Rozbudowa ul. Kujawskiej - w toku
To obecnie największa inwestycja realizowana na terenie Bydgoszczy. Intensywne prace prowadzone są między innymi na jezdniach, którymi jeszcze wiosną poruszały się samochody. Realizowane są roboty ziemne, brukarskie, kanalizacyjne i energetyczne. Trwają prace przy układaniu torowiska i nowej nawierzchni.
Na placu Kościeleckich i ul. Bernardyńskiej na ukończeniu są prace przy przebudowie infrastruktury podziemnej, co pozwola rozpocząć układanie pierwszych warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Wykonawca, jeśli tylko to możliwe stara się jak najdłużej zachowywać utwardzone dojścia do posesji.
Nowe rondo Bernardyńskie znajduje się wyżej niż stare skrzyżowanie z ruchem okrężnym. Wymagało to szeregu prac ziemnych i dostosowania wysokości wlotów.
Dodatkowo w tym miejscu już wcześniej ustawiono słupy trakcyjne. Zamontowane zostały też bramownice, do których docelowo instalowane będą sygnalizatory świetlne i znaki drogowe.
Kontynuowane są też prace przy Zbożowym Rynku i ul. Długiej. Ustawiono pierwsze słupy nowych latarni. Trwają przygotowania do budowy nowej jezdni, szerokiego chodnika wraz z drogą rowerową (w stronę ul. Długiej). Kontynuowane są prace przy zatoce autobusowej. Trwałość i estetykę gwarantować mają między innymi kamienne krawężniki odporne na uszkodzenia.
Na finiszu są również prace związane z przebudową uzbrojenia podziemnego pod starą jezdnią ulicy Kujawskiej. Wkrótce rozpoczną się prace związane z układaniem pierwszych warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
W ubiegłym tygodniu przy rondzie Kujawskim zabetonowany został ostatni fragment pod torowisko biegnące w wykopie. Wcześniej funkcjonował tam tymczasowy przejazd między jezdniami. Niebawem w tym miejscu ułożone zostaną szyny przyszłego torowiska.
Dodatkowo w obrębie ronda kontynuowane są prace ziemne oraz rozbiórka ostatnich elementów przejścia podziemnego. Na torowisku trwają też prace związane z montażem urządzeń do naciągania sieci trakcyjnej. Przygotowanie całego teren umożliwi wjazd specjalistycznych pojazdów, które rozpoczną podwieszanie przewodów trakcyjnych.
Na ul. Wojska Polskiego na wysokości kościoła trwają prace związane z wykonywaniem nawierzchni oraz peronów tramwajowych. W tym miejscu kierowcy nadal mogą spodziewać się zwężenia drogi i ograniczenia prędkości. Prace przy nawierzchni prowadzone są również na północnej jezdni ulicy Solskiego oraz ul. Chołoniewskiego. Na tym obszarze wykonano już cześć chodników i dróg rowerowych.
Rusza remont kolejnych ulic w mieście.
Rozpoczyna się remont ul. Magnuszewskiej i kolejnego odcinka ul. Nowotoruńskiej. Umowa z wykonawcą na roboty została podpisana. To uzupełnienie wcześniej prowadzonych inwestycji. Modernizowane będą również miejsca przystankowe. Inwestycja pochłonie ponad 2 mln zł.
W pierwszej kolejności prowadzone będą prace na ul. Nowotoruńskiej od przejścia dla pieszych ze skrzyżowaniem z ul. Toruńską w kierunku Kazimierza Wielkiego. To uzupełnienie remontu z ubiegłego roku, kiedy wymieniona został nawierzchnia bezpośrednio przed skrzyżowaniem. Prace będą prowadzone częściowo w nocy. Dzięki temu ulica nie będzie zamknięta a na przedmiotowym odcinku pojawią się tylko zwężenia i ograniczenia prędkości.
Od początku sierpnia rozpoczną się natomiast prace na ul. Magnuszewskiej. Wymieniona zostanie cała konstrukcja drogi oraz zmodernizowane zostaną dotychczasowe perony autobusowe, które wyłożone będą trwałą kamienną kostką. Miejsce postojowe dla autobusów w kierunku ul. Wojska Polskiego zostanie dodatkowo wydłużone.
W trakcie prac jedna jezdnia zostanie wyłączona z ruchu, a na drugiej wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy. Na końcu odnowione zostanie oznakowanie poziome. W trakcie prac pojawią się też tymczasowe przestanki autobusowe. Trzeba zwracać szczególną uwagę na tymczasowe oznakowanie. Roboty na tym odcinku zajmą około 2 miesięcy.
Warto przypomnieć, że na Wyżynach w ostatnich latach przebudowaliśmy sąsiadujące z ulicą Magnuszewską skrzyżowania. Na połączeniu z Wojska Polskiego zamontowaliśmy sygnalizację, a na styku z ulicą Glinki i Gniewkowską zbudowaliśmy rondo. Wzdłuż ulicy powstała też bezpieczna droga rowerowa.
Bezpieczna ulica Stawowa na Błoniu
Trwają przygotowania do kolejnego remontu. Na Błoniu gruntownie przebudowana zostanie ulica Stawowa. Zdecydowanie poprawi to bezpieczeństwo pieszych. Projekt zakłada usunięcie całej konstrukcji jezdni i zatok parkingowych na odcinku od W. Broniewskiego do ul. ks. Schulza. Następnie od podstaw powstanie konstrukcja nowej ulicy z miejscami postojowymi.
Jezdnia zostanie wyposażona w szereg elementów podnoszących bezpieczeństwo. Zaprojektowano wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami stosowane będą też w rejonie przejść płytki kierunkowe oraz elementy ryflowane (ułatwiające orientację). Część miejsc postojowych zostanie oznaczona niebieskimi kopertami.
Ponadto zainstalowane będą wyspowe progi zwalniające rozdzielone separtorami. Cała ulica objęta będzie strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h.
Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy robót. Prace po podpisaniu umowy zajmą około 2 miesięcy. Wykonywane przy całkowitym zamknięciu ulicy, w dwóch etapach. Dzięki temu do minimum ograniczone zostaną utrudnienia związane z dojazdem do przyległych posesji i bloków.
Inwestycja uzupełnia szereg remontów zrealizowanych na Błoniu w ostatnich latach m.in. na ul. Madalińskiego, Broniewskiego, Władysława IV. W ubiegłym roku rozpoczęły się też inwestycje, w których kluczowe jest podnoszenie bezpieczeństwa. Stąd między innymi budowa ronda na połączeniu ul. Stawowej i Broniewskiego oraz instalacja azyli dla pieszych na ul. 16 Pułku Ułanów Wlkp.
Inwestujemy w nowoczesny tabor
Na bydgoskie ulice wyjechała pierwsza partia nowych, przegubowych Solarisów. Na zakup łącznie 8 autobusów spółka MZK przeznaczyła 17,8 mln zł.
Pojazdy są klimatyzowane, działa w nich wi-fi i można naładować urządzenia mobilne dzięki portom USB.
Dostawa jest wynikiem realizacji kontraktu z lutego na dostawę 8 sztuk autobusów miejskich (5 szt. przegubowych i 3 szt. jednoczłonowych).
Zamówione autobusy spełniają wysokie wymogi w zakresie ekologii – norma emisji spalin EURO 6. Zastąpią mniej przyjazne dla środowiska wyeksploatowane pojazdy z normą EURO 3.
Zgodnie z przyjętymi wysokimi standardami obsługi pasażerów, wszystkie zamówione pojazdy wyposażone są w:
• czytelną informację pasażerską i system zapowiedzi, w tym specjalną tablicę dla słabowidzących,
• cyfrowy monitoring z dodatkową kamerą boczną obserwującą wsiadających i wysiadających,
• dostęp do internetu poprzez Wi-Fi,
• klimatyzację przestrzeni pasażerskiej,
• . porty USB do ładowania urządzeń mobilnych - telefonów i tabletów.
Ponadto w celu poprawy warunków przewozu dzieci w wózkach, na wysokości trzecich drzwi autobusu przegubowego dodatkowo usytuowane i oznakowane zostało specjalne miejsce na drugi wózek dziecięcy.
W nowych autobusach wszystkie miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce zyskały dodatkowe oznakowanie na podłodze autobusu.
Autobusy Solarisa są bardzo atrakcyjne zarówno pod względem aranżacji wnętrza, jak też stylistyki zewnętrznej. Wzornictwo tego pojazdu zdobyło szereg prestiżowych nagród, m.in. iF DESIGN AWARD, UITP Award i TOP Design Award.
Systematyczna odnowa taboru MZK SP. z o.o. pozwoliła w tym roku osiągnąć 100% niskiej podłogi w całej flocie autobusów i ponad 50% pojazdów wyposażonych w klimatyzację, internet, spełniających normę emisji EURO 6.
Dostawa 3 szt. autobusów (jednoczłonowych), zgodnie z warunkami kontraktu nastąpi w II połowie sierpnia. Autobusy z tegorocznej dostawy zostały rozdzielone równomiernie w całym układzie komunikacji miejskiej. Będą kursowały na liniach: 52, 54, 64, 65, 71, 74, 89, 97/98.
Fot. MZK Bydgoszcz