Rowerem wzdłuż Kruszwickiej i Focha
Dodatkowe środki zabezpieczone przez Radę Miasta pozwolą rozstrzygnąć przetarg na budowę ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Kruszwickiej i Focha. To jedna z najważniejszych inwestycji poprawiających spójność dróg rowerowych centrum Bydgoszczy. Trwają też inne rowerowe inwestycje.
W opinii rowerzystów nowe trasy w Śródmieściu zapewnią przede wszystkim jeszcze większą spójność sieci rowerowej. Poza tym pozwolą na bezpieczny przejazd z zachodniej części Bydgoszczy na Stare Miasto. Połączone zostaną:
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego
• drogi rowerowe wzdłuż Grunwaldzkiej
• droga rowerowa w kierunku dworca kolejowego
• powstanie bezpieczny dojazd na Wyspę Młyńską
Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul Kruszwickiej pochłonie blisko 9 mln zł. Z kolei droga rowerowa wzdłuż ul. Foch to koszt 2,7 mln zł. Dodatkowe środki zabezpieczone przez Radę Miasta – prawie 4 mln zł - pozwolą rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowy z wykonawcami, którzy przedstawili najkorzystniejsze oferty.
Projekt budowy drogi rowerowej na ul. Focha zakłada na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności budowę nowej wydzielonej drogi dla rowerów po południowej stronie ulicy (po północnej stronie na odcinku Grottgera- Multikino trasa została wybudowana w trakcie przebudowy węzła Garbary). Na moście droga dla rowerów jest zostanie wydzielona na chodniku bitumicznym za pomocą oznakowania poziomego. Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych.
W projekcie ujęte zostały niezbędne korekty układu drogowego – jezdni, przystanków komunikacji publicznej, chodników – bez których niemożliwe byłoby zaprojektowanie infrastruktury dla ruchu rowerowego.
Przy ul. Kruszwickiej drogi rowerowe powstaną po obu stronach jezdni. Wydzielona droga rowerowa będzie funkcjonować na całej długości po stronie zachodniej (przy centrum handlowym). Niezbędna będzie do tego korekta jezdni, która w części południowej zostanie zawężona do dwóch pasów ruchu.
Po stronie wschodniej część trasy wytyczona zostanie w formie pieszojezdni oraz z wykorzystaniem jezdni parkingowej (zakończenie ul. Kordeckiego). Rowerzyści będą mogli korzystać też z tunelu łączącego plac Poznański z ulicą Dolina.
Drogi rowerowe powstaną też wokół placu Poznańskiego. Wykonane zostaną też nowe zatoki autobusowe na wylocie ul. Szubińskiej i Stromej.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku oddanych zostało w Bydgoszczy 6 kilometrów dróg rowerowych (m.in. na Grunwaldzkiej, Łochowskiej, wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej, ul. Glinki, w parku na Wzgórzu Wolności). W budowie jest kolejnych 6 kilometrów.
Drogi rowerowe w budowie:
• wzdłuż ul. Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta 4,5 km
• wzdłuż ul. Kujawskiej od ronda Kujawskiego do mostu Bernardyńskiego – 1,0 km
• wzdłuż wiaduktu na Armii Krajowej – 0,4 km
• budowa kładki pomiędzy ulicami Jednostronną a Świekatowską (z infrastruktura KPEC, etap odbioru zadania) - 0,4 km
Zadania przygotowywane do realizacji:
• droga rowerowa wzdłuż ul. Focha 0,5 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Kruszwickiej 0,2 km
droga rowerowa wzdłuż Kanału Bydgoskiego 0,6 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Kolbego 0,7 km
• droga rowerowa wzdłuż ul. Jeździeckiej 2,2 km
Chodniki dla pieszych, jezdnie dla aut
Wprowadzamy zmiany w parkowaniu na bydgoskich ulicach. Będą one realizowane wszędzie tam gdzie to tylko możliwe. Pierwsze zmiany wprowadziliśmy już między innymi na ul. Kołłątaja. Koleje ruszą w połowie tego roku.
Miejsca do parkowania wyznaczone w całości lub cześciowo na chodniku, zabierają przestrzeń pieszym i utrudniają im poruszanie się. Trudność z ominięciem pojazdu stojącego na chodniku, mogą mieć również osoby na wózku inwalidzkim czy matki z wózkiem dziecięcym.
Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, będziemy w ramach możliwości wyznaczać miejsca parkingowe wyłącznie na jezdni.
Do zmiany zaproponowane zostały w większości ulice jednokierunkowe. Szeroki przejazd często zachęca kierowców do szybszej jazdy. Nieco węższy przejazd spowoduje, że nadal swobodnie będzie można przejechać, ale kierowcy odruchowo zwolnią. Wprowadzenie przedmiotowych zmian na ulicach, wymaga jednak przygotowania organizacji ruchu, przemalowania miejsc postojowych oraz dostawienia nowych znaków.
1. ul. Reja
2. ul. Konarskiego
3. ul. Mazowiecka (po zakończeniu planowanych przez MWiK prac wodociągowych)
4. ul. Pomorska (od ul. Śniadeckich do ul. Świętojańskiej)
5. ul. Śląska (strona północna na odcinku Jackowskiego / Długosza i Długosza / Siemiradzkiego);
6. ul. Kaszubska (strona wschodnia na odcinku Hetmańska / Bocianowo);
7. ul. Graniczna (strona zachodnia na odcinku Grunwaldzka / Śląska);
8. ul. Kwiatowa (strona południowa na odcinku Sienkiewicza / Pomorska);
9. ul. Bocianowo (strona północna na odcinku Sienkiewicza / Rycerska – wprowadzenie parkowania częściowo na jezdni / częściowo na chodniku);
10. ul. Krasińskiego (strona północna na odcinku Gdańska / Libelta);
11. ul. Plac Piastowski (strona północna na odcinku Jankowskiego / Sowińskiego - możliwość wprowadzenia parkowania równoległego kosztem zmniejszenia liczby miejsc postojowych);
Przy planowaniu zmian w parkowaniu, braliśmy pod uwagę przede wszystkim charakter danej ulicy oraz możliwości ich wprowadzenia. Zachowane muszą zostać promienie skrętu przy wyjazdach z posesji, przejazdy dla służb ratowniczych oraz śmieciarek. Samochody dostawcze natomiast muszą mieć możliwość dojazdu do firm i sklepów. Uwzględniać trzeba również ruch rowerzystach poruszających się po jezdni.
Nowe standardy parkowania będą wprowadzane w połowie bieżącego roku. W pierwszej kolejności na ulicach Reja i Konarskiego.
Docelowo chcemy przy kolejnych remontach ulic, przenosić parkowanie z chodnika na jezdnię. Wierzymy, że wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa oraz komfort pieszych poruszających się po mieście.
Kręcą film - będą drobne zmiany w organizacji ruchu
To już finalny etap realizacji zdjęć do filmu, którego reżyserem jest bydgoszczanin, Marcin Sauter. Film „MIASTO" to produkcja, w której Bydgoszcz występuje nie tylko jako tło scenograficzne ale jako wręcz drugoplanowy „bohater" filmowej opowieści, łączącej konwencję kina obyczajowego z kryminałem w stylu noir.
W związku z realizacją zdjęć do filmu w najbliższych dniach kierowcy mogą spodziewać się drobnych zmian w organizacji ruchu.
1) od 2 marca 2020 roku od godz. 23:30 do dnia 3 marca 2020 roku do godz. 4:00 na ulicach Pod Wiaduktem, Inwalidów i Konduktorskiej możliwe czasowe wstrzymywania ruchu na czas realizacji ujęć. Osoby sterujące ruchem zapewnią jednak płynne przepuszczanie autobusów komunikacji miejskiej.
2) od 3 marca 2020 roku od godz. 17:00 do dnia 9 marca 2020 roku do godz. 7:00, na skrzyżowaniu ulic Orla i Ugory pojawią się utrudnienia w ruchu samochodowym i pieszym. W w/w dniach, w godzinach 00:00-4:00 skrzyżowanie ulic Orla i Ugory będzie bez możliwości przejazdu i ruchu pieszego.
- w godzinach 17:00-0:00 oraz od 4:00-6:30 możliwe czasowe wstrzymywanie ruchu (na ok. 3 minuty) na ulicach dochodzących do skrzyżowania.
- w oznaczonych obszarach na ulicach Podgórnej, Orlej i Na Wzgórze J. H. Dąbrowskiego będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania w godz. 15:00-7:00 każdego z wymienionych dni.
3) od dnia 5 marca 2020 od godz. 17:00 do dnia 6 marca 2020 do godz. 7:00 na ulicach Jasnej, Nadrzecznej, Żeglarskiej i Czarna Droga możliwe czasowe wstrzymywania ruchu (na ok. 3 minuty).
Na wyznaczonych obszarach na ulicach Jasnej, Nadrzecznej i Czarna Droga będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania od godz. 15:00 5 marca do godz. 07:00 6 marca 2020 roku.
Przypominamy, że role główne w filmie „Miasto" grają: Bartłomiej Topa, Karolina Gruszka oraz bydgoszczanin, Piotr Nawrocki. W rolach drugoplanowych pojawiają sie m. in.: Robert Więckiewicz, Grzegorz Warchoł, Zdzisław Wardejn, Mirosław Kropielnicki, Stanisław Tym oraz Artur Krajewski. Autorem zdjęć jest Piotr Rosołowski ("Królik po berlińsku", "Książe i dybuk"), twórcą muzyki Jerzy Rogiewicz.
Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy jest głównym koproducentem filmu.
Nowe oznakowanie na bydgoskich ulicach
Przy współpracy z Urzędem Miasta i stowarzyszeniami dbającymi o środowisko w Myślęcinku, na Flisach zdecydowaliśmy się ustawić dodatkowe oznakowanie, gdzie występują naturalne szlaki migracji zwierząt. Warto w takich miejscach szczególnie zwolnić.
Nowe oznakowanie ustawiliśmy na kilku ulicach w sąsiedztwie terenów parkowych, które zamieszkują między innymi jeże, wiewiórki i sarny.
W przypadku kolizji z samochodami zwierzęta najczęściej giną. Ryzyko kolizji znacznie spada jeśli kierowcy poruszają się z ograniczoną prędkością i zachowują w takich miejscach większą ostrożność. Dlatego w kilku punktach ustawiliśmy dodatkowe znaki ostrzegawcze.
Na Mińskiej na wysokości parku nad Kanałem Bydgoskim znaki ostrzegają o jeżach i wiewiórkach. Ul. Zamczysko pomiędzy Gdańską i Armii Krajowej to naturalny szlak migracji dla jeży. Ten gatunek zwierząt oraz sarny często przekraczają też Gdańską na wysokości ogrodu botanicznego.
Ustawienie nowego oznakowania zostało skonsultowane między innymi z pracownikami Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt "Azyl dla Jeży".