkie warianty będą uwzględniały dowiązanie do istniejącej infrastruktury rowerowej oraz planowaną przebudowę ul. Focha związaną z budową Nowego Portu. Częścią tej deweloperskiej inwestycji jest budowa nowej ulicy łączącej ulicę Obrońców Bydgoszczy z ul. F. Focha wraz z przebudową skrzyżowań.
Projektanci zaplanują poza tym schody i pomosty serwisowe w niezbędnym zakresie, a także powiążą chodniki i ścieżki rowerowe z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.
Warto wiedzie
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Pierwsza drogowa przeprawa w tym miejscu funkcjonowała prawdopodobnie od 1840 roku. W latach 1885-1890 mosty wzniesiono na nowo w linii prostej. Pierwszy od strony wschodniej był most Wilhelmsbrücke (po 1920 r. zwany Jagiellońskim), a za nim Hafenbrücke (Portowy) spinający brzegi Młynówki.
Zostały one zniszczone w czasie II wojny światowej. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Dzisiaj mało kto pamięta, ze w tym miejscu rozważano przebudowę południowych mostów na konstrukcję podwieszoną z pylonem, pod który wykonano już część fundamentów. Pomysł jednak upadł głównie z przyczyn technicznych.